crossi vai normi ajokengät

Kuskien ja pyörien varusteet

Valvoja: Moderaattorit

enduropro

Viesti Kirjoittaja enduropro »

Motocrosssaappaat on ainoat joita jalassa oli tarkoitus pitää. Nykyiset on vähän vanhat ja siipeensä ottaneet. Alpinestarsin Tech6,8 tai 10 todennäköisimpänä vaihtoehtona. Tech10:n takanivel ei kuulemma ole parhaimmillaan talvella, siksi ehkä jotain välimallia. Sidi tai nykyisimmin TCX vaihtoehdot myös pitää tarkastaa ja koesovittaa.

Toki itsellä on ajaminen enemmän maastokönyämistä ja soissa uimista. Vedenpitävyydelle en niin anna arvoa, kun saappaista tulee liian tukalat kesällä kaikkine kalvoineen ja usein ne ovat samalla käyttötarkoitusta vastaamattomat. Ennemmin vetää saappaan päälle jonkun suojasukan ja muutenkin käyttää erillisiä sadetamineita jos siirtymillä sataa :)

Joskus sitä ihmettelee kun ihmiset ajavat mm. turvakengillä. Omasta mielestä maastossa liikuttaessa jalan nilkka on niin tulilinjalla esim. painavan matkaenduron alle jäädessään, että ei siinä muuten niin korea nahkasaapas juuri mitään suojaa. Toki varpaat jää ehjäksi. Ehkä, ehkä ei - hauska arvailla. Katupyöräilyssä pystyn jotenkin ymmärtämään veltomman show-n-go-saappaat mutta maastossa se on jalka kuitenkin ensimmäisenä siellä maassa kun lähdetään urakalla korjaamaan järkkynyttä tasapainoa.

Useimmissa uudemmissa ja vähän suositummissa motocross-saappaissa on valmiina tuo nivel joka pehmentää käyttöönottoa. Useinhan porukka vetää pienen kävelylenkin uudella ja jäykällä saappaalla niin löytyy se vaihde- ja jarrupoljin sitten ajossa.
Jani M
Pyörä: 690R -24 250 EXC-F -25 Gilera RC125 -90

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Mä vannon kanssa nivelellisen saappaan nimiin. Nivelettömiin tulee yleensä johonkin kohtaan nilkkaa tai jalkapöytää vekki, joka hiertää yli sadan metrin kävelymatkalla ylipääsemättömästi. Nykyiset saappaat on Sidin Crossfiret ja ne oli heti kaupassa sovittaessa erittäin passelit jalkaan ja notkeudestaan huolimatta erittäin tukevat. Talvispoorissa lipsahti jalka takapyörän alle, josta jäi ainoastaan nastanjäljet saappaan muoveihin.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17, 250 EXC-F -20
Ex: KTM 690 Enduro R -14, 690 Enduro R -19
takakura
Pyörä: 690 Rally

Viesti Kirjoittaja takakura »

Käytän itse alppitähden tech 6:sta. Jäykäthän ne on uutena mutta käytön jälkeen aivan loistavat. Ei ole kokemusta noista sisäkengällisistä malleista tech 8, 10 jne, mutta veikkaan että eivät hintaeron vertaa ole niin paljoa paremmat. Joku voi tietty kehua että MC sukkamehut saa pestyä pois.

Nykyään taitaa olla vaan tech 7:aa myynnissä.
-Jos ei oo ihan varma niin kannattaa silti yrittää-
karmolis
Pyörä: Vespa

Viesti Kirjoittaja karmolis »

kalle j kirjoitti:Itse yritin tilata FC motosta Sidin Sabereita, mutta ei niin ei. Eivät edes vastaa sähköpostikyselyihin. prkl.
Mulle ne lähettää koko ajan spämmiä. Taisin muuten omat Flexforcet tilata tuolta fc motosta.
enduropro

No nyt on ekat helpot kilometrit takana valkoisilla taikurinsaappailla, tech10. Ero vanhoihin Mcaxin saappaisiin on kuin yöllä ja päivällä. Tuntuma on kuin tennareilla ajaisi. Nilkan liikerata on yllättävän luonnollinen uudeksi saappaaksi. Ensivaikutelma on vielä hyvä. Katsotaan miten muuten kestävät käyttöä. Valkoinen on toki värinä arka, mutta eipä tuo haittaa kun muutenkaan jaksa kotona peilailla ennen ajamaan lähtöä..

Tuo kymppi kai eroaa siinä eniten, että nilkan tuki on siinä sisäkengässä.
Reijo

Viesti Kirjoittaja Reijo »

Mainonna uhri kun olen, ostin crossikengät. Täytyy kyllä sanoa, että kyllä ajamisesta tuli hitaanpuoleista. Noillahan pitää himputti keskittyä vaihteiden vaihtoon :twisted: Pehmeekö noin foxit vai mitä kiinantuontia ne nyt onkaan ever? Piti panna välillä noi vanhat bootsit jalkaan, on niillä makee mennä, u knou sillain sukkelammin :wink:
Marko Hemmilä
Site Admin
Pyörä: R1200GS, 1290 Super Duke GT
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko Hemmilä »

Kyllä ne saappaat siitä vetristyy.
Oletko säätänyt vaihdepolkimen krossisaappaille sopivaksi ?
Sakkeus
Pyörä: KTM 640 Sumo enskavantein

Viesti Kirjoittaja Sakkeus »

Ittelle kävi justiin samallalailla kun toissa talvena aloittelin kuramopoilua. Kaikki joilta yritin vinkkejä kysellä kengän ostoon höpötti vaan että niin suojaava ku mahollista. No kiertelin liikkeitä ja löysin todella tukevat ja jämerät ja mun mielestä jo kalliitkin stylmarttinin saappaat. Puolikymmentä rymyreissua kävin ajamaan niillä ja tuntuma oli kuin ois laskettelusaappailla ajanu, eikä pehmenneet vaikka kuinka yritin käyttää niitä mahdollisimman paljon normiajossaki. Löyty välivapaita ja vaihteet ei vaihtunu ja takajarruun ei ollu yhtään mitään tuntumaa, pelkkä käynnistys oli tosi vaikiaa ku ei tuntenut pohjan läpi missä kohdalla kiksi on kengän pohjaa! No turvallisen tuntoset ne on, ei tarvi miettiä tohtiiko laittaa jalkaa maahan vai ei. Pistin kengät jo välillä myyntiinkin kun tuntu ettei niillä opi ajamaan.
Sitten keksin rasvata saappaat marketista löytyneellä saapasrasvalla, pehmenihän ne pirulaiset! kaks kertaa oon nyt rasvannu saappaat ja niillähän pystyy jo pikkuhiljaa alkaa ajamaan, kadulla ajelen vieläkin katusaappailla mutta kyllä nuo jo maastossa menee! Harkinnassa on silti kevyempien rossisaappaiden osto tai sitten jotkut vedenpitävät endurosaappaiden nimellä kulkevat jalkineet, yksiä jo sovittelin Oulun Stormilla mutta suojaavuus tuntui komeasta ulkonäöstä huolimatta olevan katusaappaiden luokkaa.
Tape
Pyörä: BMW R 1200 GSA

Viesti Kirjoittaja Tape »

Jonkunasteisena kenkäfriikkinä täytyy kylä sanoa, että SIDI Charger istui HETI ylivoimaisesti parhaiten jalkaan, mitä kenkiä ikinä olen koettanut (siis lähinnä krossikengät). Lähes yhtäkalliit ja laadukkaina pidetyt Oxtar TCX Compit ei useiden käyttökertojenkaan jälkeen käynyt lähellekkään niin hyvin.

Olen tämän kenkäasian kanssa pitkään vatvonut ja vatuloinut, mutta kyllä se on pakko todeta, kuten moni muukin täällä: Sidin välitön istuvuus ja nivelvarsi jättää kaikki muut suomessa myytävät merkit helposti taakseen.

Vielä kiinnostaisi kokemukset SIDI Discovery kengästä, onko käyttökokemuksia istuvuudesta ja vedenpitävyydestä. Tuolla AdvRiderilla monet niitä kehuu sellaisina allroadkenkinä kovasti.
korpipolku
Pyörä: Gelände/Straße

Viesti Kirjoittaja korpipolku »

Tape kirjoitti: Vielä kiinnostaisi kokemukset SIDI Discovery kengästä, onko käyttökokemuksia istuvuudesta ja vedenpitävyydestä. Tuolla AdvRiderilla monet niitä kehuu sellaisina allroadkenkinä kovasti.
Oon käyttänyt Discovereita nyt noin 4000 km verran kun olen vasta hankkinut ne talvella.

Istuvat minun jalkaani tosi hyvin ja sadettakin ovat pitäneet sellaisen parin tunnin kaatosateen aikana hyvin. Monen päivän sateesta ei ole kokemusta.

Kunnolla rasvaamalla kuulemma pitävät pitkään.

Yleisvaikutelma on tukeva ja hyvin tehty, tosin vertailua muihin crossihenkisiin kenkiin en voi tehdä kun olen aiemmin ajellut matkapyörillä ennen Alppia ja kengät on olleet sen mukaan.

sami
Tape

Hommasitko Dicoveryt suomesta (Reliatec) vai saksasta? Ja paljonko oli hinta? Ilmeisesti Discoveryssä on joku vettäpitävä kalvo, toisin, kuin kaikkien merkkien crossikengissä. Discoveryhän ei ole crossikenkä, vaan lähempänä esim. Diadoran Stone3:sta. Sidin kengissä miellyttää heti jalkaan erinomaisesti käypäinen tuntuma ja todellinen laatuvaikutelma mm. lukoissa, jne.
korpipolku
Pyörä: Gelände/Straße

Viesti Kirjoittaja korpipolku »

Tape kirjoitti:Hommasitko Dicoveryt suomesta (Reliatec) vai saksasta? Ja paljonko oli hinta? Ilmeisesti Discoveryssä on joku vettäpitävä kalvo, toisin, kuin kaikkien merkkien crossikengissä. Discoveryhän ei ole crossikenkä, vaan lähempänä esim. Diadoran Stone3:sta. Sidin kengissä miellyttää heti jalkaan erinomaisesti käypäinen tuntuma ja todellinen laatuvaikutelma mm. lukoissa, jne.
Moi. Otin eksoottisemman linjan ja tilasin talvella Ranskasta. Lähinnä oli syynä heidän silloinen talvitarjouksensa. Discoveryt tuli rahteineen maksamaan muistaakseni 229,00€ mitä pidin varsin kohtuullisena. Nyt näyttää hinta jo nousseen kun ajokausi on päällä.

Voit käydä tutkimassa tuolta Sidin nykyhintaa.

Olisin ihan mieluusti ostanut popot suomestakin, mutta kun menin Tokimotoon niitä etsimään niin eihän sellaisia ollut. Sovittelin sitten muita malleja ja vielä kysyin eikö voisi edes tilata noita? Ei kuulemma Sidi lähettele lavaa pienempiä tilauksia Pohjolaan että siinä sitten itkettiin myyjän kanssa yhdessä...

Hyvää palvelua kyllä sain ja olen aina saanut Tokimotosta, siitä ei valittamista.

Ja niin, kalvoista en tiedä mutta tosiaan ovat vettä pitäneet. Saattaa siellä kalvokin olla. Samaa mallia on muuten kuulemma myyty mm. engelsmanneille nimellä Courier?

Niin että mulla on nyt sitten kaikki Lontoon lähetin kamat (TA+kengät) suomen mettäpoluilla käytössä. Mahtaa olla kova paikka se Lontoo...

sami

[/url]
enduropro

Nyt on pari reissua takana noilla tech10:llä. Ei voi muuta kuin kehua. Vähän kalliit olivat, mutta varmaan ensimmäinen tuote jossa oikeesti rahalle oli vastinetta. Saappaiden nivel on uudesta asti toiminut luonteikkaasti ja nyt parin reissun jälkeen vaihteet toimii samalla tavalla kuin vanhoilla saapikkailla. Varmaan samaa mitä Sidillä ja TCX:llä (ex Oxtar). Aivan eri planeetalta, mitä vanhan koulukunnan jäykät alpinet, jotka uutena ovat kuin betonista valetut. Verrattuna edellisin on ainakin jalalla mukavampi paistua saapikkaassa kun tuntuma on pehmeä, vähän sellainen eccomainen tuntuma :D Tuo saappaiden nivel vähän narisee, taidankin laittaa pienen silikonikalvon siihen jos vaikka lopettaisi heti alkuun.

Mielenkiintoista nähdä miten vesi pysyy saappaan ulkopuolella, kun valkoinen oli muistaakseni juuri joku enempi ilmastoitumalli. Ei sillä silti merkitystä ole kun ajot sellaisia muutaman tunnin hikirykäisyjä ja jos päivän vetää putkeen niin silloin mukana kulkee joka tapauksessa vaihtosukkia ym.

Taidankin itseasiassa lähteä samantien ajamaan, sen verran taas polttelee.
Tape

Tänään kokeilin jalkaan Daytonan touringkenkiä (sovitusmielessä) ja täytyy sanoa, että nyt löytyi sitten paras mopokenkälesti ja istuvuus EVER. Daytona Trans Openit lähtee hankintaan välittömästi (joko kotomaasta tai sit saksasta). Istuvuus aivan eri maata, kuin esim. Oxtarin Infinityillä.

Lisäinnoitusta antoi aidon goren metsästykseen eilen 250km jatkuvassa vesisateessa, jossa mikälieWindit "kalvoineen" on vieläkin märät sisältä.

Onko kellään muuta kehuttavaa / kerrottavaa Trans Openeista? Crossikenkähenkkeen (Sidi) kun voi nyt tuo uuden möhkö-mopon myötäkin unohtaa.
ankara
Pyörä: Swedukotari&LadyDomina

Viesti Kirjoittaja ankara »

Mulla on Daytona Trans Open GTX (turbo injection jne.... :D ) ja parasta noissa on juuri suht leveä lesti, ei italo-tyylin muikunpuhkaisu-mallia ollenkaan. Kokojärjestelmä on suurinpiirtein sama kuin tavan kotimaisissa kengissä muutenkin. Tätä en kyllä uskonut vaan tilasin netin kautta numeron isomman kuin oma kengännro, ja ovat nyt sitten numeron liian suuret. No ei varsinaisesti haittaa, saapahan villasukkaa viileämmällä kelillä väliin.

Vedenpitävyys on ollut toistaiseksi 100% tavallisessa sadekelissä, tukinuittoa en ole kokeillut.

Alkujäykkyyden jälkeen ovat pehmenneet katukenkätasolle, mitä varmasti oikeisiin crossitms. kenkiin ovatkin.

Olen kuitenkin 100% tyytyväinen, kengät on mukava laittaa jalkaan ja suojaavat kuitenkin enemmän kuin SA-INT -mallin talvisaappaat joilla ajelin aikaisemmin vuosia.
//Anssi
Vastaa Viestiin