Vanhoja hintatietoja

Yleistä keskustelua enduroista

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

vkoivu
Pyörä: pyörät myyty

Vanhoja hintatietoja

Viesti Kirjoittaja vkoivu »

Mistähän löytyisi tullin (tai jonkun muun tahon) markkinahintoja vuosilta 2001-2002? Tullin sivujen pdf:t kun ovat tuoreemmista päätöksistä.

Jos jollain olisi tietoa Suzuki DR350:n ovh hinnoista vuosilta 1990 ja 1991 niin olisin siitäkin tiedosta kiitollinen.

Tulli sai vihdoin jonkinlaisen lausunnon vuonna 2001 tuodusta moottoripyörästä ja minulla oli valituksessa vain yksi verrokkihinta joka oli vuoden tuoreempaa mallia kuin omani ja joka oli verotettu vuotta myöhemmin kuin omani. Omassani oli painaumia ja naarmuja tankissa, joten maltillisesti arvioin omani olevan 200e halvempi kuin vuotta uudempi jossa oli sähköstarttikin polkimen sijaan. Noista naarmuista on erillinen maininta kauppakirjassa, mutta tullin mukaan on täysin normaalia että 10v vanhassa moottoripyörässä on naarmuja. (Ehkei sitä mainintaa olisi laitettu jos naarmut olisivat olleet tavanomaisia.)

Lisäksi tulli katsoi, ettei tätä uudempaa pyörää voi käyttää verrokkina sillä se on vuoden uudempaa mallia ja se on vuoden myöhemmin verotettu. Hinnat ku markkinoilla muuttuvat kokoajan (harvemmin 10v ikäisten käyttölaitteiden hinta kuitenkaan nousee iän karttuessa). Tulli arvioi tämän minun moponi 800e arvokkaammaksi kuin vuoden uudemman ja peremmin varustellun.

Nyt minulla on 15 päivää aikaa tehdä lisäselvityksiä ennenkuin asia menee oikeuden päätettäväksi.
JSL
Pyörä: KTM 790 Adventure, 640LC4 E, vm. 2003

Viesti Kirjoittaja JSL »

Tulli on lainmukaan velvollinen kertomaan miten ovat tuollaiseen päätökseen päätyneet. Voit siis vaatia tullilta nähtäväksesi dokumentit mistä ovat ne verot laskeneet.

Mitä olen näitä maahantuonti ja verotusjuttuja sivusilmällä nyysseistä yms. seurannut niin tulli tekee välillä päätöksiä vähän miten sattuu. Eivätkä halua kertoa miten ja miksi ovat moisiin päätöksiin päätyneet. Aiheesta on jopa tehty poliisille tutkintapyyntöjä.

Naarmut yms. eivät ilmeisesti vaikuta asiaan juuri lainkaan.

Lueskele nyysseistä vaikkapa sfnet.harrastus.autot.maahantuonti ryhmää, siellä on tietoa ja kokemusta aiheesta. Ainakin tuohon sähköstarttiin kannattaa vedota, onhan se kuitenkin aika merkittävä ominaisuus. Ja jotenkin tuntuu tuo 800 euron ero verossa aika huimalle muutenkin, onko tuon ikäisissä edes hinnassa jäljellä niin paljoa veroa?

edittiä: olitkin jo näköjään löytänyt tuo nyyssiryhmän :)
Vastaa Viestiin