Jarrupalojen kulumisesta

Yleistä keskustelua enduroista

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Pekkavee
Pyörä: BMW R1100GS

Jarrupalojen kulumisesta

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Mä ostin mun Bemarin viime syksynä. Sillä oli ajettu 41.600 km.
Huolto oli tehty 41.111 kilometrissä.
Huoltolaskun mukaan ( jonka sain kaupan yhteydessä ) siihen oli vaihdettu etu- ja takajarrupalat. 41.111 kilometrissä

Ostaessani pyörää en kyllä katsonut jarrupaloja, niin innoissani kun olin.

No nyt ihmetyksekseni huomasin, että takajarrujen uloin pala oli aivan loppu, pintaa alle 0.5 mm. Sisemmässä palassa oli vielä 3 mm jäljellä.
Jarrupalat sain Euro Motor Centeristä postissa päivässä, tosi hyvä palvelu.

Kilometrejä mun jäljiltä syksyn kaahailuissa 44.600.

Voiko toi pala kulua noin nopeaan, eli alla 5 tuhannen. Vai oliko huolto laskuttanut tekemättömästä työstä. Vai onko jarrutasapainossa jotain vikaa palojen välillä, kun toinen oli vielä aika hyvä?

Nyt, kun vaihdoin uudet palat laitoin kuparitahnaa mukaan kuvioon, joten täytyy seurata miten homma toimii.

Pekka
:shock: :shock: :shock:

PS. Se 0.5 mm jarrutti kyllä vielä tosi hyvin viime reissulla, kumma kyllä, kun kokeilin onko ABS päällä lukkojarrutuksilla. Käytän nykyään jarruja ilman ABSsää hiekkateillä, jolloin takajarrun voi heittää lukkoon.
Veijo
Pyörä: Cube AMS100 LTD

Re: Jarrupalojen kulumisesta

Viesti Kirjoittaja Veijo »

Pekkavee kirjoitti: Voiko toi pala kulua noin nopeaan, eli alla 5 tuhannen. Vai oliko huolto laskuttanut tekemättömästä työstä. Vai onko jarrutasapainossa jotain vikaa palojen välillä, kun toinen oli vielä aika hyvä?
Jos pala on pehmeä, niin kyllähän se hiekan avustuksella voi kulua noinkin nopeasti. Oletko puhdistanut ja rasvannut jarrusatulan liukutapit?
Pekkavee

No nyt mä laitoin sinne liukutappeihin kuparitahnaa.

Täytyypi seurata miten homma etenee.

Toi jarrupalojen vaihto ei ole mikää iso homma, ja niiden kulumisen näkee myös helposti kunhan osaa katsoa oikeaan paikkaan, eli jarrulevyn ja jarrupalan pohjalevyn etäisyyttä. Mä tosiaan huomasin sen kun renkaiden vaihto tuli ajankohtaiseksi, Tourencet alle. Nyt mäkin olen sen oppinut, eli katsomaan jarrupalan pohjalevyn ja jarrulevyn välin. Ikä opettaa ;o)

Tietysti ois parempi noin rahallisesti mitä pitempään ne kestää.
No se on tietysti ajotavasta kiinni ensisijassa.

Pekka
:shock: :shock:
Creature
Pyörä: Suzuki DR 800

Viesti Kirjoittaja Creature »

Mulla meni takajarrulevy vaihtoon ja tietysti palat. Kattelin, että ompa erikoisesti kulunut toinen pala enemmän. Kaupassa kun lyötiin uudet palat tiskiin, niin kas, toinen pala selvästi toista paksumpi :shock: Kysyinpä asiasta ja opin taas uutta. Satuloissa, joissa männät vain toisella puolella on kuluminen toisessa palassa suurempaa. Että näin.
Pasi
Pyörä: KTM690R/SM

Viesti Kirjoittaja Pasi »

On kyllä palat kulunut niin äkkiä että Pekan epäilys siitä, että palaja ei olekaan vaihdettu on varsin perusteltu :(
Hannu
Pyörä: SE
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu »

Veijo saattaapi olla oikeilla jäljillä, minulla vääränlaiset palat kestivät viikon/~2000km sorasurauttelua.
Hannu
njurmi

Viesti Kirjoittaja njurmi »

yksi vaikuttaja on hiekkatiellä vähäinen etujarrun käyttö tai jalan huomaamaton jarrulla lepuuttelu :)
Pekkavee

njurmi kirjoitti:yksi vaikuttaja on hiekkatiellä vähäinen etujarrun käyttö tai jalan huomaamaton jarrulla lepuuttelu :)
No mä en oo syyllistynyt noihin kumpaankaan.

Etujarru on paras pysäyttäjä ja mä osaan käyttää sitä. Vaikka lukkoon asti ABS poiskytkettynä hiekkatiellä. 200.000 km moottoripyörällä, siinä oppii jo jotain

Takajarrun lepuutus taas ei ole paljon mahdollista, kun takajarrun poljin on sen verran pieni, että ei siihen vahingossa osu. Touratech muuten myy semmoista takajarrun polkimen levennystä, jolla mukamas vois jarruttaa paremmin, mutta ei siihen ole mitään tarvetta.

Joten kulumisen syy oli varmaan hiekkateiden aiheuttama kuluma jarrupaloissa.

No nyt on uudet jarrupalat kiinni, ja voin seurata kulumista itse. :lol: :lol:

Pekka
Viimeksi muokannut Pekkavee, To Huhti 21, 2005 10:28 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Marko Hemmilä
Site Admin
Pyörä: R1200GS, 1290 Super Duke GT
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko Hemmilä »

Pekkavee kirjoitti:200.00 km moottoripyörällä, siinä oppii jo jotain
No 200km ny ei oo paljoa... :wink:
Tais yks nolla puuttua :D

Itsellä on Dakarissa alkuperäiset etujarrupalat, takapalat on vaihdettu kerran ja taas kohta saa vaihtaa. Minusta ainakin tuntuu takajarru huomattavasti luonnollisemmalta soralla kuin etujarru, mutta ehkä se on muistutusta nuoruudesta kun polkupyörällä ja mopolla piti kurvailla takajarrulla... :lol:
Pekkavee

No, jos muistan niin laitan tänne historiaa siitä miten nykyiset jarrupalat kestävät.

Takajarrupalojen vaihto oli kuitenkin kilometreissä 45158.
Ja pyörä on BMW R1100GS

Pekka
Veijo
Pyörä: Cube AMS100 LTD

Viesti Kirjoittaja Veijo »

Pekkavee kirjoitti:Takajarrun lepuutus taas ei ole paljon mahdollista, kun takajarrun poljin on sen verran pieni, että ei siihen vahingossa osu. Touratech muuten myy semmoista takajarrun polkimen levennystä, jolla mukamas vois jarruttaa paremmin, mutta ei siihen ole mitään tarvetta.
Käsittääkseni leveämmän polkimen tarkoitus on helpottaa polkimen löytymistä hetkellä, jolloin pitäisi alkaa jarruttamaan. Minulla oli edellisessä KTM:ssä poljin montakertaa "hukassa".

-Veijo-
Vastaa Viestiin