Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Yleistä keskustelua enduroista

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

gixxerman
Pyörä: 4xtohtori

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja gixxerman »

gixxerman kirjoitti:Ot kysymys.Helsingin Kannelmäessä kolaroi autoamme punavalkoinen betoniauto.Onko kellään havaintoa,millä firmalla olisi sen värisiä betoniautoja niillä nurkilla,että voisi kysellä,auto nimittäin pakeni paikalta jättämättä mitään yht.tietoja.Olisi kiva saada kuski vastuuseen.Ammattiautoilija muka,ei uskoisi :evil: :twisted:
Ruskon Betonin auto se oli ollut,silminnäkijä ei saanut rekkaria ylös.Ehkäpä löytyy...
Mä tulen kaukaa,kauas menenkin,jää taakse asfaltin pätkä,ja silloin tiedän sen,mä riippuvainen ole en,kun tiellä luukutan prätkää.(Hannele Suominen)
ceevu
Pyörä: 900ss elefant+fe 501 Husaberg +TE610++++

Viesti Kirjoittaja ceevu »

Ei ole eka "ammattiautoilija" joka karkaa kun huomaa töpeksineensä. Omasta autosta vei parkissa peilin,ja tuttavan talosta räystäät. Jälkimmäinen vielä kovasti väitti ettei ollu mihinkään osunu kun tuli täyttämään säiliötä (peilinviejää ei sitten kiinni saatukkaan). Mikä siinä on niin pahuksen vaikeeta kun joka firmalla on kuitenkin vastuu-,ja liikenne vakuutukset jotka korvaa kun jotain sattuu.
Jostain syystä nykyään monilla niistä kuskeista on asennevamma muita autoilijoita kohtaan. (Ja tuttaviin kuuluu myös trafin ammattipätevyyskoulutettuja...huomaa kuulemma myös kurssilla että jotain on toisinaan pielessä)
_Mikko_1
Pyörä: EXC

Viesti Kirjoittaja _Mikko_1 »

ceevu kirjoitti:Ei ole eka "ammattiautoilija" joka karkaa kun huomaa töpeksineensä. Omasta autosta vei parkissa peilin,ja tuttavan talosta räystäät. Jälkimmäinen vielä kovasti väitti ettei ollu mihinkään osunu kun tuli täyttämään säiliötä (peilinviejää ei sitten kiinni saatukkaan). Mikä siinä on niin pahuksen vaikeeta kun joka firmalla on kuitenkin vastuu-,ja liikenne vakuutukset jotka korvaa kun jotain sattuu.
Jostain syystä nykyään monilla niistä kuskeista on asennevamma muita autoilijoita kohtaan. (Ja tuttaviin kuuluu myös trafin ammattipätevyyskoulutettuja...huomaa kuulemma myös kurssilla että jotain on toisinaan pielessä)

Paha mennä sanomaan kun noista sun esimerkeistä ei tiedä minkälaisia tilanteet olleet. Mutta voiko olla mahdollista että kuski ei kertakaikkiaan ole huomannut kun on peilin vienyt sun autosta? Itse ajelen yhdistelmää satunnaisesti, tuurauksia muutamalle tutulle kun tarvetta.

Itse kerran huomasin että kärryn takakulma oli ottanut osumaa jonnekin. Pienen pähkäilyn jälkeen tajusin että edellisessä purkupaikassa olen vetänyt melko tiukan uukkarin ja silloin kärryn takakulma mahdollisesti huitassut jonnekin. Soittelin pajalle jossa kävin viimeks käynyt, sieltähän ne valot löyty, pyöräkuormaajan vierestä. Hassua tässäkin hommassa oli että pajan isäntä oli ollut vielä pihalla kun olin ympäri heittänyt ja lähtenyt menemään. Hän ei myöskään ollut huomannut silloin mitään. Eli muhkurainen hiekkapiha jossa auto muutenkin kolisee ja paukkuu sekä koneen meteli. Ei niitä osumia aina oikeasti huomaa. Suotavaahan se tietty olisi, mutta vahinkoja sattuu.
gixxerman

ceevu kirjoitti:Ei ole eka "ammattiautoilija" joka karkaa kun huomaa töpeksineensä. Omasta autosta vei parkissa peilin,ja tuttavan talosta räystäät. Jälkimmäinen vielä kovasti väitti ettei ollu mihinkään osunu kun tuli täyttämään säiliötä (peilinviejää ei sitten kiinni saatukkaan). Mikä siinä on niin pahuksen vaikeeta kun joka firmalla on kuitenkin vastuu-,ja liikenne vakuutukset jotka korvaa kun jotain sattuu.
Tässä on se,että noille ajavat aliurakoitsijat ja mikä on niiden vakuutusturva,se on toinen juttu.Nämä firmat ovat ulostaneet,sorry ulkoistaneet nuo kuviot.
Mä tulen kaukaa,kauas menenkin,jää taakse asfaltin pätkä,ja silloin tiedän sen,mä riippuvainen ole en,kun tiellä luukutan prätkää.(Hannele Suominen)
ceevu

Kaikkea sattuu eikä aina huomaa,se on totta. Ja ainahan se pienikin osa pilaa suuremman joukon maineen,joten rahtarit ei hernettä :mrgreen:
mikroyrittäjä (orja) minäkin olen,mutta kyllä noi vastuuvakuutustodistukset silti pitää aina määrävälein esittää millon kenellekkin. Tietysti jos yksin ajaa niin omavastuu on omasta pussista pois,mutta jonkun kuljetusyrittäjän liikevaihdossa silti pisara meressä.
Käsittääkseni kuljetuksetkin on "nauttinu" jo jonkin aikaa valtion erityistä huomiota,kuten rakennus ja kunnossapitokin...(joihin kalusteetkin kuuluu jos tilaaja on rakennusyhtiö) joten vakuutukset pitää niillä ulostetuillakin olla,elleivät kierrä jotenkin ulkomaan tunnuksilla.
Koheltaja
Pyörä: pyörätön

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Entisessä duunipaikassa oli pirusti autoja ja vakuutuskulut oli saatu sillä alas että omavastuut oli järkyttävät, kaskossa 3500€ ja liikennevakuutuksessakin oli omavastuu samaa luokkaa. Pienet kolhut meni talon piikkiin ja isommat vasta laitettiin vakuutukseen.

Kaverin duunissa ei taas ole kaskoa yhdessäkään autossa, ekan osuman maksaa firma (firman auton kulut, vastapuoli liikennevakuutuksesta) ja seuraavan kuljettaja itse jos se tulee 3 vuoden sisällä. Muutoksen jälkeen peltikorjaamolla käynnit väheni selkeästi.

Jos ammattikuski on useammin mällännyt niin siinä voi olla duunipaikka katkolla, tuotot menee kolarikorjauksiin. Pari varoitusta alla ja kolmannesta potkut persiille, siinä vaiheessa kuski sanoo ettei huomannut mitään eikä ole kolhinut kenenkään autoa.

Oli karkuun lähtemisen syyt mitkä tahansa niin pakeneminen ja vastuun välttäminen on säälittävää toimintaa. Kahden vuoden aikana kolme osumaa parkkiksella joista yksikään ei ole jättänyt muuta muistoa kuin kolhut autoon.
Viimeksi muokannut Koheltaja, Ke Marras 04, 2015 1:07 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kylätason kurapyöräilijä.
Jaakkovaakko
Pyörä: Polku-pyörillä

Viesti Kirjoittaja Jaakkovaakko »

Onko minulla nyt vanhaa tietoa tässäkin asiassa?

Kun olen luullut, että liikennevakuutus on pakollinen. Ja siitä korvataan nimenomaan toiselle osapuolelle aiheutetut vahingot. Eikä siinä ole mitään varsinaista omavastuuta, bonusjärjestelmä toki on. Jos jollakin ei ole tälläistä pakollista liikennevakuutusta ajoneuvossaan, korvaa sillä ajoneuvolla aiheutetut vahingot vakuutusyhtiöiden yhteiselin, ja se perii sitten vakuutusvelvollisuutensa laiminlyöneeltä korotettua vakuutusmaksua. Eikä ajoneuvon liikennevakuutuksella ole mitään tekemistä ulkoistuksien eikä ulostuksien kanssa, ajoneuvon liikennevakuuttamisesta on vastuussa omistaja tai haltija.

Ja jos työntekijä työssään aiheuttaa vahinkoa ulkopuoliselle tai työnantajalleen, hänet voidaan asettaa korvausvelvolliseksi vain, jos on kysymys tahallisuudesta tai törkeästä huolimattomuudesta. Työsuhteen tiukkuuteen saattaa tietysti toistuva töpeksiminen vaikuttaa.

Vastuunpakoilu on raukkamaista, jos se tehdään tietoisesti, oli syyt mitkä hyvänsä.

Ettei nyt menisi jauhot ja vellit - syyt ja seuraukset - kokonaan sekaisin.

Gixxermania ei tämä tietysti lohduta, jos syyllistä osapuolta ei löydy. Eikä harmitusta ja ylimääräistä vaivaa korvaa mikään, vaikka löytyisikin.

jaakkovaakko
Koheltaja

Oikeassa olet ja selvensin hieman aiempaa kirjoitusta. Vaikka vastapuolen kulut korvataan liikennevakuutuksesta niin tämä näkyy vakuutuksien hinnoissa tai omavastuina. Isoilla yrityksillä on vakuutusten rakenne hieman erilainen kuin yksityisillä, maksut on alhaisemmat ja vastaavasti omavastuut ja muut sanktiot maksujen nousun suhteen on suuremmat.

Aikansa kun sama kuskin runttaa menemään niin keikkatuotot menee vakuutusten korotuksiin tai omavastuihin, jossain vaiheessa tulee kutsu nurkkahuoneeseen puhutteluun ja jos se ei auta niin alkaa tulla kirjallisia varoituksia. Tämä keissi on nähty lähipiirissä ja kummasti alkoi kuskilla onnettomuustilasto vähenemään kun duunipaikka alkoi olla katkolla.

Vahinkoja tottakai sattuu mutta miksi toisille niitä sattuu moninkertaisesti enemmän kuin toisille, siinäpä kysymys. Jos firman autolla paetaan kolhupaikalta niin syynä en melko varmaan em. asiat, kuljettajan totaalinen välinpitämättömyys tai ei ole yksinkertaisesti huomannut kolhua.
Jaakkovaakko
Pyörä: Polku-pyörillä

Viesti Kirjoittaja Jaakkovaakko »

Kovasti on lakisääteisen liikennevakuutuksen kohdalla säädökset tai niiden noudattaminen muuttunut niistä ajoista, kun itse työnantajani logistiikka-asioista vastasin, jos liikennevakuutuksessa omavastuu-käsitettä käytetään. Bonukset toki ennenkin sai ostetuksi takaisin maksamalla vakuutuksesta maksetut korvaukset vakuutusyhtiölle kauden lopussa.
Maailma kait muuttuu...
jaakkovaakko
Koheltaja

Todellisten sopimusten kuviotita en tiedä, oltiin sen tiedon varassa mitä meille kerrottiin.
ceevu

Luulisi sen kuskinkin löytyvän jos joku kerran on nähny tapahtuman ja auton kyljessä liikkeen nimen. Eiköhän sen verran ole ajoreiteistä hajua että selviää kuka ko aikaan sillä suunnalla liikku,ja onhan noissa gps seurantojakin joissain.
Kampi
Pyörä: R1200GSA

Viesti Kirjoittaja Kampi »

Mikä ohjelma Macille videon muokkaukseen? Pinnacle ei taida käydä kuin peeseelle.
treriksrøysare
daddy0
Pyörä: BMW R1200GSA 2010
Viesti:

Viesti Kirjoittaja daddy0 »

Itse käyttänyt pääasiassa iMovieta, kun se on ilmainen ja aika helppokäyttöinen. Lisäksi tullut kokeiltua myös GoPro Studiota, joka sekin ilmainen ja nimestään huolimatta toimii myös muiden kypäräkameroiden videoiden kanssa oikein mainiosti.
gixxerman

ceevu kirjoitti:Luulisi sen kuskinkin löytyvän jos joku kerran on nähny tapahtuman ja auton kyljessä liikkeen nimen. Eiköhän sen verran ole ajoreiteistä hajua että selviää kuka ko aikaan sillä suunnalla liikku,ja onhan noissa gps seurantojakin joissain.
Näin minulle sieltä firmasta kerrottiin,mutta ainakaan mitään ei vielä ole kuulunut.Näillä on nimenomaan seuranta.Harmi,kun rekkaria ei saatu.
Toinen asia,mikä tässä harmittaa,on se,että sorruin tuohon halpaan satasen kaskotarjoukseen,minkä sai kaupan päälle.Ei keskeytysturvaa.Hetiputoaa bonarit.Eli välillisesti tulee enemmän takkiin.
Ja vielä,uusi malli,osat Saksassa asti. :evil: :twisted:
Kampi
Pyörä: R1200GSA

Viesti Kirjoittaja Kampi »

Renkaan vaihto käsin... Vuoden mittaan tulee renkaita vaihdeltua monen monituista kertaa: kulumisen takia, renkaat pitkälle reissulle, renkaat talveksi ym. Kitsas eli vähävarainen ei osta (edes B-kaupasta) rengaskonetta joten hän yrittää keksiä pyörän uudelleen. Eli siis miten ja millaisesti rengaskoneen lusikka oikein toimii? Iipeistä saisi edullisesti moisia värkkejä mutta kun niitä on sen tuhannen sorttia :twisted: niinkuin tässä linkissä:

http://www.ebay.de/itm/like/18076213267 ... 0762132679

Luulin olevani teknisesti näppärä vaan kuinkas kävikään :oops:
treriksrøysare
Vastaa Viestiin