Soratiellä ajamisen perusteet?

Yleistä keskustelua enduroista

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Marko Hemmilä
Site Admin
Pyörä: R1200GS, 1290 Super Duke GT
Viesti:

Re: Soratiellä ajamisen perusteet?

Viesti Kirjoittaja Marko Hemmilä »

Parempi mennä hitaasti mutkaan ja tulla vauhdilla ulos kuin mennä vauhdilla mutkaan eikä koskaan ulos... 8)
ATC
Pyörä: HP2E

Viesti Kirjoittaja ATC »

jyrki kirjoitti:Jalan käytöstä olen itse päätynyt siihen että paino on tarpeen mukaan joko sisäjalalla, ulkojalalla tai sitten molemmilla.

Paino sisäjalalla
Sisäjalalla saa perän 'sortamaan' (ei ole vielä oikea sladi) kevyesti ja pyörä kääntyy paremmin. Saman efektin voi saada aikaan antamalla lisää hanaa, mutta silloin voi vaarana olla vauhdin kiihtyminen liikaa ja joissain tapauksissa kaasulla aikaan saadut reaktiot pyörän liikkeissä ovat turhan äkkinäisiä.

Paino ulkojalalla
Jos perä tuntuu karkaavan liiaksi, niin ulkojalalla voi yrittää hillitä sladin leveyttä. Ulkojalkaa käytän usein mutkan loppuvaiheessa kun siirrytään suoralle ja sladi on tapettava pois että voi kiihdyttää tehokkaasti.

Paino molemmilla jaloilla
Joillakin sorapohjilla (esim. kuulalaakeri tai epätasainen alusta) tuntuu itsellä homma menevän parhaiten kun paino on molemmilla jaloilla. Koska en yhdellä jalalla jaksa nousta penkistä, on käytettävä molempia jalkoja. Tuossa ei välttämättä nousta seisomaan, mutta perse on millin verran irti penkistä. Tällöin painopiste on alempana kuin seistessä, mutta kuskin tukipiste mahdollisimman alhaalla.

Asioita joita ET normaalisti halua tehdä kesken mutkan:
- Vapauttaa etujarru
- Jarruttaa etujarrulla
- Vaihtaa vaihdetta
- Siirtyä moottorijarrutukselta vedolle

Nuo kaikki asiat heikentävät etupyörän pitoa ja vievät huomiota pois varsinaisesta suorituksesta, mikä ei luonnollisesti ole hyvä juttu kesken kurvin. Täällä on useampi jo antanutkin ohjeen että kannattaa hidastaa kunnolla ennen mutkaa ja ajaa se läpi kiihdyttäen. Kun niin toimit, niin nuo ongelmalliset asiat jäävät automaattisesti pois.
Nämä on helppo allekirjoittaa.
Weteraani kurapyöräilijä
ramirin
Pyörä: Ready To Push

Viesti Kirjoittaja ramirin »

Maikki_S kirjoitti:
MarkusH kirjoitti:Ja sisäkurvin käsi suorempana kuin ulkokurvin ja painoa enemmän ulkokurvin jalkatapille.
Painoa ulkokrvin jalkatapille? Tämä näkökanta sotii vahvasti vastaan siihen oppiin mitä KKKK:ssa kotaporukka antoi neuvoksi yöllä 02:00 aikaan. Vai olisiko mahdollista, että kodan porukka ja minä olisin kuullut asian todellakin toisin päin.

Minä sain ohjeeksi keventää ulkokurvin puoleista jalkaa. Ulkokurvin jalkaa antamaa painetta jalkatapille keventäessäni pyörä lähtee kääntymään automaattisesti kurvin suuntaan.
Muistaisin hämärästi olleeni vahvasti osallisena tässä keskustelussa.. ja KYLLÄ ulkokurvin tappi on se mikä painoa tarvii, pahoittelen kovasti jos meni tapit sekaisin illan hämärissä.. eli ite harjottelin sillee että nostin koko sisäkurvan jalan pois tapilta.. nyt se toiminta lienee jo nii luonnollista, että ei aina klo 2 aikaan edes muista miten sen tekee, tekee vaan..
Kylän kohoralla komiasti, vaikka mettällä vähä kompuroottiski.
x-mean
Pyörä: sattuman kaupalla

Viesti Kirjoittaja x-mean »

Alkaa olla aika selkeetä juttua täällä,vaikee enää lisätä mitään :shock: Itekkin pitäis kokeilla "tyylitellä" eri tavoin.
Noistahan sais varmaan hienot piirroksetkin aikaseksi,tai kuvat nuolin,missä näkyis kaikki vaikuttavat voimat. :arrow: Joku fysiikassa hyvä pystyis varmaan havainnollistamaan hyvin,toki itekkin pähkäilemällä noita vaikuttavia voimia ymmärtää :roll:
(ai miksikö taas mentiin nurin..?)
Foorumin "sekakäyttäjä"
Jani M
Pyörä: 690R -24 250 EXC-F -25 Gilera RC125 -90

Viesti Kirjoittaja Jani M »

On tää kyllä melkoinen 'moottoripyöräilyä insinööreille' -palsta (siksi mää ehkä täällä viihdynkin) :mrgreen:.

Toi 'kallista pyörää, pysy itse pystyssä' toimii varmaa kaikilla enduromaisen ohjausgeometrian omaavilla pyörillä, mutta Yamaha TDM tuntu menevän paremmin katumaisesti sisällä roikkumalla. Sitä ei kai oikein enduroksi voi laskeakaan, mutta katurenkaista huolimatta pidin sitä yllättävän pystyvänä soratieajaluun.
MarkusH kirjoitti:Itse tykkään jarruttaa soralla kovaa ajaessa vain moottorilla ja lisätä jarruvoimaa takajarrulla. Jos tuntuu että menee pitkäksi niin etujarrulla saa tilanteen pelastettua.
Varsinkin näillä kevyemmillä pyörillä kannattaa kyllä ehdottomasti opetella etujarrun tehokas käyttö niin kovalla kuin pehmeällä soralla. Korkeassa ja kevyessä pyörässä takajarru on aika viraton, jos vauhtia todella pitää saada pois. Sitä kannattaa kuitenkin käyttää aina kun etujarruakin, sillä siten saa paremmin tuntumaa alustan pitoon ja tietenkin sillä on kiva ohjata pyörä sladiin jo valmiiksi. Se vaatii kyllä täydellisen näkyvyyden ja tasaisen pidon, että mutkaan voi tulla jarruttamalla pyörän valmiiksi linkuun ja jatkaa siitä sladia kaasu auki. Toi onnistuu ehkä kerran kesässä :lol:. Mutta tosiaan pelkällä takajarrulla jarrutusmatka on moninkertainen etujarruun nähden myös sorateillä. Eri juttu on sitten noi raskaat pyörät pitkällä akselivälillä, joissa on mahdollisesti vielä kuormaa perässä. Silloin takajarrulla alkaa olla huomattava rooli.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17, 250 EXC-F -20
Ex: KTM 690 Enduro R -14, 690 Enduro R -19
ramirin
Pyörä: Ready To Push

Viesti Kirjoittaja ramirin »

Ehkä parasta on taittaa mutkaan siten että mutkan jälkeen aurinko paistaa takaa ja näkee itsensä tappisladissa 8)
On niin hieno näky et pakko yrittää uudesta ja niin sen sitte oppii :mrgreen:
Kylän kohoralla komiasti, vaikka mettällä vähä kompuroottiski.
Lakupilotti
Pyörä: Laku

Viesti Kirjoittaja Lakupilotti »

Mulla on tapana tietoisesti käyttää sorallakin vastaohjausta (nekin jotka väittävät käyttävänsä muuta ohjaustapaa käyttävät sitä tietämättään...). Silloin on melkein se ja sama millä tapilla paino on. Kuitenkin sisätappia painamalla tavallaan painetaan takapyörää pois alta mopon ollessa kallistettuna, eli tehostetaan kääntymistä/sladia ja ulkotappia painamalla vakautetaan menoa. Niinkuin joku tuossa jo kirjoittelikin. Itselläni on mutkassa lähes aina paino ulkotapilla.

Mutkaan mennessä riittävästi vauhtia pois, jotta voi ajaa mutkan enempi vähempi veto päällä. Kun veto on päällä, etupyöräkään ei karkaa niin helposti. Veto päällä myös pehmeissä paikoissa helpottaa suoraan ajamista.

Hartialukko ei ole hyväksi sorallakaan. Sallimalla pienen vatkaamisen stongalle pyörä kulkee paremmin sinne minne halutaan. Mä ruukaan tuota joskus harjoitella ohjaamalla sormenpäillä.

AT:llä on mielestäni helpompi ajaa pahat paikat seisaaltaan, ainakin suoraan mentäessä. Siinä kun istutaan suht. alhaalla. Eri asia kait on pyörät, joissa on iskunvaimennus ja joissa istuessakin ollaan jo melkein seisaallaan...

Musta tuntuu, että pyörän hallinta yllättävissä luisuissa on helpompaa, jos mutkissa tosiaan ei roiku sivulla, vaan istuu/seisoo pyörän päällä suunnilleen suorassa ja kallistaa vain pyörää. Näin toimien pyörän kallistaminen myös helpottaa kääntelyä. Jos roikkuu pyörän sivulla, niin silloin ei ole pikku nuljahduksen vaatimaa pelivaraa, vaan painopiste siirtyy tukipinnan ulkopuolelle ja systeemi muuttuu epästabiiliksi... Sen sijaan jos kuski on pyörän päällä, niin pyörällä on enempi varaa tehdä omia omituisia kuvioitaan hallinnan kärsimättä liikaa.

Nämä olivat omia kokemusperäisiä havaintoja, ei siis välttämättä ainoita totuuksia. Ajotyylejä on erilaisia kuten pyöriä ja kuljettajiakin. Pääasia kuitenkin kait on, että on tuntuma siihen omaan pyörään ja omiin rajoihin. Nehän selviävät vain ajamalla.
Make & Laku
Where ever you go, there you are !
Å
Pyörä: Liian monta

Viesti Kirjoittaja Å »

jyrki kirjoitti:Jalan käytöstä olen itse päätynyt siihen että paino on tarpeen mukaan joko sisäjalalla, ulkojalalla tai sitten molemmilla.

Paino sisäjalalla
Sisäjalalla saa perän 'sortamaan' (ei ole vielä oikea sladi) kevyesti ja pyörä kääntyy paremmin. Saman efektin voi saada aikaan antamalla lisää hanaa, mutta silloin voi vaarana olla vauhdin kiihtyminen liikaa ja joissain tapauksissa kaasulla aikaan saadut reaktiot pyörän liikkeissä ovat turhan äkkinäisiä.

Paino ulkojalalla
Jos perä tuntuu karkaavan liiaksi, niin ulkojalalla voi yrittää hillitä sladin leveyttä. Ulkojalkaa käytän usein mutkan loppuvaiheessa kun siirrytään suoralle ja sladi on tapettava pois että voi kiihdyttää tehokkaasti.
Minäkin siellä "KKKK-kodassa" taisin olla "asiantuntijana" antamassa "totuuksia", vaikka pari puolilitraista bissee olin vaan ottanut :shock: . Epäilenpä, että "koulutuksessa" olisi pitänyt olla hieman tarkempi vaikka itse asia olikin oikein. Omien kokemusteni pohjalta komppaan noita Jyrkin kommentteja. Sisäkurvin puolelta painamalla saa tosiaan perän sortamaan ja ottamaan sen sladin herkemmin ainakin seistessä (jos pikkasen vielä siirtää painoa eteen) - tätä olen tehnyt käytännössä ja viimeksi leikin/harjoittelin tuolla tavalla siellä KKKK:n metsäpätkillä pöristellessä. Sitten kun se luisu saadaan aikaiseksi, niin ulkokurvin puoleista tappia käsketään, jotta hallitaan sitä luistoa tai oikaistaan se. Niin, ja istualtaan tai seisten, nuppi ja yläkroppa pystyasennossa, jolla myös tuntuisi saavan hallittua luistoa.

Näillä opeilla olen päässyt viime talven, kevään ja kuluvan kesän aikana jo vähän sladittelun makuun. Istualtaan tulee vielä tarjottua jalkaa kohti maata, jos kovin kallistelee, mutta tuostakin on päästy jo vähemmälle, kun on oppinut "polkemaan" noita jalkatappeja. Nyt pitäsi vielä opetella sitä jarrulla ohjaamista vedon ollessa päällä (eli ajamaan kuten rallikuskit) ja keulan keventämistä sekä keulimista (en tarkoita takapyörällä ajamista). Sekin hyppääminen ois hyvä ottaa haltuun, jos vaikka yllättäen joutuu sellaiseen tilanteeseen (tai onhan sitä jo joutunut). Hyppäämisen saloista vois joku heitellä vinkkejä.

Harjoitella vaan pitää ja ehkä minäkin sitten jonain päivänä osaan ajaa. Spoorissa ja kivikossa ajaminen on myös vielä hakusessa, mutta se on jo off road ja siten off topic.
Miten tää oikein menee...
Ei ole mitään väliä, jos ajaa kovaa ja pääsee ensimmäisenä perille, mutta on väärässä paikassa. Mukaillen Iina Rytikangas
Seikkailu alkaa, kun suunnitelma pettää
kauko
Pyörä: Kawasaki KX250F

Viesti Kirjoittaja kauko »

Mun nyt ei varmaan pitäis tähän aiheeseen sanoo yhtään mitään, mut sanompa silti.
Näin "ihteoppineena" soramopoilijana sanoisin, et sinne vaan soralle ajelemaan niin kyllä se siitä pikkuhiljaa. Rentous on tärkeetä myös pääkopassa eikä vaan ranteissa. Jokaista pyörän heilahusta ei tarvii säikähtää, vaikka alussa meinaakin tulla kakuli pöksyyn ja luulee, et oli suuronnettomuus lähellä, ku pyörä vähän vipottaa. Antaa sen mopon elää siellä alla antaa mennä vaan.
Etusen kanssa saa olla kyllä aiiiika tarkkana, mut ei sitäkään saa ruveta pelkäämään (niinku mitään muutakaan) muuten ei tuu ajamisesta mitään. Niinku daddyO tossa sanoki, niin penkissä vaan ihan eteen niin etusella on paremmin pitoo ja takasella on hyvä kaasun kanssa ohjata mopo mutkan läpi. Sladia ei varsinkaan saa pelätä. Sen kyllä oppii ja tajuaa aika nopeeta, ku vaan ajaa ja ajaa. Mullaki oli alussa aika mielenkiintosia tilanteita, ku oli vähä ehkä jännäkakkaa pöksyssä. Tosin viimeks eilen meni yks mutka vähän pitkäks...

Tolla topicin alottajan (tympeysmies?) mopolla luulis onnistuvan helpostikin mutkan ajo. Ei ainakaan jää sladit tehosta kiinni! =D
Renkaista vielä sen verran, et monet ei uskokaan kuinka hyvin tollasella katukumilla voi soralla vetää. Riippuu varmaan vetäjästäkin, mut mun on pakko sanoo, et paljon paremmin saan omalla mopolla vejettyä nyt motona, ku endurona. Voipi olla, et johtuu siitäkin, et oon opetellu soralla ajamisen jalon taidon 690 supermotolla.

Mulla on tapana joissain mutkissa tarjota sisäkurvin puoleista jalkaa törölleen. Lähinnä kait tasapainon vuoks. Ehkä se sit auttaa siinä, et paino on enempi ulommalla tapilla. Joskus oon saanu tökättyä vähän vastaan jos on meinanu mopo lipsua, pitää vaan varoo ettei liikaa tökkäse. =D
Eipä oo näitäkään tullu paljoo analysoitua aikasemmin. Hyvä topic!

Joo tulipahan nyt sepusteltua. Korostan, etten todellakaan ole mikään pro. Ajan niinku ajan, kuha en ketään satuta ja hauskaa riittää. =)
PantseK
Pyörä: 950 Adventure, 701, 450 EXC

Viesti Kirjoittaja PantseK »

Tuota samaa keskustelua KKKK:ssa iltanuotiolla kuuntelin ja yritin kokeneilta oppia imeä.
Itse olen ajellut sillä periaatteella että niin kauan kun on rennot ranteet niin homma toimii. Pieni mies isolla pyörällä, on turha etukäteen tarjota etujalkaa sisäkurviin. Kyllä se sieltä tapilta irtoo automaattisesti jos lipsahtaa etusen pito enemmän.
Perus etukenolla asennolla mä puottelen yrittäen pitää etusella painoa siksi että jos ja kun tulee yllättävä paikka niin ei vaan tule hartialukkoa. Se vie ojaan varamasti.
Myöskin olen vannoutut etujarrun käyttäjä oli pinta mikä tahansa. Mielestäni olen monta kertaa paikannut ulosajon tehokkaalla etujarrun käytöllä sorapinnalla. Ei sitä etusta tartte lukkoon painaa heti ja ei se pieni etusen luistaminen heti kaada pyörää mikäli mopo vaan on pystyssä eikä kesken kurvia. Takajarrun tehokas käyttö pyörän ohjaamiseen tulisi kyllä itse opetella. Tuolla taidolla saisi ainakin enemmän näyttävyyttä ajoon ;)
RTJ
Pyörä: none

Viesti Kirjoittaja RTJ »

Terve

Pidän mahdollisimman nopeista tukki-/sorateistä joissa nopeus ei kuitenkaan nouse yli 80kmh. Paljon nousuja sekä mutkia.

Aikani ajeltuani niin voisin sanoa että jokainen pyörä ja kuski tekee kokonaisuudesta aivan erilaisen ajettavuuden.
On tietty pyöriä jotka on liian veteliä rungoltaan sladiajeluun.

Nopeilla sorateillä olen yleensä käyttänyt etujarrua rankasti mutkaan tullessa että perä kevenisi (kuten myös aivan vähemmässäkin nopeudessa), nopea kaasun avaus ja takarengas selkeästi pieneen sladiin. Tämä on sinällään vaikea tehdä kun on täydet sivulaukut pyörän päällä. Itse helpotan asiaa sillä että edessä on rengaspaineet 1.6-1.8 ja takana 2.1-2.4. Eli takarengas on lähes terästä eli lähtee koko ajan alta pois. Takajarrulla korjaan vain tarvittaessa pyörän sivuluisuun (joo, vahingossa painan oikealla saappaalla sitä usemmankin kilometrin). Tuo ilmanpaine kautta paino yhdistelmä toimii tällä kuskilla ja kuormalla.

Olen huomannut että jotkut ajaa "nopeaa soraa" pitkälti luottaen eturenkaan pitoon kallistamalla kuten asfaltilla. Itse ajan hieman supermototyylillä eli pyörä kallistuu enemmän kuin kuski ja laitan aina takapään sladiin. Tuntuu vain jotenkin turvallisemmalta olla "irti" tiestä.

Riku
Honda XL600V -> kTm 640 Adv -> kTm 990 Adv -> none
Teme X-2
Pyörä: 390 Adventure

Viesti Kirjoittaja Teme X-2 »

Tuossa pari näytettä tuommosesta tiukemmasta mutkasta.
"Lavastettu" tilanne... :lol:

Omasta tyylistä vauhdikkaassa ajossa:
-Antaasen pyörän elää sitä omaa elämää, jos etenemissuunta on haluttu
-sisämpää jalkaa tulee roikotettua sivulla/etuviistossa, jos mutka on tiukka,
eli ajetaan kolmosella tai pienemmällä. Muuten mennään tapeilta.
-ja tärkein, ohjaaminen vastaohjauksella/pyörää kallistamalla. Pyörä kallellaan
ja paino pyörän päällä, ei sivulla.
-vauhti pois ennen mutkaa etujarrulla ja moottorijarrulla ja/tai takajarrulla,
veto päällä mahdollisimman aikaisin. Eli täysillä :lol:

Semmosessa lupsakassa etenemis vauhdissa ei sitten tarvii jarrutella,
pälkästään hyvissä ajoin tulee kaasu löysättyä niin vauhti tippuu riittävästä.
"Ympyrä ja nuoli, siihen loppu huoli!" :roll:

Mopo: KTM 390 Adventure
EX-mopot: KTM 620 Advente Ja Husqvarna TE570
joku_tyyppi
Pyörä: Husqvarna TE 610 IE

Viesti Kirjoittaja joku_tyyppi »

Ei voi olla totta, kirjoitin ties miten pitkän viestin ja hukkasin sen.
Tällä foorumilla on ärsyttävä piirre että kun klikkaa jotakin linkkiä, niin se ei aukea uudeksi ikkunaksi vaan tämän forumin tilalle.
Kokeilin lisäämääni linkkiä ja sitten tietenkin suljin "turhan" selainikkunan ja samalla hukkasin koko puoli tuntia kirjoitetun vuodatukseni. :evil:

En nyt jaksa alkaa sitä uudelleen kirjoittamaan ja ehkä teillekin parempi niin. Mutta ajoin sorateilläkin, jäin henkiin ja oli hauskaa.
Kiitoksia vinkeistä, "ihan kaikkia" en ehtinyt vielä sisäistää ja panna käytäntöön :lol:

Kuvallisia todisteita
Marko Hemmilä
Site Admin
Pyörä: R1200GS, 1290 Super Duke GT
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko Hemmilä »

Linkin päällä kun napsauttaa hiiren oikeaa näppäintä ja valitsee "avaa uuteen ikkunaan" niin ei turhaan sulje tärkeitä ikkunoita
joku_tyyppi
Pyörä: Husqvarna TE 610 IE

Viesti Kirjoittaja joku_tyyppi »

Nii-i, mutta kun useimmilla foorumeilla moista kikkailua ei tarvita niin eipä sitä helposti muista että tämä toimiikin eri tavalla...
Vastaa Viestiin