tuo tärinä on sekä pyöräkohtaista että sen sieto kuskikohtaista.
Kaikki pyörät tärisee ja jotkut ei kestä edes twinien tärinää.
Kahvapainoja ruuvataan rivinelikkoihinkin.
LC4:n tärinät vaihtelee myös riippuen yksilöstä.
Toissakesänä retkeilin LC4:lla Puolaan ja takaisin, hiekkateitä ja välillä asfalttia.
Balttian ja Puolan huonoilla sivuteillä se oli hyvä valinta eikä koko matkalla tärinät tulleet mieleen.
Ehkä mulla vain on toleranssia - eihän toi penkkikään tunnu hankalalle. Toisille sekin on väärä.
Selaa myös ADV:n saittia. Siellä on lisää juupas/eipäs keskustelua asiasta.
Paras olisi kun pääsisit itse kokeilemaan niin saisit parhaan käsityksen. Jos haluat heittää lenkin mun Advella niin tervetuloa. Siis kortin hommattuasi.
sami
Tuo tärina on varmastikkin juuri tottumiskysymys, En osaa omaa kantaani varmaksi sanoa ennenkuin kokeilen. Mutta uskallan väittää että mielestäni se ei ole kovinkaan häiritsevää. Pidän mielessä tarjouksesi koeajosta, Siihen palataan ensi keväänä !
Onko näissä enduro pyörissä tarvetta huomioida ajajan kokoa? Itse olen n 183 lyhyt ja 100kg kevyt. Aiheuttaako tuo jotain rajoitteita tai erikoisvaatimuksia?
VTS kirjoitti:
Onko näissä enduro pyörissä tarvetta huomioida ajajan kokoa? Itse olen n 183 lyhyt ja 100kg kevyt. Aiheuttaako tuo jotain rajoitteita tai erikoisvaatimuksia?
Joo, voi olla että sulla saattaa häiritsevästi yltää jalat maahan paikallaan ollessa... Mulla yltää vain toisen jalan varpaat kun olen 177cm persjalkainen.
s
"The tree the tempest with a crash of wood
Throws down in front of us is not bar"
-Robert Frost-
On tullu katseltua myös Hondan valmisteita, Eikä ne ole poissuljettuja laisinkaan. FMX 650 on esimerkiksi yksi mitä katselin. Sinulla kokemusta ko mallista??
Tai jos jollain muulla Hondasta hyvää taikka pahaa, Kerro ihmeessä.
No jos muutkin merkit on katsonnassa niin kannattaa myös kurkata Yamaha XT660 mallistoa, niiden kanssa selviää vähällä huollolla ja pelittää myös motarilla. Ainakin tuoreemmissa on huoltoväli 10000km, tosin monet vaihtaa öljyt 5000 kohdalla, 660 moottori on helppo hoitoinen ja luotettava, ulkomaan voorumeita kun lueskelee niin moottoreilla ajetaan kymmeniä tuhansia, jopa pitkälti yli 100000km ilman koneremontteja. 660XT ei ole kevyimmästä päästä mutta paino rauhoittaa menoa katuajossa, varsinkin motarilla. Kulutuslukemat on kohtuullisia, 5 litran molemmin puolin riippuen ranteen asennosta.
Mä olin samassa tilanteessa viime keväänä ja alle tuli XT660Z Tenere, päätös ei ole kaduttanut vaikka olen haikaillut toisen tyyppistä pyörää. Samoilla nurkilla, Kehä III molemmin puolin ajetaan ja mökille motaria pitkin. Nämä kaikki luonnistuu Tenerellä mainiosti ja koska pyörä on korkea niin liikennettä on helppo lukea koska näkee hyvin autojen yli. Mä olen suht saman kokoinen sun kanssa ja raamikas pyörä sopii tällaisella keskimittaiselle ja sopusuhtaiselle kuskille kuin pullo huulille
Kyllä voi sanoa että Tenen kanssa on ollut elämä huoletonta kun ei ole tarvinut pitää työkalupakkia mukana, bensaa tankkiin ja ajelee seuraavaan huoltoon asti.
Dominaattorillahan sitä on tullut itse ajeltua. FMX on samalla ikiliikkujakoneella 2000-luvulla valmistettu supermoto versio. Tehot eivät vakiona FMX/Domi ole LC4 luokkaa mutta piristämällä pääsee samoihin lukemiin. XR 650 R on taas vesijäähdytteinen 2000-luvun enduro josta on puristettu jo samat tehot vakiona kuin LC4, näitä ei ole kuitenkaan koskaan suomeen maahantuojan toimesta tuotu joten vähän myynnissä. Kaikki nämä em. Hondan mallit ovat luotettavien sekä helppohoitoisten pyörien maineessa ja varaosia saa helposti. Alla pari linkkiä missä kerrotaan moottoreista, huolloista ja virittämisestä enemmän..
Koheltaja kirjoitti:No jos muutkin merkit on katsonnassa niin kannattaa myös kurkata Yamaha XT660 mallistoa, niiden kanssa selviää vähällä huollolla ja pelittää myös motarilla. Ainakin tuoreemmissa on huoltoväli 10000km, tosin monet vaihtaa öljyt 5000 kohdalla, 660 moottori on helppo hoitoinen ja luotettava, ulkomaan voorumeita kun lueskelee niin moottoreilla ajetaan kymmeniä tuhansia, jopa pitkälti yli 100000km ilman koneremontteja. 660XT ei ole kevyimmästä päästä mutta paino rauhoittaa menoa katuajossa, varsinkin motarilla. Kulutuslukemat on kohtuullisia, 5 litran molemmin puolin riippuen ranteen asennosta.
Mä olin samassa tilanteessa viime keväänä ja alle tuli XT660Z Tenere, päätös ei ole kaduttanut vaikka olen haikaillut toisen tyyppistä pyörää. Samoilla nurkilla, Kehä III molemmin puolin ajetaan ja mökille motaria pitkin. Nämä kaikki luonnistuu Tenerellä mainiosti ja koska pyörä on korkea niin liikennettä on helppo lukea koska näkee hyvin autojen yli. Mä olen suht saman kokoinen sun kanssa ja raamikas pyörä sopii tällaisella keskimittaiselle ja sopusuhtaiselle kuskille kuin pullo huulille
Kyllä voi sanoa että Tenen kanssa on ollut elämä huoletonta kun ei ole tarvinut pitää työkalupakkia mukana, bensaa tankkiin ja ajelee seuraavaan huoltoon asti.
Alkaa jo kiinnostamaan tuo Yamaha XT 660 X, Onko suuria eroja tehossa vastaaviin toisen merkkisiin? Mitä nyt lueskelin niin tuolla kelpaa jo jonkun verran motarillakin ajella, ei hajoo hanuri ihan heti ilmeisesti. Loppujenlopuks selviää kokeilemalla. Yamaha xt 660x, Ktm 640 lc4, Honda FMX 650. Siinäpä nyt 3 mitkä herättää kiinnostusta kovasti.
Lisäyksenä "lapsellinen kriteeri", Ääntä on lähdettävä...!
Ana kirjoitti:Eikös siinä kortissa oo joku tehoraja alussa? Kannattaa huomioida se pyöriä vertaillessa.
Hmmph.. Olenko ymmärtänyt väärin jotain, yli 21 vuotias, b-kortin haltija voi ajaa A luokan kortin jolla siis saa ajaa kaikenkokoisia ja tehoisia moottoripyöriä.
Omalla kohdalla mittari lähentelee jo 30v
Edit: Iso A-ajokortti on se oikea moottoripyöräkortti. A-kortissa ei ole tehorajoitusta saati kokorajoituksia. A-ajokortin voi ajaa 21-vuotiaana tai 20-vuotiaana jos on ajanut pikku A:lla kaksi vuotta.
VTS kirjoitti:Alkaa jo kiinnostamaan tuo Yamaha XT 660 X, Onko suuria eroja tehossa vastaaviin toisen merkkisiin? Lisäyksenä "lapsellinen kriteeri", Ääntä on lähdettävä...!
Vakiokuntoinen XT660 ei pärjää tehoissa KTM:lle mutta yleensä noissa käytetyissä peleissä on jo korjattu ne ahdistavat paikat eli ilmansuodatinkotelo ja putkisto, noilla modeilla värkit kulkee aika iloisesti. Vakioputkella ei ääntä juurikaan tule mutta monesti putkisto on käytetyssä pelissä päivitetty ja äänimaailma paljon parempi, hyvät äänet ja kuuluu selvästi.
VTS kirjoitti:Alkaa jo kiinnostamaan tuo Yamaha XT 660 X, Onko suuria eroja tehossa vastaaviin toisen merkkisiin? Lisäyksenä "lapsellinen kriteeri", Ääntä on lähdettävä...!
Vakiokuntoinen XT660 ei pärjää tehoissa KTM:lle mutta yleensä noissa käytetyissä peleissä on jo korjattu ne ahdistavat paikat eli ilmansuodatinkotelo ja putkisto, noilla modeilla värkit kulkee aika iloisesti. Vakioputkella ei ääntä juurikaan tule mutta monesti putkisto on käytetyssä pelissä päivitetty ja äänimaailma paljon parempi, hyvät äänet ja kuuluu selvästi.
Juu oon huomannu että monesti ne on jo laiteltu, Käytettyä kun katselen juurikin. Esim putkiston laittaminen alkuperäisestä johonkin muuhun on ilmeisesti melko hinnakasta? Ja ruiskulla varustetuissa pyörissä joutuu powercommanderin laitella ja säätää, tämäkään ei liene aivan ilmaista touhua.
Mites huoltaminen noin muuten, Kallista? Tuttavia löytyy kyllä joiden kanssa varmasti pienemmät huollot kuten öljynvaihto luonnistuu.
VTS kirjoitti:
Juu oon huomannu että monesti ne on jo laiteltu, Käytettyä kun katselen juurikin. Esim putkiston laittaminen alkuperäisestä johonkin muuhun on ilmeisesti melko hinnakasta? Ja ruiskulla varustetuissa pyörissä joutuu powercommanderin laitella ja säätää, tämäkään ei liene aivan ilmaista touhua.
Mites huoltaminen noin muuten, Kallista? Tuttavia löytyy kyllä joiden kanssa varmasti pienemmät huollot kuten öljynvaihto luonnistuu.
Commanderista sen verran, että kun minulla oli Jammun mönkkäri, laitoin siihen PC:n ja oli kyllä hintansa arvoinen kapistus. Säätäminen oli siinä mielessä yksinkertaista, että netistä löytyi valmiita karttoja erilaisille ilmanputsari/pakoputkivaihtoehdoille, joten omaani en sen enempää säädättänyt missään. Jos itselleni tulisi sellainen vakiopyörä, johon commanderin saa, melko varmasti sellaisen siihen laittaisin muiden muutosten ohessa, sillä ei kai kukaan vakioäänenvaimentajan kanssa ajele, eihän..?
Jos mutterisorvi pysyy lapasessa niin huollot ei mahdottomia maksa, korjaamolla saattaa huollot olla helposti 150-400€ riippuen mikä huolto tai pyörä on kyseessä. Omatoimista huoltamista ei kannata pelätä jos on paikka missa pääsee ropaamaan, tekemällä oppii ja pyörä tulee tutuksi.
Käytetyn jos ostaa niin melkein kannattaa katsoa sellainen missä on jo valmiiksi putki ja PC. Putket on siinä 500-1000€ paikkeilla merkistä riippuen ja PC 300-350€ ja penkitys muutaman satasen. PC:lle vaihtoehtona on Kev-Fuelmod mikä maksaa muutaman kympin ja rikastaa seosta mutta vaikutus tehoihin ei ole verrattavissa penkissä säädettyyn Power Commanderiin.