Teeret tiellä !

Yleistä keskustelua enduroista

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

PilcQ
Pyörä: Honda XRV 750 -96
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PilcQ »

mopopoitsu kirjoitti:Täs yks kaunis paivä mettoo (ei siis mikää koppelo) kiihrytti kilipaa ojan päällä. Ajattelin vaan jotta tua ottaa jo kipiää jos osuu sopevasti kohoralle.
Nyt just viime viikonloppuna loppuneella pohjoisen reissulla meinasi ukkometso sattua eteen itselleni. Onneksi oli vasemmanpuoleisella hiekkatien ajouralla, joten lenteli vain etupyörän vieressä samaan suuntaan itseni kanssa. Jos olisi ollut ajourallani, niin yli olisin menty, tai ainakin törmätty. ..ja tämä tapahtui Inarissa. Aika hienon näköistä kuitenkin kun tuo lenteli parin metrin päässä samaan suuntaan... ...mutteikyllä yhtä hienoa kuin Saariselän pohjoispuolella viime vuonna, kun maakotka lähti tieltä liikkeelle. Hiekkatien reunustalla kun oli puita aika tiheästi, niin ei päässyt heti sinne pujahtamaan, vaan lenteli abotu 10m päässä edessä koko tien leveydeltä, se oli hieno näky... :)
-
Jukka Talja & XRV750
creative
Pyörä: *****

Viesti Kirjoittaja creative »

Peksi kirjoitti:Se on komia lintu tuo teeri, keväällä kävin kuvaamassa soitimella.
http://personal.inet.fi/koti/digikuvat2 ... index.html
Millä kalustolla kuvasit, on pirun laadukkaan näkösiä kuvia.
T:Pasi
Haluatko sen heti, vai teenkö tietsikalla.?
RTJ
Pyörä: none

Viesti Kirjoittaja RTJ »

jyrki kirjoitti:Kesällä ajelin suoraa metsäautotietä ja edestä lähti joku metsäkanalintu(?) lentämään tien suuntaisesti. Lintu ei jostain syystä noussut korkealle, vaan lensi tien suuntaisesti puiden välissä. Lähdin seuraamaan lintua ja katsoin mitä vauhtia se etenee. 110 km/h tunnissa (mittarinopeus) mentiiin yhdessä jonkun matkaa ennen kuin lintu nousi ylös ja väisti sivuun.
Terve

Monesti tekee juuri noin, linnut haluaa paeta aukkoa kohti ja se tieura on se ainoa aukko. Tässä linnun perässä ajossa on se vaara kun lintu tyhjentää pakoon lähtiessä yleensä vatsansa, niin kannattaa olla vähän sivussa lentolinjasta.

Itse olen kellottanut samalla tavalla 120kmh sinisorsalle?!

Riku
Honda XL600V -> kTm 640 Adv -> kTm 990 Adv -> none
Peksi

Viesti Kirjoittaja Peksi »

creative kirjoitti:
Peksi kirjoitti:Se on komia lintu tuo teeri, keväällä kävin kuvaamassa soitimella.
http://personal.inet.fi/koti/digikuvat2 ... index.html
Millä kalustolla kuvasit, on pirun laadukkaan näkösiä kuvia.
T:Pasi
Canonin digijärkkärillä ja 100-400 putkella piilokojusta
http://www.ameristep.com/blinds/doghouse.html
muma
Pyörä: Husqvarna TR

Canon

Viesti Kirjoittaja muma »

Kerroppas tarkemmin tuo Canonin tyyppi.Taitaa olla ihan ammattilaiskone
kun on tuo terävyysaluekin saatu noin lyhyeksi.Todella hyvälaatuisia kuvia.
jyrki

Viesti Kirjoittaja jyrki »

RTJ kirjoitti:
jyrki kirjoitti:Kesällä ajelin suoraa metsäautotietä ja edestä lähti joku metsäkanalintu(?) lentämään tien suuntaisesti. Lintu ei jostain syystä noussut korkealle, vaan lensi tien suuntaisesti puiden välissä. Lähdin seuraamaan lintua ja katsoin mitä vauhtia se etenee. 110 km/h tunnissa (mittarinopeus) mentiiin yhdessä jonkun matkaa ennen kuin lintu nousi ylös ja väisti sivuun.
Monesti tekee juuri noin, linnut haluaa paeta aukkoa kohti ja se tieura on se ainoa aukko. Tässä linnun perässä ajossa on se vaara kun lintu tyhjentää pakoon lähtiessä yleensä vatsansa, niin kannattaa olla vähän sivussa lentolinjasta.
Joo, kyllä ne pommit putosivat tässäkin tapauksessa (olin sivussa lentolinjasta).
Huono tie, parempi mieli.
Peksi

Re: Canon

Viesti Kirjoittaja Peksi »

muma kirjoitti:Kerroppas tarkemmin tuo Canonin tyyppi.Taitaa olla ihan ammattilaiskone
kun on tuo terävyysaluekin saatu noin lyhyeksi.Todella hyvälaatuisia kuvia.
Tuo on ikivanha 300D ja putki EF 100-400 f/4.5-5.6L IS USM. Kävin kuvaamassa useampana aamuna ja teeret eivät soidinkiihkossa lopulta välittäny musta paljonkaan. Tulivat niin lähelle, että kuvat onnistu aika hyvin.
RTJ
Pyörä: none

Viesti Kirjoittaja RTJ »

Pahin tapaukseni tai siis lähin on ollut jyrkässä vastamäessä, mistä lähti ukkometso suoraa kohti. Ukko oli ensin selkeästi menossa vasemmalta ohi mutta päättikin oikaista oikealle. Hävisi etukatteen alle mutta ei osunut. Tilanne oli aivan asfalttitiellä. (9-tieltä kohti Hossaa)

Janne.k muistaa varmaan Salamaperältä tapauksen kun 140kmh vauhdissa lähti koppelo 10m päästä oikealta ja sukelsi suoraan katteen ali vasemmalle. Ei osunut vaikka niin luulin.

Aikaisemmalla kerralla kun ajoin Salamaperän läpi niin olin törmätä kaksi kertaa metsäpeuraan.

Riku
Honda XL600V -> kTm 640 Adv -> kTm 990 Adv -> none
av2
Pyörä: Africa Twin XRV750 1997

Viesti Kirjoittaja av2 »

Mulla ei onneks osumia ole tullu kuin viimeks piikki-ikäisenä 80-luvun lopulla, ja sekin oli varpunen joka katkaisi niskansa mun nyrkkiin. Ampiaisia ja kaikenlaisia hyönteisiä sekä lokinläjiä oli välillä naamalla kun visiirikin oli päässy potasta katoamaan johonkin. Yhdellä kerralla silmä oli melkoin turvonnu kokonaan umpeen ampiaisen pistosta, mutta jännintä oli tosiaan se kun amppari meni porisemään korvaan :D
Tuossa 18.09 tiistaina Kemijärveltä noin 30km luoteeseen Javaruksen paikkeilla liukkaalla soramutatiellä vesisateessa ja vauhtia ollessa suoralla 80-100km/h kaks poroo rynnisti tielle, ja meikäläinen jarrutti mahdollisuuksien mukaan pitkässä liuussa perkuleesti samalla huutaen(en muista mitä). Olin varma että nyt pamahtaa mutta viime tipassa jälkimmäinen poro kääntyi takaisin metsään, etummainen sitten jolkotteli mun edellä muutaman sataa metriä. Oli hauska katsella sen menoa melkosen säikähdyksen jälkeen :D
XRV-97
Ylimatti
Pyörä: BMW F650 GSD 2004

Re: Canon

Viesti Kirjoittaja Ylimatti »

Peksi kirjoitti:Tuo on ikivanha 300D...
Jaa? Mikähän se sitten mun EOS 650 mahtaa olla...? :?
Taas menossa jonnekin...
timo
Pyörä: PELTOKYRPIÄINEN

Viesti Kirjoittaja timo »

Mä oon mittaillut noiden elukoiden huippunopeuksia.
Teeri on vikkelä, ottaa nousua hyvin ja on hyvä kiihtymään. 80km/h kulkee tyynellä.
Koppelo nostaa vauhdin 75:een pikkuhiljaa, eikä saa korkeutta jos uraa reunustaa pusikko. Kannattaa väistellä heti havainnon alkuvaiheesta.
Ukkometso yleensä juoksee suosilla sivuun. Luovuttajatyyppi. Ei virallista nopeutta tiedossa.
Kurki on paha. Taitaa olla bokserikone. Viiteenkymppiin hivuttaa kauan. Vaatii lähes sen kuuluisan mersu-suoran sieltä pohjoispohjanmaalta. (Raimo tietää sijainnin tarkemmin) Kurkivaara-merkkeja kannattaa aina kunnioittaa.
Vastaa Viestiin