Aloittelijanaiselle mettäpyörä

Yleistä keskustelua enduroista

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

THA
Pyörä: Yamaha ja TM
Viesti:

Re: Aloittelijanaiselle mettäpyörä

Viesti Kirjoittaja THA »

KTP:ltä tuli kyllä paljon asiaa ja just naulan kantaan. Meitähän onkin jo ainaki kolme täällä :)
Varustepuolesta voin sanoo et mulle on aika lailla se ja sama minkä rintapanssarin päälle lättää, ku ei o niitä, on vaan tontit, arvanne mille :oops: Mutta Polisportin XP-2 juniorkoko (eli ei senior, eikä mini, vaan siitä välistä) on ainkin mun kokoselle just. Acerbiksellä on naisten harttareita, katos Nakkilasta. Ne ei oo yhtä isoja kun miesten panssarit.

Saappaissa tulee ainakin mulal vastaan pohjelihas. Se kun naisilla kuulemma kiinnittyy/alkaa alempaa. Alpinestarsin Stellat on kyllä parhaat saappaat naisella jalkaan ja passaa junnuillekin, niillä vaan ei voi ajaa kun nilkka vaatii rautakankee taipuukseen! Sillä mä oon sit ajellu miesten saappailla. Mun mietoilla varret on yleensä liika pitkiä. Ja sit kun löytää hyvät muuten, aina jotain isoja puutteita tulee vastaan. TCX Comp 2 ehkä parhaat. Sulle voi kyl mennä Sidin nivelsaappaatkin, jos vaan 41 ei oo liika iso. Ne mä nykysistä ite ottasin, mut vartta 2-3cm liikaa ja jalka 36...
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
ramirin
Pyörä: Ready To Push

Viesti Kirjoittaja ramirin »

Kuullostaa tuo sun kuvailemasi ajomaasto just semmoselta että pyöräksi sopis 250 nelari rekluse kytkimellä ja sähköstartilla.. Helpottaa oleellisesti alkuun pääsyä kun ei energia kulu käynnistyspolkimeen.. Lukase toi rekluse ketju läpi, niin saat käsityksen mistä on kyse..

Myy se katumopo pois ja osta uudehko vähä ajettu 'kisa'enska, et sä kadulla kuitenkaa enää aja ku mettään pääset.. Ei tuota huoltoa kannata niin lujaa pelätä, ei sitä konetta tarvi purkaa 45 tunnissa kun ajo on rauhallista seikkailua.. Öljyt vaihtelee ajallaan ja suodattimia putsailee, sillä menee jo pitkään.. Tosissaan saa ajaa mettässä pitkän päivän että muutaman tunnin saa mittariin, sehän ei juomatauolla raksuta..

esim. http://www.nettimoto.com/ktm/exc-f/moot ... yfrom=2007
Kylän kohoralla komiasti, vaikka mettällä vähä kompuroottiski.
AnttiL
Pyörä: exc

Viesti Kirjoittaja AnttiL »

Ja niinkuin KTP:n kommentista rivienvälistä kävi ilmi tavallaan niin siihen istuinkorkeus lukuarvoon ei kannata tuijottaa. Pyörän leveys vaikuttaa todella paljon maahan ylettämiseen kuten myös jousituksen säädöt. Mulla ei ylettänyt kunnolla jalat maahan SXC:ssä omilla säädöillä, jäykillä jousilla ja korotetulla penkkillä, olen 189/135. Eli piti varvistaa reilusti jotta sai kummallakin puolen yhtäaikaa.

Minä katselisin KTM 400 exc:tä. En ole kokeillut mutta pitäisi olla aika kova peli. Ja siis minä en pikkuihmisten ongelmista tiedä mitään 8) mutta 250 voi olla melkoinen ompelukone siirtymillä, joita täällä lapissa kuiten tulee. Jos ei meinaa tosissaan puristaa ja ajaa kelloa vastaan niin tuo väsyminen iso tehoisen puikoissa... no varmaan niinkin käy. Itse ajelen huvikseni, enkä koskaan toistaiseksi kelloa vastaan. Hyvin on jaksanut metsässä sxc:llä, suolla sitten voimat on loppunut mutta niin olisi käynyt varmasti ihan millä tahansa.
Sen sijaan sitten noilla hiekkatie siirtymillä isompi reilusti parempi, omasta mielestä. Ja nyt sitten puhe vain moottorin ominaisuuksista.

Myös DR350/TT350 voisivat olla vaihtoehtoja? melkoisia keinulautoja vaan saattavat olla kisaenskoihin verrattuna.
Yhdellä tutulla muuten on myynnissä kuulemma drz400, ajettu varmaan muutama tuhat, hinnasta ei tietoakaan... voisi olla myös aikaste peli kuitenkin vaikka vaatimaton jousitus kisapeleihin verrattuna, ajeluun kuitenkin ihan "riittävä". Ja on sellaisen "pikkumiehen" käytössä nyt. Taytyy vain yrittää puhua ukko ympäri ettei myy vaan jatkaa hienoa harrastusta. :roll:
antti
THA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja THA »

Kuinkas tämä asia on edenny, onko pyörä jo hankittu?

Toivottavasti ei iso nelari ekaks pyöräks. Kyllä se kannattaa opetella sitä hennommalla pelillä mitä hennompi on. Vaikken itse sinällään hento olekaan, että kokoon nähden on voimaa kyllä, niin sitä kokoa puuttuu. Hyvä verrata nyt -03 kesään: silloin ostin NX250, laitoin17" taakse, nappulat alle ja kokeilin, pääsin paikallista helppoa enskapolkua 50m puolessa tunnissa. Viime keväänä NX250:llä ajoin nastoilla vielä lumien lähdettyäkin leikiten läpi paikallisen pahimman enskapolun, ei tullut edes hiki. Näiden kahden NX250:n välissä on ollut jos jonkinmoista pyörää, mutta keveitä kaikki, niillä ja ennenmuuta yhdellä niistä on opittu ajamaan. NX650:llä ajoin tänä kesänä KAIKKI pahimmatkin polut läpi, vähän treeniextremeäkin. En olis moisella päässy -03 näitä paikkoja edes itse polulle asti yhtäkään! No nyt on nelipuolikas tulossa ja kaikesta em. huolimatta pieni huoli on miten sillä loppujen lopuksi pärjää. Kyllähän pikkunelarikin kulkee 150, ei sillä jalkoihin jää.
- tieto vähentää tuskaa
- TM 100jE "rin-tin-tin"
Kurahanska
Pyörä: Ktm

Viesti Kirjoittaja Kurahanska »

Missä matkaenskassa on matalin istumakorkeus?
Tiedä vaikka akka innostuisi, taitaa vaan olla liian lyhyt, ellei vaihda pidempään :lol:
THA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja THA »

Lasketaanko naksu eli NX250 matkaenskaksi? Siinä taitaa olla 82cm. Sit Yamaha TW250 samaa luokkaa. Isoista pyöristä Honda SLR 650 on jotain kolmisen senttiä naksua korkeempi (pehmustetta hyvin, eli madallausvaraa siitäkin). Domi on sit jo kuutisen senttiä naksua korkeempi. GS650 Bemari on madallussarjalla naksun korkunen ellei matalampikin, painoa tosin hirveesti. Muita millään tasolla järkeviä matalia en kyllä itse ainakaan ole löytänyt edes jokseenkin järkevästä painoluokasta.
Riippuu sit paljon siitä kuinka lyhyet ne koivet on ja kuinka hento emäntä, jos jostain semikisaenska - DRZ:sta rakentais madaltamalla?
- tieto vähentää tuskaa
- TM 100jE "rin-tin-tin"
Kurahanska

Tuo Bmw näyttääkin harvinaisen matalalla jos ilmoitettu 78cm pitää paikkaansa, Nx aika näppärältä.
Pitäisi varmaan istuttaa akka pyörän selkään ja katsoa paljon jää vajaaksi :twisted:
MotoMasa
Pyörä: 990Adv

Viesti Kirjoittaja MotoMasa »

650GS matalalla penkilla 750mm ja madallussarjalla 710mm. Tankki penkin alla, niin painopistekin alhaalla. Painoa ei huomaa ennenkuin paikaltaan kaatuu.

http://www.matkaendurot.net/wiki/index.php/BMW_F650GS
THA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja THA »

Okei, voihan se olla, kun on niin leveä että se sitten haittaa yltämistä. Ero käytnnössä naksuun on se että toisessa just varpaan kärjet vs. toisessa päkijätkin.
- tieto vähentää tuskaa
- TM 100jE "rin-tin-tin"
Kurahanska

Huomasin kyllä saman että leveä penkki bemarissa kun livenä sellaista ihastelin.
On se silti matala kun Dr näytti olevan ilman kuskia 91cm :P
AnttiL
Pyörä: exc

Viesti Kirjoittaja AnttiL »

http://www.matkaendurot.net/phpBB3/view ... =3&t=21680

Kuis tollanen WR250, ainakin näyttää kauniilta ja värityskin voisi mielyttää ym tärkeitä asioita 8)

Ja minä eenestäisin edelleen kyllä tuollaista tai drz400, sopivilla jousilla saa melko matalaksi tuon dertsi, ainakin kaksi tuttua, hyvinkin lyhyttä sellaista on tyytyväisinä sellaisilla dertseillä ajaneet... Toki miehiä kummatkin.
antti
THA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja THA »

Oleellista olis millaseen ajoon olis tavote lopulta päästä? Sori pojjaat mut mä julistan itteni perustellusti pienikokosten hentosen kuskien the asiantuntijaks 8)
- tieto vähentää tuskaa
- TM 100jE "rin-tin-tin"
Kurahanska

Ei mihinkään polkuja pahemmalle, kahdella pyörällä olisi turvallisempi lähteä matkalle.
Olen harkinnut kyllä itselleni tuollaista bmw, olisi varmasti kahdestaan parempi ajaa, ja jos muijakin ehkä ylettäisi sillä ajamaan, niin voisi pärjätä yhdellä.
THA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja THA »

Soitteleppa mulle niin käy helpoimmin, ei tarvi naputella ja ränkytellä, 040 - 76 979 76
- tieto vähentää tuskaa
- TM 100jE "rin-tin-tin"
Rässi66
Pyörä: Honda CR250R

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

THA kirjoitti: julistan itteni perustellusti pienikokosten hentosen kuskien the asiantuntijaks 8)
Täh? Mie luulin että tuo vakanssi oli mulle puhuttu?
Vastaa Viestiin