Jarmo H kirjoitti:
Kyseessä on kaikissa tapauksissa "asianomistajarikos" eli jos käräjille mennään niin asianomistajan on tämä asia pantava vireille. Mahdolliselle häviämiselle tulee hintaa

Eihän meistä kukaan tahallaan "rikoksia" tee, joskus voi tietämättään ja vahingossa joutua "rikoksen" poluille ja näistä yleensä selviää puhumalla ja asiallisella käytöksellä
Tilanne muuttuu jos eräät tahot saavat muutoksen lakiin. Silloin valvontavelvollisuus rangaistuksineen siirtyy viranomaisille. Toivottavasti tällaiset ajatukset eivät mene läpi.
Kyllä, näin tämä nykylain mukaan menee mutta johtuneeko näistä "asianomistajarikoksista" vai muista syistä että olen lähiseuduilla huomannut ilmiön jota ei vielä pari vuotta sitten juuri ollut. Nimittäin näiden omien teiden ja sopimusteiden puomittamisia joka on lisääntynyt kiihtyvään tahtiin. Kiinnostaa ovatko muut havainneet samankaltaista toimintaa? Näitähän ei koske yksityistielaki eikä näinollen puomittamistakaan tarvitse kunnassa hyväksyttää, omalle tielleen voi rakentaa millaisen esteradan haluaa. Ja puomitus on, ainakin minulle, kohtalaisen selkeä viesti ettei tielle ole asiaa ilman puomin lukkoon sopivaa avainta. Eikö vain.
Pahoin pelkään - toisaalta myös ymmärrän miksi - että meille saattaa, etenkin eteläiseen Suomeen, vähitellen rantautua mannermainen käytäntö yksityisteiden käytöstä. Siellä ne todellakin ovat, nimensä mukaan, yksityisiä. Ja tätähän kaikki haluavat?
Itseasiassa olen jo jonkin aikaa, muuallakin kuin Suomessa asuneena, ihmetellyt kuinka vapaata - ja ollut siitä tyytyväinen - meillä on yksityisteiden käyttö. Esimerkiksi Britanniassa ei tällainen meno tulisi kysymykseenkään.