Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Yleistä keskustelua enduroista

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

ceevu
Pyörä: 900ss elefant+fe 501 Husaberg +TE610++++

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja ceevu »

eikös noi suhkepullot ole tarkotettu yleensä kangas suodattimille ala k&n? vaahtomuovisudeille litran pullot,tai ainaki mulla on ollu...
ankara
Pyörä: Swedukotari&LadyDomina

Viesti Kirjoittaja ankara »

ceevu kirjoitti:...suhkepullot ...
Joskus jostain ilmaantu tämmönen hyllyyn ja on ollut riittoisaa ja helppo levittää superloonisuodatimiin.
Koheltaja
Pyörä: pyörätön

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Mulla on Motorex ja Twin-Air spray öljyä jotka on tarkoitettu vaahtomuovisuodattimelle. Jostain syystä käytän mielummin litran purkkia lotraamista kun noita paukkupulloja.
Kylätason kurapyöräilijä.
bisti
Pyörä: KTM 350 EXC-F 2021

Viesti Kirjoittaja bisti »

Mitään mistään tiedä, mutta muistan jostain aiemmasta keskustelusta hyvän vinkin tuohon öljyämiseen. Ohjeissahan lukee että vaahtomuovisuodatin täytyisi upottaa astiaan, jossa on tuota oikeaa öljyä (eli vaikka nyt tuota litran pullossa olevaa motorexin nestemäistä). Kätevämpi ja öljyä säästävämpi tapa olisi laittaa pieni määrä öljyä minigrip -pussiin (4l) ja suodatin sinne, siinä kun puristelee niin että öljy imeytyy tasaisesti suodattimeen ja vielä ylimääräiset öljyt puristelee suodattimesta kankaaseen niin pitäisi tulla hyvä.

Itse en ole vielä ehtinyt kokeilla ko. konstia muutakuin suodattimen pesussa ja hyvin se ainakin siinä toimi.
Joskus tuntuu, ettei minulla ole mitään järkevää sanottavaa, mutta sanon siltikin aina jotain...
KTM 350 EXC-F -21
KTM 250 EXC Six Days -17 (ex)
KTM 350 EXC-F Six Days -15 (ex)
KTM 690 Enduro R -13 (ex)
Yamaha XT660Z Ténéré -09 (ex)
Yamaha DT125R -92 (ex)
Timo Tasakaasu
Pyörä: 1190Adv, 660SMC

Viesti Kirjoittaja Timo Tasakaasu »

bisti kirjoitti:Mitään mistään tiedä, mutta muistan jostain aiemmasta keskustelusta hyvän vinkin tuohon öljyämiseen. Ohjeissahan lukee että vaahtomuovisuodatin täytyisi upottaa astiaan, jossa on tuota oikeaa öljyä (eli vaikka nyt tuota litran pullossa olevaa motorexin nestemäistä). Kätevämpi ja öljyä säästävämpi tapa olisi laittaa pieni määrä öljyä minigrip -pussiin (4l) ja suodatin sinne, siinä kun puristelee niin että öljy imeytyy tasaisesti suodattimeen ja vielä ylimääräiset öljyt puristelee suodattimesta kankaaseen niin pitäisi tulla hyvä.

Itse en ole vielä ehtinyt kokeilla ko. konstia muutakuin suodattimen pesussa ja hyvin se ainakin siinä toimi.
Minä olen käyttänyt tätä metodia öljytessä. Parin öljyämisen jälkeen tietää jo etukäteen paljonko öljyä suodattimeen menee. Yskänlääkemitalla lirautan oikean määrän öljyä minigrippussiin, suodatin sinne sekaan, pussi kiinni ja sitten puristellaan, kunnes öljy on tasaisesti pitkin suodatinta. Nopeaa ja siistiä.
Ketjuöljyn tärkein tehtävä ei ole takavanteen puhtaanapito
Tohtori_650
Pyörä: Ktm Adventure 950

Re: Vs: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja Tohtori_650 »

+ 1 tälle taktiikalle, osoittautunut vuosien varrella toimivaksi 8-)
Tuomas

Life's a piece of shit,
When you look at it.
-Always Look on the Bright Side of Life (from Monty Python)-
Maarala
Pyörä: Polle Haukansilmä...

Viesti Kirjoittaja Maarala »

ankara kirjoitti:
ceevu kirjoitti:...suhkepullot ...
Joskus jostain ilmaantu tämmönen hyllyyn ja on ollut riittoisaa ja helppo levittää superloonisuodatimiin.
Samanmoinen spraypullo itellä nyt käytössä.
VMP:aa eli ajovideot ja kuvat:
YouTube
Instagram
cartmann
Pyörä: KTM 200 EXC -07

Viesti Kirjoittaja cartmann »

Kävin joskus hakemassa Prismasta kannellisen 3L sangon ilmanputsarin öljyämistä varten. Kaveriksi melkein ilmaisia kertakäyttöisiä kumihanskoja iso läjä.

-Sankoon öljyt, pesty suodatin upotetaan sinne
-Puristellaan ja pyöritellään, että öljyä on varmasti kaikkialla suodattimessa
-Puristellaan ylimääräiset takaisin sankoon ja sangon kansi kiinni. Sangossa olevat öljyt jää seuraavaa kertaa varten valmiiksi.
-Putsari rätin päälle "kuivumaan", jotta saa vielä viimeisetkin ylimääräiset öljyt valutettua suodattimesta pois
-Kovaa ajoa

Noi suihkutettavat ei minun käsityksen mukaan kunnolla levittäydy "koko" suodattimeen, vaan olematon kerros jää siihen pinnalle, mikä taas vaikuttanee melkoisesti suodatuskykyyn?
Koheltaja

Koheltaja kirjoitti:Katotaan ensi viikolla startin kytkimen ja öljyjen vaihdon jälkeen tilannetta uusin silmin kun saa yhden asian taas poistettua yhtälöstä. Samalla vaihdan tulppahatun/johdon ja tulpan tavalliseksi.
Startin kytkin vaihdettu, oli jouset löystyneet ja siksi oli kytkeytymisen kanssa ongelmia. Samalla vaihtui 10W40 öljyt ja iridium normaali tulpaksi. Nyt tuntuisi lähtevän paremmin käyntiin, oli vissiin monen pienen osatekijän summa toi huono käyntiin lähteminen kylmänä. No, nyt on ainakin käyty monta eri paikkaa läpi ja toimiviksi todettu 8)
Pallokala
Pyörä: NX650, 450MT

Viesti Kirjoittaja Pallokala »

Miten hel**tissä Keihinin CV-kaasarista saa luistin neulan mutkalle? Siis ihan banaaniksi. Ja vielä ajon aikana... :D
Tie katoaa metsään
mutka vie yli harjun
kone hengittää
bisti
Pyörä: KTM 350 EXC-F 2021

Viesti Kirjoittaja bisti »

Mitä tarkoitetaan kotarin ohjekirjassa olevalla ohjeella "ilmansuodatin tarkistetaan 30 min välein"? Ts. Mistä sen näkee onko vaihtokunnossa? Huolto-ohjelmassa vaihto on merkitty 15h välein, mutta itse olen nyt vaihdellut ~2h välein kun on aina päällisin puolin kurassa/hiekassa/turpeessa.
Entä miten tuo "kokinhattu"-mallinen hiekkasuoja tuohon pitäisi asentaa? Jos ohjeen mukaan laitan niin tuntuu että on vain enemmän haittaa kuin hyötyä koska taivuttaa suodattimen reunoja irti kotelon reunasta.
Joskus tuntuu, ettei minulla ole mitään järkevää sanottavaa, mutta sanon siltikin aina jotain...
KTM 350 EXC-F -21
KTM 250 EXC Six Days -17 (ex)
KTM 350 EXC-F Six Days -15 (ex)
KTM 690 Enduro R -13 (ex)
Yamaha XT660Z Ténéré -09 (ex)
Yamaha DT125R -92 (ex)
Koheltaja

Eiköhän ne tarkoita 30min välein tehtävää visuaalista tarkistusta, jos suodattimen pinta on likainen niin suti pesuun tai vaihtoon. Mä välillä kurkkaan putsariin ja pesu/vaihto tarpeen vaatiessa, viimeistään öljynvaihdon yhteydessä.

Kokkihattuja en ole vielä kerennyt hakemaan ja mallaamaan EXC:n putsarin päälle, pienempien sutien päällä ne ainakin on toiminut paremmin kun hyvin.
Viuh
Pyörä: CRF1100L, SE, 701 LR Aurora, FE250, R75

Viesti Kirjoittaja Viuh »

Mistä niitit Wingsin pönttöön villojen vaihtoa varten? Saisi olla rosteriset ja umpinaiset.
Maarala
Pyörä: Polle Haukansilmä...

Viesti Kirjoittaja Maarala »

^ Itte laitoin halvoilla ja hyvillä b-kaupan alumiinisilla poppareilla. Oisko ollu se suurin koko. Ja onhan tuo pönttö pysyny kasassa kaks kesää. Ens talvena lienee edessä sama jumppa saman kaupan laatuniiteillä. Ja saahan sieltä b-kaupasta myös rosteriniitit.
VMP:aa eli ajovideot ja kuvat:
YouTube
Instagram
tertsu
Pyörä: GGasGas EC450, KTM 990 S -07

Viesti Kirjoittaja tertsu »

Minä kysyin niiteistä Wingsin Goradzilta ja olis se niitä lähettänytkin, mutta olivat aika hintavia erikoisniittejä. Puuilosta löytyi passelit rosteriniitit.
Kura lentää...
Vastaa Viestiin