Levoton super tenere
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
Levoton super tenere
Terveppä terve.
Tänään taas kun oltiin surauttelemassa,niin aloin miettiä oman pyöräni ajettavuutta.
Kun lähtee mutkasta ulos sladittamalla vauhti 70-100 niin heti kun pyörä lähtee sladiin,joutuu korjaamaan moneen kertaan ajolinjaa.Takapää tekee ikäänkuin 3-4 sladia yhdessä mutkassa vaikka kaasu on koko ajan vakio(täysillä) täytyy kokoajan ohjata ja muuttaa ajolinjaa,
Etupääkin tuntuu kuin vatkais kokoajan sladittaessa.
Onko kyseessä tyyppivika kyseiseen pyörään,onko jousitus täysin per....tä.vai onko vain kuskissa vikaa..
Muuten on kyllä mukava pyörä ajella ja tehotkin piisaa,ainakin mulle,harmittaa vain kun ei voi kokomutkaa ajaa yhdellä tasasella luisulla.( pienemmässä vauhdissa ja pehmeämmällä toimii tasasemmin)
Elikkä tuntuu vähän sille,kuin takapää karkais kokoajan alta pois.
Onko kellään muulla ollut vastaavanlaisia ongelmia ajettaessa.
Niin ja pyörä on 750 super tenere.
Tänään taas kun oltiin surauttelemassa,niin aloin miettiä oman pyöräni ajettavuutta.
Kun lähtee mutkasta ulos sladittamalla vauhti 70-100 niin heti kun pyörä lähtee sladiin,joutuu korjaamaan moneen kertaan ajolinjaa.Takapää tekee ikäänkuin 3-4 sladia yhdessä mutkassa vaikka kaasu on koko ajan vakio(täysillä) täytyy kokoajan ohjata ja muuttaa ajolinjaa,
Etupääkin tuntuu kuin vatkais kokoajan sladittaessa.
Onko kyseessä tyyppivika kyseiseen pyörään,onko jousitus täysin per....tä.vai onko vain kuskissa vikaa..
Muuten on kyllä mukava pyörä ajella ja tehotkin piisaa,ainakin mulle,harmittaa vain kun ei voi kokomutkaa ajaa yhdellä tasasella luisulla.( pienemmässä vauhdissa ja pehmeämmällä toimii tasasemmin)
Elikkä tuntuu vähän sille,kuin takapää karkais kokoajan alta pois.
Onko kellään muulla ollut vastaavanlaisia ongelmia ajettaessa.
Niin ja pyörä on 750 super tenere.
- Juhana
- Pyörä: Yamaha XTZ-900,DR-350
Re: Levoton super tenere
Mitkä renkaat? Itellä ainakin vaikuttaa tuo rengastus älyttömästi tuohon käytökseen...
No joo unohtui laittaa mitkä kumit alla.Juhana kirjoitti:Mitkä renkaat? Itellä ainakin vaikuttaa tuo rengastus älyttömästi tuohon käytökseen...
Tkc 80 eessä ja takana.Takanen kulunut ajettu n.5000 km,mutta ollut jo uutena samanlainen ajettava,eessä ihan uus n,300km
Muuten olen tykännyt,tkc ollut aina renkaana ne muutamat vuodet jotka oon ajanut
- korpipolku
- Pyörä: Gelände/Straße
Olen edelleen aika aloittelija sekä ajamisessa, että tekniikassa ja siksi vaikka vastaankin niin viisaammat saa korjailla.
Kolmisen vuotta sitten ostin ekan matkaenskani TransAlpin. Kun ajokokemusta edes hieman karttui huomasin ihan saman ominaisuuden, pienessä vauhdissa sladit vielä meni mutta kun vauhti kasvoi niin sladit muuttui sellaisiksi vatkauksiksi - samoin jopa hitaammassa ( 30-60km/h) jos alusta oli kovin pehmeä tai röykkyinen.
Kyselin myös tuosta ja kommentit eritteli tuon ongelman oikeastaan kahteen paikkaan. Alustaan eli jousitukseen ja TA:n mahdollisesti löysään runkoon.
Koska takaiskari oli jo tiensä päässä niin vaihdoin ensin sen. Ajotuntuma parani paljon ja suurin edistys oli siinä, että kun ostin iskarin valitsin sellaisen jossa saatoin etäsäätää esijännityksen aina kuorman mukaan kun reissuenskasta kuitenkin on kyse. Huomasin, että jos pidin esijännitystä vain kovana niinkuin matkakamojen kanssa tuli tehtyä niin takapää pomppi sinnetänne röykyissä ilman kamoja ajaessa. Löysäämällä esijännitystä alkoi perä seurata rauhallisemmin. Paluuvaimennusta ja muita hienosäätöjä ei tuossa iskarissa voinut säätää mutta jo se että iskari oli uusi ja hyvin toimiva oli iso edistys. Etäsäädöllä oli se etu että aina ei muka jaksanut enne kaivaa esille sitä erillistä säätötyökalua ja tuli ajettua turhan kovalla perällä.
Viime kesänä sitten tehtiin etuiskareille huolto ja samalla asennettiin Ricorin inertiaventtiilit ja mun mututuntuman mukaan niiden vaikutus oli vähintään yhtä iso jollei suurempi. Kun etuiskarit alkoi toimia nopeammin pienessä röykyssä ja jäykemmin isoissa eli seurata pintaa aktiivisemmin kasvoi vauhti ja sladitkin tasaantui.
Mutta koska täysin säädettäviin iskareihin ei ollut varaa eikä sellaisia ole helppo TA:han löytää järkevillä hinnoilla, niin silloin TA alkoikin olla virityksen huipussa mun mittakaavan mukaan.
Syksyllä kun tuli sopiva tilaisuus vaihdoin KTM 640 A:han ja kun taas alusta hyppäsi seuraavaan kastiin niin vielä rauhallisemmin menee sladit.
Eli mun kokemuksen mukaan alusta vaikuttaa tuohon enemmän kuin pelkät renkaat. Renkaiden osuus on iso sekin mutta jos kumi on ylipäätään jo karkeaa niin sen jälkeen alusta on seuraava kehittelyn aihe.
Ehkä tuohon SuperTenereen voisi löytyä jostain säädettävä keula jonka putket/putkien pituus sopii suoraan? Ja takaiskarin huolto sen jälkeen?
Korjatkaa viisaammat.
Sami
Kolmisen vuotta sitten ostin ekan matkaenskani TransAlpin. Kun ajokokemusta edes hieman karttui huomasin ihan saman ominaisuuden, pienessä vauhdissa sladit vielä meni mutta kun vauhti kasvoi niin sladit muuttui sellaisiksi vatkauksiksi - samoin jopa hitaammassa ( 30-60km/h) jos alusta oli kovin pehmeä tai röykkyinen.
Kyselin myös tuosta ja kommentit eritteli tuon ongelman oikeastaan kahteen paikkaan. Alustaan eli jousitukseen ja TA:n mahdollisesti löysään runkoon.
Koska takaiskari oli jo tiensä päässä niin vaihdoin ensin sen. Ajotuntuma parani paljon ja suurin edistys oli siinä, että kun ostin iskarin valitsin sellaisen jossa saatoin etäsäätää esijännityksen aina kuorman mukaan kun reissuenskasta kuitenkin on kyse. Huomasin, että jos pidin esijännitystä vain kovana niinkuin matkakamojen kanssa tuli tehtyä niin takapää pomppi sinnetänne röykyissä ilman kamoja ajaessa. Löysäämällä esijännitystä alkoi perä seurata rauhallisemmin. Paluuvaimennusta ja muita hienosäätöjä ei tuossa iskarissa voinut säätää mutta jo se että iskari oli uusi ja hyvin toimiva oli iso edistys. Etäsäädöllä oli se etu että aina ei muka jaksanut enne kaivaa esille sitä erillistä säätötyökalua ja tuli ajettua turhan kovalla perällä.
Viime kesänä sitten tehtiin etuiskareille huolto ja samalla asennettiin Ricorin inertiaventtiilit ja mun mututuntuman mukaan niiden vaikutus oli vähintään yhtä iso jollei suurempi. Kun etuiskarit alkoi toimia nopeammin pienessä röykyssä ja jäykemmin isoissa eli seurata pintaa aktiivisemmin kasvoi vauhti ja sladitkin tasaantui.
Mutta koska täysin säädettäviin iskareihin ei ollut varaa eikä sellaisia ole helppo TA:han löytää järkevillä hinnoilla, niin silloin TA alkoikin olla virityksen huipussa mun mittakaavan mukaan.
Syksyllä kun tuli sopiva tilaisuus vaihdoin KTM 640 A:han ja kun taas alusta hyppäsi seuraavaan kastiin niin vielä rauhallisemmin menee sladit.
Eli mun kokemuksen mukaan alusta vaikuttaa tuohon enemmän kuin pelkät renkaat. Renkaiden osuus on iso sekin mutta jos kumi on ylipäätään jo karkeaa niin sen jälkeen alusta on seuraava kehittelyn aihe.
Ehkä tuohon SuperTenereen voisi löytyä jostain säädettävä keula jonka putket/putkien pituus sopii suoraan? Ja takaiskarin huolto sen jälkeen?
Korjatkaa viisaammat.
Sami
Viimeksi muokannut korpipolku, Su Touko 23, 2010 9:22 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"The tree the tempest with a crash of wood
Throws down in front of us is not bar"
-Robert Frost-
-Robert Frost-
- Juhana
Tkc:stä mulla ei ole kokemuksia,Mutta dunlop -joku oli edessä kun ostin,ja sillä en uskaltanut mennä mihinkään,vasta t-63 eteen,ja karkea kenda cross taakse antoi vauhdin nousta.Kokeiluna parin kendan jälkeen koitin mitas-c2,ja vauhti kyllä hiljeni selvästi.samaten wobblas yli 150 piellä soralla ei.T63 loppui edestä,niin kokeilu innova-eteen,soralla menettelee vielä yli 200km/h ok,mutta piellä ei voi kantata,siinä on liian heikot kulmanappulat siihen,eli siirtymät on tuskaa.kuluminen samaten huimasti nopeampaa,kuin misukalla,mutta hintakin on yli puolta halvempi.Misukan t63 taakse tekis mieli kokeilla,mutta pelkäämpä,että pito ei pärjää kendalle...Kendakin wobblaa hiukan uutena yli 150,mutta hiukan kuluneena vakaa ajettava,ja mikä tärkeintä,ennustettava ja hyvän tuntuman omaava.
Itse palaan eteen t63 taakse kenda tracmasteri(karkea),kun omaan ajotyyliini nuo toimivat hyvin.
Tietysti vielä alustassa voipi olla jotain,säädöt epäsopivat ,öljynpuutetta keulassa tms. mutta sehän selviää huoltamalla.Takapään jäykkyys kannattaa myös säätää itselle sopivaksi.Mulla kaikki minimissä,kun oon tämmönen hippiäinen,keulassa w10 ölpät,tuntuu ok,paitsi että jouset liian helposti pohjaavat.Kaipais progressiivisiä jousia sisään,mutta ite en viitti uhrata noihin enää,kun keula vaihtuu myöhemmin ~300mm iskuiseksi.
Itse palaan eteen t63 taakse kenda tracmasteri(karkea),kun omaan ajotyyliini nuo toimivat hyvin.
Tietysti vielä alustassa voipi olla jotain,säädöt epäsopivat ,öljynpuutetta keulassa tms. mutta sehän selviää huoltamalla.Takapään jäykkyys kannattaa myös säätää itselle sopivaksi.Mulla kaikki minimissä,kun oon tämmönen hippiäinen,keulassa w10 ölpät,tuntuu ok,paitsi että jouset liian helposti pohjaavat.Kaipais progressiivisiä jousia sisään,mutta ite en viitti uhrata noihin enää,kun keula vaihtuu myöhemmin ~300mm iskuiseksi.
Mielenkiinto heräsi tuosta etäsäädettävästä jousen esijännityksestä: voisitko valaista vähän lisää? Esim kauppanimi, myyjä tai vaikka linkkiä valmistajan sivuille tms yms.korpipolku kirjoitti:...Koska takaiskari oli jo tiensä päässä niin vaihdoin ensin sen. Ajotuntuma parani paljon ja suurin edistys oli siinä, että kun ostin iskarin valitsin sellaisen jossa saatoin etäsäätää esijännityksen aina kuorman mukaan kun reissuenskasta kuitenkin on kyse. Huomasin, että jos pidin esijännitystä vain kovana niinkuin matkakamojen kanssa tuli tehtyä niin takapää pomppi sinnetänne röykyissä ilman kamoja ajaessa. Löysäämällä esijännitystä alkoi perä seurata rauhallisemmin. Paluuvaimennusta ja muita hienosäätöjä ei tuossa iskarissa voinut säätää mutta jo se että iskari oli uusi ja hyvin toimiva oli iso edistys. Etäsäädöllä oli se etu että aina ei muka jaksanut enne kaivaa esille sitä erillistä säätötyökalua ja tuli ajettua turhan kovalla perällä...
treriksrøysare
- korpipolku
- Pyörä: Gelände/Straße
Tilasin Hagonilta Englannista.Kampi kirjoitti:Mielenkiinto heräsi tuosta etäsäädettävästä jousen esijännityksestä: voisitko valaista vähän lisää? Esim kauppanimi, myyjä tai vaikka linkkiä valmistajan sivuille tms yms.
http://www.hagon-shocks.co.uk/main1st.htm
Muillakin on noita mutta tuo oli edullisimmasta päästä.
Etäsäätö tapahtuu siis hydraulisesti teräspunosletkun päässä olevaa sylinteriä kiertämällä. Toiseen suuntaan kiristyy ja toiseen löystyy. Toimi ongelmitta.
Tuon säätösylinterin clamppasin runkoon ilmanputsarikotelon eteen. Siitä sitten kuorman mukaan ruuvailin.
sami
"The tree the tempest with a crash of wood
-Robert Frost-
-Robert Frost-
No joo..
Iskareita kyllä itsekkin epäilen,On aika löysän oloiset,(onkohan koskaan tehty mitään huoltoa.)
Itse en ole kuin linkkuja rasvaillut,pyörä ollut mulla kohta 3 vuotta.
Ei ole kyllä pohjannut koskaan vaikka vähän isompaankin rytkyyn päästellyt aika vauhtia.
Ongelmaa ei tosiaankaan ole kuin sivuluisussa mutkissa,joten en tiedä kuinka toimii 150-200 km vauhdissa
ei ole tullut kokeiltua
Täytyy visiinkin suunnitella iskarihuoltoo tai sitten sitä oranssia..(ehkä ens vuonna)
Tänään taas n:100 km lenkki Juupajoen mutkilla ja hauskaa oli pienestä vatkauksesta huolimatta(vauhtia ei taas tänäänkään yli 120
)
Iskareita kyllä itsekkin epäilen,On aika löysän oloiset,(onkohan koskaan tehty mitään huoltoa.)
Itse en ole kuin linkkuja rasvaillut,pyörä ollut mulla kohta 3 vuotta.
Ei ole kyllä pohjannut koskaan vaikka vähän isompaankin rytkyyn päästellyt aika vauhtia.
Ongelmaa ei tosiaankaan ole kuin sivuluisussa mutkissa,joten en tiedä kuinka toimii 150-200 km vauhdissa
ei ole tullut kokeiltua
Täytyy visiinkin suunnitella iskarihuoltoo tai sitten sitä oranssia..(ehkä ens vuonna)
Tänään taas n:100 km lenkki Juupajoen mutkilla ja hauskaa oli pienestä vatkauksesta huolimatta(vauhtia ei taas tänäänkään yli 120
- Juhana
Onhan pyöränlaakerit ja takahaarukan laakerointi ovat kunnossa?
Mulla löysä alusta,ja iskarit ei voi paljon huonommaksi mennnä,mutta oliko sinä takaiskarissa mitään vaimennusta,vai onko ihan 'jousi'?
Mulla löysä alusta,ja iskarit ei voi paljon huonommaksi mennnä,mutta oliko sinä takaiskarissa mitään vaimennusta,vai onko ihan 'jousi'?
-
Tikkaoja
- Pyörä: Canyon ja Cube
Mun entinen ST teki kanssa samanlaista käärmeilyä sladissa. Vaiva parantui huomattavasti, kun hankin WPn takaiskarin ja samalla korotin takajousitusta sen verran kun pystyi (lyhyemmät koiranluut). Ilmeisesti tuossa vakioiskarissa on sen verran vähän paluuvaimennusta, että perä pääsee keinumaan ylös-alas ja lähtee jakelemaan. Uuden iskarin myötä vauhti ilmeisesti kasvoi kun seuraavat vaivat alkoivat näkymään rungossa...
-petteri
-petteri
-
skuikka
- Pyörä: SE ja 29% R1200GSA:sta
Tennaristahan minä en mitään tiedä mutta.. Koitappa viedä painoa eteen kun lähdet vedättämään mutkasta. Takasella jos on liikaa painoa, se tahtoo haukkailla pitoa vaikka sen yrittäisi pitää sutimassa, ja kun takanen haukkaa pidon, keulaa tahtoo kevetä vähän ja lipsua. Tuloksena epämääräistä molempien päiden lipsahtelua tasaisen sladin sijasta.
Eli munat tankille mutkassa.
Eli munat tankille mutkassa.
Juhana kirjoitti:Onhan pyöränlaakerit ja takahaarukan laakerointi ovat kunnossa?
No pyöränlaakerit uusin just,kun hajos parireissua sitten.Takahaarukkaa en ole ittoittanut,mutta ei siellä väljää tuntuis olevan.
Kyllä sitä vaimennustakin jonkinverran löytyy,ei jää pomppimaan ja hytkymään.(on vaan aika löysä)
Voihan olla kuskissakin vähän sitävikaa,että kun perä lähtee luisuun tulee ikäänkuin korjattua (oikaistua) liian nopeasti luisua
ja tästä syystä tulee ajosta vatkaavaa? Täytyy alkaa seuraamaan.
Ei vaan oikein uskalla olla oikaisematta jos pyörä on poikittain ja vauhtia nyt vaikkapa se keskiverto 80km.
Runkoakin olen talvenaikaan tutkaillut ja ei siinä ainakaan mitään murtumia ole löytynyt.
Kyllä sen kanssa nyt pärjäilee ihan hyvin,ja hyvä huomata että muillakin ollut vähän samanlaisia vaivoja.
Ens vuonna jos rahkeet riittää,niin pitäis varmaan katsella sitä lc4/lc8 jos vaikka alusta vähän paranis.
Moron raja-ahon mies . mulla ainakin oli niin teneressä että eteen tkc ja taakse mitaksen c-02 parempaa en siihen löytäny myös hyvä etunen on unicross siis metseleeri . niin ja nyt on pirun liukasta jos vähän enempi vääntää tuppee, kotkakin loirii ihan erilailla kun kuukausi takaperin sillon kosteet pehmeet tiet ja pito parhaimmillaan sai kyllä vetää tosi kovaa. nyt kovat tiet ja laakeria pinnassa niin tuntuu menevän plaanissa kokoajan ja takanen suttaa vaikkei yritäkkäänJopi-66 kirjoitti:No joo unohtui laittaa mitkä kumit alla.Juhana kirjoitti:Mitkä renkaat? Itellä ainakin vaikuttaa tuo rengastus älyttömästi tuohon käytökseen...
Tkc 80 eessä ja takana.Takanen kulunut ajettu n.5000 km,mutta ollut jo uutena samanlainen ajettava,eessä ihan uus n,300km
Muuten olen tykännyt,tkc ollut aina renkaana ne muutamat vuodet jotka oon ajanut
Pääsi Moose killer eliittiin 3.6 2011
Moro moro.
Kyllä niitä jälkiä alkaa siellä oleen.
Taidettiin silloin rospuuttoaikaan tulla vuorisjärven kohdalla vastakkain(onneks omilla puolilla tietä) meitä oli kaks pyörää ja kotarin näköinen mopedi tuli vastaan.Olit aika pitkää viivaa jättänyt paikoitellen.
Kyllä niitä jälkiä alkaa siellä oleen.
Taidettiin silloin rospuuttoaikaan tulla vuorisjärven kohdalla vastakkain(onneks omilla puolilla tietä) meitä oli kaks pyörää ja kotarin näköinen mopedi tuli vastaan.Olit aika pitkää viivaa jättänyt paikoitellen.
Olethan tarkistanut että etu- ja takapyörä kulkevat samaa linjaa. Itsellä piti siirtää takarattaan merkkiä pari milliä taaksepäin oikealta puolelta. Ihan parilla suoralla lankulla mittasin.