KTM 950 SuperEnduro

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Kipa
Pyörä: SE ja kolmipökö

Re: KTM 950 SuperEnduro

Viesti Kirjoittaja Kipa »

timsin kirjoitti:Taas toimii :P
Uudet kärjet laitettu ja putsailtu paikkoja, kaikki toimii kuten pitää, mutta mutta pikkuisen kuitenkin jää asia vaivaan kun ei ihan suoranaista vikaa löytynyt. Voihan olla, että kärjissä oli vika kun sen pumpun aukaisin ensimmäisenä ja liikuttelin niitä kärkiä, vasta sen jälkeen koitin sähköllä jolloin taasen toimi.
Eikun lujaa ajoa ja toivotaan ettei jätä matkalle, toki nyt sähköpiuhaa yms. varaosissa mukana.
Eikö pieni lisäpanostus Facetiin (+PetrolKingiin) kannattaisi? Itse asentelin alkumetreillä ja olen unohtanut koko bensapumpun olemassaolon. Se vaan toimii eikä tarvi toivoa mitään.
- taas kahden mopon taktiikalla -
timsin
Pyörä: KTM SA

Viesti Kirjoittaja timsin »

Kipa kirjoitti:
timsin kirjoitti:Taas toimii :P
Uudet kärjet laitettu ja putsailtu paikkoja, kaikki toimii kuten pitää, mutta mutta pikkuisen kuitenkin jää asia vaivaan kun ei ihan suoranaista vikaa löytynyt. Voihan olla, että kärjissä oli vika kun sen pumpun aukaisin ensimmäisenä ja liikuttelin niitä kärkiä, vasta sen jälkeen koitin sähköllä jolloin taasen toimi.
Eikun lujaa ajoa ja toivotaan ettei jätä matkalle, toki nyt sähköpiuhaa yms. varaosissa mukana.
Eikö pieni lisäpanostus Facetiin (+PetrolKingiin) kannattaisi? Itse asentelin alkumetreillä ja olen unohtanut koko bensapumpun olemassaolon. Se vaan toimii eikä tarvi toivoa mitään.
Asia ollut kyllä mielessä ja ajatuksena oli, että tuossa alkutalvesta moisen laittaisin samoin kun ajatuksissa oli siirtyminen yhteen änkäriin+lisätankkiin. No katsotaan miten tässä käy ja kuinka pelaa.
repa
Pyörä: KTM

Viesti Kirjoittaja repa »

Kyllä ne remontit on mukavampi tehdä tallissa kuin tien päällä, komppaan Kipaa tässä asiassa, vaikkakin minulla on pumppuna Pierburg plus PetrolKing.
Kipa

repa kirjoitti:Kyllä ne remontit on mukavampi tehdä tallissa kuin tien päällä, komppaan Kipaa tässä asiassa, vaikkakin minulla on pumppuna Pierburg plus PetrolKing.
Noilla on taipumus hajoilla melkoisen mielenkiintoisissa paikoissa. Africa Twinistä pumppu pimeni Päitsillä -02 kolmos-MK:lla. Harrilla Superin pumppu oireili Eestissä. Harri vaan "kyllä se taas toimii kun vähän välillä koputtelee" :lol: Molemmissa jatkettiin matkaa.
timsin
Pyörä: KTM SA

Viesti Kirjoittaja timsin »

Juu on hienompaa tehdä pumppu remppa hallitusti kuin tapella kiroillen sen kanssa jossain metsän siimeksessä. Nyt kohta ajettu 500km ja vielä vanha pumppu pelaa. Facet ja Petrol on laitettu tilaukseen varmuuden vuoksi, enkä vaihda ennen rospuutto kautta jos ei ole pakko.

btw. Toi suupperi tykkää edelleen takarenkaista, 8000km matkaa takana ja kuudes uusi rengas meni alle :roll: Muuten aikas pienellä päässyt, taakse jarrupalat vaihtanut kahteen kertaan ja eteen kerran, eturatas toinen uusi menossa, toki rattaita ei loppuun tule ajettuakaan, öljyt ja suodattimet vaihtanut 4 tonnin välein. Ei ton hienompaa mopoa voi edes kuvitella, sopii meikäläisen ajoon kuin nenä päähän, ihan huippu :P :P :P :P
RiiMi
Pyörä: Honda cbf 1000f

Viesti Kirjoittaja RiiMi »

[quote="Kipa"]Tuli laitettua tuohon orkkisumpioon tsenontsydeemi (lyhyet/pitkät). Tarkoitus on lähinnä tulla nähdyksi, mutta eipä haittaisi, vaikka itsekin näkisi mahdollisimman hyvin. Joku superhessu-kuski oli modannut tuota xenonpolttimon peltihässäkkää dremelillä paremman kuvion saamiseksi, löytyisikö kuvaa/linkkiä.....?[/quote]

Mä en alkanu dremelöimään,kun en oikein usko,et umpiota modaamalla tahi polttimon etäisyyttä muuttamalla saa aikaiseksi mitään muuta merkittävää,kun hajotettua umpion lopunviimein sellaseen kuntoon,et sillä ei tee vähän ajan päästä mitn. Voin olla väärässäkin. Ratkaisin kuitenkin asian toisellaviisiin. Valokuvio huippu laittomalla h4 muutossarjalla on hyvä vain lyhyellä valolla. Pitkän ,kun laittaa päälle niin pitkä valaisee lähinnä puiden latvoja. Laitoinkin tollasen Hella lisäpitkän xenonin tohon oman umpion kaasukahvan puoleiseen yläkulmaan mahottoman yksinkertaisella telineellä. johtoliitokset kuin myös itse lampun kiinnikkeen tein siten,että lisäpitkän saa helposti pois paikasta kesän ajaksi,ainoastaan ballastin sijoitus vielä mietityttää. Valoa on kuitenkin sen verran,et vitutuskerroin ei enää nouse lainkaan pimeällä ajettaessa,hymyilyttää vaan niinku yleensäkin SE:llä ajellessa. 950/990 adventuren omistajat pääsevät helpommalla,kun xenonit saa huomattavasti helpommin asennettua ja valokuviotkin ovat lähes täydelliset. Ameriikan pojjaat ovatkin näköjään laitelleet muiden muassa ison adven valomaskeja joihinkin super enduroihin eiks nois isois adventureissa o h7 polttimot vakiona?Onhan noita vaihtoehtoja mut noista kuvista näkee mun version.
Liitteet
Kuva 016.jpg
Kuva 017.jpg
Any bike can be taken off road. The question is:
How much fun did you have doing it
petev
Pyörä: F850GS

Viesti Kirjoittaja petev »

RiiMi kirjoitti:
Kipa kirjoitti:Tuli laitettua tuohon orkkisumpioon tsenontsydeemi (lyhyet/pitkät). Tarkoitus on lähinnä tulla nähdyksi, mutta eipä haittaisi, vaikka itsekin näkisi mahdollisimman hyvin. Joku superhessu-kuski oli modannut tuota xenonpolttimon peltihässäkkää dremelillä paremman kuvion saamiseksi, löytyisikö kuvaa/linkkiä.....?
Mä en alkanu dremelöimään,kun en oikein usko,et umpiota modaamalla tahi polttimon etäisyyttä muuttamalla saa aikaiseksi mitään muuta merkittävää,kun hajotettua umpion lopunviimein sellaseen kuntoon,et sillä ei tee vähän ajan päästä mitn. Voin olla väärässäkin. Ratkaisin kuitenkin asian toisellaviisiin. Valokuvio huippu laittomalla h4 muutossarjalla on hyvä vain lyhyellä valolla. Pitkän ,kun laittaa päälle niin pitkä valaisee lähinnä puiden latvoja. Laitoinkin tollasen Hella lisäpitkän xenonin tohon oman umpion kaasukahvan puoleiseen yläkulmaan mahottoman yksinkertaisella telineellä. johtoliitokset kuin myös itse lampun kiinnikkeen tein siten,että lisäpitkän saa helposti pois paikasta kesän ajaksi,ainoastaan ballastin sijoitus vielä mietityttää. Valoa on kuitenkin sen verran,et vitutuskerroin ei enää nouse lainkaan pimeällä ajettaessa,hymyilyttää vaan niinku yleensäkin SE:llä ajellessa. 950/990 adventuren omistajat pääsevät helpommalla,kun xenonit saa huomattavasti helpommin asennettua ja valokuviotkin ovat lähes täydelliset. Ameriikan pojjaat ovatkin näköjään laitelleet muiden muassa ison adven valomaskeja joihinkin super enduroihin eiks nois isois adventureissa o h7 polttimot vakiona?Onhan noita vaihtoehtoja mut noista kuvista näkee mun version.

Ballastit mahtuu ilmanputsarikotelon etusivuille plus päälle eteen (mulla on niitä kolme isoa :lol: )
Ite laitoin valot kiinni noihin etuvilkkujen kiinnitysreikiin ja siirsin vilkut vähä alemmas.
RiiMi

[quote="petev"][quote="RiiMi"][quote="Kipa"]Tuli laitettua tuohon orkkisumpioon tsenontsydeemi (lyhyet/pitkät). Tarkoitus on lähinnä tulla nähdyksi, mutta eipä haittaisi, vaikka itsekin näkisi mahdollisimman hyvin. Joku superhessu-kuski oli modannut tuota xenonpolttimon peltihässäkkää dremelillä paremman kuvion saamiseksi, löytyisikö kuvaa/linkkiä.....?[/quote]

Mä en alkanu dremelöimään,kun en oikein usko,et umpiota modaamalla tahi polttimon etäisyyttä muuttamalla saa aikaiseksi mitään muuta merkittävää,kun hajotettua umpion lopunviimein sellaseen kuntoon,et sillä ei tee vähän ajan päästä mitn. Voin olla väärässäkin. Ratkaisin kuitenkin asian toisellaviisiin. Valokuvio huippu laittomalla h4 muutossarjalla on hyvä vain lyhyellä valolla. Pitkän ,kun laittaa päälle niin pitkä valaisee lähinnä puiden latvoja. Laitoinkin tollasen Hella lisäpitkän xenonin tohon oman umpion kaasukahvan puoleiseen yläkulmaan mahottoman yksinkertaisella telineellä. johtoliitokset kuin myös itse lampun kiinnikkeen tein siten,että lisäpitkän saa helposti pois paikasta kesän ajaksi,ainoastaan ballastin sijoitus vielä mietityttää. Valoa on kuitenkin sen verran,et vitutuskerroin ei enää nouse lainkaan pimeällä ajettaessa,hymyilyttää vaan niinku yleensäkin SE:llä ajellessa. 950/990 adventuren omistajat pääsevät helpommalla,kun xenonit saa huomattavasti helpommin asennettua ja valokuviotkin ovat lähes täydelliset. Ameriikan pojjaat ovatkin näköjään laitelleet muiden muassa ison adven valomaskeja joihinkin super enduroihin eiks nois isois adventureissa o h7 polttimot vakiona?Onhan noita vaihtoehtoja mut noista kuvista näkee mun version.[/quote]

Ballastit mahtuu ilmanputsarikotelon etusivuille plus päälle eteen (mulla on niitä kolme isoa :lol: )
Ite laitoin valot kiinni noihin etuvilkkujen kiinnitysreikiin ja siirsin vilkut vähä alemmas.[/quote]

Totta. Mulla on siellä ton h4 muutossarjan ballasti mutta tällähetkellä ton mun lisäpitkän pois otto vie about 2 minuuttii,jos oiken ajan kanssa teen. Niinkun jo taisin mainita,otan ton lisäpitkän pois paikast kesäajaks ja sillon,kun meen johonkin kapeammille poluille kaatuileen.Mulle kyllä riittää toi valomäärä mitä noista kahdesta kynttiläst tulee.
Timo Tasakaasu
Pyörä: 1190Adv, 660SMC

Viesti Kirjoittaja Timo Tasakaasu »

RiiMi kirjoitti:eiks nois isois adventureissa o h7 polttimot vakiona?
Lyhyt H7 ja pitkä H3.
Ketjuöljyn tärkein tehtävä ei ole takavanteen puhtaanapito
sahuri
Pyörä: SE & EXC
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sahuri »

Toi hellan puikula lisäpitkä umpio hyvällä xenon polttimolla kyllä hakkaa nuo halpis versiot ja orkkis umpui asennukset 100-0 valon määrän ja valokuvion suhteen.

Muistan muutama vuosi sitten kun mulla oli vielä siriuksen halpis lisäpitkään asennettu halpis polttimo. Pystis reissulla Hrri ajoi mun takana ja vaikka mulla paloi kaksi sirius umpiota xenoneilla, mun pyörästä jäi tumma varjo kun Harri ajoi takana...

Pieni säästö, iso harmi :shock:
SE sahuri
0400-511321
RiiMi

[quote="sahuri"]Toi hellan puikula lisäpitkä umpio hyvällä xenon polttimolla kyllä hakkaa nuo halpis versiot ja orkkis umpui asennukset 100-0 valon määrän ja valokuvion suhteen.

Muistan muutama vuosi sitten kun mulla oli vielä siriuksen halpis lisäpitkään asennettu halpis polttimo. Pystis reissulla Hrri ajoi mun takana ja vaikka mulla paloi kaksi sirius umpiota xenoneilla, mun pyörästä jäi tumma varjo kun Harri ajoi takana...

Pieni säästö, iso harmi :shock:[/quote]

Juu mulla oli vähän samankaltainen kokemus sillon,kun tää mun SE oli ekaa syksyä mulla ja ajettiin yks ehtoo T.Tasakaasun kanssa jossain Tammelan perämettässä. Timppa oli hiljakkoin asentanut isoon adventureen xenonit niin perässä ajellessani käytännössä ajelin Timpan valoilla. SE: valoilla ei käytännössä nähnyt juuri mitään.Silloin tuumin,et jotain on tehtävä ennen,kun sattuu jotain ei niin mukavaa...pidensin turvaväliä ja kotiin päästyäni menin ostoksille xenonkauppaan.
ankara
Pyörä: Swedukotari&LadyDomina

Viesti Kirjoittaja ankara »

Kaikenlaista huoltopuuhastelua tehty viimeisen kuukauden aikana. Alkusysäksenä puuhun pussaus KKKK:lla jonka jälkeen syyläriä piti hoitaa. Vuorinen Hämeenlinnasta korvasi pakkelipaikkaukset paremmaksi ja siitähän tuli taas uuden veroinen.

Kun nyt tuli alettua purkamaan, niin samaan syssyyn laitoin vesipumpun uusiksi. Venttiilien säätö tietysti myös. Ja kun kaasaripakettia siinä käpistelin niin homma päättyi suutinjumppaan.

Syy suutinjumpan suunnitteluun on ollut osakuorma-alueen vain välttävä käynti (muuten täydellisessä yksilössä :mrgreen: ). Lähinnä hermoon ottaa taajamien läpiajot pintakaasulla kun haluaisi mennä pienemmillä kierroksilla ja metelillä, se naapurisopu. Se ei oikein ole luonnistanut vaan tunnusomaista on ollut nykiminen ja pätkiminen. Lähtökohta säätämiselle; neula vakiokorossa, pääsuuttimet 160/165 niinkuin "kaikilla", tyhjäkäyntiruuvit vajaa 2 rundia auki. Ilmansuodatin vakio, tai ne sivuovethan tuossa on. Putkisto 2-1 mökäpöntöllä sysäri päässä.

Lääkkeeksi erilaisten alan foorumien seppien arsenaalista pongautui ensimmäiseksi isommat tyhjäkäyntisuuttimet eli 45 alkuperäisten 42 sijaan. Ensimmäinen iterointikierros oli simppelisti nuo suuttimet paikalleen ja säätöruuvit asentoon 1,5 kierrosta auki.

Tuloksena ei mitään merkittävää vaikutusta edelliseen, nämäkö kaasarit muka herkkiä säädöille... Ainoa indikaatio oli että joutokäynnillä meni putket punaiseksi mielestäni ihan liian nopeasti, merkillistä. Seuraavaan iterointiin sitten ankaraa miettimistä, pakokaasujen haistelua ja aamuruskon värin arviointia. Ja toiselle kierrokselle päädyin sitten nostamaan neulat pykälällä, niinkuin "kaikilla". Samaan syssyyn vielä tyhjäkäyntipiirin kautta lisää ruokaa eli ruuvit asentoon 1 3/4 kierrosta auki. Synkkauksen muuten katsoin vielä nopealle tyhjäkäynnille kohdilleen, öljyä muoviletkussa -mittarilla.

Tätä settiä on nyt käytelty, käynnistelty ja ajeltu ympäri kylää kuulakkaassa syysillassa. Jo ihan paikallaan kaasua kääntäessä varovasti tyhjäkäynniltä kierroksille tultaessa esiintynyt röpötys on vähentynyt merkittävästi. Ekat koeajot vahvisti saman, pintakaasulla pystyy ajamaan kohtuudella niitä "liian pieniä" kierroksiakin. RPM mittari kun puuttuu niin kierroksista en osaa sanoa mutta epäilen tuon aikaisemmin häirinneen kuopan paikaksi about 3K rpm. Kone jäähtyneenä käynnistäessä vaatii vielä ryypyn, mitä vähän ihmettelin. Kovin kuumaksi en vielä ole härnännyt, neljä tolppaa ja tyhjäkäynti on ok risteykseen tullessa jne. Ei paukuta moottorijarrulla. Persdynon mukaan, tuntuisi kaasuun vastaavuus säilyneen tai jos mahdollista niin jopa parantuneen.

Tämän säädön kanssa jatkuu testaus ajamalla. Harmittavasti lämpimät kelit on ohi jo, joten varsinaisen tulikasteen säätösetti saanee ensi kesänä, uskon jo että koleammat syysajot tällä varmasti onnistuu. Mielenkiintoista nähdä miten kulutukselle käy, käykö mitenkään kun onhan tuo tähänkin asti kaikki syönyt mitä tankkiin on laitettu joten se tuskin muuttuu :mrgreen:

Noista 45 tyhjäkäyntisuuttimista ja niiden vaikutuksesta tulee jostain syystä mieleen joku sivistyssana, mikähän se oli... palseb...plasebo... Panee miettimään että mitäs jos olisi vain vakio pilottien kanssa avannut lisää tyhjäkäyntiruuveja ja nostanut neulan, eli koko setti niinkuin "kaikilla". :x
sahuri
Pyörä: SE & EXC
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sahuri »

Noista tyhjäkäynnin seosruuveistä.

Huksvarna merkkisiä moottor sahoja kun on meillä ollut toista kymmentä, useimmat samaa mallisarjaa. Noissahan säädetään happi, tyhjäkäynti ja kierroskäynti kaikki ruuvisäädöllä.
Kummasti on monesti kaksi samanlaista sahaa, jopa samaan aikaan kaupasta ostettua, ollut säätötarpeiltaan erilaisia.
Tarkoitan siis että saadakseen samanlaisen toiminnan kahteen sahaan, on säätöruuvien asennot olleet hyvinkin erilaisia.
Liekö johtuu säätöruuvien kaasarin rungossa olevan kierreosan pituuden eroista tms.

Tällä haen vain sitä, että jos tämän mainion soransiirtovälineen tekijöillä ei ole ollut ihan jaappanilaista tarkkuutta sarjatyössä, olisko mahdollista että sinulla olisi vielä tyhjäkäynnin seosruuveja säädettävä rikkaammalle, saadaksesi halutun sapuskamäärän tyhjäkäynnin tuntumassa?

Helposti punottavat käyrät hieman viittaisivat että tyhjäkäynnin tuntumassa on vielä ruoan puutetta???
SE sahuri
0400-511321
ankara
Pyörä: Swedukotari&LadyDomina

Viesti Kirjoittaja ankara »

Pakosarjan saa kai punaiseksi aikansa paikallaan käyttämällä ja kaasuttelemalla vaikka seokset on about kohdallaankin, nyt kiinnitin vain huomioita siihen kuinka nopeasti ja pienillä kierroksilla se tapahtuu. Sen jälkeen avasin siis ruuveja varttikierroksen lisää (+ nostin neulat) ja punottelua en saman ja vähän pidemmänkään paikallaan käyttelyn/kaasuttelun aikana havainnut.

Noin teoriassa tuo vaihdettu suurempi pilot jet mahdollistaa inan vähemmän kuristetun bensan kulun tyhjäkäyntipiiriin. Ainakin maaimalla väittävät että ruuvin säätöalue siirtyy pienemmille avauskierroksille, luokkaan 1 -1.5

Kun ei ole tarpeeksi aikaa/intoa rakentaa pakokaasumittaukseen systeemeitä (ja henkinen esto päällä maksaa ammattilaiselle jolla laitteet ja taito) niin voi vaan sanoa että reseptinä on tällä hetkellä: vähän tietoa ja paljon mutua&kuulopuheita...

Tuon yksilöllisyyden näissä laitteissa kyllä allekirjoitan, näin se vaan menee. Tämän hetken mutu on että tuossa saattaisi olla varaa avata seosruuveja hiukan, ei liene sikarikkaalla koska ryypyn vaatii kylmänä. Toisaalta tyhjäkäynti pitää olla vuorenvarma, eli liian rikkaalle (ja kuumana ryytyvään tk:iin) ei pitäisi mennä. No nyt on vasta toinen iterointikierros menossa. Jotenkin tympeän oloista vaan purkaa tuo paketti esille jotta voi kääntää kahta ruuvia varttikierroksen. "Kaukosäädettävät" ruuvit ei kuitenkaan hinnaltaan houkutelleet joten ei auta valittaa.
Kipa

ankara kirjoitti:Noista 45 tyhjäkäyntisuuttimista ja niiden vaikutuksesta tulee jostain syystä mieleen joku sivistyssana, mikähän se oli... palseb...plasebo... Panee miettimään että mitäs jos olisi vain vakio pilottien kanssa avannut lisää tyhjäkäyntiruuveja ja nostanut neulan, eli koko setti niinkuin "kaikilla". :x
Noita pelsepuupeja kyselin tässä ketjussa jo neljä vuotta sitten ja silloin ei löytynyt mistään. Mutta kun aloit trokariksi, niin johan nappasin kiinni; tuolla ne tallin hyllyllä odottavat sopivaa ajankohtaa (kun olet kertonut toimivat asetukset) :lol: Mulla on toi "kaikilla"-setti ollut ja sillä pelittänyt ihan hyvin, moottorijarruissa putkessa paukutus pahin vaiva. Kun nuo vaihdan, niin sittenpä ovat kaikki samaa numeroa. Nimittäin tyhjäkäyntisuuttimet, ÄO ja kengännumero.
Ja sahurille vien Hussen säätöön. Sekin alkoi uittuileen kesken pikataipaleen.
Vastaa Viestiin