KTM Freeride
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
Re: KTM Freeride
Muuten en ole huomannut itse suurempaa kuin jotta kuvio näkyy olevan usein jonkinkin verran erillainen (montako nappulaa on tungettu ja mikä niiden koko ko leveyteen). Eli saman renkaan kaksi eri kokoa saattaa olla hyvinkin eri tyyppiset. Toki samoin jos on eri merkkiset niin koko merkintä on todella suuntaa antavaa... Maavaraa tuolla (teoriassa!!! mutta ei välttämättä käytännössä juuri noiden kokomerkintöjen epämääräisyyksien takia) kapeammalla kumilla tulee vähän lisää ja toisaalta kaikki ohjauksen ja jousituksen kulmat muuttuu... mitä sillä on väliä ja huomaako sitä niin tiedä tuosta, ainakin kesällä jopa minä pystyn huomaamaan vähän.
Muokkausta vielä vähän: eli tuollainen näkemys heillä...
http://www.satapiikki.fi/epages/satapii ... _renkaista
Muokkausta vielä vähän: eli tuollainen näkemys heillä...
http://www.satapiikki.fi/epages/satapii ... _renkaista
antti
-
THA
- Pyörä: Yamaha ja TM
- Viesti:
Eilen just pikasesti tavattiin livenä kanssansa. Olettaen, että takaiskarin simmitys on vakio, FR:n takapito perustuu täysin renkaaseen. Esimerkiksi Mitas ja Michelin tapauksissa 110/100 rengas on koko lailla sen 10 mm enemmän niin korkeudessa kuin leveydessäkin verrattuna 100/100 kokoon. FR:ssä mahtuu korkeussuunnassa hyvin 110, myös enskanastalla. Sen sijaan sivusuunnassa ei mahdu edes 100/100 nappulan suuntaan nastoitettuna, ottaa vaimentimiin kiinni. 110/100 nappulan suuntaan nastoitettuna ei saa enää taivutettua änkkien korvakkeita tarpeeksi, ettei ottaisi. No ehkä, jos ottaisi pöntöt irti ja irrallaan taivuttelisi, mutta kun kiinnityspisteet ei ole tasossa niin aika mahdoton saada täsmälleen saman verran taivutettua, niin ettei kiinni ruuvatessa sitten pännäisi muovista takahäkkiä.Birdie kirjoitti:Helppiä Pikku Hukan Freeriden enskarenkaiden valintaan...
Eli mitä mieltä on porukka, kannattaako Freerideen (350) pistää taakse spoorienskanastoitettuna 100/100/18 vai 110/90/18?
Mitä ylimääräinen / alimääräinen noin 1 cm takiksessa enskanastoitettuna vaikuttaa pitoon, ketteryyteen jne., vai vaikuttaako juuri mitään?
Terv. Birdie ja Pikku Hukka
"Maksimiteho korvaa puuttuvan ajotaidon"
Mulla oli alkuun alla siis em. 110/100 ja em. ongelma. Nyt on 100 244 paskalaatunen trellikka, iso nastakato, mutta on siellä sivuillakin jotain. Jäykällä rungolla pito on 0.3 bar paineellakin surkea ja olipa eilen rossihallissa hurja tunne muutamalla kertaa siitä korkeasta hyppyristä kun nokan jälkeen käänsin pikkuisen kaasua pois ja painava munkki tökkäs satulalla persuuksiin. On muutenkin aika hirveä ajossa tuo renkaan paino, jouheemmissa/nopeemmissa mutkissa kevyessä pyörässä todella huomaa kuinka kampee.
Toisaalta olen ajanut sen verran pikkunastoillakin, myös spoorissa, että tiedän kuinka pieni se hyöty on onko nastaulkonema 5 vai 7 mm (takana 8 mm). Etenkin kun on tämmöinen kevyt mopo (ja kuski), se enskanasta ei todellakaan kovaan uppoa kuin ehkä puoliväliin, parempi pienemmällä. Taas pehmeessä mössössä renkaan kuvio on määräävä, mutulla sanon että 7/8 mm pitää paremmin mut oma rohkeus ei riitä yhtään kovempaan ajoon sillä kuin 5 mm:lläkään. Lisäks rallinastojen ja enska/krossinastojen painoero per takarengas on varmaan lk. 700 g, edessä lk. 400-500 g, ulkokehällä, eli pahimmass amahdollisessa paikassa.
Mun mielestä siis FR:ään kannattaa valita kevyt ja joustava runko, Metzelerin Unicrossit, Mitaksen C-16/C-17, Michelin AC-10. Viime mainitussa eturengas ei ole FR:ään hyvä, liian pieni ilmatila. Toisaalta silläkin, enskanastoituksella, raapii keskinastat etulokarin kärkeen. Mutten ole varma ottaako ilman nastojakin, omani meinaan vaihtaa esim. Jammun lokariin, koska edes 2 mm prikat etulokarin taaempien kiinnitysten ja ala-T-kappaleen välissä ei ongelmaa poistaneet. Oma valintani oli Mitakset ns. rallinastalla, 110 taakse, eli tulee tuo 5 mm ulkonemaa ja nastoitus niin, ettei kyljellään parketilla tee naarmuja... 5 mm:t voi tällöin laittaa enemmän nappulan suuntaan kuin 8 mm (takana), pito kallistettaessa on mielestäni parempi näin. Vielä en ole renkaita saanut, mutta mitä olen mitannut niin ei pitäisi ottaa mihinkään kiinni.
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
- TM 100jE "rin-tin-tin"
-
Birdie
- Pyörä: KTM 690 R EVO 3-13, KTM 250 EXC-F -16
Parin tekosyyn varjolla kävin äsken "testaamassa" (lue: ajamassa max. vartin pikkuteitä ja -polkuja) Pikku Hukan Freeridellä. Mellevällä virneellä oli lärvi tuon keikan jälkeen. Pyörä meni iisillä, mutta liukkaalla alustalla varsin mukavasti, vaikka nastakato takana oli lähes totaalinen. Virtaakin tuntui pyörässä olevan - kiitos ilmaboxin, filtterin ja kartan vaihdon - yllättävän reippaasti; pari kertaa lipsahti nelosella ja vitosellakin rajarille, kun en onnessani huomannut olla riittävän tarkka. Oli meinaan eka päräys sitten loka-marraskuun vaihteen, jolloin kyynervarsiin napsahti puolen vuoden ajokielto...
Ja kädet kestivät jo tällaisen pikku lämmittelyn oikein hyvin; nyt sitten iltapäivällä lääkäriin ottamaan vasuriin piikki nro 2 ja ostamaan oikeaan Voltaren Forte -tuubi nro 9. Illalla taas fyssarin määräämä kotitreeni sekä matalan sykkeen airobinen harjoitus ynnä Lievestuoreen 8.3 kisan kisapalaveri.
Tuon rengasjutun suhteen olemme aikalailla THA:n linjoilla. Freerideen tulee Kendan Trak Masterin 100/100/18 takanen spoorinastoitetuilla enskanastoilla ja saman setin etunen kaveriksi. Nuo renkaat ovat kevyitä, sopivalla runkojäykkyydellä ja toimivalla kuviolla olevia. Merkistä ja mallista meillä on vain pelkkää hyvää sanottavaa niin Freeridestä kuin molemmasta 690:sestä. Renkaat kestävät yllättävän hyvin, myös ajettavuus ja pito on hyvää ainakin näin enskan hiljan aloittaneiden näkökulmasta tirkisteltynä.
THA: Moitit Freeridesi alustan puuttellista toimivuutta ja erityisesti pohjaamista. Tuli mieleen puolityhmä kymysys: Millä Nm:n jousilla Sun yksilösi on varustettu? Pyöräähän on saatavilla kolmella eri jousitusjäykkyydellä. En ole vielä Hukan pyörää ajanut crossiradalla, mutta tavanomaisessa enskajontkassa (ja suhteellisen pehmeillä säädöillä) ei Hukan pyörä minun ajamanani ihan helposti pohjaa (ja meillä on varmaan Tuija about 30 kg painoeroa). Toki, kyllähän ton Pikku Hukan mopon saa pohjaamaan välillä tahattomastikin meikän painolla, mutta kuten sanottua, ei ihan vähällä kuitenkaan...
Terv. Birdie
Ja kädet kestivät jo tällaisen pikku lämmittelyn oikein hyvin; nyt sitten iltapäivällä lääkäriin ottamaan vasuriin piikki nro 2 ja ostamaan oikeaan Voltaren Forte -tuubi nro 9. Illalla taas fyssarin määräämä kotitreeni sekä matalan sykkeen airobinen harjoitus ynnä Lievestuoreen 8.3 kisan kisapalaveri.
Tuon rengasjutun suhteen olemme aikalailla THA:n linjoilla. Freerideen tulee Kendan Trak Masterin 100/100/18 takanen spoorinastoitetuilla enskanastoilla ja saman setin etunen kaveriksi. Nuo renkaat ovat kevyitä, sopivalla runkojäykkyydellä ja toimivalla kuviolla olevia. Merkistä ja mallista meillä on vain pelkkää hyvää sanottavaa niin Freeridestä kuin molemmasta 690:sestä. Renkaat kestävät yllättävän hyvin, myös ajettavuus ja pito on hyvää ainakin näin enskan hiljan aloittaneiden näkökulmasta tirkisteltynä.
THA: Moitit Freeridesi alustan puuttellista toimivuutta ja erityisesti pohjaamista. Tuli mieleen puolityhmä kymysys: Millä Nm:n jousilla Sun yksilösi on varustettu? Pyöräähän on saatavilla kolmella eri jousitusjäykkyydellä. En ole vielä Hukan pyörää ajanut crossiradalla, mutta tavanomaisessa enskajontkassa (ja suhteellisen pehmeillä säädöillä) ei Hukan pyörä minun ajamanani ihan helposti pohjaa (ja meillä on varmaan Tuija about 30 kg painoeroa). Toki, kyllähän ton Pikku Hukan mopon saa pohjaamaan välillä tahattomastikin meikän painolla, mutta kuten sanottua, ei ihan vähällä kuitenkaan...
Terv. Birdie
Enska ensin - muut hommat joutavat kyllä odottamaan...
-
THA
- Viesti:
No jaa, viime kesänä Kenda edessä, joka ikinen sivunappula silppuna 60 km + meno Pohjankankalle, kolmas kokemus k.o. merkistä ja kyllä ne mun osalta on nyt kokeiltu. Kevyt runko toki, varmasti hyvä FR:ään, mutta ei nuo enskanastotetut Kendat ole kyllä kellään spoorissa kauaa kestäneet - lisää hanaa niin hajoilu alkaa, mä oon siellä välikaasuluokassa näissä 
Jouset on vakiot, eli edessä 0.46 ja takana 6.2. Keulan simmityksen olen muuttanut pintaherkemmäksi, mutta kokonaisuutena jäykemmäksi, öljypinta +10 mm. Perää olen kiristänyt vakiosta nopealla ja löysännyt hitaalla, maksimivaimennusta enemmän ja myös pattisuoralla öljy lämpenee vakiota enemmän ja se öljykin on orkkista parempaa... mut mut, ei auta. Toisaalta ei pikku-hukka, ainakaan session alussa, minkä paikalla olin, ottanu kun puolet niistä hypyistä mitä minä, joten ei pitäisi pohjatakaan, painoeroa meillä lienee max. 20 kg. Siinä hallin pattisuoralla keula pohjasi kun yritti ajaa vaan ja kun seuraavalla kerralla lähti kovempaa siihen, pohjasi perä, tökkäs vauhti, sitten keula huolella. Saattas mennä pinnassa kun tulis ulkoo sen mitä uskaltaa, toisaalta ellei meniskään niin lähtis vauhdilla etukautta ympäri.
Mutta kaikki on suhteellista ja tottumuskysymyskin: olen ajanut Showan 47:lla kaikissa pyörissäni vuodesta -09, jousia kertyny siksi 0.38:sta 0.50:iin, setuppi tietty samoin aina pyörän mukaan. FR:n keula on vaan niin lelu tuohon verrattuna. Onko syynä enempi tuo 80-luvun avoin kammio rakenne vai hydraulisen pohjaanlyöntiventtiilin näennäisyys, enpä osaa sanoa. Peräpää on myös oma lukunsa, PDS, etenkin lineaarisella jousella tuntuu vaan todella kälyselle, kun on tottunut linkullisiin, kunnolla progressiivisiin takapäihin. Viimeksi olen linkuttomalla ajanut -08 ja silloin pelastus oli progressiivinen jousi. Toisaalta tuo perän geometria auttaa esim. pyörän hyppäyttämisessä. Yhtä kaikki, ongelmallinenhan tuo alusta on minulle ollut, mutta yritän yhä edelleen tottua siihen ja oppia ajamaan sen omituiksuuksien mukaan. Minä vain olen tavannut olla näissä alusta-asioissa kovin huono sopeutumaan, jos vaihtoehtona on ollut sopeuttaminen. Taloudellinen este takajousisopeutukselle voi silti laittaa sopeutumaan vakiokeulaankin
Jouset on vakiot, eli edessä 0.46 ja takana 6.2. Keulan simmityksen olen muuttanut pintaherkemmäksi, mutta kokonaisuutena jäykemmäksi, öljypinta +10 mm. Perää olen kiristänyt vakiosta nopealla ja löysännyt hitaalla, maksimivaimennusta enemmän ja myös pattisuoralla öljy lämpenee vakiota enemmän ja se öljykin on orkkista parempaa... mut mut, ei auta. Toisaalta ei pikku-hukka, ainakaan session alussa, minkä paikalla olin, ottanu kun puolet niistä hypyistä mitä minä, joten ei pitäisi pohjatakaan, painoeroa meillä lienee max. 20 kg. Siinä hallin pattisuoralla keula pohjasi kun yritti ajaa vaan ja kun seuraavalla kerralla lähti kovempaa siihen, pohjasi perä, tökkäs vauhti, sitten keula huolella. Saattas mennä pinnassa kun tulis ulkoo sen mitä uskaltaa, toisaalta ellei meniskään niin lähtis vauhdilla etukautta ympäri.
Mutta kaikki on suhteellista ja tottumuskysymyskin: olen ajanut Showan 47:lla kaikissa pyörissäni vuodesta -09, jousia kertyny siksi 0.38:sta 0.50:iin, setuppi tietty samoin aina pyörän mukaan. FR:n keula on vaan niin lelu tuohon verrattuna. Onko syynä enempi tuo 80-luvun avoin kammio rakenne vai hydraulisen pohjaanlyöntiventtiilin näennäisyys, enpä osaa sanoa. Peräpää on myös oma lukunsa, PDS, etenkin lineaarisella jousella tuntuu vaan todella kälyselle, kun on tottunut linkullisiin, kunnolla progressiivisiin takapäihin. Viimeksi olen linkuttomalla ajanut -08 ja silloin pelastus oli progressiivinen jousi. Toisaalta tuo perän geometria auttaa esim. pyörän hyppäyttämisessä. Yhtä kaikki, ongelmallinenhan tuo alusta on minulle ollut, mutta yritän yhä edelleen tottua siihen ja oppia ajamaan sen omituiksuuksien mukaan. Minä vain olen tavannut olla näissä alusta-asioissa kovin huono sopeutumaan, jos vaihtoehtona on ollut sopeuttaminen. Taloudellinen este takajousisopeutukselle voi silti laittaa sopeutumaan vakiokeulaankin
- tieto vähentää tuskaa
- TM 100jE "rin-tin-tin"
- TM 100jE "rin-tin-tin"
-
Pikku Hukka
- Pyörä: KTM 690 enduro R, eMTB
Oletteko lukeneet käyttöohjekirjaa? Kirjassa lukee, että motocross-käyttö kielletty. En edes odota Freerideltä crossiominaisuuksia esim. alustan suhteen. Crossiradalla voi harjoitella muita ominaisuuksia kuten kurviajoa, jarrutuksia ym. Freeride on mulle kuntopyörä ja kuntoenska on sen pääkäyttö.
"I am not so serious driver"
-
THA
- Viesti:
Siellä kirjassa lukee paljon sellaista mitä et varmasti itsekään noudata
... meinaan jos satut lukeen sen kirjasen 
E: Freeridella voi harjotella jarrutuksia vasta kun on bodannu oikeen käsivarren siihen kuntoon että menee muissa mopoissa pikkurillillä lukkoon ja säätäny jarrupolkimen niin ylös että jarrussa koko paino on polkimella
Tajusin vasta ettei siihen mitään jarruja oo sisäänajossa tullu, oon vaan tottunu sen jarruttomuuteen, kun kaveri koitti sitä ja takas tullessa totes et luuli vähän tappavnasa takajarrulla kunnes mutkaan tullessa huomas ettei enempää lähe 
E: Freeridella voi harjotella jarrutuksia vasta kun on bodannu oikeen käsivarren siihen kuntoon että menee muissa mopoissa pikkurillillä lukkoon ja säätäny jarrupolkimen niin ylös että jarrussa koko paino on polkimella
- tieto vähentää tuskaa
- TM 100jE "rin-tin-tin"
- TM 100jE "rin-tin-tin"
Havaintojani KTM 350 Freeridestä:
-sellaisenaan, mitään säätämättä sopii kaikenlaiseen kikkailuun ja hauskanpitoon
-Trialiin verrattuna voi- ja saa ajaa myös perse penkissä ja jalka maassa
-aivan hysteerisen inspiroiva kun maasto muuttuu riittävän rosoiseksi, mihin endurot uppoavat keittämään liemiään, missä niiden (enduroiden) ympärillä voi ajaa paskarinkiä (siinä mielessä valmistaja ei olis saanut aliarvioida pohjan suojauksen tärkeyttä)
-tunnokkaiden ja tehokkaiden jarrujensa, upean matkustusmukavuuden ja bensan riittävyyden ansiosta hakkaa Trialin 10-0
-moottorin luonteessa, varsinkin kytkimessä onnistunut Trial-meininki, silti vautia riittää eikä valtaojan ylityskään tunnu missään
-sopivat välitykset ja mahtava vääntö
-ketteryys, keveys ja iskunvaimennus omaa luokkaansa reippaassa umpimetsäajossa
-enduroserkuistaan Freerideen tarttuneiden piirteiden ansiosta pääsee kuntoilija osallistumaan sillä mainiosti myös ihan normaaleihin enduroharrastuksiin
-kun alkuperäiset- tähän pyörään parhaiten sopivat Trialkumit kuluvat liian tylsiksi, hankin uudet vastaavat
-sellaisenaan, mitään säätämättä sopii kaikenlaiseen kikkailuun ja hauskanpitoon
-aivan hysteerisen inspiroiva kun maasto muuttuu riittävän rosoiseksi, mihin endurot uppoavat keittämään liemiään, missä niiden (enduroiden) ympärillä voi ajaa paskarinkiä (siinä mielessä valmistaja ei olis saanut aliarvioida pohjan suojauksen tärkeyttä)
-tunnokkaiden ja tehokkaiden jarrujensa, upean matkustusmukavuuden ja bensan riittävyyden ansiosta hakkaa Trialin 10-0
-moottorin luonteessa, varsinkin kytkimessä onnistunut Trial-meininki, silti vautia riittää eikä valtaojan ylityskään tunnu missään
-enduroserkuistaan Freerideen tarttuneiden piirteiden ansiosta pääsee kuntoilija osallistumaan sillä mainiosti myös ihan normaaleihin enduroharrastuksiin
-kun alkuperäiset- tähän pyörään parhaiten sopivat Trialkumit kuluvat liian tylsiksi, hankin uudet vastaavat
-
THA
- Viesti:
Muuten olet timo täysin oikeassa, mutta tuossa jarruasiassa täysin väärässä - ei voi minkään enskankaan jarruja edes verrata trialien tuntoon ja tehoon.
- tieto vähentää tuskaa
- TM 100jE "rin-tin-tin"
- TM 100jE "rin-tin-tin"
Vinkki: toinenkin sormi peliin kun teho loppuu
-
THA
- Viesti:
Ihan kuin olisit verrannut jarruja trialin jarruihin - niissä riittää pikkurilli, mutta valitettavasti mun käsivoimilla ei FR:ssä edes kaksi sormea.
ps. kannattaa tarkastaa pinnojen kireydet usein, taitaa potea samaa tautia kuin muutkin alunipoilla ja ohennetuilla pinnoilla olevat, eikä ilmeisesti sovi minkään muun vehkeen pinnat
ps. kannattaa tarkastaa pinnojen kireydet usein, taitaa potea samaa tautia kuin muutkin alunipoilla ja ohennetuilla pinnoilla olevat, eikä ilmeisesti sovi minkään muun vehkeen pinnat
- tieto vähentää tuskaa
- TM 100jE "rin-tin-tin"
- TM 100jE "rin-tin-tin"
- Pete K2
- Pyörä: KTM 1190 Adv R
- Viesti:
Minkähänlaisen sponssisopimuksen Timo on KTM Nordicin kanssa tehnyt. Tässähän tulee kohta mielikuva, että ilman Freerideä on lähes mahdotonta nauttia elämästä täysipainoisesti. Nyt kun olisi lompakko levällään, niin tuollainenhan pitäisi hankki piha/tilusmopoksi.timo kirjoitti:Havaintojani KTM 350 Freeridestä:
ex. KTM 690 Enduro R, Yamaha YZF 250 Enduro, KTM 400 EXC, Yamaha WR 250 2-t, Yamaha IT 250, KTM 125 GS
Artisti maksaa, ja harrastaa toisinaan tuollaista mielenvikaista läppändeerustaPete K2 kirjoitti:[Minkähänlaisen sponssisopimuksen
Edellinen oli lähinnä rautalangasta taivuteltua vastinetta, ts. FR ei ole kilpaenduro, eikä siitä sellaista saa edes kalliilla rahalla.
Omassa ympäristössään se tuskin on kenellekään mitään muuta kuin kirjoitin.
Vai olisko pitänyt aloittaa tyyliin; lisäksi Freeridessä on törkeen surkeet kiinnityspisteet sivulaukuille ja peräkoukulle, suurin pettymys on supermotokumien mahtuvuusongelma jne ?
-
THA
- Viesti:
Tomin kirjotus sai täällä aikaan, ansaitusti, pahaa mieltä. Olen koko ajan kuvitellut, että kaikille on itsestään selvää, että vertaan FR:ää kisaenskaan ja erityisesti viimeiseen pyörääni. Jos tätä nyt verrataan vaikka KLX:ään, niin heikompaa ei ole kuin toimintasäde ja jarrut, kaikessa muussa mätkii mennen tullen Kawan. Ja vaikka EXC samoilla joustoilla ei olisi kuin nimeksi korkeampi, on tällä niin paljon helpompi tasapainoilla, että maahan yltämisen ollessa suurin ongelma päihittää EXC:kin. Trial-pyörää olen kaivannut pitkään, 4T Montesaa katukitillä ehdin juuri harkita ennen kuin maahantuonti meni Brandt'lle. Eli kesää odotellessa. Kun ei tästä talveakaan näemmä tule. Mielestäni tämä pyörää antaa rajattomat mahdollisuudet rakenteluun ja niitä aion ehdottomasti hyödyntää.
- tieto vähentää tuskaa
- TM 100jE "rin-tin-tin"
- TM 100jE "rin-tin-tin"
Ehkäpä yleisimmin itsestäänselvyytenä tulee mieleen vertailla pyöräänsä samankaltaisiin tuotteisiin joilla on samanlainen käyttötarkoitus. KTM Freeride , Ossa Explorer , Scorpa T-Ride muutamia mainitakseni. Oliko montesallakin joku vastaava ? Italialaisessa motociclismo lehdessä esiintyy vertailussa myös Berghem ???
-
THA
- Viesti:
Kuten sanottu, ansaitusti. On hyvä että sanot asiat kuten ne koet. Nyt kun itsekin luin kommenttini läpi, sain saman fiiliksen. Mulla ei oikein toimi näin näppiksen kautta se tarkotetun tunnelman ja hengen siirtäminen. Liian "insinöörimäinen" "raakaa faktaa" "halki poikki ja pinoon". FR todellakin sijoittuu täysin omaan kategoriaansa, trialin ja enduron risteytys toden totta, semmoinen puolivälin laite vähän joka suhteessa. Ainut poikkeus on jarrut, missä trialit on tehossa ja tunnossa reilusti yli minkään enskojen (lähelle pääsee vain enduroserkojen etujarrut malleissa, joissa AJP:n jarrut ja kelluva etulevy), FR:ssä alle minkään tuntemani nykylaitteen. Joskin trialien jarruthan ei yhtä enskapätkää kestä keittämäti, muistissa on vielä hyvin se Sysmän SM jonka trialilla ajoin, kun maastosiirtymää menin pompulla puusta puuhun ihmeen kaupalla itse ja mopo ehjänä säilyen jarrujen kadottua eka puolen kilsan jälkeen. Oli nimittäin todellakin "vähän" ohjelmaa ja kisan edetessä oppi todella miettimään ja säästelemään jarrujen käyttöä.TomiKoo kirjoitti:Ei kannata mieltänsä pahoittaa minun mölinöillä. En jaksa kaikkia keskusteluja lukea, joten mikään ei ole itsestään selvää ja mielikuva muodostuu herkästi mainitsemakseni satunnaisesti asioita seuraamalla. Eniten jää mieleen "yleisfiilis", joka viesteistä välittyy ja se fiilis on ollut minusta negatiivis sävyinen. Ehkä olisi pitänyt jaksaa lukea ne kaikki viestit ja ymmärtää tuo vertailu. Timon kommentissa se yleisfiilis oli erittäin positiivinen ja herättävä. Ja tosiaa herätti siihen, että empäs ehkä tuomitse peliä ennen kuin kokeilen.THA kirjoitti:Tomin kirjotus sai täällä aikaan, ansaitusti, pahaa mieltä. Olen koko ajan kuvitellut, että kaikille on itsestään selvää, että vertaan FR:ää kisaenskaan ja erityisesti viimeiseen pyörääni.
Scorpan T-ridehan on se aito ja alkuperäinen, se oli 220 mm joustoin, jampin WR:n 4T koneella. Ei ollut takakeppi edes huollettava, vaikka säädöt olikin. Keula oli melko pilipali. Mutta se olikin lähempänä trialia ja on toki FR:n jousitus eksponentiaalisesti parempi. Runko sen sijaan oli T-ridessä pienelle kuskille oikeasti ihan kertaluokkaa parempi, jarrut oli myös paremmat. T-riden ottaisin mieluummin, jos se olisi ruisku. FR:n kohdalla ruisku on ollut iso iso +, on todella tarkka, vaikka onkin makuuni vääränlainen vaste kaasuun niin täsmällisyys on napakymppi, parempi kuin kotarin ekoissa ruiskuissa, tai vaikka suzukin. Viive on poissa. Mikä on yksi iso plussa trialeissa, eivät todellakaan emmi. Hyvään ruiskuun tottuu heti, paluu takaisin kaasariin onkin sitten vaikeampi. Voin vaikka verrata NX 650:een, sen kavokaasarin kanssa en tullut toimeen, en sitten millään. TM 40 poisti ongelman, ei vastannut hyvää ruiskua, mutta oli riittävän liki jotta pystyi sopeutumaan tuhoamatta pyörää ensin täysin - kaasuun vastaaminen on vaan the juttu kun ei juuri maahan yllä, sen pitää olla "precis" aina sama. Kookkaammillekin se näkyy, siinä kuinka väsyttää ja miten extreme kohdat onnistuu. Tässä suhteessa FR on todella mainio laite, vain se Montesa, tai serko, -mainen lineaarisuus puuttuu.
- tieto vähentää tuskaa
- TM 100jE "rin-tin-tin"
- TM 100jE "rin-tin-tin"