Kokemuksia F800GS:stä

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Å
Pyörä: Liian monta

Re: Kokemuksia F800GS:stä

Viesti Kirjoittaja Å »

sam1 kirjoitti:Miten iso homma tuo oli Å?
Ja mitä osia siihen tarvittiin?
Ei se mikään iso homma ole - toki riippuu ropauskokemuksesta. Jos on ylipäätään tottunut ropaamaan pyöriä ja moottoreita, niin ei tuo homma ole rakettitiedettä, varsinkin, jos sattuu oleman BMW:n korjausopas käsillä. Ja kai noita vaiheita löytyy Haynesin aapisestakin. Tai oikeastaan noista jompi kumpi on syytä olla, jos ei ole rutinoitunut moottorin korjaaja.

Itseäni hirvitti eniten se, että koneen sisään tippuu osia, muttereita jne. Huolella kun peittelee räteillä kaikki kolot (ja on poimintamagneetti käytettävissä), niin sitten ei ole hätää.

Uuden ketjun paikalleen vedossa vanhan avulla ja niittauksessa on hyvä olla kaveri. Ketjua ei pysty vetämään paikalleen, vaan konetta pitää pyörittää takapyörästä (6-vaihde). Niittauksessa toisen on hyvä olla pitämässä esim. pajavasaraa ketjun takana alasimena, kun itse tarvitsee molemmat kädet tuurnalle ja vasaralle. Tietty jos käyttää ketjunniittausvälineitä, niin sitten selviää itsekin.

Pakolliset osat:
Bemarin oma nokkaketju 11317690475
Ketjuliitin 82RH2015 (Storm tai Allright, molemmista saa saman liittimen)
Venttiilikopan tiivisteeseen kuumankestävä tiivistesilikoni.
Yläkuolokohdan lukitustappi

Vapaaehtoiset osat:
Ketjukatkaisija helpottaa katkomishommaa (ketjun akselin halkaisija n. 2.7 mm eli ei mene esim. pp-ketjukatkaisijalla)
Ketjuohjurit 3 kpl
Venttiilikopan tiivistesarja
Vasemman moottorikopan (kytkinkopan) tiiviste, jos vaihtaa kiristimen ohjurin
Uusi nokkaketjun kiristäjäsarja

Ja momenttiavain 10-20 Nm tiukkuuksille on hyvä olla. Ketjunkatkaisijan tein pp-ketjunkatkaisijasta sen tappia ohentamalla sopivaksi. Yläkuolokohdan lukitustapin tein kierretangosta.

Hankalin homma oli ketjun liittäminen ja siinäkin lähinnä se välilevyjen asettelu samalla kun työnsi liitintä paikalleen. Ja tietty ajoitusten kanssa on hyvä olla tarkkana. Kun on saanut kasattua niin pitkälle, että nokat on kiritty paikalleen, kannattaa konetta pyöritellä takarenkaasta useampi täysi kierros, jotta voi varmistua, ettei ajoitus ole pielessä ja hajota konetta. Pyörityksen jälkeen kannattaa vielä tarkistaa ajoitusmerkit laittamalla yläkuolokohdan tappi paikalleen ja tarkistaa nokkien merkkien oikea asento. Ja koneen pyörittämistä helpottaa, kun ottaa syttytulpat pois.
Miten tää oikein menee...
Ei ole mitään väliä, jos ajaa kovaa ja pääsee ensimmäisenä perille, mutta on väärässä paikassa. Mukaillen Iina Rytikangas
Seikkailu alkaa, kun suunnitelma pettää
sam1
Pyörä: Husqvarna 701 Enduro (2016)

Viesti Kirjoittaja sam1 »

Kiitos Å tiedoista, täytyy ottaa asia tutkintaan!
Minkä verran aikaa käytit hommaan?
Husqvarna 701 Enduro -16, Kovrovez 175 -61.Menneet: BMW F800 GS -08 X2, Honda CR250 -90, BMW F650GS (twin) -09, BMW F650GS (single) -04, Kawasaki VN750 -89
pauli
Pyörä: Transalp xl 600v

Viesti Kirjoittaja pauli »

Myös minua kiinnostaa toi nokkaketjun vaihto! Oma bemuni on -12 mallinen ja ajettu vasta 11000km ja tietenkin takuu ummessa! Käynnistäessä kuuluu aika julma rätinä et oikein pelottaa! Ostitko Å noi osat Suomesta vai muualta. Kiinnostais ekaks kokeilla tota kiristäjäsarjaa hinta?
Perhokalastaja
Pyörä: F800GS

Viesti Kirjoittaja Perhokalastaja »

Taitaa mennä kaikista pyöristä tuo staattori, josta "Persus" aiemmin kertoi (ja olinhan minä mukana siellä yöajelulla jolloin Persuksen pyörä pimeni). Siis omassa on nyt samat oireet. Hiekkatien varteen jäin, kun ei pyörä enää käynnistynyt. Työntelin pyörän ison tien varteen (onneksi en ehtinyt Someron pienille metsäteille asti) ja vaimo tuli antamaan autolla virtaa. Hyvin lähti kaapeleilla käyntiin. Sitten kotimatkalla pyörä pudotteli sähkölaitteita pois pelistä ja loppumatkasta ei absitkaan enää toiminut. Akku tuntuisi olevan kunnosssa, mutta latausta ei enää tule eli jos pyörän käynnistää niin akun jännite vaan laskee eikä nouse. Staattorin vastuksia en ole mittaillut tai aukonut "laturin" koppaa, mutta eikohän tapaus ole aika selvä. Sitten kysymyksia jos joku on kokeillut/tietää: pitkästikö pelkällä akun virralla ajelee ja Persukselle että oliko sen uuden korjaussarjan vaihto hankalaa. Kerroit että tarvitsit aika isoa ulosvetäjää ja olikio sinulla käytössä ne Pemarin omat työkalut hommassa.
Å

Viesti Kirjoittaja Å »

sam1 kirjoitti:Kiitos Å tiedoista, täytyy ottaa asia tutkintaan!
Minkä verran aikaa käytit hommaan?
No jos muut oheisjutut siivoaa pois vaihtotyöstä, niin ensimmäisestä kateruuvin irrotuksesta viimeisen asennukseen n. pari tuntia. Tein kaiken melko verkkaisesti ja hieman tutkien ja varmistellen - olen hiukan perfektionisti näissä jutuissa. Mun on pakko tehdä kaikki viimeisen päälle just ja se yleensä syö aikaa :)
pauli kirjoitti:Myös minua kiinnostaa toi nokkaketjun vaihto! Oma bemuni on -12 mallinen ja ajettu vasta 11000km ja tietenkin takuu ummessa! Käynnistäessä kuuluu aika julma rätinä et oikein pelottaa! Ostitko Å noi osat Suomesta vai muualta. Kiinnostais ekaks kokeilla tota kiristäjäsarjaa hinta?
Tilailin Saksasta. Minä yleensä keräilen tilauserän ja laitan sitten tilauksen vetämään Kurawikissä mainitulle firmalle - olen tilannut sieltä vuosikausia. Luulen, että pelkkää kiristäjäsatsia ei kannata sieltä tilata eli kannattaa kysäistä paikallisilta. Genuinella tuo maksaa 47 + pk 22 € ja toimitusaika min. 2 vko. Samoihin postikuluihin voi tosin tilata melkoisen nivaskan tavaraa...

Kurawikissä linkit varaosaluetteloihin ja tohon verkkoputiikkiin.
Viimeksi muokannut Å, Su Kesä 29, 2014 8:33 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ei ole mitään väliä, jos ajaa kovaa ja pääsee ensimmäisenä perille, mutta on väärässä paikassa. Mukaillen Iina Rytikangas
Å

Viesti Kirjoittaja Å »

Perhokalastaja kirjoitti:Taitaa mennä kaikista pyöristä tuo staattori, josta "Persus" aiemmin kertoi (ja olinhan minä mukana siellä yöajelulla jolloin Persuksen pyörä pimeni). Siis omassa on nyt samat oireet. Hiekkatien varteen jäin, kun ei pyörä enää käynnistynyt. Työntelin pyörän ison tien varteen (onneksi en ehtinyt Someron pienille metsäteille asti) ja vaimo tuli antamaan autolla virtaa. Hyvin lähti kaapeleilla käyntiin. Sitten kotimatkalla pyörä pudotteli sähkölaitteita pois pelistä ja loppumatkasta ei absitkaan enää toiminut. Akku tuntuisi olevan kunnosssa, mutta latausta ei enää tule eli jos pyörän käynnistää niin akun jännite vaan laskee eikä nouse. Staattorin vastuksia en ole mittaillut tai aukonut "laturin" koppaa, mutta eikohän tapaus ole aika selvä. Sitten kysymyksia jos joku on kokeillut/tietää: pitkästikö pelkällä akun virralla ajelee ja Persukselle että oliko sen uuden korjaussarjan vaihto hankalaa. Kerroit että tarvitsit aika isoa ulosvetäjää ja olikio sinulla käytössä ne Pemarin omat työkalut hommassa.
Kun nyt satuin olemaan koneen äärellä niin omat kokemukseni.
Uuden laturin vaihto ei ollut hankalaa. Suurin tuska hommassa on saada vanha roottori irti. Minä en käyttänyt mitään erikoistyökaluja, jos momenttiavainta ei lasketa. Ulosvetäjänä mulla oli kova pultti. Ja roottorin kaula pitää saada kunnolla lämpimäksi - ainakaan mulla ei tahtonut miedon lämmönkään kanssa irrota. Roottori on pirun tiukassa, koska se on liiman kanssa paikallaan. Ja tätä silmällä pitäen kampiakseli on lukittava sillä lukitustapilla. Mulla ainkaan ei ollut puhettakaan saada muulla tavoin riittävää lukitusta, jotta roottori olisi irronnut. Ja liiman kanssa laitetaan sitten uusikin paikalleen. Kaivelen tuon pultin ja liiman tiedot, kunhan pääsen tonne talliin.

Edit: Ulosvetopultti 22x40x1,5 (halk. x pit + kierre). Akselin ja roottorin väliin liima Loctite 648, roottorin pultin kierteeseen Loctite 243. Roottorin pultin momentti 140 Nm. Staattori koppaan 10 Nm. Koppa moottoriin 12 Nm (kiristyksessä on järjestys)

Advrider-foorumilla on jonkinlainen ohje, jos ei ole Haynesia tai BMW:n korjausmanuaalia käytössä
Viimeksi muokannut Å, Pe Heinä 04, 2014 2:15 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
villho
Pyörä: Sähköfillari

Viesti Kirjoittaja villho »

Lämpimäisiä Rauman suunnalta 8)

Kuva
"Homman nimi on se, että ajellaan päivä ympäri, etsitään hyvä lätäkkö, kaadetaan pyörät siihen, paskotaan kamppeet, otetaan valokuva ja sit voidaan paiskata yläfemmat." -S.K.
Perhokalastaja

Juu kiitokset Å:lle. On minulla Haynesin manuaali, mutta linkissäsi on paremmat kuvat. Osien pitäisi tulla aika pian, mutta lukitustappia ei saanut Heinolta nopeasti. Pitää yrittää metsästää sitä muualtakin.
tramp
Pyörä: F 800 GS

Viesti Kirjoittaja tramp »

Minkäs merkkinen Vilho tuo iskari on? Paljonkos köyhdyit? Onko kokemusta onko ihan eri kuin alkuperäinen.
Säkkijärvenpolkka on ihan hanurista!
villho
Pyörä: Sähköfillari

Viesti Kirjoittaja villho »

tramp kirjoitti:Minkäs merkkinen Vilho tuo iskari on? Paljonkos köyhdyit? Onko kokemusta onko ihan eri kuin alkuperäinen.
Wilbersin WESAhan se ja hintaa 570 e töineen kaikkineen. Vanhasta iskarista tuohon siirrettiin hydr. esijännityksen säädin ja alapään paluuvaimennuksen sähkösäätöosat. Kokemuksia tulee kohta - äsken tulin vasta sisälle asennushommista.
"Homman nimi on se, että ajellaan päivä ympäri, etsitään hyvä lätäkkö, kaadetaan pyörät siihen, paskotaan kamppeet, otetaan valokuva ja sit voidaan paiskata yläfemmat." -S.K.
Tikkaoja
Pyörä: Canyon ja Cube

Viesti Kirjoittaja Tikkaoja »

Å kirjoitti:
Perhokalastaja kirjoitti:Persukselle että oliko sen uuden korjaussarjan vaihto hankalaa. Kerroit että tarvitsit aika isoa ulosvetäjää ja olikio sinulla käytössä ne Pemarin omat työkalut hommassa.
Kun nyt satuin olemaan koneen äärellä niin omat kokemukseni.
Uuden laturin vaihto ei ollut hankalaa. Suurin tuska hommassa on saada vanha roottori irti. Minä en käyttänyt mitään erikoistyökaluja, jos momenttiavainta ei lasketa. Ulosvetäjänä mulla oli kova pultti. Ja roottorin kaula pitää saada kunnolla lämpimäksi - ainakaan mulla ei tahtonut miedon lämmönkään kanssa irrota. Roottori on pirun tiukassa, koska se on liiman kanssa paikallaan. Ja tätä silmällä pitäen kampiakseli on lukittava sillä lukitustapilla. Mulla ainkaan ei ollut puhettakaan saada muulla tavoin riittävää lukitusta, jotta roottori olisi irronnut. Ja liiman kanssa laitetaan sitten uusikin paikalleen. Kaivelen tuon pultin ja liiman tiedot, kunhan pääsen tonne talliin.

Edit: Ulosvetopultti 22x40x1,25 (halk. x pit + kierre). Akselin ja roottorin väliin liima Loctite 648, roottorin pultin kierteeseen Loctite 243. Roottorin pultin momentti 140 Nm. Staattori koppaan 10 Nm. Koppa moottoriin 12 Nm (kiristyksessä on järjestys)
Vastaan tähän kun satuin olemaan tuota Perhokalastajan mainitsemaa vaihtotapahtumaa ihmettelemässä. Muistaakseni lukitustyökaluja ei käytetty kumpaankaan suuntaan, vaan kireällä olevat pultit auottiin pulttipyssyllä. Ulosvetäjä oli lainassa bemarikaupasta, oli ihan uus avain josta oli jo valmiiksi kierteet solmussa (jouduttiin kunnostamaan ennen kun pystyi käyttämään). Lämpöä tuon roottorin irrotus vaati ulosvetäjän lisäksi, kuumailmapuhaltimella lämpöiseksi ja sen jälkeen ulosvetäjällä vetoja. Ulosvetäjä oli sellainen, joka kierrettiin roottorin kierteisiin ja pienemmällä pultilla työnnettiin akselin päätä vasten. Takaisin kasattiin kanssa liiman kanssa, en muista oliko jotain erikoista, vaiko ihan tavallista kierrelukitetta. Kopan avaukset ja kiinnitykset hoiti mopon omistaja ihan itsekseen, mä tarjosin apua kompuran, pulttikoneen ja apukäsien muodossa.

-petteri
tramp
Pyörä: F 800 GS

Viesti Kirjoittaja tramp »

Paljonkos teidän pyörillä on ajettu kun tuo laturiongelma ilmaantui? Tietäs vähän ennakoida, vaikka yksilöllistä se saattaa olla.
Säkkijärvenpolkka on ihan hanurista!
Perhokalastaja

Minulla 57000 km totaalinen loppu latauksessa ja huono latausjännite on voinut olla jo hieman aiemminkin kun en ole sitä seurannut.
Å

Viesti Kirjoittaja Å »

Perhokalastaja kirjoitti:Minulla 57000 km totaalinen loppu latauksessa ja huono latausjännite on voinut olla jo hieman aiemminkin kun en ole sitä seurannut.
Eipä heitä kauas tästä mullakaan. Aika samoissa lukemissa pamahti. Uudelleenkäämitty staattori kesti laturin vaihtoon saakka ja on ehjänä edelleen autotallin hyllyllä. Mulla ei vaan syntynyt luottoa siihen, kun pukkasi reissua itärajan itäpuolelle ja siksi vaihdoin koko laturin n. 65 tkm tietämissä. Uudelleenkäämitty staattori on kyllä siistin näköinen, joten olisi se saattanut vielä kestääkin.
Perhokalastaja

Uudelleenkäämityt ei kyllä yleensä ole vissiin kestäneet kovinkaan kauan. Mutta Å:lle vielä kysymys kun metsästän edelleen työkaluja, onkohan ulosvetopultin kierre 1,25 vaiko 1,5.
Edit. Kierre on 1,5 kun uudet osatkin jo sain. Tiedoksi jos joku muukin näitä tarttee :roll:
Vastaa Viestiin