Kokemuksia F800GS:stä

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Harri Hemmilä
Pyörä: R1200GS

Re: Kokemuksia F800GS:stä

Viesti Kirjoittaja Harri Hemmilä »

Å kirjoitti:
Harri Hemmilä kirjoitti:Minkälaisia volttimääriä Gessun akusta pitäis irrota?
Mulla näytti sammuksissa 12,15V ja käynnissä alle 12V.
Eikö käynnissä ollessa pitäis olla suuremmat volttimäärät?
Onkohan mulla laturi hajallaan.... :evil:
Ei voi tuon perusteella vielä sanoa.

Hommassa tarvitaan yleismittari, jossa on vastusmittaus. Jatkuvuusmittaus (piippaus) on hyvä lisä.
1. Avaa oikealla puolella oleva pieni suojakate (se kolmion muotoinen yhdellä ruuvilla kiinni oleva)
2. Paljastuu johtoliitin, johon menee laturin kopalta kolme keltaista johtoa. Avaa tuo liitin.
3. Mittaa kaikki pariyhdistelmät laturin puoleisesta liitinosasta läpi (1-2, 1-3, 2-3), että vastuslukemat ovat kaikissa tapauksissa hyvin lähelle samat.
4. Jos yleismittarissa on jatkuvuusmittaus ("piippari"), laita se päälle. Laita toinen mittarin maajohdin runkoon ja toisella töki kaikki kolme läpi. Ei saa piipata missään vaiheessa (eli olla oikosulussa). Jos mittarissa ei ole jatkuvuusmittausta, niin vastuslukemalla voi todentaa saman asian - lukema ei saa olla nolla.

Mikäli vastusarvo heittää jonkin kohdalla tai yksikin johdin piippaa (tai vastus menee nollaan), laturilla saattaa olla kuolo edessä. Tällöin kannattaa antaa vielä asiantuntevan sähkömiehen (ellei itse osaa hommaa aukottomasti) mitata laturin vaiheet, todentaa läpilyönti runkoon ja mitata johtimien kunto (onko poikki).

Mikäli laturi on ehjä, jännitteensäädin on todennäköisesti hajalla.

Ikävä sanoa, mutta oireet ovat kovin samankaltaiset kuin omassani staattorin kärähdettyä. Mutta tee tai teetä nuo mittaukset ennen aukomista. Omassani läpilyönti runkoon oli niin selvä, että epäilylle ei jäänyt sijaa. Yhdestä jalasta (sydän tai mikä sen sarven nimi lieneekään) oli käämityksen lakkaus kärynnyt tyystin pois.
Eilen kaveri kävi mittaamassa tuon liittimen...
Eli otin kuvassa näkyvästä keltaisten johtojen hässäkästä liittimen irti ja mitattiin kuvassa näkyvien kolmen keltaisten johtojen kannat ja jokaisessa piippas, eli laturi on rikki?
Mittasinhan ihan oikeasta paikasta?
Liitteet
WP_20140815_003.....jpg
BMW f 650 Gs Dakar -01 ---> BMW f 800 Gs -08 ---> BMW R 1200 GS Lc 2013 ---> BMW R1100RT 1997---> BMW R1200GS 2005
Perhokalastaja
Pyörä: F800GS

Viesti Kirjoittaja Perhokalastaja »

Yksinkertaisesti eli oli oikea paikka.
Å
Pyörä: Liian monta

Viesti Kirjoittaja Å »

Harri Hemmilä kirjoitti:
Å kirjoitti:
Harri Hemmilä kirjoitti:Minkälaisia volttimääriä Gessun akusta pitäis irrota?
Mulla näytti sammuksissa 12,15V ja käynnissä alle 12V.
Eikö käynnissä ollessa pitäis olla suuremmat volttimäärät?
Onkohan mulla laturi hajallaan.... :evil:
Ei voi tuon perusteella vielä sanoa.

Hommassa tarvitaan yleismittari, jossa on vastusmittaus. Jatkuvuusmittaus (piippaus) on hyvä lisä.
1. Avaa oikealla puolella oleva pieni suojakate (se kolmion muotoinen yhdellä ruuvilla kiinni oleva)
2. Paljastuu johtoliitin, johon menee laturin kopalta kolme keltaista johtoa. Avaa tuo liitin.
3. Mittaa kaikki pariyhdistelmät laturin puoleisesta liitinosasta läpi (1-2, 1-3, 2-3), että vastuslukemat ovat kaikissa tapauksissa hyvin lähelle samat.
4. Jos yleismittarissa on jatkuvuusmittaus ("piippari"), laita se päälle. Laita toinen mittarin maajohdin runkoon ja toisella töki kaikki kolme läpi. Ei saa piipata missään vaiheessa (eli olla oikosulussa). Jos mittarissa ei ole jatkuvuusmittausta, niin vastuslukemalla voi todentaa saman asian - lukema ei saa olla nolla.

Mikäli vastusarvo heittää jonkin kohdalla tai yksikin johdin piippaa (tai vastus menee nollaan), laturilla saattaa olla kuolo edessä. Tällöin kannattaa antaa vielä asiantuntevan sähkömiehen (ellei itse osaa hommaa aukottomasti) mitata laturin vaiheet, todentaa läpilyönti runkoon ja mitata johtimien kunto (onko poikki).

Mikäli laturi on ehjä, jännitteensäädin on todennäköisesti hajalla.

Ikävä sanoa, mutta oireet ovat kovin samankaltaiset kuin omassani staattorin kärähdettyä. Mutta tee tai teetä nuo mittaukset ennen aukomista. Omassani läpilyönti runkoon oli niin selvä, että epäilylle ei jäänyt sijaa. Yhdestä jalasta (sydän tai mikä sen sarven nimi lieneekään) oli käämityksen lakkaus kärynnyt tyystin pois.
Eilen kaveri kävi mittaamassa tuon liittimen...
Eli otin kuvassa näkyvästä keltaisten johtojen hässäkästä liittimen irti ja mitattiin kuvassa näkyvien kolmen keltaisten johtojen kannat ja jokaisessa piippas, eli laturi on rikki?
Mittasinhan ihan oikeasta paikasta?
Juuri oikea liitin. Jos avasitte liittimen ja mittasitte laturille menevien johtojen liittimestä (mittarin maajohto rungossa ja mittarin plus-johto liittimessä), niin silloin meni oikein. Ja jos piippasi, niin staattori on kärventynyt - siellä on maakosketus ja sitä ei saa olla.
Miten tää oikein menee...
Ei ole mitään väliä, jos ajaa kovaa ja pääsee ensimmäisenä perille, mutta on väärässä paikassa. Mukaillen Iina Rytikangas
Seikkailu alkaa, kun suunnitelma pettää
Miikka

Viesti Kirjoittaja Miikka »

pauli kirjoitti:Asetuksista tuli mieleen että kun on kytkenyt abs pois päältä ja sammuttaa virran vaihde päällä , niin seuraavan kerran kun käynnistää niin abs on valmiiksi pois päältä! Normaalistihan joutuu abs kytkeä pois joka kerta ennen starttausta! Mutta miten sais noi absit pois kokonaan ettei tulisi virhekoodeja?
Ainakin tällä onnistuu:
http://burnsmoto.com/bmw-f800gs-abs-mas ... ectors.php

-m
Harri Hemmilä

Laturi aukaistu ja staattori näytti kärähtäneeltä...
Onneksi sain foorumin kautta edukkaasti käytetyn staattorin ostettua :)
Nyt vaan pitäis saada iskumeisseliä lainattua jostain, staattorinjohdonkiinnike pirun tiukassa ja vielä ristipää-ruuveilla :evil:
Alkuperäinen laturi oli vielä paikallaan ja mittarissa 71tkm :o
Liitteet
Alkuperäiset romut vielä paikallaan...
Alkuperäiset romut vielä paikallaan...
Pirun ristipääruuvit..
Pirun ristipääruuvit..
BMW f 650 Gs Dakar -01 ---> BMW f 800 Gs -08 ---> BMW R 1200 GS Lc 2013 ---> BMW R1100RT 1997---> BMW R1200GS 2005
Å
Pyörä: Liian monta

Viesti Kirjoittaja Å »

Harri Hemmilä kirjoitti:Nyt vaan pitäis saada iskumeisseliä lainattua jostain, staattorinjohdonkiinnike pirun tiukassa ja vielä ristipää-ruuveilla :evil:
Ne on joo aika tiukassa, kun niissä taitaa olla mekaaninen lukite eli tiukka sovitus. Minäkin meinasin iskumeisseliä niille tarjota, mutta otin juuri sopivankokoisen (siis napakasti ruuviin istuvan) ristipääruuvarin, painoin sitä alaspäin sen minkä jaksoin samalla auki päin vääntäen ja pamautin vasaralla ruuvarin päähän - aukesi. Tuo "säikäyttäminen" on on yleisesti aika hyvä konsti ja jos ei sillä aukee, niin sitten sen on iskumeisselin paikka. Laita jokin laudanpala kopan alle, se myötää sopivasti olematta liian pehmeä tai kova.

Takaisin laitoin samat ruuvit lukitteen kera.
Miten tää oikein menee...
Ei ole mitään väliä, jos ajaa kovaa ja pääsee ensimmäisenä perille, mutta on väärässä paikassa. Mukaillen Iina Rytikangas
Seikkailu alkaa, kun suunnitelma pettää
Harri Hemmilä

Iskumeisselillä irtosi :)
Taidan hakea torx-ruuvit tilalle...
pauli
Pyörä: cf moto 450MT

Viesti Kirjoittaja pauli »

Onko kellään vihjeitä miten ja minkälainen (35w? H7 ja H7R) xenon muutossarja asennetaan 8gessuun norm.ajovalojen tilalle? Ja vielä mistä hankkia?
Miikka

pauli kirjoitti:Onko kellään vihjeitä miten ja minkälainen (35w? H7 ja H7R) xenon muutossarja asennetaan 8gessuun norm.ajovalojen tilalle? Ja vielä mistä hankkia?
http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=505613

Tuossa yksi asennustapa. Mulla on ballastit samassa paikassa ja näpsäkästi pysyy paikallaan.
(Katteiden riisuminen ei välttämätöntä)
eBay on erilaisia härpäkkeitä pullollaan ja hinnat vaihtelee rajustikin.

Mulla on lähivalo isolla rahalla ostettu:
http://www.futurevisionhid.com/products ... d-kit.html

Kaukovalo on 50W eBay halpis ilman canbus kittiä. Hyvin on molemmat pelittäny -kop kop-, ei vikakoodeja,
eikä ole edes sisuskalut tummuneet. (Tosin pitkäthän on päällä hyvin marginaalisesti kun en harrasta
yösuunnistusta)

Ainakin mun hankkimat setit molemmat vaativat teurastamaan ajovaloumpion takakannet. Reikää
piti suurentaa, joten paluu orkkikseen vaatii sitten uudet "takakannet" (a $20) tai kotikutoisen virityksen.

Ja eikun asennustalkoisiin.
pkilpo
Pyörä: CRF1100L ES DCT -25,Husky FE450 -16

Viesti Kirjoittaja pkilpo »

Miikka kirjoitti:
pauli kirjoitti:Onko kellään vihjeitä miten ja minkälainen (35w? H7 ja H7R) xenon muutossarja asennetaan 8gessuun norm.ajovalojen tilalle? Ja vielä mistä hankkia?
Tuossa aiempana :)

viewtopic.php?p=309548#p309548

( Ja vieläkin toimii hyvin )
Kuraköröttelijä
pauli
Pyörä: cf moto 450MT

Viesti Kirjoittaja pauli »

No onks toi lähivalo canbus malli ja lamppu vähemmän häiriöheijastava H7R?
Miikka kirjoitti:

Tuossa yksi asennustapa. Mulla on ballastit samassa paikassa ja näpsäkästi pysyy paikallaan.

Kaukovalo on 50W eBay halpis ilman canbus kittiä. Hyvin on molemmat pelittäny -kop kop-, ei vikakoodeja,
eikä ole edes sisuskalut tummuneet. (Tosin pitkäthän on päällä hyvin marginaalisesti kun en harrasta
yösuunnistusta)

Ainakin mun hankkimat setit molemmat vaativat teurastamaan ajovaloumpion takakannet. Reikää
piti suurentaa, joten paluu orkkikseen vaatii sitten uudet "takakannet" (a $20) tai kotikutoisen virityksen.

Miikka

No en tiedä.
Omani ostin -09 ja vastaavaa komboa ei näytä olevan enää tarjolla.
Häiriöheijastuksista en tiedä mitään, oma lyhkänen on 4300 Kelviniä ja joku Canbus malli.

-m
pauli kirjoitti:No onks toi lähivalo canbus malli ja lamppu vähemmän häiriöheijastava H7R?
Miikka kirjoitti:

yösuunnistusta)

800cc
Pyörä: ?

Viesti Kirjoittaja 800cc »

Nyt on verekset rattaat ja ketju paikallaan. Vaihdoin eteen 15 ja taakse 41, joka on noin 4% tiheämpi kuin vakio ( 16 - 42). Ajot on jääneet vähiin viimeaikoina. Nyt 2kk tauon jälkeen ja nuo uudet välitykset paikallaan on tunnelma kuin olisi saanut uuden mopon. Kiihtyy kuin olisi vaihtanut pykälää isompaan mopoon. Soralla jaksaa jauhaa tyhjää paljon paremmin kuin ennen ja kiihtyy tosi iloisesti entiseen verraten.
Per Saukko
Pyörä: --?--

Viesti Kirjoittaja Per Saukko »

Ajot on jääneet vähiin viimeaikoina.
Tätä on näköjään liikkeellä muuallakin kuin mulla...koko kesänä ajanu ku jotain tuhat kilsaa!

Mulla odottaa tallissa kans uus 15-piikkinen eturatas paikoilleeen asentamista uusien ketjujen ja takarattaan kanssa. Ketjuja ja takaratasta vaan en ole vielä edes hankkinut, joten mistä hommasit nuo ja mitä kustansi. Mulla on ollu jo pitkään 15-piikkinen edessä ja 42-piikkinen takana. Välityksen muutos on n. 6%.
Pitäis saada uudet ketjut hommattua ja laitettua ettei jää perinteinen pimeen makkaranpaistoajelu vaan väliin. Vanhat on niin loppu, ettei niilä oikein uskalla enään ajaakaan!
-millähän nyt ajelis???
800cc
Pyörä: ?

Viesti Kirjoittaja 800cc »

Per Saukko kirjoitti:
Ajot on jääneet vähiin viimeaikoina.
Tätä on näköjään liikkeellä muuallakin kuin mulla...koko kesänä ajanu ku jotain tuhat kilsaa!

Mulla odottaa tallissa kans uus 15-piikkinen eturatas paikoilleeen asentamista uusien ketjujen ja takarattaan kanssa. Ketjuja ja takaratasta vaan en ole vielä edes hankkinut, joten mistä hommasit nuo ja mitä kustansi. Mulla on ollu jo pitkään 15-piikkinen edessä ja 42-piikkinen takana. Välityksen muutos on n. 6%.
Pitäis saada uudet ketjut hommattua ja laitettua ettei jää perinteinen pimeen makkaranpaistoajelu vaan väliin. Vanhat on niin loppu, ettei niilä oikein uskalla enään ajaakaan!
Espoossa heinolla vaihtoivat samalla kun tehtiin muuta huoltoa. Taisi olla JT rattaat ja regina ketju, koska toimitusaika DID ketjulle tuolle pituudelle niin pitkä. Varmaan pääsee paljon halvemmalla jos ostaa osat esim. emc24 ja asentelee itse. Minulla oli tiedossa tuo 15 piikkinen eteen 6% muutos, päätin tehdä kuitenkin kompromissin ja päädyin tuohon 4% muutokseen. Lähinnä mietin sitä kun tulee ajettua isoilla teillä välillä pitkiä matkoja puolentoista sadan tuntumassa, näin voisi pysyä kulutus pienempänä. Olen tuohon välityksen toimintaa tosi tyytyväinen, mopo liikkuu tosi liukkaasti. Milloin tulee se pimeäajo, tulen mukaan jos ei esteitä ilmene.
Vastaa Viestiin