Tuli asennettua tm designworksin ketjuohjuri pyörään. Vähän jäi kyllä epäilys mieleen. Olisiko tuossa pitänyt laittaa jotain prikkoja johonkin väliin, kun tuntui että ohjuri jäi ~0.5-1mm liian "ulos", ts. takarattaan renkaan puoleiset niitit (oranssi aluratas) hinkkasivat vähän ketjuohjurin aukon reunaan. Koitin laittaa myös prikan väliin, mutta silloin samat niitit hinkkasi ohjurin kiinnitysmutterin kantaan.
Edit: kuva lisätty niin kertoo vähän enemmän. Hinkkaavat niitit merkitty punaisella nuolella. Pikkuisen kun puukkoa antoi ohjurin reunalle niin ei enää hinkannut, mutta vähän tuo sovitus jäi mietityttämään, kulutuspalan keskiharjannekin kun oli rattaaseen nähden (alhaalta) sen ~0.5mm sivussa. Yläpuolella kyllä oli ihan kohdillaan.
Joskus tuntuu, ettei minulla ole mitään järkevää sanottavaa, mutta sanon siltikin aina jotain...
KTM 350 EXC-F -21
KTM 250 EXC Six Days -17 (ex)
KTM 350 EXC-F Six Days -15 (ex)
KTM 690 Enduro R -13 (ex)
Yamaha XT660Z Ténéré -09 (ex)
Yamaha DT125R -92 (ex)
Mulla hinkannut ainakin ihan samalla tavalla, ja toiminut sittennii jo sen nelisen vuotta ilman ongelmia tai ensimmäistäkään ketjujen pois lähtöä tms.
Minä en edes vuoleskellut, antanut vain palaa.
Muokausta jotta siis mulla nuo ulommat niitinpäät on hinkanneet ja mitään prikkoja tai muuta ylimääräistä en ole mihinkään laittanut.
Se kannattaa huomata että kun ruisku exc:n / FE husabergin akkua lataa, niin jännitteen noustua riittäväksi pärähtää polttoainepumppu tulille, kun vissiin ecu kuvittelee että kone käy kun jännitteet nousee. Että melkein nappaisin akulta maan irti jos meinaa jättää laturin kiinni pidemmäksi aikaa. Ekalla kerralla säikäytti että mitä tämä alkaa sekoileen. Aika selvä sikäli että jännitteestähän tuossa erottaa että käykö kone vai ei.
Ei ole kyllä minun 500EXC:n pumppu pärähtänyt käymään kun akkua on lataillut. Kyllä se on vaatinut jotain muuta liikettä. Tuli juuri tässä sattuneesta syystä tutustuttua näihin sähköhommiin vähän tarkemmin ja akku oli koko ajan latingissa kun tätä selvittelin.
Eli voisko tästä nyt päätellä että voi esim joka toinen viikko laittaa vaik laturin viikoksi kiinni?
Jos satula irti niin äkkiähän noita piuhoja irrottelee, mutta meinasin vaan tehdä tuon astetta helpommaksi jatkoa ajatellen ettei tarvis aina satulaa irrotella, ja laittaa ctekin irtopään akkuun pysyvästi ja ujuttaa sen sieltä alas jostain välistä aina saataville.
570 lataus menee helpolla kun siinä on suoraan akulta tupakansytytinliitin ja CTekin johtoon vaihdoin tupsy pistokkeen. Kyllä nuo 2015 exc-f:n manuskassakin toteaa akun latauksen yhteydessä "To prevent damage to the onboard electronics, disconnect the negative cable from the battery.". Tämäkin perusteella ruisku EXC:n pitäisi käyttäytyä samalla tavalla mitä tuo ruisku husa Ei tuosta silti pitäisi olla kummempaa haittaa vaikka bensapumppu välillä surahtaakin, mutta en jättäisi laturia kovin pitkäksi aikaa kiinni ja toisekseen aika hyvin noissa varaus pysyy jos sähköt ja akku on muuten kunnossa. Niin ja 250exc-f ohjeissakin kehotetaan latailemaan 3kk välein, eli ihan turhaa jatkuvaan olla latailemassa.
Mulla on akun navoissa jatkuvasti kiinni se CTecin adabteri, tulee näppärästi ilmanputsakikoteloon. Aika usein edeltävänä päivänä tietää onko lähdössä ajamaan vai ei, niin silloin illalla laturiin kiinni. Ei vaadi penkin irroittelua kun putsarikoteloon lyö liittimen kiinni ja laturi seinään.
Mun -14 mallisessa alkaa oikeastaan heti pumppu raksuttamaan. Tai siis hörähtää ehkä 30sekunnin välein. Tämä loppuu kun kerran näpäyttää starttinappia pyörän ollessa laturissa kiinni. Enään sen jälkeen ei mitään ääntä.
Hmm, pitääkö huolestua jos venttiilikopan kannen ja tiivisteen välistä hikoilee öljyä? Ei siis varsinaisesti falskaa, mutta sen verran että raja kannen ja tiivisteen välissä on hieman kostea (jostakin kohdin, lähinnä niiden U:n muotoisten ulokkeiden yläpuolelta). Ei siis falskaa sylinterin ja tiivisteen välistä, vaan muovisen kannen ja tiivisteen välistä.
Joskus tuntuu, ettei minulla ole mitään järkevää sanottavaa, mutta sanon siltikin aina jotain...
KTM 350 EXC-F -21
Yamaha DT125R -92 (ex)
Aika normaaliahan se on jos ei todella huolellisesti tiivistä niitä kulmia. Itelläkin hikoili viimeiset 60 tuntia, mitäpä se voisi haitata. Keväällä näkee laittoiko keitaan pojat vähän huolellisemmin töhnää.
bisti - kun tein omaani venttiilien tsekkaukset, niin konetta takaisin läjään laittaessa yritin olla huolellinen tiivistemassan kanssa, kun siitä varoiteltiin, että jos laittaa liikaa, niin tursuaa tietysti sekä sisä- että ulkopuolelle. Ongelma voi tulla siitä, kun massa kovettuu ja voi sitten lähteä kiertoon koneen sisäpuolella. En tiedä miten todennäköistä, mutta varovainen varmaan kandee olla ja siksi ehkä mieluummin huohotusta kuin liikaa massaa? Paljonko sulla on tunteja takana?
Omassa on 52h takana, venat on säädetty viimeksi 12h kohdalla liikkeessä. Itse en ole konetta avannut. Tuo tiivistemassahan pitää laittaa siihen tiivisteen ja sylinterin väliin, siitä ei hikoile vaan kannen ja tiivisteen välistä, jossa ilmeisesti ei mitään massaa kuulu ollakaan (korjaamomanuaalin mukaan kantta irroittaessa tiivisteen kuulu pysyä kannessa kiinni).
KTM 350 EXC-F -21
Yamaha DT125R -92 (ex)