Jos LC4-Kotarille olisi mielekäs japsivastine (XR650R voisi olla) niin entisten kokemusten perusteella varmasti valitsisin sellaisen. Vaan ei taida olla. Japsivaihtoehdoissa joutunee tinkimään kaikesta muusta paitsi ehkä kestävyydestä ja painosta, sitä sitten riittääkin. Jos uusista ja kaupasta suoraan saatavista malleista puhutaan, niin kevyin japsivastine LC4:lle painanee varmaankin 30 kiloa enemmän.
Tuotanoin, onkohan todellisuus noin synkkä painojen suhteen kun xr650r olis verrokkina ja molemmissa sama määrä polttoainetta tankeissa.
Alustasta en sitten komenttoikaan, kun en tiedä.
Ja dr:rät offtopiccina. Moni tuntuu pitävän pikku dr:rää (ok laite kansiongelmia lukuunottamatta) ja isoa dr:rää kelpo peleinä, mutta nuo 600 ja risat kuutioiset on saaneet hiukan kritiikkiä osakseen. Tuommoinen tuntuma on takaraivoon jäänyt, vaan voin olla väärässäkin.
hexi kirjoitti:
Ja dr:rät offtopiccina. Moni tuntuu pitävän pikku dr:rää (ok laite kansiongelmia lukuunottamatta) ja isoa dr:rää kelpo peleinä, mutta nuo 600 ja risat kuutioiset on saaneet hiukan kritiikkiä osakseen. Tuommoinen tuntuma on takaraivoon jäänyt, vaan voin olla väärässäkin.
Onko täällä muuten paljon pyöriä jotka ei olisi saaneet kritiikkiä? Ihan vaan mielenkiinnosta. Ei tuo omakaan ole lähelläkään täydellistä kompromissiä - edes tällä ajokokemattomuudella.
hexi kirjoitti:
Tuotanoin, onkohan todellisuus noin synkkä painojen suhteen kun xr650r olis verrokkina ja molemmissa sama määrä polttoainetta tankeissa.
Tarkoitin nimenomaan japseja, joita saa valkokilpisinä suoraan maahantuojalta tai jälleenmyyjältä. XR650R:ää ei käsittääkseni saa. Saattaisin hyvinkin itsekin ajella sellaisella, mikäli saisi.
Lähinnä kyseeseen voisivat tulla:
Transalp, 191 kg
FMX, 163 kg
KLE 500, 181 kg
V-Strom 650, 190 kg,
DRZ-400, 133 kg
XT660R, 165 kg
LC4 E, 148 kg
SXC, 139 kg.
Ainoastaan tuo DRZ on samaa luokkaa ja jopa kevyempikin kuin LC4-moottoriset Kotarit.
n00b kirjoitti:Minkähänlaisia remontteja noihin hajonneisiin LC4:iin on tehty? Ihan mielenkiinnosta kyselen, josko minunkin loistavasti tähän asti toiminut mopo joku kaunis kerta ottaa ja hajoaa.
Noin 6000 km, tasapainoakselin laakeri.
Noin 12000 km, kytkinakselin laakeri.
Noin 19000 km, kiertokangen alapään laakeri.
Kyseessä oli siis uutena ostettu vm. 2000 640 Adventure.
VesaLaun kirjoitti:
Niin no, en tiedä. Itelläni oli 15tkm ajan 640 Adventure ja pienen tauon jälkeen riisuttu isotohtori reilun 25tkm ajan. Ei epäilystäkään etteikö noista mopoista tuo tohtori olisi mun käyttööni ollut parempi ja sellaisen nytkin valittaessa hankkisin. Ei tohtorissa samanlaista kiimafaktoria ollut/ole kuin mitä kottaraisessa ('läählääh, pakko saada') mutta mainio mopo se oli.
Ei esim. mun käytössä soralla mopo kovin suurelta osin ole se rajoittava tekijä. LC4 on vaan mallina sellainen mikä omasta mielestäni sattuu vähän sellaiseen väliin ettei se oikein ole käytännöllinen mun käyttööni, kestäis siinä kone tai ei. Sikaraskas maastoon ja väsyttävä sekä tehoton maantiellä. Jos yrittäisin liitää spooria omilla heikoilla taidoillani niin paljon parempiakin vaihtoehtoja ois.
Vesa
Monenlaisille laitteilla pystyy hiekkateitäkin ajamaan, toisilla vehkeillä se on vaan hauskempaa kuin toisilla. Mun "ajoprofiiliin" tuo lc4 sopii hyvin, tosin vielä paremmin sopis jos ois 30 kiloa kevyempi. Jos joku tietää 100-125 kilosen laitteen joka on alustaltaan lc4:n tasoa, huoltovälit +3000 km, tehoa n. 50hp ja valkoinen kilpi lokarin jatkeena niin voi kertoa. Nämä väittelyt johtuu suurimmaksi osaksi siitä että meillä ei ole rahaa hankkia 2-4 kpl mopoja eri käyttötarkoituksiin...
A&KTM kirjoitti:
Monenlaisille laitteilla pystyy hiekkateitäkin ajamaan, toisilla vehkeillä se on vaan hauskempaa kuin toisilla. Mun "ajoprofiiliin" tuo lc4 sopii hyvin, tosin vielä paremmin sopis jos ois 30 kiloa kevyempi. Jos joku tietää 100-125 kilosen laitteen joka on alustaltaan lc4:n tasoa, huoltovälit +3000 km, tehoa n. 50hp ja valkoinen kilpi lokarin jatkeena niin voi kertoa. Nämä väittelyt johtuu suurimmaksi osaksi siitä että meillä ei ole rahaa hankkia 2-4 kpl mopoja eri käyttötarkoituksiin...
Niin kauan kun tie pysyy jotakuinkin tasasena kuten täällä eteläisessä suomessa niin eipä nuo vanhanaikaiset japsimopot sen hitaampia ole. Eipä ole ikinä tullut kelloteltua kuin nopeesti jonkun pätkän on milläkin mopolla ajanut, mutta epäilen vahvasti että useimmat pätkät pystyin ajamaan nopeammin DR800:lla kuin LC4 kotarilla. Kotarilla on toki sikäli kivempi ajella, että sillä pystyi pienistä töyssyistä nostaa keulan ylös ja loikata vähän isommista.
Mä olisin kaivannut siihen LC4:n lisää tehoa painon vähentämisen sijaan.
A&KTM kirjoitti:
Niin kauan kun tie pysyy jotakuinkin tasasena kuten täällä eteläisessä suomessa niin eipä nuo vanhanaikaiset japsimopot sen hitaampia ole. Eipä ole ikinä tullut kelloteltua kuin nopeesti jonkun pätkän on milläkin mopolla ajanut, mutta epäilen vahvasti että useimmat pätkät pystyin ajamaan nopeammin DR800:lla kuin LC4 kotarilla. Kotarilla on toki sikäli kivempi ajella, että sillä pystyi pienistä töyssyistä nostaa keulan ylös ja loikata vähän isommista.
En tarkoittanut vauhtia vaan ajamisen hauskuutta. Paljonkos sulla oli dr:ssä tehoa jos epäilet sitä nopeammaksi vai onko ajamasi tiet niin isoja että dr:n parempi ilmanvastus tuo etua? Painoa kuitenkin dr:ssä reilusti enemmän ja alusta reilusti huonompi niin jossain sen on oltava helvetin hyvä?
A&KTM kirjoitti:
En tarkoittanut vauhtia vaan ajamisen hauskuutta. Paljonkos sulla oli dr:ssä tehoa jos epäilet sitä nopeammaksi vai onko ajamasi tiet niin isoja että dr:n parempi ilmanvastus tuo etua? Painoa kuitenkin dr:ssä reilusti enemmän ja alusta reilusti huonompi niin jossain sen on oltava helvetin hyvä?
Vauhti ajamisen hauskuus ovat toisinaan eri juttuja. Suurimman osan tän kesän ajoista kun ajelin tuolla 240kg painavalla GS:llä niin sen jälkeen noin 100kg kevyempi joskin paljon tehottomampi DRZ tuntuu hauskalta lelulta. Keväällä GS varmaankin tuntuu taas hillittömän hauskalta laitteelta melko riittävän vääntönsä ansiosta.
Mun entistä DR800:sta en ikinä dynossa käyttänyt. Jonkin verran kaverin kanssa tehtiin eri vaihteilla kiihdytyksiä vierekkäin ajamalla eikä kiihtyvyyksissä ollut juurikaan eroa kumpaakaan suuntaan. Tuosta kaverin DR:stä dynotettiin 61hp takarenkaalta. Mun LC4 oli -99 ja siihen oli vaihdettu joku kotarin virtaavampi slipari ja Mikunin TM40. Noilla virityksillä siitä dynotettiin 51hp takarenkaalta. Kaasuun vastaavuudessa Kotari oli aivan eri luokkaa, joka lisäsi hauskuutta ajamiseen.
Jos tiellä ei hirveän isoja reikiä ole niin eipä Kotarin parempi alusta pääse juurikaan loistamaan. DR:n ylipehmeä jousitus toimii niin kauan ihan hyvin kunnes se alkaa pohjaamaan. Suurempi painokaan ei juuri vaikuta ajettavuuteen niin kauan kuin vauhtia on niin paljon, ettei homma mene ihan tasapainoiluksi. Tietenkään painavampi mopo ei kiihdy niin hyvin kuin kevyt, mutta jos mopojen painoja verrataan kuskeineen niin eipä ne erot niin valtavia ole. Ison mopon lehmämäisyys ei ole kaikkialla pelkästään huono asia. Kovemmissa vauhdeissa ja pehmeämmällä tiellä DR800:n on huomattavasti vakaampi ajettava kuin LC4.
Mitä suurempia teitä ajelee niin sitä vahvemmilla tuo DR800 on. Pienillä poluilla LC4 on kiistatta parempi, mutta noilla pienillä sorapätkillä missä nopeudet ovat siellä 50-100kmh välillä alkaa DR800:lla kummasti jo pärjäämään.
Ok, minä vertaan nykyistä kottaraista entiseen transalppiini joka on numeroiden valossa aikalailla dr750:n kaltainen. TA on kottaraista parempi ajettava maantiellä ja kovissa vauhdeissa hyvällä hiekkatielläkin. Pehmeällä minusta kottarainen on aivan toista luokkaa alustan lisäksi todennäköisesti painonjakauman ja painonsiirtomahdollisuuksien takia. Vakiona TA ei kerta kaikkiaan ole tehty ajettavaksi tapeilta ja epäilen että jos TA:ta lähtään modaamaan siihen suuntaan et se on hyvä ajaa tapeilta niin maantieominaisuudet kärsivät aika lailla. Jatketaan täydellisen kompromissipyörän etsimistä tai koitetaan voittaa lotossa...
A&KTM kirjoitti:Ok, minä vertaan nykyistä kottaraista entiseen transalppiini joka on numeroiden valossa aikalailla dr750:n kaltainen. TA on kottaraista parempi ajettava maantiellä ja kovissa vauhdeissa hyvällä hiekkatielläkin. Pehmeällä minusta kottarainen on aivan toista luokkaa alustan lisäksi todennäköisesti painonjakauman ja painonsiirtomahdollisuuksien takia. Vakiona TA ei kerta kaikkiaan ole tehty ajettavaksi tapeilta ja epäilen että jos TA:ta lähtään modaamaan siihen suuntaan et se on hyvä ajaa tapeilta niin maantieominaisuudet kärsivät aika lailla. Jatketaan täydellisen kompromissipyörän etsimistä tai koitetaan voittaa lotossa...
En ole ikinä TA:lla ajanut enkä just nyt jaksa kaivaa speksejä esiin, mutta mulla on sellanen mielikuva että TA olisi enempi katumopomaihen mitä iso DR on. (Pienempi maavara, lyhyemmät joustot???)
Taidanpa minäkin tuon lottolapun täytellä jos vaikka saisi sen verran rahaa, että olisi varaa ostaa muutama kotarikin.
Kesän DR 650SE:llää vm 97 ajelleena olen moista mieltä:
Heti kun talous salli (lue eilen) kävin ostamassa KTM 625 SCX:n, pakettiin otin vielä motovanteet (nyt odotan malttamattomana että peli saadaan koottua). Mielestäni DR oli ihan ok laite, matka-ajossakin, mutta ajo-ominaisuuksista ei mielestäni näiden laitteiden välillä kannata juuri samana päivänä puhua. Toki DR:llä pääsi lujaa sekä asfaltilla että hiekalla, mutta se hauskuus... Osta halpa DR ja kun huomaat että laji ja pyörätyyppi on sinun vaihda se kotariin