Minkälainen mopedi sitä oikeen kannattaisi ostaa?

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Koheltaja
Pyörä: pyörätön

Re: Minkälainen mopedi sitä oikeen kannattaisi ostaa?

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Pete K2 kirjoitti:Mun mielestä oleellisin kysymys on, että pitääkö mopon päällä tulla "VAU-efekti"?
Jos pitää, niin joudut jättämään tasaisen paksut merkit/mallit pois. Jos ei, niin vaihtoehtoja on tosi paljon.

Mulle pitää tulla VAU-efekti! Sen tuo teho, toimiva alusta, hyvä ajettavuus. Näitä en tähän asti ole löytänyt muista kuin KTM:stä (jos enduromallin mopoista puhutaan).
KTM:stä sinuna kokeilisin 1050, 1190, 1190R ja 1290. Kaikki siis käytettyinä tuohon hintahaitariin.
Tämä.

Mulla on ollut kolme Yamahaa, kolme KTM:ää ja yksi Honda. Näistä kaikki kolme KTM:ää on antanut VAU-efektin eikä se ole loppunut missään vaiheessa, voima ja ajettavuus on jotain mitä ei pysty selittämään ja ominaisuuksien äärirajoilla VAU-efekti vaan kasvaa kun tuntuu ettei pyörille mikään riitä. Japsit on olleet tasaisen harmaita mutta joku niissäkin vetoaa kun niitäkin on alla pyörinyt, ehkä näiden alla pyörineiden pyörien perusteella rankkaan japsit luotettavimmiksi pyöriksi vaikka omien KTM:ien kanssa ei juuri mitään ongelmia ollutkaan. KTM/Husa vs japsien vastaavat ovat kahden eri segmentin pyörätyyppiä, toinen on -kuljettajan pyörä- mahdollisimman vähillä kompromisseilla kuten vaikkapa Ducati, kun japsit taas on -työhevosia- jotka jaksaa vetää sitä samaa tukkirekeä vuodesta toiseen kunhan saa tasaisin väliajoin kauraa turvan alle.
Kylätason kurapyöräilijä.
geeXLV
Pyörä: HVA 701LR

Viesti Kirjoittaja geeXLV »

Jos se DCT Honda kiinnostaa, niin kuulosti alkuperäiset speksit sellaiselta mihin Crosstourerkin sopisi. DCT:nä upotukset, hitaat ja tekniset paikat jättää muille, kaikkialla muualla sillä menee hyvin. Painaa niin pirusti ja tarvii vähän modeja jousitukseen.. Niitä voi saada yllättävän halvallakin.. Kukin tyylillään, minulle tulee VAU-efekti joka kerta..

TiuSo
TiuSo
Jani M
Pyörä: 690R -24 250 EXC-F -25 Gilera RC125 -90

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Eikö Triumph Tiger 800 olisi vielä yksi vaihtoehto varsinkin 800 GS:lle?
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17, 250 EXC-F -20
Ex: KTM 690 Enduro R -14, 690 Enduro R -19
jamppa
Pyörä: Stelvio

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Itse viime syksynä koeajoin 800gs:n ja 800 tigerin ,ja 990 adventuren.Toi gs oli mun mielestä kaikista kömpelöin käsitellä,ja moottori jotenkin puhditon? Tikru oli koneen puolesta loistava ,ja muutenkin kepeä ajettava.186 lyhyelle vaan jotenkin ahtaan oloinen.990 oli mielestäni kolmikon kevein käsitellä,ja sain parhaan ajoasennon joten ostin ktm:n.Täriseehän tää varmasti tikrua enemmän ...Kokeilemallahan se selviää mikä miellyttää.
Jani_rr
Pyörä: 701

Viesti Kirjoittaja Jani_rr »

Mä kerkesin jo välissä vastaa, mut hävis johonki. Juu ja haluisin sen VAU efektin. :D 1190 nousi aika kärkeen ja ehkäpä vielä R malli. Tärinät ei mua haittaa yhtään. Paino ikävä kyllä jonkun verran, ettei crostouer oikein siinä mielessä sovi kuvioihin, vaikka pyörä muuten puhutteleekin kun olkapääkin taitaa saada kauden jälkeen puukkoa.

Nyt ensimmäisenä kuitenkin ergonomia, mut penkin kovuus ei ole ongelma, ja saahan niitä sitten vähän modattua. Stongan kulma/korkeus jalkatappien,jne. BMW vie ulkonäöllään, mut livenä varsinkin tuo 1190 on upea. Tossa yksi entinen kuski vaan haukkui 1190 koneen kestävyyden, ja taisi olla jopa muutaman 1190:n kokemuksella, ja nyt tuntuu iloisena pöristellä 1200GS:llä, ja onki tarkoitus tässä jossain kohtaa lähtee safkalle, ja kasselee vähän lähemmeltä miltä se GS maistuu, vaikka se 1200 taitaapi olla jo unohdettuna. Toki vaikka jollekki se 800:n on jäykin ajettava, ei välttämättä ole mulle ja juurikin sitä varten tässä kirjoittelinki että osaan sitten paremmin kiinnittää huomiota juurikin noihin asioihin, ja ei tosiaan ole yhdet lasit päässä :) Mulla on triumph speed triple 1050 ollut, ja yksi pyöriä joita jäin omalla tavalla jopa kaipaamaan (sillä ajeli ylpeenä), mut siinä oli jotain lapsentauteja, huono lämpökäynnistys yms, (enkö ollut ainoa) joten jos vähän väliä joutuis metässä stumppaa, niin varmaan ois se jäänyt mettää. :) Varmasti siinäkin tekniikka muuttunut.

Mut tosiaan määhän sen päätän, mut nämä asiat auttaa kyllä huomioimaan asioita ja tulee varmasti tigrukin ajettua. Mitä nyt kokemustenne pohjalta ostaisin ilman koeajoa pyörän, niin varmaan se sitten ktm olisi... :P Fiiliksen ja tän hetkisen vau efektin, -> BMW/AT dct. Tuo kaksoiskytkin olisi erittäin tervetullut, mut ainakin bemariin sai reklusea kohtuu hintaan, mitä lueskelin ja ois toinen vaihtoehto automaatille. 18/21 vanteet taipaapi olla bmw:ssä mutta uskoisin tulevani toimaan pienemmilläkin vanteilla, kun en sitä upottelee menisi muutenkaan, ja kohtuu kovapahjaiset olisi kuitenkin alustat. 60/40 assu/sora, ja 10% noiden väliin mettäteitä. Se on mitä mä haen, ja ajelen sitten toisella vermeellä puhtaasti ne mettäsorakuralumi ajelut. Joten pääsen edelleen nauttii vielä pahoistakin paikoista, ja vieläpä neljällä renkaalla, kun arvostan sitä pystyssä pysyvyyttä. Niin kuin varmasti kaikki muutkin.
--------------------------------------------------------------
KTM 1090 Adventure R 17
Koheltaja

Vantaalle kun menet niin Bike World, Yamaha Center (jos siellä on jotain kiinnostavaa), Bike Team, ja vanhalla Porin tiellä RM.Heino. Noissa on yleensä pyöriä aika hyvin tarjolla ja BMW, Honda, KTM ja Triumphia on aika hyvin tarjolla koeajoon. Varaa päivä-pari aikaa ja jos mieleinen löytyy niin pyydä pidempi (yön yli) koeajoa jos on esittelypyörä tarjolla.
Jani_rr

Tänään se sitten vaihtui. Niin hyvän tarjouksen sain uudesta Honda AT:stä, *DCT*. Että ostettiin sitten sika säkissä. Olin mä sen istunut, ja asento oli hyvä. Aattelin että muokataan sitten loput jos tarvetta tulee..

Hampaat nauranut koko päivän. Ei paluuta normivaihteiseen. Ajamisen helppous,mukavuus ja vaihtuu kuin ajatus jos tykkää näpsiä vaikka manuaalilla, tai ihan automaagina. Alusta erittäin hyvä, ja mukava. Patit ei tunnu missään, ei edes isommat mielestäni käy käsille. Ajoasenta mulle loistava. Penkki nyt matalalla, mut kuhan noi matkustajantapit nappaan pois, niin varmaan saa nostaa korkeammalle tasolle. Koneessa runtua mukavasti, ja pyörä "kaatuu" mutkiin kuin ajatus. Voisinpa väittää että fägervikin mutkat taittuu lähes yhtä helposti ja nopeasti kuin 701:lla tai jopa nopeammin, kun jarrut on mielestäni loistavat. Hiekkatielläkin voi pitää aikamoista vauhtia päällä. Tosin noi esiasennusrenkaat vähän luistelee, mutta pärjää. Erittäin helppo käsitellä ja kun istuu päälle, niin keveys on uskomaton. Painopiste kohdillaan, ja on helppo käännellä pienissäkin tiloissa. Huippulaite!

Tossa lueskellut juttuja tuosta laitteesta, niin aika parku koneen tehoista? Mutkasella hiekkatiellä ottaa sen 150km-h ihan vahingossa ja säätää vähän TC:lle siimaa niin mukavat luistot pystyy aika varmoin ottein heittelee. En testannut vielä ilaman avustuksia, mut hauskaa se oli noinkin, ja emmä 150:n vauhdeista siis luirutellut, vaan suoralla kun ei mittaria kattonut ja kiihdytti niin kuin vanhallapyörällä, niin vauhti kasvoikin yllättäen. Maantiellä kiihdytys automaatilla.. No tarviiko edes sanoa että, ei tarvii kuin kaasuakääntää ja katsoa kun maisemat vaihtuu. Mä en todellakaan haluisi enempää paukkua tuohon. Nytkin tuntuu että vois olla 20-30hv vähemmän ja silläkin kerkeis. Toi on nimenomaan MINULLE se kaivattu Adventurepyörä, jolla voi lähtee vähän pidemmälle seikkailee, ja jopa asvaltillakin viihtyy, (kunnon asvalttimutkat aivan mahtavaa, mut voi käydä kortin päälle.. DCT tekee siitä todellakin hauskaa, ja mutkasta kun ulostaa, niin ei tarvii ku kahvaa kääntää, tai jos oikein lapsettaa, niin manuaalipäälle, joka toimii myös todella nätisti..) vaikka hiekkateille heti käännyn kun mahdollista on. Plus kotimatkakin on vielä kivaa, ja rentoa. Toki mä ymmärrän niitäkin ketä haluaa vähintään sen 160hv pyörältä, mutta ne ei mun juttu ole. Voisin muistella 1200bandittia joka aikoinaan oli, ja tossahan näyttäisi olevan runtua samanverran, ja vääntöä enemmän, mutta alempana. Emmä kaivannut aikoinaan siihenkään lisää ruutia. :) Mut jos oisin katupyörän hankkinut, niin sitten siinä ois saanut olla vaikka kolmesataa heppaa.. :D Mutta ei tähän tarkoitukseen mitä olen viimeiset viisvuotta mopoilta halunnut. Ehkäpä tuosta tulee mieleen banditin/950 ois yhistellyt jos pitäisi muutamalla sanalla sanoa.

Tänään ajeltiin kavereiden kanssa, pääosin oli katupyörää mukana, mut olipahan pitkästä aikaa hauskaa ajaa asvalttiakin. Toimi myös moottoritievauhdeissa. Ei tullut paikat kipeäksi, ja oisin vielä hyvin voinut jatkaa ajoa, mut panssari/rossipaita varusteena alkoi vähän jo vilu tulemaan. Tosin orggisplexi suojas 178cm ruhoa hyvin, ja pysyi sen takana sutkoht lämpimänä.

Jotain miinuksia? Matkustajanjalkatapit eessä kun liikuttelee pyörää kun päällä istuu. DCT voisi välillä toimia fiksummin D:llä. Eli pitää melkein aina kuutosta, ja kestää hetken tajuta että voishan sitä pienempääkin vaihtaa, ja loppuiltaa kohden se alkoi jo itsekin tajuamaan, ja mä tajusin myös kääntää vähän enemmän kahvasta niin silloin vaihtoi iloisesti pykälän pari pienempää mut jos ajaa vaikka jonkun hitaahkon paikan, niin melkeinpä sitten nappaisin manuaalille ja ajaisin vaihteella mikä sopii parhaiten.. Ongelmaa ei ole, ku ite kertoo sillä hetkellä että laitetaanpa se 5, tai 4 sisään. Sportilla, tai sitten tuo ofroad moodi joka nostaa kierroksia jonnin sata. Eli ei sekään oikeastaan ole ongelma, ja voisi olla jossain kohtaa vaikka ihan päivityksellä "korjattavissa" Enpä mä nyt muuta keksi. Mulle toi pyörä sopii paremmin kuin hyvin, ja mielestäni vielä hyvännäköinenkin. Ei ole ostorapulaa... :) Tekis mieli lähtee testaa valot vielä ja heittää joku muutaman tunnin yöpyrähdys. Mut säästetään yöajelua toiselle illalle.

Suosittelen! 9,5/10 ;)
KTM 1090 Adventure R 17
Koheltaja

Onnittelut, nyt on hyvä mopo alla sekalaiseen reissailuun :)
Jani_rr

Kiitos! Eiköhän tuolla jonnin aikaa ajella. Josko se ois nyt sitten lopulta siinä... On keski,kevytsarja testattu, ja keski/kevyt samaan aikaan, silloin jäi keskisarja vähille kilsoille :) Eli ei puhettakaa kummalla olisi ajanut, (paremmin sopisi kevyt/raskassarja, niin kummallekki olisi täysin erimaailma ajettavana. Hauskoja noi on kaikki ollut, mut ei vaan omaan ajoon lopulta sopinut. Nyt siirryttiin raskaaseen sarjaan, ja toivottavasti nyt sopii! Muuten alkaa olemaan ideat vähissä :D Joo ja kyllä tuo kuramopoilu on edelleen se mun juttu, siitä tuskin koskaan mieli muuttuu, ja varsinkin kun näillähän on hauskin ajella asvaltillakin mukavan ajoasentonsa takia. Huutelepappa Koheltaja jos tehdään isovalkeereissu jossain kohtaan. Eka lomapäivä joten aikaa on..
KTM 1090 Adventure R 17
Koheltaja

Mulla on taas koulussa sesonki päällä kun muut on lomilla, saa rauhassa tehdä ylläpitoa/huoltoja koneisiin ennen kun koulut alkaa. Menee varmaan ensi kuulle ennen kun kerkee vähäisiä lomia pitämään, mopolla ei ole juuri muuta kerennyt ajamaan kun työmatkat.
willer
Pyörä: -

Viesti Kirjoittaja willer »

Tervehdys foorumilaiset

Erehdyin koeajamaan allroad pyörää, ja maailma näytti sen selästä aivan erilaiselta. Nyt on kuumetta ilmassa. Vaihtoehdoiksi olen ajatellut Triumph Tiger 800 tai Bmw F800 GS.

Linkeissä esimerkkivaihtoehdot. Asustelen tässä Vantaalla, ja nuo on molemmat Bike Worldissa, joten koeajon jälkeen tietysti voi vertailla, mutta ajattelin kysyä vähän mielipiteitä.

https://www.nettimoto.com/triumph/tiger/2153787

https://www.nettimoto.com/bmw/f/2128290

Paperilla trumppaa puolustaa tehokkaampi moottori, sekä näyttäisi vuosimalliin ja kilometreihin nähden olevan vähän halvempi.

En oikein muita vaihtoehtoja löytänyt, Bmw F700 GS on ehkäpä jo liian nuhainen. Tykkään kuitenkin ajella mutkapätkää, ja mihinkään kivikkoon ei enää tee mieli mennä rymyämään. Viimeisin pyöräni oli TE 125, eikä suomienska ollut mua varten.

Minkälaisia mielipiteitä Tiger 800 vs F800 GS. Kestävyys, moottori jne jne. Kaikki vinkit tervetulleita. Bmw näyttää olevan kovin suosittu, joten siinä mielessä se varmaankin olisi melko turvallinen valinta.
Justeeri
Pyörä: KTM 690 enduro r 2020

Viesti Kirjoittaja Justeeri »

Ei mulla muuta tuohon mutta tuo bemari on mun vanha. Oli yhdellä omistajalla tässä välissä.
TLi
Pyörä: DL1000

Viesti Kirjoittaja TLi »

willer kirjoitti:Tervehdys foorumilaiset

Erehdyin koeajamaan allroad pyörää, ja maailma näytti sen selästä aivan erilaiselta. Nyt on kuumetta ilmassa. Vaihtoehdoiksi olen ajatellut Triumph Tiger 800 tai Bmw F800 GS.

Linkeissä esimerkkivaihtoehdot. Asustelen tässä Vantaalla, ja nuo on molemmat Bike Worldissa, joten koeajon jälkeen tietysti voi vertailla, mutta ajattelin kysyä vähän mielipiteitä.

https://www.nettimoto.com/triumph/tiger/2153787

https://www.nettimoto.com/bmw/f/2128290

Paperilla trumppaa puolustaa tehokkaampi moottori, sekä näyttäisi vuosimalliin ja kilometreihin nähden olevan vähän halvempi.

En oikein muita vaihtoehtoja löytänyt, Bmw F700 GS on ehkäpä jo liian nuhainen. Tykkään kuitenkin ajella mutkapätkää, ja mihinkään kivikkoon ei enää tee mieli mennä rymyämään. Viimeisin pyöräni oli TE 125, eikä suomienska ollut mua varten.

Minkälaisia mielipiteitä Tiger 800 vs F800 GS. Kestävyys, moottori jne jne. Kaikki vinkit tervetulleita. Bmw näyttää olevan kovin suosittu, joten siinä mielessä se varmaankin olisi melko turvallinen valinta.
Mieti siltäkin kannalta että kun poistut Vantaalta niin miten on huoltoja, korjauksia ja varaosia saatavilla reissun päällä. Hyviähän molemmat on mutta kuvittelisin bemarin olevan tältä osin parempi.
snowball
Pyörä: BMW X Challenge

Viesti Kirjoittaja snowball »

Hei,

Hakusessa on pyörä pikku- ja hiekkatieajeluun sekä satunnaiseen pienemmillä urilla seikkailuun. Kovaa maastoajoa ei tällä haavaa ole tarve päästä suorittamaan. Pyörät mitä olen katsellut on haarukasta noin 2500-5000 €, mutta mielummin en ihan tota viittä tonnia maksais, jos en koe että on pakko.

Pyörät mitä olen miettinyt/koeajanut on:
BMW f650gs Dakar - Tämä tuntu hyvältä vaikkei se kaikista hauskin pyörä ehkä ollutkaan. Ei kuitenkaan mitenkään liian laiska. Kilometrit mietityttää. Myynnissä on joitain hyvin pidettyjä, mutta 80-90 tkm ajettuja reiluun 3 k€. Onko järkeä?
BMW g650 X Challenge - Tämä tuntui äkkiseltään parhaalta omiin tarpeisiin, mutta kaikki rahat menis. Jos pystyn päättämään, että koko 5 k€ käytän, niin tämän varmaan valitsen.
Husqvarna TE630 - Oli hauska ajella vaikka polvet oli enemmän koukussa kun edellisellä. Taas kerran budjetin ylärajoilla ja en koe tarvitsevani "näin hyvää" enduroa.
KTM 690 Enduro - En päässyt vielä koeajamaan, mutta varmasti hauska laite. Varmaankin samat asiat pätee, kun Husqvarnaan.
Yamaha XT660R - Tätäkään en ole päässyt testaamaan. Taitaa olla kaikista edullisisn vaihtoehto näistä (hinnat samoissa kun Dakarissa, mutta vähemmän ajettu). Ilmeisesti kuitenkin toimiva peli omiin tarkotuksiin.
Extrana vielä Hondan FMX - hyvin piristetty kone joten kulki ihan tarpeeksi. Tähän vähän karkeammat renkaat alle ja tankoa ylemmäs, niin toimisi varmaan ihan siedettävästi sorateillä. Tiedä sitten. Hinnaltaan myös hyvä.

Eli lyhyesti kannattaako tommosta paljon ajettua Dakaria ostaa näillä hinnoilla? Ja onko se sen verran parempi laite, kun XT, jotta kannattaa maksaa suunnilleen saman verran kun yli puolet vähemmän ajetusta XT:stä? Dakarin vaakakupissa tuntuu painavan se, että yksi hyväkuntoisen olonen yksilö olis tarjolla hyvin lähellä. XT:tä pitää lähteä yli 300 km päähän ihastelemaan.

Toki muitakin ideoita otetaan vastaan.

Kiitos.
Koheltaja

Mulla oli työttömyyden takia pakollinen pyörätön kausi ja sinä aikana kävin aika paljon samoja pohdintoja samassa hintaluokassa. Hyvät, vähän ajetut 690:et on harvassa, ne 08-10 mallit mitä kväin katsomassa oli hinnoiteltu yläkanttiin kilsoihin ja kuntoon nähden. Husse 630 oli listalla mutta varaosien saatavuus jäi mietityttämään, vanhempaa ilmajäähy Hondaa ja Yamahaa oli myös tyrkyllä mutta nekin alkoi tuntua kalliilta kun vertasi hintoja XT660R:ään joka oli koko ajan verrokkina kaikkiin malleihin.

XT660 kone on kestäväksi ja luotettavaksi todettu nykyaikainen ruiskukone ja Yamahan laatu on muutenkin sieltä parhaasta päästä, ei noilla juuri muuta tarvii tehdä kun normi huollot ja ajoon. Eihän se ominaisuuksiltaan ole aivan 690 luokkaa mutta muut asiat painoi enemmän vaakakupissa kuten luotettavuus sekä osien hyvä saatavuus, ja kyllä XTR:än ajettavuus riittää aika monipuoliseen ajoon, vauhdit vaan pysyy maltillisempana huonommilla laduilla kehnomman alustan takia. Plussana on lähes värinätön moottori jonka kanssa jaksaa ajaa pitkää vetoa ja kulutus pysyy alle 5 litrassa, vakiopenkki on myös riittävän hyvä enkä ole kaivannut parempaa. Ajoasento tuli paremmaksi ohjaustangon vaihdolla ja pienellä korotuksella, polvikulma on ihan ok mutta tulevaisuudessa vaihdan siihen madaltavat jalkatapit. XTR on ollut mulla parisen kuukautta ja noin 7000km on saatu mittariin eikä ole hetkeäkään kaduttanut että päädyin tähän pyörään.

Tottakai jokainen suosittelee omaa merkkiä ja se on jokaisen mielestä paras pyörä, kaikki noi vaihtoehdot on hyviä ja niistä valittava se joka tuntuu omasta mielestä parhaalta ja sopii alle parhaiten. Mulla valinta oli XTR monien pienten asioiden yhteissummien jälkeen.
Vastaa Viestiin