R1200GS advendure
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
Eipä ole lisättävää Kunkun ja HeikkiL:n kommentteihin. Itse olen 2 metrin pituinen, joten pleksin korkeus ei haittaa, mutta kaverini on 180 ja hänellä Laminarlippi tulee häiritsevästi näkökenttään. Itsekin irroitan lipin mielelläni pikkutiellä ajaessa. Tuo irroittaminen ei minulla onnistu ihan niin helposti, kuin Heikki kuvaa, takiaiset tarraavat pitävästi kiinni.
Sinun asemassasi kokeilisin ensin ilman ja kun näytät asuvan samalla suunnalla, on koeajo minun pyörälläni ja Laminarlipillä helposti järjestettävissä.
Sinun asemassasi kokeilisin ensin ilman ja kun näytät asuvan samalla suunnalla, on koeajo minun pyörälläni ja Laminarlipillä helposti järjestettävissä.
Niistä lisävaloista vielä. Jos ne ovat sumuvalot, kai niitä siinä tapauksessa koskee määräykset sumuvalojen käytöstä ?!?
Mitenköhän viranomaiset suhtautuvat niiden käyttöön silloin kun keli on kirkas.
Sitten ne lisäpitkät. Onko kaukovalojen "kolmentaminen" lailla kielletty? Saahan niitä autossakin olla neljä. Jos sellaiset asentaa. löytyykö kessusta valojen ohjauskarva helposti vai joutuuko "ryöstämään" ajovalon johdosta lisäoitkien releen kelalle ohjauksen? Vai ohjataanko valoja väylän kautta?
Sitten ne lisäpitkät. Onko kaukovalojen "kolmentaminen" lailla kielletty? Saahan niitä autossakin olla neljä. Jos sellaiset asentaa. löytyykö kessusta valojen ohjauskarva helposti vai joutuuko "ryöstämään" ajovalon johdosta lisäoitkien releen kelalle ohjauksen? Vai ohjataanko valoja väylän kautta?
Pitkiä ajovaloja saa moottoripyörässä olla kaksi kappaletta. Eli kun laitat kaksi lisäpitkää, alkuperäinen pitkä olisi poistettava.
Eiköhän se turvallisin tapa ottaa lisäpitkien ohjaus ole siellä polttimon lähellä, näin ainakin minä olen tehnyt, eikä vikamuisti ole mistään huomautellut.
Toki sumuvalojen käyttöä koskevat samat säännöt niin autoissa kuin pyörissä. Käytännössä niitä huomautuksia väärästä käytöstä tulee aniharvoin, jos yhtään miettii, missä niitä käyttää. Suurin hyötyhän niitä tulee ainakin kurapyöräilijälle pikkuteillä ja hiljaisemmissa nopeuksissa. Jos ajaa moottoritietä sataakahtakymppiä, sumuvalojen hyöty on vain mielikuvituksessa.
Eiköhän se turvallisin tapa ottaa lisäpitkien ohjaus ole siellä polttimon lähellä, näin ainakin minä olen tehnyt, eikä vikamuisti ole mistään huomautellut.
Toki sumuvalojen käyttöä koskevat samat säännöt niin autoissa kuin pyörissä. Käytännössä niitä huomautuksia väärästä käytöstä tulee aniharvoin, jos yhtään miettii, missä niitä käyttää. Suurin hyötyhän niitä tulee ainakin kurapyöräilijälle pikkuteillä ja hiljaisemmissa nopeuksissa. Jos ajaa moottoritietä sataakahtakymppiä, sumuvalojen hyöty on vain mielikuvituksessa.
Törmäsin valokuvia varmuuskopioidessa tuollaisiin kuviin.
Eka kuva on 600 kilometrin asvalttipätkän jälkeen ilman takapyörän kurasuojia ja toinen kuva omatekoisista suojista.
Toisessa kuvassa näkyy myös käsisuojien jatkopalat. Niiden ansiosta ilmavirta ei osu hihansuusta sisään ja kädet pysyvät kuivempina.
Eka kuva on 600 kilometrin asvalttipätkän jälkeen ilman takapyörän kurasuojia ja toinen kuva omatekoisista suojista.
Toisessa kuvassa näkyy myös käsisuojien jatkopalat. Niiden ansiosta ilmavirta ei osu hihansuusta sisään ja kädet pysyvät kuivempina.
- Liitteet
-
- kurasuojat.JPG
- (189.69 KiB) Tiedosto ladattu 384 kertaa
-
- Kuraa.JPG
- (142.28 KiB) Tiedosto ladattu 366 kertaa
Itse ajattelin, että lienee "pienempi paha" käyttää sumareita kuin ajella pitkät päällä kokoajan kuten jotkut tekevät kiinnittääkseen autoilijoiden huomion.Tällöin saattaa kuulemma vilkkujen käyttö jäädä näkemättä.Mippo kirjoitti:Niistä lisävaloista vielä. Jos ne ovat sumuvalot, kai niitä siinä tapauksessa koskee määräykset sumuvalojen käytöstä ?!?
Releiden ohjaukset otin kanssa suoraan ajovaloilta ja johdot lampun keskiosassa olevan kumitutin läpi.
- SS
- Pyörä: R1200GSA LC, Husqvarna Rödmyra 118cc -51
R1200GS imusarjan viilauksia ?
Onkos kellään kokemuksia R1200- koneen imusarjojen muutoksista?
Katselin tossa muitten tuunausten lomassa tuota imukanavistoa...siinä on oikeesti varmaan liki metrin matka ilman sisäänimuaukosta sylintereihin, suodatin puolivälissä...koko rakennelma on kyllä aika uskomaton, mutta sehän onkin BMW.... ei voi tehdä mitään kuten muut...
Tämä on nyt varmaan sitä imusarjan mitoitusta sopivaan resonanssiin, jotta saadaan hyvä vääntö - noh, tai ainakin mahdollisimman hyvä- aikaiseksi.
Aiemmissa mopoissa on tullut imupuolta joskus avarrettua, jotta nuo imuhorinat saisi paremmin kuuluville; niissä nyt ei isoa vahinkoa ole saanut aikaiseksi.
Miten se on esim HP2- tekeleessä?, onko siinä samanlainen metrinen torvi imukanavana?
Katselin tossa muitten tuunausten lomassa tuota imukanavistoa...siinä on oikeesti varmaan liki metrin matka ilman sisäänimuaukosta sylintereihin, suodatin puolivälissä...koko rakennelma on kyllä aika uskomaton, mutta sehän onkin BMW.... ei voi tehdä mitään kuten muut...
Tämä on nyt varmaan sitä imusarjan mitoitusta sopivaan resonanssiin, jotta saadaan hyvä vääntö - noh, tai ainakin mahdollisimman hyvä- aikaiseksi.
Aiemmissa mopoissa on tullut imupuolta joskus avarrettua, jotta nuo imuhorinat saisi paremmin kuuluville; niissä nyt ei isoa vahinkoa ole saanut aikaiseksi.
Miten se on esim HP2- tekeleessä?, onko siinä samanlainen metrinen torvi imukanavana?
-
Marko Hemmilä
- Site Admin
- Pyörä: R1200GS, 1290 Super Duke GT
- Viesti:
-
vkoivu
- Pyörä: pyörät myyty
Re: R1200GS imusarjan viilauksia ?
R1100 koneissa on eripaksuisia (joskin saman mittaisia) imuputkia eri malleissa. Parhaimmalla alaväännöllä ja pienimmällä huipputeholla olevissa GS:ssä putket ovat kapeammat mitä katumallisissa. En jaksa muistaa kuinka paljon torvien vaihtaminen vaikuttaa alavääntöön ja huipputehooon.SS kirjoitti:Onkos kellään kokemuksia R1200- koneen imusarjojen muutoksista?
Imukanavista
12-sarjassa noi imupuolet on liki samoja, paitsi ässässä on isommat läppärungot ja eri kannet sisuskaluineen.
Imuputket ainakin 12-Gessussa ovat putsarikotelossa toisiaan vasten, enkä ole viritorvia tähän malliin maailmalta löytänyt.
Ilmaputsarikotelon mitoitus isoon twiniin onkin ihan oma, pitkä juttunsa. Itsellä on pari muutosta tehty, mutta niitä ei ole vasta kuin persdynottu, joten en vielä niistä kommentoi.
Itse olen tullut siihen tulokseen, että huipputehon tulppana 12-Gessussa on nokka-akseli, mutta taasen 12-ässä on alajengoilla tosi vaisu, joten oravanpyörä pyörii vaan....
Imuputket ainakin 12-Gessussa ovat putsarikotelossa toisiaan vasten, enkä ole viritorvia tähän malliin maailmalta löytänyt.
Ilmaputsarikotelon mitoitus isoon twiniin onkin ihan oma, pitkä juttunsa. Itsellä on pari muutosta tehty, mutta niitä ei ole vasta kuin persdynottu, joten en vielä niistä kommentoi.
Itse olen tullut siihen tulokseen, että huipputehon tulppana 12-Gessussa on nokka-akseli, mutta taasen 12-ässä on alajengoilla tosi vaisu, joten oravanpyörä pyörii vaan....
IMHO kaikki tehdasvarusteet, joiden asennus jälkikäteen ei ole mahdollista. Itse otin ne kaikki.
Turvallisuuspaketti ja enduropaketti2 sisältääkin ne liki kaikki.
Saakohan tämän vuoden tuotannosta vielä tailormade-pyöriä? Omaani kun tilailin pari viikkoa sitten oli kuuleman mukaan jo kiirus, että pääsi vielä vaikuttamaan varusteisiin. Loppuerä pyöristä on kuulemma tehdasvarusteltuja tehtaan valinnan mukaan ja varusteet ovat mitä ovat.
Niiden jälkiasenteisten varusteiden kanssahan ehtii miettiä pidempään.
Turvallisuuspaketti ja enduropaketti2 sisältääkin ne liki kaikki.
Saakohan tämän vuoden tuotannosta vielä tailormade-pyöriä? Omaani kun tilailin pari viikkoa sitten oli kuuleman mukaan jo kiirus, että pääsi vielä vaikuttamaan varusteisiin. Loppuerä pyöristä on kuulemma tehdasvarusteltuja tehtaan valinnan mukaan ja varusteet ovat mitä ovat.
Niiden jälkiasenteisten varusteiden kanssahan ehtii miettiä pidempään.
Tilasin eilen GSA:n eikä ollut mitään ongelmia lisävermeiden kanssa.
Ainakin myyjän mukaan hyvin ehtii.
Pyörän toimitus huhtikuulla.
Ennemmin tai myöhemmin motoristi päätyy BMW:n
kuulemma.
Minulla se kesti aikas kauan, eka pyörä oli HVA Cr 250 vuonna -78,
toisaalta ympyrä sulkeutuu, BMW taitaa nykyisin omistaa Hussen.
Ainakin myyjän mukaan hyvin ehtii.
Pyörän toimitus huhtikuulla.
Ennemmin tai myöhemmin motoristi päätyy BMW:n
Minulla se kesti aikas kauan, eka pyörä oli HVA Cr 250 vuonna -78,
toisaalta ympyrä sulkeutuu, BMW taitaa nykyisin omistaa Hussen.