750 Elefant
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
-
ceevu
- Pyörä: 900ss elefant+fe 501 Husaberg +TE610++++
Re: 750 Elefant
Naulatkaa vaikka seinään,mutta kuivatkytkimellisessä ite olen menny 10-50 tai 20-50 autoöljyllä. valvoline,castrol jne. EI mobil,eikä varsinkaan rf1. Periaatteella mikä on jenkin koneessa osottautunu hyväksi,pelaa tossakin. (eli öljy joka ei mene liruksi kuumanakaan,vaikka olis yli 100c...) Helix tarra taitaa olla koneessa,ja sellastakin olen sinne tainnu kaataa.
-
skuikka
- Pyörä: SE ja 29% R1200GSA:sta
Melko samalla linjalla. Minä tosin ole ajellut uhkarohkeasti Mobil ykkösellä. Ei ole vielä paukkunut, eniten pelotti 27C hellepäivä Alastarossa, oli ekan kiekan jälkeen öljynlämmöt 150C, en malttanut löysätä. Paljon lie mittari heittää, mutta normaalisti mennään satasen kantturoissa.
Mitä ongelmia noista ykkösistä on oikein ollut? Ei ole ensimmäinen kerta kun viriviri autonmottorien yhteydessä Mobil ykköstä kritisoidaan.
TM:n taannoinen (taisi olla 10v vanha) vertailu ainakin labratestien osalta oli aika mairitteleva tuon tavaran osalta.
Mitä ongelmia noista ykkösistä on oikein ollut? Ei ole ensimmäinen kerta kun viriviri autonmottorien yhteydessä Mobil ykköstä kritisoidaan.
TM:n taannoinen (taisi olla 10v vanha) vertailu ainakin labratestien osalta oli aika mairitteleva tuon tavaran osalta.
-
ceevu
Kokeilin joskus huimassa nuoruudessa mietoviri kasissa ja helsingistä kiikalaan matkalla hukkas öljynpaineet niin perusteellisesti että hydraulinostajat pimenti useamman sylinterin.(jäi ajot sitten siihen...) Vika korjaantui öljynvaihdolla,jopa perus mineraalit toimi paremmin. Koska purkissa ilmotettu kuuma viskositeetti oli sama kun muissakin käytössä olleissa,pikainen johtopäätös oli ettei ko öljy kestä kuumenemista yli luokituslämpötilan. Samoten vältän näissä vanhankansan moottoreissa 0w tai 5w öljyjä. Öljyn lämpömittaria ei ko autossa ole koskaan ollu,joten lämmöistä ei ole tietoa. Jonkin verran sitä kuitenkin on,koska tykkää käydä lämpösenä jos jumittuu ruuhkaan...
Toki ominaisuudet on voineet muuttua,mutta toisaalta miksi muuttaa,jos tuote myy ja kuluttajat on keskimäärin tyytyväisiä. Omaan tarkoitukseensa kait ihan hyvä tuote. (eli koneisiin missä on pienet liikkuvat massat (männät,vrt ko kasi yli 100mm halkasijalla,)pienet laakerivälykset,kohtuullinen kierrosalue (autot yleensä) ja nestejäähdytys,öljynjäähdyttimellä,jollon lämpö ei pääse nousemaan taivaisiin.)
Norsussa mullakin mittari pyörii siinä 100-115 välillä,noin normaalisti. Jos ilmavirta lakkaa niin alkaa lämmötkin nousemaan.
Toki ominaisuudet on voineet muuttua,mutta toisaalta miksi muuttaa,jos tuote myy ja kuluttajat on keskimäärin tyytyväisiä. Omaan tarkoitukseensa kait ihan hyvä tuote. (eli koneisiin missä on pienet liikkuvat massat (männät,vrt ko kasi yli 100mm halkasijalla,)pienet laakerivälykset,kohtuullinen kierrosalue (autot yleensä) ja nestejäähdytys,öljynjäähdyttimellä,jollon lämpö ei pääse nousemaan taivaisiin.)
Norsussa mullakin mittari pyörii siinä 100-115 välillä,noin normaalisti. Jos ilmavirta lakkaa niin alkaa lämmötkin nousemaan.
-
skuikka
- Pyörä: SE ja 29% R1200GSA:sta
Riikihän se öljy on mennyt. Minulla kävi Kotarilla TB superbiken kanssa sama juttu. Uusilla öljyillä kone upotuskuumaksi ja olin ihan varma että hajosi. Ketjun kiristäjät räkätti kuolemaa ja kaikki muukin helisi. Öljyt sihdin läpi ulos, ei mitään irtotavaraa, uudet liemet koneeseen ja Hiljeni. En ole sittemmin ko öljyyn koskenut vaikka tiedän monen sillä ajavan ongelmitta.
Tuo Desmo on kyllä siitä v-mäinen että se ei ala mekastaa jos paineet putoaa.
Kyllähän se valo kertoo jos keulii liian pystyyn.
Tuo Desmo on kyllä siitä v-mäinen että se ei ala mekastaa jos paineet putoaa.
Kyllähän se valo kertoo jos keulii liian pystyyn.
- timpuktu
- Pyörä: Elefant 750
Sellainen ispiraatio iski, että nyt on elefantin sisuskalut siirtymässä ehjiin lohkoihin. Vaihteisto on jo paikallaan käytetty ja simmit mittailtu. Kampiveivin runkolaakeritkin tuli. Vaihteisto ei olekaan Pason, niinkuin olin luullut. Kytkentähampaat ovat viisi tai seittemänsakaraiset, eikä kolmesakaraisia Pason kytkentöjä olekaan. Liekö SS:n laatikko vai mikä... Jos SS:n niin se passaa mulle, koska uudet lohkotkin ovat SS:sta ja samoin jo aiemmin käytössä olleet pytyt. Nyt paikalleen on menossa myös SS:n männät silläkin uhalla, että alapäästä katoaa varmaan vääntöä.
Moottorin maaleja poistellut ja osia putsaillut ja maalaillutkin vähän. HMV barrel painttia ei enää saa joten pitää kai maalata Motipin tai mastonin väreillä sitten. Vähän huonoa kokemusta niistä, mutta jospa laittaisi maalikerroksen päälle kerroksen kuumankestävää lakkaa. Jos sillä ehjän kalvon saisi.
Pirun tiukassa oli kampiakselin päässä ensiövetoratas. Mutta irtosi lopulta kun sain väsättyä kunnollisen veto-osan. Tai no kunnollisen ja kunnollisen, ainakin toimivamman kuin kaksi varren päässä olevaa kynttä, jotka alkavat hylkiä juuri siinä vaiheessa kun pulttipyssyyn alkaa tulla vähän vastusta.

Yksi syyllinen lohkojen vaihtoon, Kemijärven Raajärvellä hätäpaikattu (jo aiemmin rikkoontunut) kohta. Toinen syyllinen vaihtoon on toisen lohkon murtunut takakorvakko.
Eipä mennyt kauaa ennenkuin korjausinto iski. Jos muistan oikein niin purin pyörän syksyllä 2009.

Moottorin maaleja poistellut ja osia putsaillut ja maalaillutkin vähän. HMV barrel painttia ei enää saa joten pitää kai maalata Motipin tai mastonin väreillä sitten. Vähän huonoa kokemusta niistä, mutta jospa laittaisi maalikerroksen päälle kerroksen kuumankestävää lakkaa. Jos sillä ehjän kalvon saisi.
Pirun tiukassa oli kampiakselin päässä ensiövetoratas. Mutta irtosi lopulta kun sain väsättyä kunnollisen veto-osan. Tai no kunnollisen ja kunnollisen, ainakin toimivamman kuin kaksi varren päässä olevaa kynttä, jotka alkavat hylkiä juuri siinä vaiheessa kun pulttipyssyyn alkaa tulla vähän vastusta.

Yksi syyllinen lohkojen vaihtoon, Kemijärven Raajärvellä hätäpaikattu (jo aiemmin rikkoontunut) kohta. Toinen syyllinen vaihtoon on toisen lohkon murtunut takakorvakko.
Eipä mennyt kauaa ennenkuin korjausinto iski. Jos muistan oikein niin purin pyörän syksyllä 2009.

MC Röklä – www.rokla.net ''Oisko ehkä Suomen kuuluisimpia pyöräkerhoja. Meni minne meni, niin aina joku puhuu Röklästä.''
-
ceevu
Omassa männät oli matalammat kun ss männät,jollon ss kansilla puristus jäi liian pieneksi(kansissa on isompi palotila) tehon kannalta. Nuo pattipäät lienee ne ss mallit? Vakio kannet ja ss männät-ruttua tulee,kannattaa ehkä laskea ettei tule liikaa ts nakutusvaara. Tai re95 tankkiin... Puritusta nostettaessa teho ei koskaan vähene kun polttoaine vaan kestää puristuksen nakuttamatta.Vaikuttaa positiivisesti myös alakierroksilla toisin kun esim nokat.
Mulla olis muuten tarvetta kakkosen rattaille,jos jää osia yli...
Mulla olis muuten tarvetta kakkosen rattaille,jos jää osia yli...
- timpuktu
Nuo matalammat männät oli alunperin paikallaan ja pytyt oli kai Pason, ainakin ihan samannäköiset. Ostin sitten toisen pytyn pinnoitevian takia ss pytyt ja niitten mukana tuli nuo korkeampipattiset männät. Nuo korkeampipattiset näyttää ja tuntuu ihan samalta kuin kaverin Pasosta yli jääneet. Kaveri laittoi Pasoonsa F1 / Laguna Secan männät.
Kannet minun vehkeessä lienevät Pason, ainakin venttiilien halkaisijat ovat samat kuin Pasossa. Jostain aikoinaan lujeskelin, että elefantissa olisi pienempiventtiiliset kannet, mutta en muista mistä luin, enkä että minkäkokoisia ovat. Pitäneekö paikkansa tuo venttiilin koko -homma?
Kakkosen tai muitakaan rattaita ei jää yli. Rattaita ei ole hommattu eikä tarvikaan, kun kaikki näyttävät hyviltä. Onko muuten kaikissa elefanteissa ne vaihteen kytkentähampaat vähintään viisisakaraisia? Pasossahan osa on kolmella sakaralla ja niitä kytkentöjä sanotaan heikommiksi. Minua on varoitettukin siitä, että elefantin kakkosrattaat ovat heikot. Liekö sitten koneissa eroja, tämä pyörä on mallia -89 ja moottorin valuissa on vm -87. Orkkislohkossa oli muistaaksen sarjanumero Z alkuinen ja uus taitaa olla D, mutta voin muistaa väärinkin. Nämä lohkot on myyty mulle SS:nä ja minulla on toisetkin (rikkinäiset lohkot) kai monsterista ja siinäkin alkaa sarjanumero D:llä (mutuvaara taas).
Osien vaihto lohkoista toiseen meni melko helposti. Kaikki osat ovat ehjiä ja sopi paikalleen, mutta simmejä piti hommata osaan lisää ja osasta vähentää paksuutta. Vaihteiston akseleita piti justeerata vähän eri suuntiin, eli siirtää vähän vetoakselia sisäänpäin ja kytkinakselia magneettoon päin ettei tule rattaitten väliin hankausta, iso ratas hankaa toiseen akselin viereiseen hammasrattaaseen. Laitoin sinne vajaa puoli milliä väliä. Vaihtajan rumpua piti simmata lisäsimmeillä reilun puoli milliä, mutta jätin siihen pari kymppiä käyntivaraa. Rummun simmejä piti ulkoreunalta pienentää, kun Tasannolla ei tietysti ollut muita kuin vakiokokoja, mutt heleposti se onnistu hiomakoneella ja loput viilalla. Vaihteiston akseleille jätän välystä n. kymmenyksen, ettei rullalaakerien tarvi olla puskulla kylmänäkään. Kampiakseli tulee hiukan nihkeäksi, eli tuntumalle muttei ahdistamaan. Kammesta tarvi vain ottaa yksi 0,4 pois.
Seuraavaksi sitten vielä osat erilleen, osien putsaus ja öljykanavien pesu lohkoista ja kammesta ennen lopullista niputtamista. Sitten vaan jännäämään,että miten laatikko rallattaa ja vaihtaa.
Kannet minun vehkeessä lienevät Pason, ainakin venttiilien halkaisijat ovat samat kuin Pasossa. Jostain aikoinaan lujeskelin, että elefantissa olisi pienempiventtiiliset kannet, mutta en muista mistä luin, enkä että minkäkokoisia ovat. Pitäneekö paikkansa tuo venttiilin koko -homma?
Kakkosen tai muitakaan rattaita ei jää yli. Rattaita ei ole hommattu eikä tarvikaan, kun kaikki näyttävät hyviltä. Onko muuten kaikissa elefanteissa ne vaihteen kytkentähampaat vähintään viisisakaraisia? Pasossahan osa on kolmella sakaralla ja niitä kytkentöjä sanotaan heikommiksi. Minua on varoitettukin siitä, että elefantin kakkosrattaat ovat heikot. Liekö sitten koneissa eroja, tämä pyörä on mallia -89 ja moottorin valuissa on vm -87. Orkkislohkossa oli muistaaksen sarjanumero Z alkuinen ja uus taitaa olla D, mutta voin muistaa väärinkin. Nämä lohkot on myyty mulle SS:nä ja minulla on toisetkin (rikkinäiset lohkot) kai monsterista ja siinäkin alkaa sarjanumero D:llä (mutuvaara taas).
Osien vaihto lohkoista toiseen meni melko helposti. Kaikki osat ovat ehjiä ja sopi paikalleen, mutta simmejä piti hommata osaan lisää ja osasta vähentää paksuutta. Vaihteiston akseleita piti justeerata vähän eri suuntiin, eli siirtää vähän vetoakselia sisäänpäin ja kytkinakselia magneettoon päin ettei tule rattaitten väliin hankausta, iso ratas hankaa toiseen akselin viereiseen hammasrattaaseen. Laitoin sinne vajaa puoli milliä väliä. Vaihtajan rumpua piti simmata lisäsimmeillä reilun puoli milliä, mutta jätin siihen pari kymppiä käyntivaraa. Rummun simmejä piti ulkoreunalta pienentää, kun Tasannolla ei tietysti ollut muita kuin vakiokokoja, mutt heleposti se onnistu hiomakoneella ja loput viilalla. Vaihteiston akseleille jätän välystä n. kymmenyksen, ettei rullalaakerien tarvi olla puskulla kylmänäkään. Kampiakseli tulee hiukan nihkeäksi, eli tuntumalle muttei ahdistamaan. Kammesta tarvi vain ottaa yksi 0,4 pois.
Seuraavaksi sitten vielä osat erilleen, osien putsaus ja öljykanavien pesu lohkoista ja kammesta ennen lopullista niputtamista. Sitten vaan jännäämään,että miten laatikko rallattaa ja vaihtaa.
MC Röklä – www.rokla.net ''Oisko ehkä Suomen kuuluisimpia pyöräkerhoja. Meni minne meni, niin aina joku puhuu Röklästä.''
- timpuktu
Takaripustuksen osia putsailin ja purkailin neulalaakerit svingistä ja linkusta. Suurin osa laakereista on paskana. No neulat ja stehvat löytyy kaupasta, mutta ne svingin alapuolelle tulevat laakerin holkitkin ovat syöpyneet. Taitaa joutua teettämään jossain tai sitten mahdollisuus, että 18mm männäntapista saisi tehtyä. Monessa 2t koneessahan on kai karkaistu tappi neulalaakerin takia. Olisi vaan jossain ulkomitta 18 ja 10mm reikä.
Niin ja huomasin, että takaiskarin alapää on uusimiskunnossa myös. Pitää painaa se laakeri ulos, että pääsee mittailemaan. Jostain pitäisi myös löytää ehjä tai kunnostuskelpoinen hydraulisen esijännityssäädön mutikka. Minulla on niitä kaksi, mutta kummassakin on syöpynyt tiivistepinta pilalle.
Senverran hyvääkin, että starttiin tarvi vain laakerin, Stefan ja toisen hiilen.

Niin ja huomasin, että takaiskarin alapää on uusimiskunnossa myös. Pitää painaa se laakeri ulos, että pääsee mittailemaan. Jostain pitäisi myös löytää ehjä tai kunnostuskelpoinen hydraulisen esijännityssäädön mutikka. Minulla on niitä kaksi, mutta kummassakin on syöpynyt tiivistepinta pilalle.
Senverran hyvääkin, että starttiin tarvi vain laakerin, Stefan ja toisen hiilen.

- timpuktu
Tällainenkin olis hauska löytää jostain. Elefantin WP:n alapään laakeri. D28 , d15.
Edit: Löytyi. GE 15 ES

Edit: Löytyi. GE 15 ES

- timpuktu
Takasvingin simmit mitattu. Pikkusen pitää ottaa pois. Vähän turhan nihkeäliikkeinen.
Kuka huoltais WP:n?

Kuka huoltais WP:n?

VHT:n kuumankestomaaleja pystyy tilaamaan ebay:n kautta Saksasta Suomeen.
http://www.ebay.de/sch/i.html?_from=R40 ... T&_sacat=0
Timo
http://www.ebay.de/sch/i.html?_from=R40 ... T&_sacat=0
Timo
-
ceevu
Mistä moposta siihen on wp eksyny?
Oliko niin että painepakkaukset pääty matkahuollon hoiviin kun tulevat maahan? Tietääkseni posti ei uskalla sellasia pommeja enää ottaa kyytiin.
Joskus kyselin irto neuloja ja kappalehinta oli sen verta suolanen että päätin ottaa vain ne mitä puuttu. Jos jostain saa kohtuuhintaan isomman läjän (kaikki) niin kiinnostaisi?
Oliko niin että painepakkaukset pääty matkahuollon hoiviin kun tulevat maahan? Tietääkseni posti ei uskalla sellasia pommeja enää ottaa kyytiin.
Joskus kyselin irto neuloja ja kappalehinta oli sen verta suolanen että päätin ottaa vain ne mitä puuttu. Jos jostain saa kohtuuhintaan isomman läjän (kaikki) niin kiinnostaisi?
- timpuktu
Tässä lienee ollut WP alunperin. Mulla on niitä kaks ja se toinenkin on vanhemmasta (kuin -90) elefantista. Kun sais niistä kahesta tehtyä yhen toimivan. Ebayssa näkee enimmäkseen Öhläreitä myytävänä ja on niitä ollu Suomessakin kaupan.
-
ceevu
Öhlareihin minäkin olen vaan tömänny,ja sellanen omassakin -87 on.
Mun entisessä lucky 750 norsussa oli takana sachs -boge valmistama iskari.
http://alexfischer.de/pages/technik.htm
http://advrider.com/index.php?threads/e ... ce.929552/
ruisku cagivan linkkejä :
ruiskun säätö http://home.kpn.nl/duran103/pics/centra ... arelli.pdf
weber - marelli http://endless-horizons.net/efi/efi.htm
http://www.elefantriders.com/fuel_injection.htm
http://alexfischer.de/pages/technik.htm
http://advrider.com/index.php?threads/e ... ce.929552/
ruisku cagivan linkkejä :
ruiskun säätö http://home.kpn.nl/duran103/pics/centra ... arelli.pdf
weber - marelli http://endless-horizons.net/efi/efi.htm
http://www.elefantriders.com/fuel_injection.htm