Mikä pyörä kakkospyöräksi?
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
- t.t.tammi
- Pyörä: Pan European 1991
- Viesti:
Re: Mikä pyörä kakkospyöräksi?
Ilmeisesti Duke on siis ostettu jo?
Kakkospyörän budjetti on ilmeisesti se alle viis tonnii?
Ite nykytiedolla aloittelisin kauden Dukella, kävisin vähän moottoriradoilla kursseilla ja laittaisin sen sitten myyntiin ja ostaisin sit 690:sen.
Ohan se selkeesti painavampi ku oikee enska mut leikkienskoihin ei enää isoo eroa ja jossei oo tarkoitus lähtee enskapolkuja kiertään niin kyllä sillä jo pärjää.
Olis vaan yhet vakuutukset maksettavana, nolla bonuksilla kisaenskoissa on melko arvokkaat kumminkin. Leikkienskoilla on tietty halvemmat.
2-tahtinen sit melkein vaatii omat ajokamat...
Kakkospyörän budjetti on ilmeisesti se alle viis tonnii?
Ite nykytiedolla aloittelisin kauden Dukella, kävisin vähän moottoriradoilla kursseilla ja laittaisin sen sitten myyntiin ja ostaisin sit 690:sen.
Ohan se selkeesti painavampi ku oikee enska mut leikkienskoihin ei enää isoo eroa ja jossei oo tarkoitus lähtee enskapolkuja kiertään niin kyllä sillä jo pärjää.
Olis vaan yhet vakuutukset maksettavana, nolla bonuksilla kisaenskoissa on melko arvokkaat kumminkin. Leikkienskoilla on tietty halvemmat.
2-tahtinen sit melkein vaatii omat ajokamat...
Tuossa syksyllä erehdyin ostaa 690SMC kuukaudeksi, jonka kumminkin vaihdoin takaisin isoon valkokilpiseen 2t pyörään. Oikeilla iskunvaimentimilla ajaessa saa vaan ajosta enemmän irti ja tiellä on tylsä kaasuttella (laki ja muu liikenne ei anna siihen mahdollisuutta)....
Keep calm and love fossil fuels.
Kotarin 690 ainoona pyöränä olisi ajatuksena kyllä viksu, mutta pari juttua siinä arveluttaa. Teiden suolaus talvella, mikä tulikin jo aikaisemmin esille. Pyörän hinta eli sitä joutuu ns. varomaan pari ensimmäistä vuotta. Ja viimeiseksi koneen tärinä. Ajoin autokoulussa duke 690 ja siinä on ymmärtääkseni sama kone kun 690 endurossa. Ja parin tunnin harjoittelun jälkeen kädet oli aika tunnottomat siitä tärinästä.
-
Koheltaja
- Pyörä: pyörätön
Käytännössä kaikki yli 500cc yksipyttyiset tärisee enemmän ja vähemmän. Tärinän sietokyky on yksilöllistä, toisten mielestä 690 ei tärise häiritsevästi ja toiset ei pääse sen kanssa koskaan sinuiksi. Mä kuulun tuohon puoleenväliin ja pitää myöntä että 690 tärinä oli häiritsevä, mutta vain silloin kun ohjaamossa ei ollut aktiviteettia ja oli aikaa tunnustella tutinoita 
Kylätason kurapyöräilijä.
2016 dukeen tuli uusi moottori, jonka ei arvostelujen mukaan pitäs päristellä ja täristellä niin paljon. Saa nähdä tuleekohan se myös tähän enduromalliin joskus..
-
Jani M
- Pyörä: 690R -24 250 EXC-F -25 Gilera RC125 -90
Eiköhän se vuoden viiveellä tule myös Enduroon. Näin muistaakseni tapahtui, kun kone edellisen kerran päivittyi (2011 Duke ja 2012 Enduro).
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17, 250 EXC-F -20
Ex: KTM 690 Enduro R -14, 690 Enduro R -19
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17, 250 EXC-F -20
Ex: KTM 690 Enduro R -14, 690 Enduro R -19
Kävin tossa kahtomassa päitsin lähdön ja kakkos taipaleen. Se oli muuten virhe! Nyt on nimittäin pakko saada tollai kisavehjes:) En ollu aikasemmin käyny kattomassa meininkejä, mutta tykkäsin paljon. Hitto että ne hullut ajaa kovaa! Ja aikamoiset äänet niist vehkeist lähtee, etten ihmettele et niitä siinä alussa mittailtiin. Parhaat soundit musta khyll tarjos ehdottomasti piikki kakstahtari.
Tuossa sivulta 155 eteenpäin juttu 125cc Dakar kuljettajasta. Jaksetaan sitä pienilläkin pyörillä pitkiä matkoja ajella.
http://enduro21.com/index.php/ewc/328-e ... -350-exc-f
http://enduro21.com/index.php/ewc/328-e ... -350-exc-f
Keep calm and love fossil fuels.
-
Koheltaja
Vaikka toimii Dakarissa niin ei toimi Suomalaisessa kulttuurissa, tämä on nähty ja luettu niiiiin moneen kertaan. Ei keuli kuutosella, ei lähde powersladiin kuutosella, ei kulje 250kmh kuutosella, ei voi ohitella kun ei jaksa mennä rekan ohi kuutosella, eikä voi laittaa reissukamppeita kun hyytyy ylämäissä kuutosella... 
- mico
- Pyörä: KTM 990 Adv, Yamaha Tenere 700 WR black
Mä löysin tosta lehdestä 152 sivua, taisin lukea väärää 
No mikäs pärrä näistä kisakireistä vehkeistä on sitte tunnetusti kestävämmästä päästä? Nopealla googletuksella kehuttiin yamahaa ja hondaa. Ja hakusessa olisi 450 ja isommat, jos se isompi kone kestäisi paremmin. Ja entäs kuinka paljon tommossen nelarin täysremppa maksaa pelkät osat siis?
-
Samikoo
- Pyörä: EXC400 -05, XL600V
Suosittelen käymään kisakireällä koeajolla. Varsinkin kun aiemman viestin perusteella ajokokemusta enduromaastosta ei ole aivan loputtomasti. Saattaa olla että hieman pienempikin pyörä tuntuu nopealta.antimidas kirjoitti:No mikäs pärrä näistä kisakireistä vehkeistä on sitte tunnetusti kestävämmästä päästä? Nopealla googletuksella kehuttiin yamahaa ja hondaa. Ja hakusessa olisi 450 ja isommat, jos se isompi kone kestäisi paremmin. Ja entäs kuinka paljon tommossen nelarin täysremppa maksaa pelkät osat siis?
Kestävyyteen eri merkkien kesken en ota kantaa. "Täysrempan", mitä se pitääkään sisällään, tekee n. tonnilla. Näin olen antanut itselleni uskotella. Joku korjatkoon jos olen kovin väärässä.
-
Koheltaja
Nelarin täysremppa, yläkerta-alakerta-vaihteiston laakerit- kytkin-öljypumput jne. Saa varautua helposti parin tonnin laskuun jos kaikki pitää tehdä, titaaniventtiilit on pelkästään reilu satasen kappale ja niitä on 4kpl. Jos yläkerta on kunnossa niin silloin voi selvitä tonnilla. Ja näihin hintoihin työ päälle jos ei pysty itse tekemään, eli käytännössä kun kone avataan niin saa varautua 1000-3000€ laskuun riippuen siitä mitä kaikkea joudutaan vaihtamaan.
Toki saman se maksaa kaikkiin pyöriin, kaveri juuri tekaisi täyden remontin 30tkm ajettuun -09 Yamaha 660 Tenereen jonka öljyn kulutus äityi sietämättömäksi, meni koko alakerta ja sylinterikin uusiksi ja toisaalta Oulu Adventuren safari FE 450 Husqvarnoihin vain vaihdetaan mäntää 20tkm. On selvää että tuo Tenere on yksittäistapaus, mutta onko nämä safaripyörät vai onko oikeesti totta että kevyessä harrastekäytössä niitä huolletaan ihan turhan tiheään. Asia selviää minulle kun alkaa jossain kohtaa se 20tkm täyttymään ja siihen asti mennään suu korvissa.
Takavuosina olisin ollut sitä mieltä että vain 450 Yamaha ja varsinkin Honda on hankintalistalla mutta Koheltajan entisen EXC:n ja noiden nykyisten kokemusten Adventuren safaripyörien jälkeen olen nostanut KTM:mmän tuotteet samalle jalustalle. Olen omin silmin ollut katsomassa ja kuuntelemassa asentajan kommentit koneiden purun jälkeen ja on niitä osia päässyt hypistelemään muutkin paikalle sattuneet kurapyöräilijät ja suomalainenhan uskoo vain kun itse näkee ja kokee. Eii Wanhaa pelota ajella parhaalla mahdollisella mukavuustasolla ja huolettomasti kilometreihin ja tunteihin tuijottamatta.
Takavuosina olisin ollut sitä mieltä että vain 450 Yamaha ja varsinkin Honda on hankintalistalla mutta Koheltajan entisen EXC:n ja noiden nykyisten kokemusten Adventuren safaripyörien jälkeen olen nostanut KTM:mmän tuotteet samalle jalustalle. Olen omin silmin ollut katsomassa ja kuuntelemassa asentajan kommentit koneiden purun jälkeen ja on niitä osia päässyt hypistelemään muutkin paikalle sattuneet kurapyöräilijät ja suomalainenhan uskoo vain kun itse näkee ja kokee. Eii Wanhaa pelota ajella parhaalla mahdollisella mukavuustasolla ja huolettomasti kilometreihin ja tunteihin tuijottamatta.
Weteraani kurapyöräilijä
-
Koheltaja
Ei ole vaikea olla eri mieltä jälkimmäisestä kirjoituksesta. KTM kisaenskat on olleet vuosia suosiossa retkeily pyörinä muualla maailmassa, täällä hämärässä härmässä tämä on vasta aukeemassa porukoille kun muutamat on niitä retkeilyyn/seikkailuun hankkineet. En sitä sano etteikö muutamat japsit ole luotettavan ja kestävän pyörän maineessa, mutta en yhtään väheksyisi muita merkkejä kestävyyden osalta.