Minä olen 176cm lyhyt persjalkanen pygmi. Hayabusasta siirryin tuohon EXC-450, jossa istuinkorkeus 97cm. Busassa oli kantapäät maassa ja polvet koukussa. Enään sitä ongelmaa ei oletimo kirjoitti:Onko siitä haittaa?MotoMasa kirjoitti:- jalka saattaa hamuta tyhjää.
Näitä satulajuttuja kun lueskelen, oon huomannut että ovat hyvin saman sävyisiä kaikki. Monien mielestä "liian" korkea maastomopo on hankala.
Saanko(minä 182cm/70kg ukkomies maaseudulta) olla eri mieltä?
Ajan SE:llä missä sattuu. Se on korkeimmasta päästä mopoja, ei edes kovin kapea, silti korotin sen lässähtänyttä satulaa pari tuumaa.
Tyylinsä kullakin, mutta ei mua haittaa vaikka joskus varpaan ja maan kosketus katoaa, senkin voi "korjata kaasulla".
Enemmän mua haittaa ikuinen montusta nouseminen.
Maastossa ajo voi olla pidemmän päälle kevyempää jos ei tarvi koko ajan oikaista jyrkkää polvikulmaa.
Valmiiksi matalalla istumisesta ei ole hyötyä kuin talvella.
Mutta korkeuden kanssa ei ole ollu mitään ongelmaa. Muutamien senttien heitolla ei ole oikeasti minusta merkitystä jos ajetaan muuallakin kuin kestopäällysteellä.
Seuraavaksi mopoksi tulee 690 Enduro R. istuinkorkeus 93.5cm mutta valintaan sillä ei ollut mitään merkitystä.
Valintaperusteina oli ruisku, isompi tankki, enemmän jerkkua ja hiukan parempi soveltuvuus maantiellekin. Mikään matkapyörähän tuo ei ole. Enkä koe tarvettakaan kuljettaa omaisuutta mukana alumiinisissa postilaatikoissa. Niillä harvoilla pitemmillä reissulla mennään erinlaisten virityksien turvin. Ajosta 80% on sora-/metsäautotietä, loput pöhikköä ja maantietä. Nappulalla ei aja maantiellä erkkikään, kuin pakon eestä. Tuossa 690:ssä onkin vakiona jo silsumpi nakki helpottamaan tiellä päristelyä.
690:n ostin asiaan kuuluvasti mopetia näkemättä ja pelkästään tällä voorumilla luettujen kokemusten perusteella. MP-näyttelyssä pääsin kampetta kylmätyypittämään ekan kerran ja kuten joku totesi oli yllätys positiivinen...
Minkä sitten valitsetkin niin hyviä vehkeitä varmaan kaikki mutta minusta tuolla EXC- osastolla ei kyllä tee maantiellä mitään oli renkaana sitten mitkä vaan. Silsuilla ei taasen tee maastossa mitään ja kukaan ei niitä nakkeja vaihtele päntiönään alle.
PS:Laitetaan ne alumeettiset postilaatikot mopetin kylkeen kohta, kun täytän 50v ja mopoksi tulee sitten se iso Bemari