Pasi kirjoitti:Mitenköhän mopottimet saatiin pelaamaan ennen kuin MP-spesifiset öljy tulivat markkinoille?
Onkohan niin että nämä uudet pienikitkaiset öljyt voivat olla ongelmallisia märkäkytkimelle? Sellainen käsitys on myös jostain jäänyt että vaihteisto voi ajan myötä huonontaa niitä lisäaineita joilla lisätään kuuman alueen viskositeettiä. Täyssynteettisellä öljyllä ongelma on kait pienempi. Ja sitähän KTM myös suosittelee käytettäväksi.
API ei ota mitään kantaa öljyn toimimisessa vaihteiston ja märkäkytkimen kanssa. Pelkästään API luokiteltu öljy voi hyvinkin täytää JASO MA vaatimukset vaikka sille ei sitä luokitusta olekkaan haettu. Kytkimen toiminnan ainakin pitäisi huomata nopeasti. Öljy on perinteisesti aihe josta löytyy montaa erilaista mielipidettä
Oon mieltänyt että öljy on halpaa, männät, laakerit ja kytkinlevyt kalliita... lienenkö väärässä Muillakin tahoilla öljykeskustelu käy kuumana: http://www.helistin.fi/keskustelut/view ... hp?t=35129 Sori, meni hyvä aihe aivan törkeesti offin puolelle
Kattelin noita vaihtoehtoja öljyille ja jos haluaa laittaa suositusten mukaiset litkut koneeseen niin hintahaitari on about 60 +- 10 egeä per/4litraa. Normien mukaiset synteettiset pitäis olla, kesäkelille löytyy pikkasen halvempia mutta talvikelin liukasteet ihan normihinnoissa. Optimointi antaa about 20 egen edun per öljynvaihto, jolla ei käytännössä ko. harrastuksen puitteissa ole paskankaan merkitystä, IMHO
Joo ja itse en alottanut tätä öljy asiaa sen takia että säästäisi pari euroa per vaihto. Siltä kantilta alkoi vaan kiinnostaa noi öljyjen suositukset, kun en niistä mitään ymmärrä. Ajatuksena oli vain kartoittaa suupperiin "hyväksyttyä" öljyvalikoimaa. Makuja on monia, mutta kiinnosti nimenomaan vain ne KTMn normit.
jmka kirjoitti:Kattelin noita vaihtoehtoja öljyille ja jos haluaa laittaa suositusten mukaiset litkut koneeseen niin hintahaitari on about 60 +- 10 egeä per/4litraa. Normien mukaiset synteettiset pitäis olla, kesäkelille löytyy pikkasen halvempia mutta talvikelin liukasteet ihan normihinnoissa....
Tuolta löytyy yksi kohtuuhintainen vaatimukset täyttävä vaihtoehto. Se tarvitaanko talvella 5W litkua riippuu kait siitä mitenkä kylmästä laitetta väännetään tulille. Tämän taulukon mukaan 5W ja 10W öljyillä on 5 asteen ero pumpattavuuden rajalämpötilassa. Mitenkähän suuri ero noissa on vaikkapa 10 asteen pakkasessa? Itse olen käyttänyt talvellakin 10W50 öljyä. Enemmänkin huolettaa kuuman öljyn viskositeetin säilyminen myös öljynvaihtovälin loppumetreillä.
Tässä olis KTM 950 Super Enduro R Erzberg Edition malli tarjolla. Valmistetaan vain 75 kpl. http://www.fastbikes.se/index.php?optio ... &Itemid=70 En selannut kovin kauas taakseppäin ketjua, joten jos asia käsitelty, niin sori.
Rapakko kirjoitti:Tässä olis KTM 950 Super Enduro R Erzberg Edition malli tarjolla. Valmistetaan vain 75 kpl. http://www.fastbikes.se/index.php?optio ... &Itemid=70 En selannut kovin kauas taakseppäin ketjua, joten jos asia käsitelty, niin sori.
eikös noista ole periaatteessa hyötyä vasta sitten jos kiinteät tapit eivät sovi omalle ergonomialle? Jos kiinteät tapit ovat hyvällä paikalla, niin sitten maksaa turhasta.