GPS

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

Mika TA-91
Pyörä: 790 Adventure R, EXC-F 250

Viesti Kirjoittaja Mika TA-91 »

karmolis kirjoitti: Onnettomia on nuo Magellanin tupakansytkäpiuhat. Ihme etteivät säästösyistä ihan yhdellä karvalla ole johtoja tehneet. No ei paljon puutu.

Paksummat johdot pitäis laittaa. Ongelman tuottaakin sitten se piirilevy siinä piuhan välissä, siinä on ihan olemattoman kokoiset paikat piuhaa varten.
Tuon mokkulan osaa varmaankin joku (en minä) hiukan elektroniikkaa osaava tehdä ihan vaan tietäen, että sisään menee +9-35 vdc ja ulos se antaa (siis GPS:lle) +3.9vdc. Tuo ulostulo on kohtuu tarkkaa, ettei laiteen (GPS) piirilevy kärvenny ja toisaalta että se saa tarpeeksi virtaa jottei suotta käytä paristoja. Tälläisen omatekemään välipalikkaan saa sitten juuri haluamansa liittimet ja johdon paksuuden.
jyrki kirjoitti: Parissa laitteessa on paristo sähkönsyötön kanssa ollut ongelmia. Vika on aina ollut laitteen sisällä. Ilmeisesti LC4 on liian raaka alusta tuolle laitteelle.
Paristoilla pätkimiseen (yhdistettynä tuohon tärinään) on syynä, että nuo paristojen vastin"pinnit" on ainoastaan painautuneena piirilevyä vasten, jolloin tärinässä ajan myötä tuo vaste löystyy ja virta katkeilee. Tuon voi kohtuu helposti itsekkin korjata avaamalla GPS:n ja taivuttamalla noita pinnejä tai jos haluaa pelata varman päällä, niin juottaa johdot (riittävän pitkät, jotta kotelon saa auki ja kiinni) noiden pinnien ja piirilevyjen välille.

Terveisin
Mika TA-91
karmolis
Pyörä: Vespa

Viesti Kirjoittaja karmolis »

TomiKoo kirjoitti:
karmolis kirjoitti:Paksummat johdot pitäis laittaa.
Ei kai tuo piuhan itse tekeminen / alkuperäisen parantelu voi niin iso homma olla?! Sopivaa narua, liittimet ja kolvi kauniiseen käteen! 50-100€ metrin piuhasta on helvetisti rahaa, vaikka kuinka hyvä oliskin! Enkä minä sillä, ettei sulla olis vara sellasta ostaa, itse vaan en persaukisena ymmärrä... :roll:

Tomi
Mielummin jään tunniks ylitöihin ja tilaan sillä rahalla osan jota en itse osaa tehdä ku vietän neljä tuntia kiroillen korjaten/parannellen osan kanssa joka lopulta ei ees toimi... Toivoo nimimerkillä kahta jo yrittänyt.. Olis ees kunnon Neuvostoliitto-piirilevy niin tohon vois kotikolvilla jotain sohiakin.

No ehkä tuntimäärät vähän karrikoiden, mut idea selvinnee. Seuraavan virtajohdon ajattelin päällystää jollain ydinsodankestävällä materiaalilla niin ettei alkuperäiseen johtoon voi kohdistua vetoa eikä juuri muitakaan ulkoisia voimia. Sitä en minäkään voi ryssiä.
Viimeksi muokannut karmolis, Pe Huhti 13, 2007 1:55 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jyrki

Viesti Kirjoittaja jyrki »

Mika TA-91 kirjoitti:
jyrki kirjoitti: Parissa laitteessa on paristo sähkönsyötön kanssa ollut ongelmia. Vika on aina ollut laitteen sisällä. Ilmeisesti LC4 on liian raaka alusta tuolle laitteelle.
Paristoilla pätkimiseen (yhdistettynä tuohon tärinään) on syynä, että nuo paristojen vastin"pinnit" on ainoastaan painautuneena piirilevyä vasten, jolloin tärinässä ajan myötä tuo vaste löystyy ja virta katkeilee. Tuon voi kohtuu helposti itsekkin korjata avaamalla GPS:n ja taivuttamalla noita pinnejä tai jos haluaa pelata varman päällä, niin juottaa johdot (riittävän pitkät, jotta kotelon saa auki ja kiinni) noiden pinnien ja piirilevyjen välille.
Paristo-ongelman olen ratkaissut tavuttelemalla pinnejä ja tunkemalla paperinpalan paristojen ja kannen väliin. Ensimmäinen omistamastani laite lakkasi kokonaan toimimasta paristoilla (katkos jossain syvemmällä). Tämä tapahtui onneksi Magellanin maahantuojan pihalla, joten sain uuden laitteen nopeasti.

Nykyisestä laitteesta on taustavalogeneraattori pimahtanut (olen tarkistanut kytkennät). En ole viitsinyt korjauttaa, kun hinta-arvio oli >160€. Maajohto takaseinästä piirilevylle on pettänyt kerran.
Huono tie, parempi mieli.
Mika TA-91

TomiKoo kirjoitti:
karmolis kirjoitti:Paksummat johdot pitäis laittaa.
Ei kai tuo piuhan itse tekeminen / alkuperäisen parantelu voi niin iso homma olla?! Sopivaa narua, liittimet ja kolvi kauniiseen käteen! 50-100€ metrin piuhasta on helvetisti rahaa, vaikka kuinka hyvä oliskin! Enkä minä sillä, ettei sulla olis vara sellasta ostaa, itse vaan en persaukisena ymmärrä... :roll:

Tomi
Karmolis viittaa tuohon mokkulaan, joka siinä piuhassa on pakko olla (hoitaa siis tiputuksen 9-35vdc -> 3.9vdc) ja erityisesti sen piirilevyyn, jossa on oikeasti niin pienet reiät piuhoille, ettei tahdo normaalia miestä edes karvat ympärillä auttaa, että niihin reikiin mitään "normaali" paksuista saisi mahtumaan ja noita kyseessä olevia reikiä on varsin vaikea isontaa, ilman että piirilevyä tuhoaa.

Vaihtoehtoja on 1)kuten jo tuossa aiemmin kirjoitin tehdä oma mokkula, johan saa juuri sellaiset johdot kuin haluaa 2) käyttää reilusti teippiä tuon mokkulan kummassakin päässä, ettei piha tärise itse itseää rikki 3) valaa tuo mokkula täyteen esim hartsia tms. sopivaa ainetta, jolla saa varmistettua piuhojen pysymisen.

Eli pelkkä paksumman piuhan ostaminen ei ratkaise tätä ongelmaa!

Terveisin
Mika TA-91
karmolis

Sellanen "kurttuputki" vois olla ihan hyvä koti tolle piuhalle. Eli siis sellanen mitä noissa lohkolämppärin piuhojen suojaamisessa käytetään konehuoneen puolella.

Sellanen vaan tuon johdon päälle ja laittaa vielä johtoa vähän kierteelle niin ettei se saa vetoa.

Kai sitäkin saa sen paksuista että mahtuu tuo "mokkulakin" sisään?

Toisaalta tuo pötkö ei sitten ookaan enää niin taipuisa.. No aina ei voi voittaa.
karmolis

Toki olen siis muuten ollut enemmän kuin tyytyväinen tuohon omaan Magellan Meridianiini..

Kun vielä joku tekis soratiekartaston.. Tai jotain vastaavaa. Saiskohan tuosta kartasta esimerkiks poistettua kaikki päällystetyt tiet :lol:

Esimerkiks tuossa Mapsendissä vois olla eri tavalla merkitty soraväylät. Tosin meikäläisen mustavalkonäytöllä siitä nyt ei isommin hyötyä olisi.
Tase
Pyörä: HVA: 901 Expedition, FE 450, BMW K100

Viesti Kirjoittaja Tase »

karmolis kirjoitti:Saiskohan tuosta kartasta esimerkiks poistettua kaikki päällystetyt tiet :lol:
Minä olen laittanut Destinator PN:ssä joitakin lähiseudun päällysteteitä ryhmään "Avoid roads". Sillä tavalla navigaattori välttelee niitä ja tekee reitin muita teitä myöten.
karmolis

Tase kirjoitti:
karmolis kirjoitti:Saiskohan tuosta kartasta esimerkiks poistettua kaikki päällystetyt tiet :lol:
Minä olen laittanut Destinator PN:ssä joitakin lähiseudun päällysteteitä ryhmään "Avoid roads". Sillä tavalla navigaattori välttelee niitä ja tekee reitin muita teitä myöten.
Aa, mutta mullapa ei ole reititystä. Joka tapauksessa olisin enemmän kuin tyytyväinen jos tosta pc-kartasta näkisi suoraan päällysteen... Nyt pitää reitit väsätä gt-kartan avulla. Hmm, siitäkin kun kerran onnistuu tavalla tai toisella waypointtien siirto meridianiin (oziexplorerin avulla) niin voishan sitä tehdä homman silläkin.
TTA

Viesti Kirjoittaja TTA »

Itsellä on tupakansytytinpiuha kolvattu kiinteesti pyörään ja Touratechin telineeseen. Se jännitteenalennin oli hieman huonosti kiinni joten eräällä matkalla huomasin sen hajonneen. Kotona kolvasin johdot uudelleen kiinni, tein pahvista laatikon ja sulatin laatikon täyteen kuumaliimaa jonne upotin piirilevyn. Kuumaliima on siitä hyvää että on melko elastista ja kestää kolhuja.
Syke
Pyörä: Ktm380, Yamaha Wr250f, Kona

Viesti Kirjoittaja Syke »

Mistähän saisi halvimmalla tuon Mapsend S&D Suomi-levyn hankittua?
Mika TA-91

Syke kirjoitti:Mistähän saisi halvimmalla tuon Mapsend S&D Suomi-levyn hankittua?
Moi,

Jos puhut tästä: Magellan MapSend Streets & Destinations Suomi, niin se tulee CD:llä ja on jo sen verran vanha, että kannattaa katsella myös käytettynä.

Terveisin
Mika TA-91
Kurahousu
Pyörä: BMW G 450X, BMW F900GS, BMW R1100GS

GeoConv

Viesti Kirjoittaja Kurahousu »

Mites tuo garminin tuottama reitti konvertoidaan magellanille (gold, color, Platinum) sopivaksi? Ilmeisesti GeoConv koordinaattien muunnosohjelmaa on porukka täällä käyttäny, saisiko lyhyen oppitunnin miten asiassa pitäisi edetä sitten kun GeoConv -ohjelma ja garminin tuottama reittitiedosto on koneessa :oops:
Mika TA-91

Hei,

GoeConv on monipuolinen ja hyvä muunnosohjelma, mutta komentorivi käyttöisenä vaatii hieman enemmän opiskelua (=oikeasti sen manuaalin lukemista). En lähde sitä manuaalia tähän kirjoittamaan, mutta yksi vinkki on että helpointa on asentaa ohjelma suoraan C-juuren ja tehdä sinne myös tätä ohjelmaa varten kaksi kansiota, toinen lähtö tiedostoja varten ja toinen muunnettuja tiedostoja varten.

Tuossa muutama muu, ehkä jopa helppokäyttöisempi vaihtoehto:
GPS Babel, ilmainen
GPS Map Edit, ilmaisversiollakin voi ladata Garmin tiedostoja ja tallentaa ne GPX muotoon.
(tähän saa hienosti tuotu taustalle Google Mapsin satelliitti kuvan suoraan reitin taakse, tosin vain rekisteröidyssä versiossa).
Niitä GPX tiedostoja voi sitten ladata Magellan muotoon Magellanin omalla ILMAISELLA MapSend Litella, löytyy tuolta: MapSend Lite

Muitakin löytyy, mutta noilla varmasti pääsee alkuun.

Terveisin
Mika TA-91
juhan
Pyörä: R12GS -13, XCh -07, KTM 690 ENDURO 2009

Viesti Kirjoittaja juhan »

Terve,
GPS:n päivitys lähellä, onkos kukaan kokeillut reitittävää suomen tai euroopan karttaa Magellan Meridian-sarjan laitteissa? Itellä Platinum, mutta värit kiinnostais.
Päällyste päättyy, elämä alkaa - juha -
428
Pyörä: R 1150 GS

Viesti Kirjoittaja 428 »

pari reissua tein tuon suomen opastavan kartan kanssa..XL:ssä toimi aika hyvin..

huonoa oli : jos eksyy reitiltä niin pitää itse painaa paria nappia uuden reitin laskemiseksi..

Magellanin EXPLORIST sarjaan opastava kartta myytävänä.
viewtopic.php?t=7098
Vastaa Viestiin