AJOVARUSTEET HELTEELLÄ?

Kuskien ja pyörien varusteet

Valvoja: Moderaattorit

niklasbackman
Pyörä: BMW R1100GS (-96)

Re: AJOVARUSTEET HELTEELLÄ?

Viesti Kirjoittaja niklasbackman »

Nahkaset kamat, ei tuu kuuma.

- Nahkatakki, pysyy viileenä paisteessakin. Ja lämmin viileänä.
- Nahkahousut (joissa silkkivuori polviin saakka suunnilleen), mukavat samoin auringossakin.
- Nahkaset trial-saappaat (Gaerne Balance)
- Ohuet villasukat (ullfrotte), miellyttävät jalassa
- Ohuet (ruottalaiset) hanskat

Näillä mentiin Iraniin, eikä ollu kuuma. Ainoastaan uudet kengät tilasin tänä vuonna, edelliset (Alpinestars Vector) olivat aivan hanurista, ihan liian kuumat ja epämiellyttävät kävellä.

MP-poliisia siteeratakseni "Ainoastaan nahkaa, nää kalvopuvut on ihan paskoja!". (satuin kävellessä kysymään gorepuvussa hikoilvalta poliisilta, mikä on sopiva varustus kuumiin maihin.)

Edit: PS. Ja jos oikeasti ajaa kuumalla kelillä pitkään, kannattaa unohtaa kaikki mesh-kankaiset varusteet. Voi tuntua kivalta kun tuuli käy takin sisällä, mutta se myös kuivattaa koko äijän aika nopeasti. Kuumalla pitää suojautua siltä ilmalta, ei kierrättää sitä takin tai housujen sisällä.
oraniyan
Pyörä: 1200 GSA, 300 EXC

Viesti Kirjoittaja oraniyan »

Se on totta, että jos ei ajoviimalta suojaudu, kehosta haihtuu nestettä paljon enemmän kuin takki päällä. Voi olla luokkaa tuplasti tai triplasti enemmän, riippuen lämpötilasta ja vauhdista. Mutta jos ajotakissa ja housuissa on tuuletusräppänöitä, on niitä helteellä hyvä pitää auki sen mukaan, mikä tuntuu välttämätömältä, jotta on mukava olla. Ei tarvitse läkähtyä. On se ilman virtaus siellä takin alla sen verran vähäisempää verrattuna siihen, että ajaisi paitahihasillaan ja ajoviima osuisi käytännössä suoraan iholle.

Itselläni oli Marokossa ajotakin alla villapaita - nimittäin Icebreakerin ohut merinovillasta tehty lyhythihainen T-paita. Osoittautui kuumissa(kin) oloissa erinomaiseksi vaatteeksi. Juuri muuta paitaa en päälläni pitänyt koko reissun aikana. Paita ei hiosta, ei kutita, on miellyttävä pitää päällä, eikä se ala haista. Puhtaanapitoon riittää, kun sitä tuulettaa silloin tällöin. Paitaan voi tarttua hajua, jos ei ole itse päässyt peseytymään, mutta kuskin suihkun ja paidan tuulettamisen jälkeen on myös paidan kainalot taas raikkaat. Jokainen tietää sen pistävän kainalohien hajun, joka tulee puuvillavaatteisiin ja teknisiin alusasuihin. Ero Icebreakeriin on hämmästyttävä.

Noita Icebreakerin paitoja en osaa lakata kehumasta. Hinnat on kovat, maksoin viime kesänä Partioaitassa lyhythihaisesta T-paidasta 55 euroa (alennettu hinta) ja paluumatkalla ostin Saksasta pitkähihaisen paidan hintaan 80 euroa. Paidat ovat olleet jatkuvassa käytössä, ja kunto on yhä kuin uusi. Laatu on siis korkea ja käyttöominaisuudet huippuluokkaa eli hinnalle saa kyllä vastinetta.

Käsineinä mulla oli kuumiin oloihin crossisormikkaat. Kädet ei hikoa ilmavissa hanskoissa, ote kahvaan ja ajotuntuma on erinomaiset nahkahanskoihin verrattuna.

En tiedä, mikä on hyvä jalkine kuumiin oloihin, mutta tiedän, mikä ei ole. Mustat nahkaiset goresaappaat oli huono valinta. Saharassa kun aurinko porotti ylhäältä ja kuumuus kai vielä heijastui maasta takaisin, jalkateriä poltti niin alta kuin päältäkin. En kyllä tiedä, olisiko crossisaappaat olleet yhtään paremmat, ainakaan omani. Kyllä ne on vielä hautovammat, vaikkeivät edes pidä vettä.

Ajopuvuksi maantie/soratieajeluun kuumalla säällä pistäisin kalvottoman allroad-asun. Jos on lähdössä vaikka hiekkakuopalle tai crossiradalle harjoittelemaan, tai muuten on ohjelmassa vähän urheilullisempaa menoa, sitten on tarpeen kevyempi vaatetus, joka ei kyllä sekään auta välttymään siltä, että hiki tulee joka tapauksessa :-)
RiiMi
Pyörä: Honda cbf 1000f

Viesti Kirjoittaja RiiMi »

Jep jep Sunnuntaiehtool tultiin 8v Tyttäreni kanssa Linnanmäeltä ja vastaan tuli sekä kaupungissa
että motarilla vastaan hemmetisti moottoripyöriä mutta about 10 mp:tä joissa kuskilla ja niillä kellä sattu oleen matkustaja kyydis
ajovarusteina oli tämän tyyppistä,kun shortsit,t-paita tai hihaton sellainen ja Crocsit tms. sandaalit. Nättii jälkee,jos sattuu syystä tai toisesta mopo alkaa vikuroimaan ja heittää selästä.
Mun henk.koht mielipide asiaan on,että tämänlaisessa varustuksessa moottoripyörällä ajamisesta
sais antaa yhtä kovan rangaistuksen,kun kypärättä ajosta.
Any bike can be taken off road. The question is:
How much fun did you have doing it
vkoivu
Pyörä: pyörät myyty

Viesti Kirjoittaja vkoivu »

hatussa vika kirjoitti:Jep jep Sunnuntaiehtool tultiin 8v Tyttäreni kanssa Linnanmäeltä ja vastaan tuli sekä kaupungissa
että motarilla vastaan hemmetisti moottoripyöriä mutta about 10 mp:tä joissa kuskilla ja niillä kellä sattu oleen matkustaja kyydis
ajovarusteina oli tämän tyyppistä,kun shortsit,t-paita tai hihaton sellainen ja Crocsit tms. sandaalit. Nättii jälkee,jos sattuu syystä tai toisesta mopo alkaa vikuroimaan ja heittää selästä.
Mun henk.koht mielipide asiaan on,että tämänlaisessa varustuksessa moottoripyörällä ajamisesta
sais antaa yhtä kovan rangaistuksen,kun kypärättä ajosta.
Juu mä ainakin eilen ajelin t-paidassa, sandaaleissa ja shortseissa, en kylläkään moottoritiellä. Kesä on kyllä kivaa aikaa kun tarkenee keveissäkin vaatteissa.
JUHHisi
Pyörä: XR650R vm.-00 & XR400R vm.-97

Viesti Kirjoittaja JUHHisi »

Bilteman suojapaita, ja siinä päällä crossi paita.
Käsissä bilteman "mx-hanskat".

Jalassa hanxin crossi housut, alpinestarin crossi saappaat ja polvisuojat jos on tiedossa mettä pätkää, muuten ilman.

Minä kuulun myös siihen ryhmään joka ei milellään tingi jalkojen suojauksesta. Keli mikä tahansa.

Joskus kyllä tulee vedettyä ilman suojia jos on äkkiä kipasemassa 2km päässä kaupassa. - Tosin niillä reissuilla se yleensä kai sattuu jos sattuu.. :roll:
Ande749
Pyörä: 12GS

Viesti Kirjoittaja Ande749 »

Kyllä minäkin saatan piipahtaa kaupungilla esimerkiksi kaupassa tai jäätelökioskilla ihan t-paidassa ja sortseissa, jalassa joko sandaalit tai puukengät. Varsinaisille surautuksile tulee laitettua aina kuitenkin kunnon varusteet, helteillä kalvottomat krossihousut ja -takki, alle sitten polvisuojat ja panssaripaita.

Aina kun tällaisia keskusteluja tulee, niin tulee myös kauhistelua liian keveistä ajovarusteista sekä siitä, mitä tapahtuuu kun niillä kaatuu. Omasta puolesta sanon, että en minä sorasurautteluille tai maaseutu-GP:ille osallistu niissä varusteissa mutta kyllä taajama- ja kaupunkialueilla voi aivan turvallisesti ajella hyvinkin kevyissä varusteissa. Jopa maantiellä, tosin se ei pitemmällä matkalla ole erityisen mukavaa mutta kyllä muutama kilsa menee aivan helposti. Minä en ole koskaan kaupunki- tai taajama-alueella kaatunut tai ajanut kolaria ilman, että olisin sitä omalla ajotavallani kovasti edesauttanut. Ja silloin kun olen liikkeellä kevyissä varusteissa, ajelen järkevästi ja ihmisiksi. Eikä ainakaan minun allani pyörä yhtäkkiä ja itsekseen ala vikuroida ja selästään heitä, sen takia voin aivan turvallisesti ajella t-paitahihasillani.
Jukka
Site Admin
Pyörä: CFMoto 800 mtx
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jukka »

Onkos kukkaan kokeillu verkkopaitaa alimpana kerroksena mopokäytössä?
Esim repun ja paidan allahan se toimii oikein kivasti, jos ei välitä siitä että iltasella näyttää kinkulta.
vkoivu
Pyörä: pyörät myyty

Viesti Kirjoittaja vkoivu »

Ande749 kirjoitti:Kyllä minäkin saatan piipahtaa kaupungilla esimerkiksi kaupassa tai jäätelökioskilla ihan t-paidassa ja sortseissa, jalassa joko sandaalit tai puukengät. Varsinaisille surautuksile tulee laitettua aina kuitenkin kunnon varusteet, helteillä kalvottomat krossihousut ja -takki, alle sitten polvisuojat ja panssaripaita.

Aina kun tällaisia keskusteluja tulee, niin tulee myös kauhistelua liian keveistä ajovarusteista sekä siitä, mitä tapahtuuu kun niillä kaatuu. Omasta puolesta sanon, että en minä sorasurautteluille tai maaseutu-GP:ille osallistu niissä varusteissa mutta kyllä taajama- ja kaupunkialueilla voi aivan turvallisesti ajella hyvinkin kevyissä varusteissa. Jopa maantiellä, tosin se ei pitemmällä matkalla ole erityisen mukavaa mutta kyllä muutama kilsa menee aivan helposti. Minä en ole koskaan kaupunki- tai taajama-alueella kaatunut tai ajanut kolaria ilman, että olisin sitä omalla ajotavallani kovasti edesauttanut. Ja silloin kun olen liikkeellä kevyissä varusteissa, ajelen järkevästi ja ihmisiksi. Eikä ainakaan minun allani pyörä yhtäkkiä ja itsekseen ala vikuroida ja selästään heitä, sen takia voin aivan turvallisesti ajella t-paitahihasillani.
Erittäin samoilla linjoilla. Usein kauhistellaan jos joku ajelee moottoripyörällä kaupungissa t-paitasillaan 50-60kmh, mutta se tuntuu olevan ihan ok jos joku rullaluistelee 25kmh tai fillaroi 40kmh ilman kunnollista nahka tai tixtexpukua. Tietenkin enempi asfaltti-ihottumaa tulee jos menee mopolla nutulleen 60kmh vauhdissa mitä rullaluistimilla 25kmh, mutta toisalta nutulleen menemisen todennäköisyys moottoripyörällä on huomattavan paljon pienempi mitä rullaluistimilla.

Jos vajaassa ajovarustuksessa ajamisesta puhutaan niin pitäisi kai ensin määritellä mikä on vähemmän vajaan ajovarustuksen määritelmä. Asfaltilla ajettaessa kaikki muut kuin laadukkaat kokonahat erillisellä selkäpanssarilla lienevät enempi tai vähempi vajaita varustuksia. Sorasurautteluun kenties sitten joku muu yhdistelmä.

Vaikka kesähelteillä ajelen joka kesä luokkaa satoja kilometrejä shortseissa ja t-paidassa niin sorasurauttelulle en mielelläni lähde ilman crossipolvareita ja crossipanssaria. Joku muu taasen arvostaa enemmän jotain toista varustusta. Joskus sorasurautteluporukoissamme ajeli eräs lääkäri joka ajeli muistaakseni jossain retkeilyvaatteissa, mutta hänellä oli aina kuitenkin kunnollinen selkäsuoja. Mikäli oikein muistan niin hän taisi sanoa, että kaikkia muita ruumiinosia kun kuulemma saa kohtuudella korjattua, mutta jos selkäranka menee niin silloin peli on selvä.
timo
Pyörä: PELTOKYRPIÄINEN

Viesti Kirjoittaja timo »

vkoivu kirjoitti:Erittäin samoilla linjoilla..

Viime la. polkupyörällä alamäkiennätys 64.22 kmh. Soralla, vain kypärä suojana. Mites muuten?
Pakkohan silläkin on ajaa niin lujaa kuin pystyn (kaveri jäi 0.02 kmh mun huippulukemasta) 8)
En silti ala supermotovermeissä polkemaan, vaikka olis ehkä syytä.
Kevariskootterilla pääsen satasta. Siinä tulee käytettyä ajoasua, koska muu liikenne "käy päälle" koko ajan.

Enduroajossa tulee pipiä väistämättä usein. Kaiken romun lisäksi myös niskatukin nykyään kaulalla. Siperia on opettanut että sekin on tarpeen.
ilduce
Pyörä: 690 ENDURO R

Viesti Kirjoittaja ilduce »

Ajovarusteet helteellä: Samat kuin ei niin helteellä... ...eli metsään ihan crossikamppeet sillä erotuksella, että itse pidän ns. suojapaitaa harttarin sijaan. Kadulla aina nahkaa ja autiomaan taittoon tai lumelle ns. monikäyttöasu (rakentuu kerroksista)...
Jukka Haapamäki
Pyörä: CRF 450R/X

Viesti Kirjoittaja Jukka Haapamäki »

Mitähän jos lähtisikin ensikerralla luistelemaan crossi -varusteissa. :mrgreen:
Sunnuntaina kun oltiin radalla, hirvitti katsella jonkun harrastavan crossia lenkkareissa. :shock:

Ilman varsinaisia ajohousuja ja saappaita on tullut työmatkaa, tai jotain muuta lyhyen etapin asiointia harrastettua.
Takki on tainnut kuitenkin olla aina päällä, kuten kypäräkin tietty. Crossi -varusteissa tulee tosiaan hiki niissäkin, jos yhtään jalosti harrastaa.
Niitä on kuitenkin paljon mielekkäämpää kyllästää urealla, kuin jotain Rukka Goretex takkia ym. matkavarusteita.

Saakohan 'naku-pyörä' kohta oman luokitellun käyttäjänsä? :lol:
Omakinen
Pyörä: KTM 950 SE

Viesti Kirjoittaja Omakinen »

timo kirjoitti: alamäkiennätys 64.22 kmh. Soralla, vain kypärä suojana.
Tuostahan saisi jo sakon....jos ei ylinopeudesta, niin ainakin sukupuolisiveyden loukkaamisesta, jos pelkkä kypärä vartaloa verhoaa.... :roll:
Jani-SRI
Pyörä: 530exc,690RALLY

Viesti Kirjoittaja Jani-SRI »

No eikos tassa seuraavassa kuvassa olisi hyva hellevarustus? :mrgreen: :mrgreen:

Kuva

Kuva lainattu foorumin "amerikan suomalaiset" topicista
.....Ja kayntiin palmun alta :)
RiiMi
Pyörä: Honda cbf 1000f

Viesti Kirjoittaja RiiMi »

Ande 749 kirjoitti:
Eikä ainakaan minun allani pyörä yhtäkkiä ja itsekseen ala vikuroida ja selästään heitä, sen takia voin aivan turvallisesti ajella t-paitahihasillani.[/quote]

Eiks edes syystä tai toisesta?
Any bike can be taken off road. The question is:
How much fun did you have doing it
Ande749
Pyörä: 12GS

Viesti Kirjoittaja Ande749 »

hatussa vika kirjoitti:Ande 749 kirjoitti:
Eikä ainakaan minun allani pyörä yhtäkkiä ja itsekseen ala vikuroida ja selästään heitä, sen takia voin aivan turvallisesti ajella t-paitahihasillani.
Eiks edes syystä tai toisesta?[/quote]

Eipä juuri, jollen minä sitä itse kerjää.
Vastaa Viestiin