Surauttelusaappaista

Kuskien ja pyörien varusteet

Valvoja: Moderaattorit

Thunder
Pyörä: xtz 750

Re: Surauttelusaappaista

Viesti Kirjoittaja Thunder »

Itsellä ollut reilun vuoden käytössä SIDI Discovery rain kengät. Näyttävät hyvin pitkälti samalta kun nuo adventuret. Noissa Discoveryissä ei ole Gore-texiä. Ovat pitäneet silti veden ulkopuolella kelissä kun kelissä. Muutenkin olen ollut tyytyväinen kenkiin. 43 istuu hyvin 42 jalkaan.

Toisina kenkinä ovat Oxtarin tcx comp 2. Ne on sitten paremmat kovempaan rymistelyyn. Ihmisten ilmoilla liikkuessa tuo nivelten narina on hieman kiusallista. Yllättävän hyvin nämäkin ovat pitäneet vettä. Isoon lätäkköön ajettaessa kengät tosin imaisevat vettä. En tiedä mistä saumoista vesi sinne kulkeutuu.

Tukevuus ero noissa kengissö on kyllä huomattava. Siinä vaiheessa, kun pyörä kaatuu päälle ja jalka jää pyörän alle, niin toivoisin jalassani olevan tuo Oxtarit.
THA
Pyörä: Yamaha ja TM
Viesti:

Viesti Kirjoittaja THA »

Oxtar'n iltti on niin keponen, että menee nopeasti rei'ille, oon paikkaillu jesarilla ja sit kangaskaupan liimatarranylonarkeista leikatuin paikoin. Toinen akilleen kantapää on saappaan ja pohjan välinen sauma - vedin omiini kylppärisilikonia sauman päälle ja piti melkein vuoden, sit taas vanhat pois repien ja uutta päälle. Siihen narinaan olen kokeillut vähän kaikkea, vaseliini toimii parhaimmin 8)
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
korpipolku
Pyörä: Gelände/Straße

Viesti Kirjoittaja korpipolku »

Thunder kirjoitti:Siinä vaiheessa, kun pyörä kaatuu päälle ja jalka jää pyörän alle, niin toivoisin jalassani olevan tuo Oxtarit.
Tämä tuli tänään kokeiltua... Ja minäkin toivoisin nyt että jalassa olisi ollut vaikka Oxtarit.
Nilkka on turvoksissa ja ensi viikonloppuna pitäisi cityrunia juosta pkle.

Ihan ok nuo Discoveryt on matka-ajossa mutta nyt menen kyllä kaupoille etsimään jotain suojaavampaa pieniä polkuja varten.
Viaton kepsaus traktoriuralla mäessä, kumolleen, jalka kiven ja pyörän väliin. Että näin.

s
"The tree the tempest with a crash of wood
Throws down in front of us is not bar"
-Robert Frost-
hako
Pyörä: Puolimaastomopoja

Viesti Kirjoittaja hako »

Kokemus puhuu, melkein vuoden juoksut menivät reisille kun nilkka harrasti hiipadaapaa lipan jälkeen. Paljon muovia (hiilikuitua, muuta kovaa), erilliset niveltuet nilkalle ja pitkä, kova varsi. Sitten voi surautella huoletta, muuten on vähän turhan kova prosentti osumista merkitseviä.

Sidillä on Crossfire, Oxtarilla Comp, Gaernella kai joku SG-12? Onhan noita "laskettelumonoja" muillakin.

Pehmeät, ehkä kalvollisetkin saappaat ovat ihan OK kun ajellaan teitä pitkin reissuja.
Kamulae
Pyörä: KTM 690 Enduro R

Viesti Kirjoittaja Kamulae »

Shalom!

Mun kenkäspekulaatio on päätynyt siihen pisteeseen (kuten monella muullakin), että käyttöikä, suojaus ja vedenpitävyys pitäs olla kohdillaan. Eli sääret, varpaat ja nilkka pitäs olla suojattu, vaihteiden ja jarrujen operoinnin liikaa hankaloitumatta. Mun surauttelu on perus allroundia, eli siirtymiä, offia sekä pitempiä reissuja lapin jänkhille, siksi vedenpitävyys ja kunnon suojaavuus on ohittamatomat vaatimukset. Ja jos kenkä vielä jotneki hengittäis, niin sehän ois pelkkää plussaa. Seuraavat ehdokkaat on löytyny tähän mennessä:

1) Sidin Chargerit tuntu tosi hyvältä lestin, liikkuvan nivelen ja kiristyksen puolesta, miinuksena se, etteivät pidä oikeasti sitä vettä. (http://www.motorcycle-superstore.com/2/ ... Boots.aspx)
2) Toiseksi vaihtoehdoksi olen tsekkaillut TCX:n Comp2:sia jotka vielä jalkaan koittamatta. (http://www.motorshop.fi/product/TCX-Com ... oinen.html)
3) Kolmantena vaihtoehtona sitten vedenpitävällä sisäkengällä mainostettu Forma Dominator Comp joka myös testaamatta. (http://www.kolumbus.fi/veikkolaakso/saappaat.htm)

Mulla ei oo aiempaa kokemusta gore -sukista tai sisäkenkä -yhdistelmistä. Tuolla em. VeikkoLaakson sivuilla mainostetaan "lämpöistä ja vedenpitävää teipattua sisäsukkaa" joilla sais kengästä kuin kengästä vedenpitävän. Toimiiko näistä yksilöistä tai yhdistelmistä joku oikeasti? Mitä raati suosittelee?
Black Bombah
KTM 690 Enduro R -09
virta
Pyörä: -
Viesti:

Viesti Kirjoittaja virta »

Itsellä on Garrnen halvassa krossikengässä pari vuotta ollut diadora stonen sisäkenkä (tais maksaa aikoinas 30e erikseen ostettuna). 90% ajosta tulee paksulla sukalla ilman sisäkenkää, mutta ovat pitänyt jalat kuivana ne muutamat sadepäivät kun ovat käyttöön tulleet. Aika vuodenaika riippuvaista käyttö. Kesällä ei pieni kastuminen haittaa ja toisaalta kylmempään aikaan ei kalvo juuri haittaa.
- jani
kane
Pyörä: 950 Adve, H-D

Viesti Kirjoittaja kane »

Veikko Laakson sukat on ollu käytössä jonkun aikaa. Ei ne huonot oo mut ei ne vettä ihan täysin pidä.
Vanhoissa Windeissä oon niitä käyttäny pahalla kelillä ja kyllä jalat paljon kuivempina pysyy ku esim.
Alpinestarsissa(tech3) ilman tota sukkaa. Niin ja Windit oikeen imee vettä itteensä.
Kelvollinen ja huokea eli hintalaatusuhde kohdallaan.
THA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja THA »

Ainakin Oxtar-merkin aikaiset mallit on iltistään heikkoja, eli niihin tulee reikiä ja sitten alkaa vuotaa. Muuten kaksia kyseisen vamistajan saappaita käyttäneenä voin sanoa vaan hyvää (mua ei narina haittaa) ja tuntuu muuten ihan hirveältä ajaa alppareilla noiden jälkeen. Sidin lesti on vielä paljon kapeampi. Se olis kans yks asia mitä sun tattis miettiä, meinana jos alpparin lesti on just ihana, niin sidi ei ikinä istu mukavasti, TCX vielä 1-2 numeroo isompana toimii.
- tieto vähentää tuskaa
- TM 100jE "rin-tin-tin"
t.t.tammi
Pyörä: Pan European 1991
Viesti:

Viesti Kirjoittaja t.t.tammi »

Kamulae kirjoitti: Mulla ei oo aiempaa kokemusta gore -sukista tai sisäkenkä -yhdistelmistä. Tuolla em. VeikkoLaakson sivuilla mainostetaan "lämpöistä ja vedenpitävää teipattua sisäsukkaa" joilla sais kengästä kuin kengästä vedenpitävän. Toimiiko näistä yksilöistä tai yhdistelmistä joku oikeasti? Mitä raati suosittelee?
Kannattaa melkein unohtaa toi hyvä suojaus ja vedenpitävyys samas kengässä.
Itsellä on ollu sidin crossisaappaiden kanssa goresukat mitkä on ohuemmat mitä noi sisäkengät ja on pysyny varpaat kuivina ja kuumalla kelillä ei hiosta niin pahasti.
Paljon paremmat noi ainakin on mitä sealskinit jotka hikoo heti varpaat märiksi.
Lämpimällä kelillä ei tosin juuri haittaa vaikka vesi tulee sisään, hetki siirtymää niin saappaat on taas kuivat paitsi jos on noi sealskinit jalas.
Teemu Paimiosta
"epäonnistumisen vaara on olemassa kun kyvytön ohjaa halutonta tekeen viratonta hommaa...."
Mopo-/ajelukuvia:Onedrive ja vimeo
rainerb
Pyörä: AT RD07a + ST1100

Viesti Kirjoittaja rainerb »

THA kirjoitti:Ainakin Oxtar-merkin aikaiset mallit on iltistään heikkoja, eli niihin tulee reikiä ja sitten alkaa vuotaa. Muuten kaksia kyseisen vamistajan saappaita käyttäneenä voin sanoa vaan hyvää (mua ei narina haittaa) ja tuntuu muuten ihan hirveältä ajaa alppareilla noiden jälkeen. Sidin lesti on vielä paljon kapeampi. Se olis kans yks asia mitä sun tattis miettiä, meinana jos alpparin lesti on just ihana, niin sidi ei ikinä istu mukavasti, TCX vielä 1-2 numeroo isompana toimii.
Nyt on pakko kysyä, kun kaksi paria Oxtar/TCS monoja kaapissa seisoo... Mikä ihmeen "ilti", josta ne on heikkoja? :P Tuo sana ei kyllä kuulosta lainkaan tutulta "täälä Oulusa.." :lol:

Nariseehan ne, mutta lesti on mukavan leveä, ja pohjeosa on todella riittävän iso ja sopiva paksummillekin pohkeille. Ja ne metalliset lukot....
Follow your front wheel, keep the rubber stuff down and the shiny parts up.
THA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja THA »

No en muutakaan keksi sille kuin "Iltti", eli se kieli vaikka lenkkareissa, jonka yli nauhat kulkee. Miksikä tota sitten Oulussa kutsutaan? On TCX/Oxtar ainakin Comp, Comp2 ja Pro2 malleissa niin ohut, että hankaantuu alle puolen vuoden ajoilla puhki. En sit tiiä jos pitäis solkia niin löysällä, että monot lutkais jaloissa ympyrää.
Pohkeen suoja noissa on tosiaan hyvä, ei tuu enää spoorissakaan mustelmia jalkatapeista. Vielä kun niihin sais teräsvälipohjan, kapeemmilla jalkatapeilla alkaa jalkapohja pidemmissä tappivedoissa puutua.
SealSkinzit on ihan paskat, ei niinkään et olisin saanu harmaita niiden hengittämättömyydestä (paljon mukavampi kun lämmin kosteus pysyy sisällä ja kylmä kosteus ulkona vrt. vuotaa suoraan läpi), mutta kun ne vuotaa sieltä sukan suusta sisään vettä! Kaiken lisäks, kun rukkaa saappaita niin, ettei vedenpintä sisällä nouse yli SS:n varren suun, ne vuotaa silti jo yhden 1/3 päitsin jälkeen - tai tarkalleen ottaen 90km jälkeen, sitä ennen ajettu testiä n. 60km. Duell'n Goresukat oli rock noihin verrattuna, menin tyhmänä antamaan pois kun yks junnu tarvitti ja nyt on hinta jo lähes tähtitieteellinen.

Noita Diadoran / Forman / etc. samat mikä miläkin merkillä nivelsaapikkaita etsiskelen itse asiassa edelleen. Paniikki meni jo, nimittäin Euromarketin suutari Tampereella loihti ties kuinka paljon lisää käyttöikää mun Comppeihin - liimas muovit jollain ihmeliimalla kasaan ja on vaan toimini edelleen kuin uutena. Miekkosella järki päässä, nivelsysteemikin toimii edelleen 100%.
- tieto vähentää tuskaa
- TM 100jE "rin-tin-tin"
RolfV
Pyörä: Honda XRV 750 RD04 1990

Viesti Kirjoittaja RolfV »

Sen hirviömäisen narinan (Oxtar) sain pois kun sulatin minkkiöljyä juoksevaksi mikrossa ja sitten kaasin sitä lurauksen joka saranan
jostain reiästä sisään niin että sitä pulahti saman saranan alle ja muista reiistä ulos. Käsittelyn jälkeen olen nyt muutaman kerran ajellut rankkasateissa ja taas kuivattanut saappaat eikä vieläkään narise. 8)
RolfV
IiHaa
Pyörä: R 100 GS

Viesti Kirjoittaja IiHaa »

No niin.Pitkän vertailun ja pähkäilemisen jälkeen tuli kokeiltua kaikenmaailman saappaita.Sidin Adventureita ensin meinasin mutkun ei tää mun lättäjalka sopinu mihinkään Sideihin.Alpparit sopi hyvinkin mut tuntu liian muovisilta,mun mielest.No,TCX Pro 2 tuli sit ostettua ,sellaiset nivelöidyt ja sisäkengälliset,sopii hyvin mun jalkaan.Joo,viikon verran niit nyt sit ajossa käytetty ja olen tyytyväinen niihin 8)
HondaCR250
Pyörä: Honda cr 250

Viesti Kirjoittaja HondaCR250 »

Hei,

Mulla on myynnissä seuraavat saapikkaat:

661 Comp 2010 motocrosskengät. Käyttämättömät. Koko US 10, eli eur 43, mikä vastaa 28 cm pohjallisen pituutta. Väri valkoinen. Hinta/laatu -suhde kohdallaan kuten aina 661 crossikamoissa. Siisitit ja toimivat kengät, mutta itselle aivan liian isot. Tilattu Chainreaction Cyclestä, jonne palautus maksullinen.

Linkki sivulle: http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... elID=39447

Linkki huutonettiin: http://www.huuto.net/kohteet/661-comp-m ... /138589787

Hinta 115 eur.

Kengät ovat Oulussa. Voi tulla kokeilemaan!

Terv. Ilkka
ceevu
Pyörä: 900ss elefant+fe 501 Husaberg +TE610++++

Viesti Kirjoittaja ceevu »

Nyt voi kantaa omaa kortta kekoon ja todeta että noi kärkkäisen myymät falco:t ajaa kyllä asiansa ainakin ton husan kanssa. Mopo kintuille(liian kapeita polkuja kun ei mahdu stonga näreitten välistä:( ) ei haittaa ja kantoja/kiviäkin voi potkia vauhdissa...Lisänä nivel joka mahdollistaa myös kävelyn. Toki tukevampiakin on olemassa ja niihin varmaan kannattaa panostaa jos meinaa kovaa ajaa...
Vastaa Viestiin