Vahvin kartta ja syötöt täysillä tuntus riittäävän pitämään ketjut kosteana, mutta sitten sitä sotkua on rengas ja jokapaikka täynnä.
Pro-Oiler matkaenskassa
Valvoja: Moderaattorit
Pro-Oiler matkaenskassa
Millaisia kokemuksia on porukalla kyseisestä laitteesta, jos viihtyy soralla? Itsellä on ollut nyt noin 2500km, josta valitettavasti iso osa assua, mutta ei meinaa löytyä sopivaa "syöttöä" hiekkatielle millään. Vai onko se ihan turha edes kuvitella, että mikään oileri pystyisi pitämään ketjut edes jotensakin puhtaana pöllyävässä hiekassa?
Vahvin kartta ja syötöt täysillä tuntus riittäävän pitämään ketjut kosteana, mutta sitten sitä sotkua on rengas ja jokapaikka täynnä.
Osaksi näyttäisi johtuvan siitä, että öljy ei levittyisi tarpeeksi pitkälle alalle vaan tulee klimppinä yhteen kohtaan. Öljynä olen käyttänyt normaali moottoriöljyä 10w50. Tietty jos kokeilis vaihteistoöljyä, mutta se tuskin auttaa puhdistumista.
Re: Pro-Oiler matkaenskassa
Minulla oli edellisessä pyörässä Pro-oileria vastaava (oma valmiste, mutta sama toimintatapa kuin proossa) automaattirasvari. Sekin toimi ongelmitta asfaltilla, mutta muualla ei oikein mitenkään. Ongelmallisin tilanne on jos/kun ketjuista lähtee kaikki rasva pois jossain suolutakossa revittäessä. Sen jälkeen ketjut ei rasvaannu "perusrasvaiseksi" muuta kun manuaalisesti. Kurapyörälle parasta ketjujen hoitoa lienee automaatti/napista toimiva rasvari reilulla syötöllä ja pesee vaan ne roiskuneet öljyt kiltisti pois?
Tänä kesänä en ole rasvannut ketjuja kertaakaan, koska satunnainen rasvaus jollain ketjuvaseliinilla on todennäköisesti huonompi vaihtoehto. Kuvittelen, että vaseliini vaan imee kaiken p**kan itseensä ja ketjut/rattaat kuluvat tuplavauhtia.
Tänä kesänä en ole rasvannut ketjuja kertaakaan, koska satunnainen rasvaus jollain ketjuvaseliinilla on todennäköisesti huonompi vaihtoehto. Kuvittelen, että vaseliini vaan imee kaiken p**kan itseensä ja ketjut/rattaat kuluvat tuplavauhtia.
No minullakin oli ajatuksena aiemmin, että ketjut kuivana ajelen. Jonkun aikaa kerkesin tätä soveltaakin, mutta näytti, että ne rullat muuttaa väriään (kuumentuu kitkasta). Joko jatkuvasti sitä öljyä, tai ei ollenkaan oli mun ajatus. Meinaan, jos niitä vähän rasvaa, niin kaikki hiekka tarttuu niihin ja hiomatahna on valmis. Kuivana ei hiekka tarttus ja tarpeeks märkänä se lentäs pois. Päädyin sitten illan herkkinä hetkinä tuohon sottaisempaan vaihtoehtoon.
Tuntuu ne tuolla lätäkön takana ajelevan ihan kuiviltaan ja isoja kilometrimääriä setillä.
Yamato kirjoitti:Tänä kesänä en ole rasvannut ketjuja kertaakaan, koska satunnainen rasvaus jollain ketjuvaseliinilla on todennäköisesti huonompi vaihtoehto. Kuvittelen, että vaseliini vaan imee kaiken p**kan itseensä ja ketjut/rattaat kuluvat tuplavauhtia.
Voihan sitä ruutata välillä sillä primerointiasennolla.
Kokeile jotain muuta öljyä, nimenomaan vaihteistoöljyä. Niitäkin on sitkostettuna (mm. LE). Jos haluat pitää paikat puhtaana, niin sitten täytyy tyytyä ajelemaan ketju kuivana. Siisti pyörä + hyvä voitelu hiekkapölyssä ei ole tästä maailmasta.
Kokeile jotain muuta öljyä, nimenomaan vaihteistoöljyä. Niitäkin on sitkostettuna (mm. LE). Jos haluat pitää paikat puhtaana, niin sitten täytyy tyytyä ajelemaan ketju kuivana. Siisti pyörä + hyvä voitelu hiekkapölyssä ei ole tästä maailmasta.
Miten tää oikein menee...
Ei ole mitään väliä, jos ajaa kovaa ja pääsee ensimmäisenä perille, mutta on väärässä paikassa. Mukaillen Iina Rytikangas
Seikkailu alkaa, kun suunnitelma pettää
Ei ole mitään väliä, jos ajaa kovaa ja pääsee ensimmäisenä perille, mutta on väärässä paikassa. Mukaillen Iina Rytikangas
Seikkailu alkaa, kun suunnitelma pettää
Takana on nyt noin 3500 km Lapin reissu joka on sisältänyt vuoron perään asfalttia, kuivaa ja märkää soraa ja suota. Kotarissa (990 Adv) on Pro-Oiler vakiokartalla. Pölisevällä pinnalla lisäsin syötön maksimiin. Totesin kuten ketjun aloittajakin, että jos ketju on jatkuvassa pöllytyksessä, öljyä pitäisi ruikkia litratolkulla jos aikoisi pitää sen täysin kosteana.
Kuitenkin ketju puhdistui yllättävän nopeasti kun pöly väheni tai loppui. Muutaman kymmenen kilsan ajon jälkeen se näyttää lähes vasta puhdistetuilta ja rullat kiiltelevät öljystä. O-renkaiden ympärillä ei ole mujua. Itse asiassa majoituin pari tuntia sitten ja hämmästelin juuri pihassa ketjun kuntoa. Tänään on pöllytetty varmaan noin 300 km soratietä. Olen käyttänyt tavallista 80/90 vaihteistoöljyä ilman sitkoja.
Kaikkiaan Oiler on ollut kiinni vasta noin 6000 km joten ketjun kestoiästä on liian aikaista sanoa mitään. Mutta ketju puhdistuu ja voitelutilanne paranee heti kohta kun pölytys loppuu tai vähenee. Jos vaihtoehtoja katsotaan niin kuinka moni pysähtyy ketjuja huoltamaan heti asvaltille saapuessaan? En minä ainakaan.
Yhtä hyvin Oiler on toiminut toisessakin pyörässä, mutta sillä ajetaan asvaltilla. Siinä manuaalirasvaus olisi työlästä kun ei ole keskiseisontatukea.
Saa olla eri mieltä mutta itse aion ruuvata oilerin seuraavaankin pyörään. Se vähentää huoltoa niin paljon että ketjuvetoista ei tarvitse sen takia vaihtaa keppivetoiseen.
Kuitenkin ketju puhdistui yllättävän nopeasti kun pöly väheni tai loppui. Muutaman kymmenen kilsan ajon jälkeen se näyttää lähes vasta puhdistetuilta ja rullat kiiltelevät öljystä. O-renkaiden ympärillä ei ole mujua. Itse asiassa majoituin pari tuntia sitten ja hämmästelin juuri pihassa ketjun kuntoa. Tänään on pöllytetty varmaan noin 300 km soratietä. Olen käyttänyt tavallista 80/90 vaihteistoöljyä ilman sitkoja.
Kaikkiaan Oiler on ollut kiinni vasta noin 6000 km joten ketjun kestoiästä on liian aikaista sanoa mitään. Mutta ketju puhdistuu ja voitelutilanne paranee heti kohta kun pölytys loppuu tai vähenee. Jos vaihtoehtoja katsotaan niin kuinka moni pysähtyy ketjuja huoltamaan heti asvaltille saapuessaan? En minä ainakaan.
Yhtä hyvin Oiler on toiminut toisessakin pyörässä, mutta sillä ajetaan asvaltilla. Siinä manuaalirasvaus olisi työlästä kun ei ole keskiseisontatukea.
Saa olla eri mieltä mutta itse aion ruuvata oilerin seuraavaankin pyörään. Se vähentää huoltoa niin paljon että ketjuvetoista ei tarvitse sen takia vaihtaa keppivetoiseen.
SF 1098S
MTS V4S
MTS V4S
Jaatko tiedon, mikä vakiokartta on kyseessä? 17 oli minulla vakiona ja totesin aivan liian laihaksi. Puhdistumista ei minulla tunnu tapahtuvan, vaikka asfalttia välillä ajaakin. Kokeilemaan siis vaihteistoöljyä, jos se muuttaisi asiaa.
Hanski T kirjoitti:Takana on nyt noin 3500 km Lapin reissu joka on sisältänyt vuoron perään asfalttia, kuivaa ja märkää soraa ja suota. Kotarissa (990 Adv) on Pro-Oiler vakiokartalla. Pölisevällä pinnalla lisäsin syötön maksimiin. Totesin kuten ketjun aloittajakin, että jos ketju on jatkuvassa pöllytyksessä, öljyä pitäisi ruikkia litratolkulla jos aikoisi pitää sen täysin kosteana.
...
Mulla on 16 edessä, en usko että näin pieni ero välityksessä vaikuttaa. Nyt en muista kartan numeroa, käytin sitä mitä ohjeessa suositeltiin. Kannattaa tarkistaa etteivät letkut ole lytyssä, sekä viiksien asento. Ohessa pari asennuskuvaa. Tuolloin ketjussa oli vielä purkkirasvaa. Matkaraporttikuva on kuva on Lapin reissulta pian soralta poistumisen jälkeen. Rattaan keskeltä ja vanteesta näkyy että pöllytystä on ollut, mutta ketjun rullat jo kiiltelevät tuoreesta öljystä.
Viiksien keskeltä menevä pultti pitää jättää sen verran löysälle että suuttimet pääsevät kääntymään tarpeen mukaan. Letku kannattaa huolellisesti asetella siten ettei se kampea suutinta kumpaankaan laitaan.
Kuvat näyttävät tulevan viestiin käännetyssä järjestyksessä.
Viiksien keskeltä menevä pultti pitää jättää sen verran löysälle että suuttimet pääsevät kääntymään tarpeen mukaan. Letku kannattaa huolellisesti asetella siten ettei se kampea suutinta kumpaankaan laitaan.
Kuvat näyttävät tulevan viestiin käännetyssä järjestyksessä.
- Liitteet
SF 1098S
MTS V4S
MTS V4S
- JUHHisi
- Pyörä: XR650R vm.-00 & XR400R vm.-97
Joskus aikoinaan tuli kirjoteltua näin:
Näin jälkeenpäin oon aatellu että vois taas laittaa vähä rypsiöljyä, niin sais notkistettua ketjuja. Ja boonuksena tosiaan että oli todella helppo pestä pois toi roiskunut öljy-skeida.pääs öljy loppumaan rasvarista kun olin mökillä, eikä löytynyt muuta öljyä kuin rypsiöljyä jääkaapista. Laitoin sitä ketjurasvariin ja lähdin ajelemaan kotia kohti. n.60km myöhemmin totesin että rypsiöljy on melko liukasta tavaraa..
Öljyä oli pitkinpoikin vannetta, magneetonkoppaa, lokasuojaa jne.. Mutta samalla se myös tuntu puhdistavan ketjuja. Ketjujen nivelet notkistu ja itse ketjuista katos se pinttyny paskakerros.
Myös rypsiöljy lika irtosi todella helposti takaventeesta kun sen pesin. Toi rypsiöljy ei silleen "jymähdä" takavanteeseen kiinni mitä noi normaalit moottoriöljyt tuntuu tekevän.
- Ilipo
- Pyörä: KTM 990 Adventure
Pro-Oiler matkaenskassa
Moro,
Onko kukaan askarrellut Pro-Oileria 8Gessuun? Eilen illan tappelin tuota pyörään kiinni ja muutoin se toimiikin, mutta nopeussignaalia en saanut toimimaan. Yritin ottaa signaalin "lisälaitepistokkeesta" johon googlettamisen perustella pitäisi tuo signaali tulla.
Onko tuossa ainoa vaihtoehto tuo Reed Switch?
-Ilkka
Onko kukaan askarrellut Pro-Oileria 8Gessuun? Eilen illan tappelin tuota pyörään kiinni ja muutoin se toimiikin, mutta nopeussignaalia en saanut toimimaan. Yritin ottaa signaalin "lisälaitepistokkeesta" johon googlettamisen perustella pitäisi tuo signaali tulla.
Onko tuossa ainoa vaihtoehto tuo Reed Switch?
-Ilkka
-
Timo Kalkkila
- Pyörä: KTM 1390 SAS Evo
Joo se jossain malleissa navigaattoriplugiin tuleva signaali ei kasisatasessa näytä toimivan. Tosin millään mittalaitteella en sitä varmistanut.
En viitsinyt rakennella ylimääräisiä vikakohteita, joten päädyin käyttämään pelkästään "emergency modea". Tuollakin tavalla annostelu onnistuu kohtuu hyvin.
Timo
En viitsinyt rakennella ylimääräisiä vikakohteita, joten päädyin käyttämään pelkästään "emergency modea". Tuollakin tavalla annostelu onnistuu kohtuu hyvin.
Timo
- Ilipo
Pro-Oiler matkaenskassa
Mä mittasin ton plugin ja ainakaan mä en saanut sieltä mitään lukemaa... Saiskohan tuon jostain aktivoitua? Täytyypä kysäistä huollosta, vaikka vastauksen jo arvaankin :/
Periaatteessa haluaisin tuon pyörimistiedon tuolle vehkeelle kun siitä nyt tuli maksettua
-Ilkka
Periaatteessa haluaisin tuon pyörimistiedon tuolle vehkeelle kun siitä nyt tuli maksettua
-Ilkka
- Ilipo
Pro-Oiler matkaenskassa
Edit: tupla
AT:ssa on proileri ollut käytössä kohta 40 tkm. Käytössä suositeltu kartta, pääsääntöisesti siistillä kelillä pyörii asetus 8:n paikkeilla, kun olosuhteet huononee niin heti kympille ja primeä kerta pari riippuen muutoksen rajuudesta. Kovalla sateella, mudassa jne laitan EE-moodilla syötön kovalle.
Ketjun rasvaisuuden olen pyrkinyt pitämään sllaisena, että o-renkaat vaikuttaa kevyesti öljyisiltä ja rullillakin on jotain. Sinänsä ei tarvitse olla öljyä tippuva. Tähän asti on kyllä pyörää öljyllä sotkettu ja ei se kuitenkan ole huolenaiheena nro 1. Pari alkupeäis nokkaa käytin, kunnes tein jarruputkesta uuden joka syöttää takarattaan sisäpuolelle, leviää käytännössä samoin kuin kaksinokkaisella.
Öljysäiliön korvasin tiiviimmällä lennokkitankilla.
Ehdoton varuste kun siihen kerran tottuu.
Ketjun rasvaisuuden olen pyrkinyt pitämään sllaisena, että o-renkaat vaikuttaa kevyesti öljyisiltä ja rullillakin on jotain. Sinänsä ei tarvitse olla öljyä tippuva. Tähän asti on kyllä pyörää öljyllä sotkettu ja ei se kuitenkan ole huolenaiheena nro 1. Pari alkupeäis nokkaa käytin, kunnes tein jarruputkesta uuden joka syöttää takarattaan sisäpuolelle, leviää käytännössä samoin kuin kaksinokkaisella.
Öljysäiliön korvasin tiiviimmällä lennokkitankilla.
Ehdoton varuste kun siihen kerran tottuu.
- Ilipo
Pro-Oiler matkaenskassa
Juu eli huollosta se varmistui... Nopeussignaalin saaminen on vaikeaa/mahdotonta, eli reed-anturin virittelyyn mars...
-Ilkka
-Ilkka
Pro-Oiler matkaenskassa
Kas, Ilipo taistelee saman ongelman kanssa kuin mä... Onkos arvon raadilla antaa elämänohjeita 990 Adven (ABS) nopeussignaalin löytämiseen 
Exercise your smile, ride a KTM