Ihanteellinen matkaenduro mikä se on ?

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

panttiroiko
Pyörä: XR650L, Guzzi Stelvio NTX, Guzzi Jackal

Re: Ihanteellinen matkaenduro mikä se on ?

Viesti Kirjoittaja panttiroiko »

Ja tämäkö oli tällä hetkellä se ketju, jossa piti kehua omaa pyörää?

Hondahan se olla pitää, jos meinaa jossain missälie reissata ja remontit pitää tehdä purukumin ja rautalangan avulla. Eli XR650L, joita saa tosi näppärästi jenkeistä uudenkarheana... Eli tässä taitaa tulla se ongelma, että Euroopassa kohtuuikäisiä on vähän ja kysyntää on paljon.

Oikeasti hyvä vaihtoehto olis varmaan pikku-Adve, mutta kuka sitä nyt Kotarilla, kun niitä oranssimiehiä on tämäki foorumi pullollaan...
Lakupilotti
Pyörä: Laku

Viesti Kirjoittaja Lakupilotti »

Hyvinpä se näkyi XR nielevän asfalttia, soraa ja kivikkoa - melkein yhtä hyvin kuin Laku. Hymiöitä...
Make & Laku
Where ever you go, there you are !
jonkko
Pyörä: KTM 640 Adventure

Viesti Kirjoittaja jonkko »

No kaikkihan ne nielee,jotkut vaan sylkäisee turhat ulos :mrgreen:
Sottapytty
Pyörä: BMW G650XChallenge

Viesti Kirjoittaja Sottapytty »

Ainahan sitä on ilo esitellä omia vehkeitään! :wink:

- kisaenduron ketteryys

En nyt oikein tiedä siitä kisaketteryydestä mutta, ainakin joitain Baja-tyylisiä aavikkokisoja on tuolla vehkeellä ajettu.

- ei liikaa painoa

144 kg. kuiva, 156kg. märkä. :roll:

- normaalit huoltovälit ( ei 10h)

10000km/vuosi.

- tarpeeksi pitkä tomintasäde

Kulutus on n. 3,5 - 5 litraa.
Oma tankki on 9l.= toimintasäde n.180-250km.
Lisätankki Touratech +16l.= n.+500-700km.
Takatankit esim. +7l.= n.+140-200km.

-mahdollisuus lastata vähintään viikon kamat mukaan , eli matkustaminen ilman huoltoautoa...

Alumiinisen takarungon jonkinlainen vahvistelu lienee paikallaan, jos tavaramäärä takana ylittää muutaman kilon.

- luotettava tekniikka

Kyllähän sä varmaan Bmw:t tunnet?

- helppo korjata keskellä ei mitään

Tietokoneet lienee se ainoa kompastuskivi?

-kohtuuhintainen

Lienee suhteellista :wink:

Ilmatoimisen takajousen/iskarin vaihto perinteiseen jousikantoiseen voisi olla ns. varmanpäälle valinta.
Yksi pysyvä vuoto ja ajat lopun matkan perä täysin lysyssä, melkein kuin apinakiikku chopperilla. Kaikki kolme silmää katsoen eteenpäin :lol: (Itse olen täysin tyytyväinen ilmamalliin)
Viimeksi muokannut Sottapytty, La Marras 20, 2010 11:58 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
TTA

Viesti Kirjoittaja TTA »

Mitä nyt on tullu muutamalla pyörällä ajeltua tai nähtyä sivusta niin

1200GS on hiukan raskas mutaikoihin mut mitä 2008 viikko kierrettiin Vienan Karjalaa niin jos kaikki muutkin matkustavat ovat samanpainosilla vehkeillä niin eteneehän se - vaikka välillä hitaasti. GS:ään saa lastata mitä vaan kyytiin ja ominaisuudet vaan paranee. Samalla reissulla tuli todettua et Africa Twin on aika fiksu safarilaite (pohja suojattu kunnolla jo vakiona, 21" etupyörä, ilmanotto (RD07) tankin alla suht korkeella, jne...
DRZ400:aan taas ei kestä laittaa oikein mitään matkatavaraa pyörään kiinni kun jo menee ajo-ominaisuudet sudeksi - jos niitä vakionakaan juuri on. Tehot riittää metsään mut soratiellä loppuu nopeesti kesken jos vähänkään yrittää fiilistellä.
KTM690:n tuntu fiksulle matkavehkeelle (voimaa, kohtalaisesti ketteryyttä, maavaraa, jne...) kunnes nyt todistellu et kaasarivehje sentään jotenkin kulkee rikkaalla tai laihalla tai pätkien kun kotarit tuppaa hyytymään tien varteen eikä ongelmaa tarvi käydä metsässä selvittämään ilman kompuutteria.
LC4 eli 640 Adven luotettavuudesta en tiedä mut vaikuttais aika fiksulle safarivehkeelle. Kaasarilla ja riittävällä jousituksella ja maavaralla.
BMW:n X:ssä on taas se ruisku joka toimii tai sitten ei.
Mitä tullu KTM 990 Advella ajettua niin alustahan siinä on aika mukava verrattuna Bemariin mut painoa on mutahautoihin silti liikaa.

Jos funtsii ruiskua niin esim. oma 1200GS ei lähde lainkaan käyntiin jos eräs pienenpieni heiveröinen liitin on auki (kampiakselin asentotunnistin ;) ) ja seokset menee ihan sekasin jos esim. kaasun asentotunnistimen liittimeen pääsee vettä. Jos on imuilman lämpötilamittaria, kaasun asentotunnistinta, kampiakselin asentotunnistinta, lamdaa ja vielä vaikka mitä anturia niin aika riski on et joku niistä hajoo ihan vaan vaikka ilman syytä jossain keskellä korpea. Onhan tietty noissa kaasarivehkeissäkin elektroniset sytytysboxit jotka voi hajota ja esim. jos jännitteensäädin hajoo ja akku tyhjenee niin ei syttyboxi jaksa enää antaa kipunaa ja meno loppuu siihen. Toisaalta vaikka auton akku tarakalle ja taas mennään pitkät matkat.

Itse lähtisin varmaan kevyttä matkaenduroa jalostaa jostain 640 Advesta. Jos ruisku saa olla niin Bemarin X vois olla ihan ok. Husqvarnan TE 610 vaikuttaa myös ok aihiolta vaikka sellasen oon nähnykin hajoavan. F800 GS vois olla ihan ok mut painoa alkaa olla märkänä jo yli 200kg.
talkku
Pyörä: T7 , XT500-79

Viesti Kirjoittaja talkku »

xr650r http://i55.tinypic.com/s67ng4.jpg huonoa alu takahäkki ja öljyn vaihtoväli. ktm 640 adventurelle ääni http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=632893
-jn-
Pyörä: SE/EXC350/GS

Viesti Kirjoittaja -jn- »

TTA kirjoitti:Mitä nyt on tullu muutamalla pyörällä ajeltua tai nähtyä sivusta niin

1200GS on hiukan raskas mutaikoihin mut mitä 2008 viikko kierrettiin Vienan Karjalaa niin jos kaikki muutkin matkustavat ovat samanpainosilla vehkeillä niin eteneehän se - vaikka välillä hitaasti. GS:ään saa lastata mitä vaan kyytiin ja ominaisuudet vaan paranee. Samalla reissulla tuli todettua et Africa Twin on aika fiksu safarilaite (pohja suojattu kunnolla jo vakiona, 21" etupyörä, ilmanotto (RD07) tankin alla suht korkeella, jne...
DRZ400:aan taas ei kestä laittaa oikein mitään matkatavaraa pyörään kiinni kun jo menee ajo-ominaisuudet sudeksi - jos niitä vakionakaan juuri on. Tehot riittää metsään mut soratiellä loppuu nopeesti kesken jos vähänkään yrittää fiilistellä.
KTM690:n tuntu fiksulle matkavehkeelle (voimaa, kohtalaisesti ketteryyttä, maavaraa, jne...) kunnes nyt todistellu et kaasarivehje sentään jotenkin kulkee rikkaalla tai laihalla tai pätkien kun kotarit tuppaa hyytymään tien varteen eikä ongelmaa tarvi käydä metsässä selvittämään ilman kompuutteria.
LC4 eli 640 Adven luotettavuudesta en tiedä mut vaikuttais aika fiksulle safarivehkeelle. Kaasarilla ja riittävällä jousituksella ja maavaralla.
BMW:n X:ssä on taas se ruisku joka toimii tai sitten ei.
Mitä tullu KTM 990 Advella ajettua niin alustahan siinä on aika mukava verrattuna Bemariin mut painoa on mutahautoihin silti liikaa.

Jos funtsii ruiskua niin esim. oma 1200GS ei lähde lainkaan käyntiin jos eräs pienenpieni heiveröinen liitin on auki (kampiakselin asentotunnistin ;) ) ja seokset menee ihan sekasin jos esim. kaasun asentotunnistimen liittimeen pääsee vettä. Jos on imuilman lämpötilamittaria, kaasun asentotunnistinta, kampiakselin asentotunnistinta, lamdaa ja vielä vaikka mitä anturia niin aika riski on et joku niistä hajoo ihan vaan vaikka ilman syytä jossain keskellä korpea. Onhan tietty noissa kaasarivehkeissäkin elektroniset sytytysboxit jotka voi hajota ja esim. jos jännitteensäädin hajoo ja akku tyhjenee niin ei syttyboxi jaksa enää antaa kipunaa ja meno loppuu siihen. Toisaalta vaikka auton akku tarakalle ja taas mennään pitkät matkat.

Itse lähtisin varmaan kevyttä matkaenduroa jalostaa jostain 640 Advesta. Jos ruisku saa olla niin Bemarin X vois olla ihan ok. Husqvarnan TE 610 vaikuttaa myös ok aihiolta vaikka sellasen oon nähnykin hajoavan. F800 GS vois olla ihan ok mut painoa alkaa olla märkänä jo yli 200kg.
Moi

Olen aika paljon samoilla linjoilla TTA kanssa,
640 Adve suhteellisen halpa aihio rakentamiseen , keula kevyeksi ja jonkinnäkoinen "rally" tyyppinen etukate, paino ja tehot kohdallaan , laittaisin pehmeät laukut alumiinisten sijasta.

ISO Bemarin Gs on liian painava yksinkertaisesti , kun pyörää ei saa yksin pystyyn laukkuja purkumatta se syö miestä :lol: , ja olen todennut että mun reissut menee aina liian pieneille teille joten on pakko hommata oikeanlainen pyörä sitä varten .

Ruiskuvehkeitä en halua , mun pikku bemari on ja pari kertaa jättynyt mut mettään , eikä siinä ole kick starrtia .... :evil: , viimeksi viime sunnuntaina seison 3 tuntia joessa ennenkuin vaimo pääsi hakemaan ja saatiin pyörä hinattua autolla joen pohjasta ...., aina ei olla paikassa jossa voi soittaa kaverille tai vaimolle :roll:

Sitten toi DR 650 kiinnostaisi , mutta noita uudempia pitäs tuoda rapakon takaa ja en ole varma saako niitä edes Suomessa kilpiin .

terv. -jn+
Tärkeintä ei ole päämäärä vaan liike ....

mopokuvia http://www.hobby.pic.fi/
markusj
Pyörä: 640 A r

Viesti Kirjoittaja markusj »

Jammu TTR 600 tilavalla hilpetööritankilla. Kohtuu varma mylly, saanut joskus jonkinmoisella ö(tms.)-alustallakin.
-markus-
Jarno
Pyörä: KTM 640 Adv R
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarno »

TTA kirjoitti:Onhan tietty noissa kaasarivehkeissäkin elektroniset sytytysboxit jotka voi hajota ja esim. jos jännitteensäädin hajoo ja akku tyhjenee niin ei syttyboxi jaksa enää antaa kipunaa ja meno loppuu siihen. Toisaalta vaikka auton akku tarakalle ja taas mennään pitkät matkat.
Jos en ihan väärin 640Adven sähkökuvaa tavannut niin CDI-boxin sähkönsyöttö on suoraan staattorilöta, ennen jännitteensäädintä.

Näin oli myös -84 XL600r hondassa, sytkälle oli oma syöttö suoraan staattorilta erillään muista sähköistä.

Eiköhän noissa muissakin vanhemmissa papattimissa ole vastaava systeemi, kun monesta vielä on se akuton versiokin olemassa.

Eli ei tarvitse välttämättä sitä auton akkua raahata mukana.
Kunhan on kicksi tai reipas mieli työntämiseen...
trossi
Pyörä: Honda XL600L

Viesti Kirjoittaja trossi »

Itse rakentelin seuraavanlaisen pyörän tahkottuani 27 vuotta asfalttia. Löysin -87 mallisen XL600R Hondan. Eka kesä meni oppiessa käynnistämään mopo, vaikka löytyy kicksi ja startti. mopottimessa on kaksi kaasaria ja ne pitää olla kunnossa, mutta korjaussarja molempiin ja rupesi käynnstymään. Mopo oli pienellä tankilla, ja löysin ison 28l tankin ja lyhyemmän satula. Toimintasäde on nyt n.600-700km. Riippuu ajotyylistä. Öljynlauhduttimen laitoin(600cbr) kun sain selville, että mihin väliin sen voi laittaa, koska mopossa öljy kiertää rungossa ja samalla tuli tehtyä moottorille poskiraudat. Etulokarin vaihdoin ja laitoin alas koska maantieajossa rekan tullessa vastaan ohjaus keventyi aika levottomaksi ja samalla parin aihion jälkeen tuli toimiva tuulisuoja eteen. Käsisuojat meni vaihtoon, ja samalla tuli kahvapainot. Vilkut vaihtui ledeiksi kuin myös huomiovalo. Akkukoteloon mahtui 14Ah akku. Aänenvaimennin keventyi kun alkuperäinen vaihtui avarrettuun versioon(750 vfr), ja samalla avarrettiin ilmanputsarikoteloa. Kytkimeen uudet levyt ja jäykemmät jouset. Mopottimeen voi laittaa tubeless renkaat, koska vanteiden pinnaus on aika erikoinen. Etuteleskoopit ovat omat ja niissä on öljy+ilma. Välityksiä piti hieman muuttaa, koska ykkönen oli aika pitkä. Asia korjaantui 14 piikkisellä eturattaalla. Jalkatapit sai pienet levennykset ja sen myötä vaihtui vaihdepoljin. Kaikki pultit on mahdollisuuksien mukaan vaihdettu kuusiokoloiksi. Matkatavarat kulkee Oxfordin tankki ja perälaukussa+kanoottisäkissä.
Honda XL600 L
Sottapytty
Pyörä: BMW G650XChallenge

Viesti Kirjoittaja Sottapytty »

-jn- kirjoitti: Ruiskuvehkeitä en halua , mun pikku bemari on ja pari kertaa jättynyt mut mettään , eikä siinä ole kick starrtia .... :evil: , viimeksi viime sunnuntaina seison 3 tuntia joessa ennenkuin vaimo pääsi hakemaan ja saatiin pyörä hinattua autolla joen pohjasta ...., aina ei olla paikassa jossa voi soittaa kaverille tai vaimolle :roll:

Vanha tekniikka toimii! Yksinkertainen on kaunista!

Näiden uusien kanssa tuntuu olevan täysin naimisissa sähkön kanssa :evil:
Mulla on Bemarissa lisäksi Rekluse-kytkin. Niin hauska ja elämää helpottava kuin se onkin mutta, kiksin puutteessa on turhaa työntää mopoa käyntiin (saa työntää vaihde päällä vaikka auringon laskuun/nousuun.)
Mä olen siis täysin akun varassa, eli moponi ei ole varsinaisesti se paras yksinäisen hortoilijan valinta.

Nimim. Apukaapelit nykyisellään aina varalta mukana.
AnttiL
Pyörä: exc

Viesti Kirjoittaja AnttiL »

No, lisätään nyt muitakin wanhan kansan lc nelosia listalle eli vaikka sxc (johon saa näppärästi vaikka 28 litran tankin kuin mulla on) tai lc4e. Ei nyt mitään kovin kummosia asfaltti pyöriä minun mielestä mutta se kisaenduron ketteryys sitten on ehken vähän lähempänä kuin noilla kaikkein raskaimmilla vaihtoehdoilla mitä ehdoteltu. Itse olen pysynyt pahemmassakin paikassa kisaenduroiden perässä ihan kivasti, vahingossa ei ole ohi mennyt ja useimmiten ovat jaksaneet odottaakkin.

Perus tekniikkaa eli ei tietokoneita tms rikki menevää. Kohtuullinen jousituskin vakiona ja tehoa hiekkatielle riittävästi minun mielestä.

Ja ei tarvitse tehdä mitään muuta kuin lähteä reissuuseen eli enpä keksi paljoa muuta kuin tuon tankin koon kasvattamisen ja jos haluaa niin niitä laukkuja mutta minä olen toistaiseksi noilla omilla sorareissuilla pärjännyt repulla/pikku rinkalla sekä tankkilaukulla ja tainnut joskus olla joku kanoottipussikin takana. Koskaan en ole vielä joutunut tankkaamaan kesken päivän tuota isoa tankkia bensan vähyyden takia :)

Mutta mutta, eipä tuolla ole ilo laskea mitään asfaltti siirtymiä.
antti
holley
Pyörä: KTM690,ex: XT600K,Bandit Scrambler1200

Viesti Kirjoittaja holley »

Ostin itselleni XT 600 K Yamahan. Sellaisen "tosimiesten" mielestä ihan mitäänsanomattoman. Mutta älkääs nyt naurako, vaan täytetään tämä lista

- kisaenduron ketteryys
No siinä ei pärjää millekään KTM:lle tai oikealle enskapyörälle! Mutta noi 1000cc "enduro"-pyöriin verrattuna onhan se ketterä.
- ei liikaa painoa
150 kg kuivana (K-malli, ei starttia) Miettikää AT ja 1200 Tenere ja GS-Bemari-ihmiset sitä!!
Tämä oli itse asiassa yksi tärkein kriteeri!
- normaalit huoltovälit ( ei 10h)
No milloin Yamaha tai mikään japsipyörä pettäis huoltovälien suhteen??
- tarpeeksi pitkä tomintasäde
Ei vakiotankilla 13l, myönnän. Acerbiksen 20l tankilla tulee 5,3l/100-kulutuksella jo enemmän.
-mahdollisuus lastata vähintään viikon kamat mukaan , eli matkustaminen ilman huoltoautoa...
Tämäkin siinä ja siinä. Pitää oppia ottamaan mukaan vain olennainen
- luotettava tekniikka
Edelleen: japsipyörä. Tietty ikä tekee ihmevikoja, mutta ilmajäähdytys jne.. Tämä painoi vaakakuppia japsipyöriä kohti.
- helppo korjata keskellä ei mitään
Ks.ed. vastaus
-kohtuuhintainen
Tämä tietty veti vaakakupin Yamahaan. KTM690 olis ollut valinta, jos olis ollu viisinkertainen summa rahaa pyörän ostoon.

Vastaava kuin XT on varsinkin DR650SE, Hondan Dominator taitaa myös olla aika lähellä, Kawan KLR650 jo painavampi.

Mitä listallasi ei ollut, oli tärinät. Siksi rankkasin KTM 640:n pois, tiedä sitten onko siinä tärinöitä, niinhän ne väittää...?

Nollasummapeliä, kaikkia asioita varten; tarvit monta pyörää!
AnttiL
Pyörä: exc

Viesti Kirjoittaja AnttiL »

TTR jamppua joku jo ehdottikin. On kyllä aika hyvä valinta minun mielestäni myös eli kuin tuo xt mutta kunnollisella jousituksella JOS ollaan myös maastoon ja hiekkatielle menossa. Vaimentamaton takanapa ei ole asfaltilla parhaimmillaan.

Siihen kun vielä jonkun korvaavat kaasarin laittaa noiden alipainekaksois systeemien tilalle ( ja siis varmaan toimivat toimiessaan mutta mutta)

Ja se LC nelosten tärinä ei ole (pelkkää) legendaa oman kokemuksen mukaan. Ei se ole vielä häirinnyt niin että ajoa olisi vähentänyt tai varsinaisesti haitannut, mutta selvästi läsnä kyllä. Kaasarin oikeat säädöt ilmeisesti (syystä jota en kyllä ymmärrä näin maalaisjärjellä) vaikuttavat melko merkittävästikin tärinöihin. Likainen ilmansuodatin selvästi oman kokemuksen mukaan lisää tärinöitä??? Kun pääsee kunnon ajomaastoihin eli pois asfaltilta niin täryjä ei huomaa ollenkaan vaan silloin on suu messingillä täyteläisen voiman ja kunnon väännön myötä :)

Toki joku Super enduro on omassa luokassaan tehojen suhteen ja vissiin nuo 690 kotarit on myös tehokkaampia ja ripeämpiä ja etevämpiä kuin tuo sxc. En silti vaihtaisi niiden koeajojen perusteella mitä olen tehnyt vaikka todella oivia pelejä ovat nekin. Tuossakin tehoa hiekalle/metsään niin paljon ettei kaasua tarvitse MINUN ajossa koskaan kääntää tappiin asti, päin vastoin. Pitää ajella tälläisen kokemattoman ukon liian isolla vaihteella jottei pyörä vie ukkoa kuin räsynukkea.
antti
jonkko
Pyörä: KTM 640 Adventure

Viesti Kirjoittaja jonkko »

Toi lc4,osien tärinät ovat aika yksilöjen mukaan,jotkut tärisee enemmän kuin toiset,mun ei tärise yhtään et se mua häiritsis.
Pitkiä reissuja ollaan vaimon+kaiken maailman kapsäkkien kans tehty,eikä hän ikinä olis valittanut tärinästä tai epämuukavuudesta 8)
Pisin yhtäjaksoinen matka mitä vaimo on mun adventuren kyydissä istunut oli yli 1100 kilsaa,silloin oli tankkausstopit,muutama röökistoppi ja 2 kertaa syötiin,eikä vaimo silloinkaan pahemmin valittanut :lol:

Ainoan kerran kun vaimo on valittanut mun kyydissä oli kun jäätiin jumiin ja vaimon oli pakko kävellä vähän matkaa et helpommin pääsin vauhdilla yli :mrgreen:
Eikä vaimo silloin istunut kyydis edes :wink:

Eli täysin PUOLUETON ääni lc4 adventurelle :mrgreen:
Vastaa Viestiin