USD keula Dakariin

Täällä voit esitellä oman rakennusprojektisi ja kadehtia muiden projekteja.

Valvoja: Moderaattorit

THA
Pyörä: Yamaha ja TM
Viesti:

Re: USD keula Dakariin

Viesti Kirjoittaja THA »

Riippuu täysin keulan kunnosta. Jos saat mukaan stongan kiinnikkeet, etujarrusatulan, etuakselin ja etukiekon täydellisenä, 600 egee kaikin puolin ehjästä vielä hyvinkin. Jos taas keula osoittautuu huonosti huolletuksi mm. liukuholkit loppu ja kaikki sisäiset tiiviseet vuotaa ja vielä puristusventtiilien mutterikannat toinen tohjoksi mysötty, 350e keula muuttuukin 650e keulaksi - näin kävi mulle kun ostin sikaa säkissä sohvan ja uusin siitä kaiken tarpeellisen, Honda-osatkin osaa olal kalliita, vaikka mm. CRF:n orkkis mäntä sopivan hintanen onkin.

T-kappaleisiin uppoo n. 300e jos uudet joutuu hommaan, stongan kiinnikkeisiin 30-70e,kiekkoja saa käytettyinä, etuakselin, jarrusatuloita samoin ja usein selviää adapterin koneistuttamisella lk. 50-100e riippuen saatko tehtyä itse mallin suorana CNC:lle ja luppoaikanen koneistaja jota kiinnostaa löytyy.

Jos kyseessä on modermi USD niin MUN MIELESTÄ perustuen sekä omaan karvaaseen kokemukseen, että mitä noi huoltoon tulevat yli 50% on, pelkistä putkista max. 200e ellei ole kunto tiedossa tai ellei myyjälle sovi hyvitys jos huollossa tulee kallis remppa. Ja mikä vaan käytetty keula, pistä osiksi ennen kuin asennat pyörään, perusteelline puhdistus.
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
Skogis
Pyörä: AJP PR7, Gas Gas EC300
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Skogis »

Löysin uuden takajousen yllättävä lähellä, eli oivatronilta progressiivinen jousi valmistettu dakariin. Aluksi mietiskelin vähän jos tämä progressiivisuus on hyvä tai huono asia endurohommissa, mutta kyseellä on kuitenkin matkaenduropyörä että minä luulen että saan hyötyä progressiivisuusta kun pakatan laukkut ja otan muija mukaan matkalle. Samalla korjasin jousen preload-adjuster että sen kiristää jousen ensimmäisestä naksulta. Nyt minulla on sopiva race-zag viidellä naksulla ja vaimennus pelaa parempi, sain paljon parempi pitoa talvitiellä. Etupää on vähän vaikea pysyä spoorissa, mutta se varmasti parannee kun lyhennän keulan joustoliike kuin THA suositteli. Pian tulee sopiva huoltotauko ennen kesäkeli.
daddy0
Pyörä: BMW R1200GSA 2010
Viesti:

Viesti Kirjoittaja daddy0 »

Skogis kirjoitti:Löysin uuden takajousen yllättävä lähellä, eli oivatronilta progressiivinen jousi valmistettu dakariin.
Laitatko tuosta tarkempia tietoja (hinta, toimitusaika, kokemukset jne.), kun itsellä olisi myös halua hiukan parantaa tuota Dakarin takajousitusta. En löytänyt netistä mitään tietoja hakusanalla "oivatron". Oitraconiltakin yritin katsoa, mutta en löytänyt sieltäkään.
Skogis
Viesti:

Anteeksi, se oli tietysti http://www.oitracon.fi/. Jousi on merkiltä Hyperpro, ja sen sopii hyperpron oma iskariin sekä BMW:n orkkis iskariin. Hinta oli 135,- ja toimutusaika vähän yli viikko. Löytyy kuulema myös linear jouset painon mukaan.
Skogis
Viesti:

Jousituksen rakentelun jälkeen minulla on nyt erittäin pehmeä ja mukava pyörä jos matkamukavuutta kaipaisin. Mutta halusin paljon enemmän ajotuntuma ja pitoa, nyt kun soratiet ovat sulaamassa ja vielä pehmeät tuntuu että alusta ei antaa palaute kuljettajille. Vertailupyöräksi toimii ajokaverin 625 SXC ja olen miettinyt jos voisin kopioida SXC:n shim-stackit mun pyörään, molemilla on WP4357 keula. Löytyyko missään tietoa eri KTM mallien simmauksesta?

Takaiskari tuli parempi kun sain siihen uuden jousen, mutta sen tarvii vielä säätöä. Kun tulee semmonen pitkä ja pehmeä kuoppa tiellä, mikä yleensä tule kelirikkoaikana, pyöräni melkein hyppää ylös kuoppasta. Viime kevänä kun iskari oli auki minä laitoin yhden ison prikan lisää puristuspuolella, mutta saan varmasti lisätä pari muutama simmeja kerrallaan. Ehkä samoin myös keulassa?
THA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja THA »

Olis tietty hyvä jos olis jotain hajua mihin väliin ja minkä kokoista tuli lisättyä...
- tieto vähentää tuskaa
- TM 100jE "rin-tin-tin"
JooMies
Pyörä: HP2
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JooMies »

JooMies
Niinpä...
Skogis
Viesti:

THA kirjoitti:Olis tietty hyvä jos olis jotain hajua mihin väliin ja minkä kokoista tuli lisättyä...
Niin se varmasti on.

Se on kyllä ymmärettävä että ammattilaiset ei halua antaa neuvot amatöörille kaikenlaisia foorumien kautta, mutta foorumilaiset päättävät itse mitä he lukevat ja mikä aihe kiinnostaa sen verran että kannattaa vastata.
THA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja THA »

Ja mitäs asiatonta naljailua tuo sit on? Kyllä mä autan, mutta noilla tiedoilla ei vaan voi !!! Pistä nyt perhana tänne se pakka täsmälleen ja miten pitäs muuttaa niin kyllä mä kerron, turha se on laittaa jotain hörö-lörö-joku-iso-sinne-tänne, ite taidat olla pihtari
- tieto vähentää tuskaa
- TM 100jE "rin-tin-tin"
skuikka
Pyörä: SE ja 29% R1200GSA:sta

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Eikös ne keulan puristuspuolen pakat ole helpoin katsoa siitä SXC:stä? Putket irti, alassuin, pakka pohjasta pois ja voila'. Kokeile niitä SXC:n pakkoja omassa jos tuntuu hyvältä, niin kopioi ne.
Pomppaako se perä ylös kuopan reunalla vai kuopan jälkeen? Jos se reunalla pomppaa, ei takaiskari painu tarpeeksi kasaan> liian jäykkä jousi/liikaa esijännitystä/liikaa vaimennusta. Jos se pomppaa kun perä on jo tullut sen reunan yli, on liian vähän paluuvaimennusta. Jos kerran jäykemmän jousen laitoit perään, voi paluuvaimennus jäädä riittämättömäksi.
Noin niinkuin pähkinänkuoressa suurinpiirtein.
THA:lta saa tarkempaa faktaa, älä murahtele sille :)
THA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja THA »

Kiitos, just näin, ihan turha täällä on pyöriä jos rahan perässä pyörii, aina oon auttanu. Simmityksen saloja en kerro, mutta sille joka ite tekee niin vastaan kun aikaa on, vrt. ite kukin vaikka tuo WP takaiskariaihe, mitä tehdä vs. mitä haluu muuttuvan.
Jos perä hyppää reunasta, voi syynä olla myös paino liian edessä tai liian vähän vetoa. Paluuta kantsii mennä säätään johonkin kivikkoon, semmosta pientä nopeesti ajettavaa jatkuvaa maakivee. Tai sit nimismiehen kiharaa. Niin kauan kii kunnes rupee tärrään ja sit napsu kerrallaan auki kunnes lopettaa. Sen jälkeen kun linkoo, eikä kropan liike, eikä veto poista, vika on simmityksessä (tai öljyssä... kuinka kura sattuu olemaan).
- tieto vähentää tuskaa
- TM 100jE "rin-tin-tin"
Skogis
Viesti:

Nyt olen saanut vähän töitä tehty keulan kanssa. Se on kyllä vaikea saada ajokokemukset käännetty teoriaan, mutta olen ajatellut sillä tavalla että huono ajo/ohjaustuntuma johtuu pehmeästä hidasliike vaimennusta. Ja että hidas liike vaikuitta tieajoon enemmän kuin nopealiiken vaimennus, mutta nopealiiken vaimennus pitäis pelata kivien ja ojien ylityksissä. Minä olen lyhennyt joustoliiken myös samalla 22 mm, mutta en olen vielä lyhentänyt jouset. Minulla on kuitenkin 48 mm zag ilman kuski ja 68 mm kun istun pyörällä. Aika pieni ero kuskin kanssa ja ilman, mutta se 68 mm kuskin kanssa on kuitenkin aika lähellä mitä olen toivonut. Puristuspakka oli tämän näköinen.

24x0,1
24x0,1
12x0,1
22x0,1
20x0,1
18x0,1
16x0,1
14x0,1
12x0,1
10x0,3
18x0,25

Ajattelin että olisi hyvä aloittaa siirtämällä se 24millin seuraava 12 mm prika sen toisen 12 mm viereen. Ja turhaan sitä ihmetellä etukäteen kun pakka tule näin kätevästi irti sieltä pohjasta :idea: , mutta joskus se voi olla vaikea saada mielirauha kun ruvetan ajatella pyörän tuunauksesta. Ongelma oli vaan että patruuna halua pyöriä mukaan kun avataan ja kiristään se pohja.

Tämän käsittelyn jälkeen pyörän muuttui oikean suuntaan mun mielestä. Takaiskari tuli kyllä parempi kun klikkasin enemmän paluuvaimennus, mutta meinaan huoltaa se nyt seuraavaksi ennen kuin teen enemmän säätöä keulan kanssa
THA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja THA »

Paina jousta vasten kasaan ja pulttipyssyllä patruuna irti, ei pyöri mukana.
Tiellä ajo vaatii hitaampaa asetusta, mutta onhan sulla naksut ;) ja jos nykäset tuon taiton (ylin 12mm) pois, se on sit asfalttijyrä kivikkoon -> en suosittele. Koko pakka on kummiskin niin löysä, että tolla varmasti voi niinkin ajaa, mutta parasta olisi jos hankkisit 24x0,1mm simmejä paketin (10kpl), laittasit niitä neljä ensin, sit annat ton lopun pakan 12mm-> olla, paitsi että heti 12mm jälkeen 2kpl 24mm. Sulle jää vielä 1x24mm, jonka joudut ehkä lisään ylimmäiseksi.
Skogis kirjoitti:Nyt olen saanut vähän töitä tehty .... Puristuspakka oli tämän näköinen.

24x0,1
24x0,1
12x0,1
22x0,1
20x0,1
18x0,1
16x0,1
14x0,1
12x0,1
10x0,3
18x0,25

Ajattelin että olisi hyvä aloittaa siirtämällä se 24millin seuraava 12 mm prika sen toisen 12 mm viereen. Ja turhaan sitä ihmetellä etukäteen kun pakka tule näin kätevästi irti sieltä pohjasta :idea: , mutta joskus se voi olla vaikea saada mielirauha kun ruvetan ajatella pyörän tuunauksesta. Ongelma oli vaan että patruuna halua pyöriä mukaan kun avataan ja kiristään se pohja.

Tämän käsittelyn jälkeen pyörän muuttui oikean suuntaan mun mielestä. Takaiskari tuli kyllä parempi kun klikkasin enemmän paluuvaimennus, mutta meinaan huoltaa se nyt seuraavaksi ennen kuin teen enemmän säätöä keulan kanssa
- tieto vähentää tuskaa
- TM 100jE "rin-tin-tin"
Skogis
Viesti:

Kiitos hyödyllistä tietoa, shimmit on tilattu!
Skogis
Viesti:

Minä olen lisääntänyt simmejä puristuspakkaan THA:n mallin mukaan. Jouset ovat lyhennetty 40 mm ja holkki on laitettu tilalle. Olen vielä vaihtanut öljyt ja lisääntänyt puristusvaimnnus takaiskarissa. Pyörä oli edelleen ihan mahdoton maastossa liian jäykkä perässä ja löysä keulassa. Oli ihan selvä että tarvitsin uudet jouseet keulaan mutta mietin myös jos minun pitäis laittaa vakiojousi takaisin iskarille.
Ohjekirjassa lukee että tässä keulassa pitäisi olla 150 mm ilmatila, ja kun täällä foorumilla tuli hyvä infoa Boylen lakista ja miten paljon se ilmatila kantaa pyörän minä laitoin lisää oljyä että nyt ajan 130 mm ilmakamarilla. Tämä teki kyllä hyvää, kun vielä vedin naksut kiinni pyörä tuli hyvä. Eli iskari toimii nyt hyvin kun keula myös tuli jäykempi. Olin ajamassa koko sunnunta kaikenlaisia metsäpolkuja ja sorateitä ja kyllä minä olin tyytyväinen pyörän suorituskykyistä. Kyllä se varmasti tästä paljon paranee jos osaa säätää ja arvostaa tulokset, mutta tästä on hyvä lähtökohta.
Vastaa Viestiin