Tuo Racetechin laskuri taitaa kyllä antaa ihan höpön höpö arvoja (näin ainakin omakohtaisen kokemuksen perusteella -> eteen antaa ainakin omassa tapauksessa aivan liian jäykän jousen ja taakse taas liian löysän).Skogis kirjoitti:Minäkin olen yrittänyt saada selville mikä olisi sopivat jouset. Eilen luin kaikki mitä minä löysin aiheista netistä ja tämä olen selvinnyt. Suurin osan kotareista ovat vatustettu 4.8 jouseilla, pikku ja iso adventure, 660 rallye, 690 ralye j.ne.. Super endurossa sen sijaan löytyy 5.9 jouseet! Nämä tiedot tästä http://www.ktmshop.se/. Racetech:in laskin mukaan ne kaikki tarvitsee 6.5 N/mm 75 kg kuskin kanssa. Dakarin vakiojouset ovat 6,2. Näillä tiedoilla valinta ei tulee yhtään helpompi mun mielestä. 4,8 toimisi varmasti ihan hyvin jos takana myös olisi 25-30 cm joutoliike ja pehmeä jousi. Jos 5,9 ei ole liikaa superilla, se varmasti myös pelaa dakarilla. Seuraava haaste on sitten saada oikea simmitys paluuvaimenukseen, mun mielestä vielä vaikeampi ymmärtää kuin puristusvaimennuksen säätö.
Omassa pyörässä taisi olla vakiona 4.4 jouset edessä ja esijännitystä aikasta reippaat 28mm. Nyt sieltä löytyy 5.5 jouset ja esijännitystä muistaakseni 14mm. Aika sopiva tuon painoiselle pyörälle ja 230-250mm joustolle (ajelin ensin vakiolla joustomatkalla ja nyt ollut viimeiset 7tkm 250mm keulassa). On pintaherkempi kuin vakiona, sägit osuu kohdalleen aika hyvin ja kestää hyppyyttääkin. Tosin samalla laitettiin kaikki vaimennukseen liittyvätkin osat uusiin puihin, mutta tuon jäykkyinen jousi on aika sopiva omalla ajotavalle ja massalle (joitakin kiloja alta 90).
Normi isossa Advessa taitaa vakiona olla 4.9 jousi ja S-mallissa 4.8. Noihin ovat maailmalla vaihtaneet jonkin verran 5.5 jousia kun vakiona se on hieman lepsu. Ovat myös laittaneet noita SE:n 5.9 jousia, mutta se taitaa olla normi sunnuntai ajelijalle hieman liikaa.. Mutta paljonhan se on tietenkin myös kiinni itse vaimennuksestakin ja esijännityksen määrästä...