Laadukkaan navigaattorin elinkaari... 2v.
Valvoja: Moderaattorit
- Sottapytty
- Pyörä: BMW G650XChallenge
Laadukkaan navigaattorin elinkaari... 2v.
Rahalla saa ja hevosella pääsee... Niinhän se menee mutta, mitä saa ja minne pääsee?
Rahaa saa poltettua navigaattoreihin, etenkin siinä luulossa että saisi jotain pitkäikäisempää...
Ostin yli viiden sadan euron navigaattorin (Garmin Colorado 300) ja siihen sitten erikseen kartat.
Nyt kolme vuotta vanhan laitteen sisälle upotettu virta/tietokone pistorasia alkoi heilua aiheuttaen erinnäisiä sekoiluja, datasiirtotallentelua, virrankatkeilua yms... Vaikuttaa siltä että huonosti koteloon tuettu pistorasia on piirilevyn juotoksista irti. Laite on ollut todella vähällä käytöllä, eikä ole millään tavoin kolhittu. Tämän mallin piti nimenomaan kestää "kovaa käyttöä". Tämä kappale ei ole saanut edes kevyttä normaalikäyttöä.
Soitin Garminin huoltoon. Huoltohenkilölle kyseinen vika tuntui olevan tuttua. Sieltä totesivat takuu on se 2v. Eikä tätä (3v. vanhaa) kannata/voi korjata, kun tätä mallia ei enää edes valmisteta. Ihmettelin vähäistä käytön määrää ja sitä etteikö Garminin tuotevastuu ulottuisi edes aavistuksen pidemmälle kuin vapaaehtoisesti tuotteelle tarjottu 2v. takuujärjestely. Koska en koe pystyväni, enkä mielestäni ole itse rikkonut laitteeseen upotettua pistorasiaa.
Huolto tarjosi vain uutta vastaavaa mallia (Garmin 62S) erikoisvaihtotarjoushintaan 144€.
Ymmärsin Kuluttajaviraston kanssa käytyjen keskustelujen perusteella että navigaattoreiden oletusarvoinen kestoikä on matkapuhelin tasoa, eli vain sen parisen vuotta.
Odotan vielä Garminin vastausta... siis heidän näkemystä metsänavigaattorin käyttöiästä.
Muuttuneiden olosuhteiden vuoksi en aio ottaa vaihtotarjousta vastaan.
Taidan mielummin sijoittaa vielä lisää rahaa johonkin toisenlaiseen ja halvempaan malliin, johon ostamani (helvetin kalliit Mikro-SD SuomiPro) kartat käyvät.
Saa ehdottaa mopoiluun ja autoiluun soveltuvia halvempia malleja, ja tietenkin kertoa omia kokemuksia aiheesta.
Rahaa saa poltettua navigaattoreihin, etenkin siinä luulossa että saisi jotain pitkäikäisempää...
Ostin yli viiden sadan euron navigaattorin (Garmin Colorado 300) ja siihen sitten erikseen kartat.
Nyt kolme vuotta vanhan laitteen sisälle upotettu virta/tietokone pistorasia alkoi heilua aiheuttaen erinnäisiä sekoiluja, datasiirtotallentelua, virrankatkeilua yms... Vaikuttaa siltä että huonosti koteloon tuettu pistorasia on piirilevyn juotoksista irti. Laite on ollut todella vähällä käytöllä, eikä ole millään tavoin kolhittu. Tämän mallin piti nimenomaan kestää "kovaa käyttöä". Tämä kappale ei ole saanut edes kevyttä normaalikäyttöä.
Soitin Garminin huoltoon. Huoltohenkilölle kyseinen vika tuntui olevan tuttua. Sieltä totesivat takuu on se 2v. Eikä tätä (3v. vanhaa) kannata/voi korjata, kun tätä mallia ei enää edes valmisteta. Ihmettelin vähäistä käytön määrää ja sitä etteikö Garminin tuotevastuu ulottuisi edes aavistuksen pidemmälle kuin vapaaehtoisesti tuotteelle tarjottu 2v. takuujärjestely. Koska en koe pystyväni, enkä mielestäni ole itse rikkonut laitteeseen upotettua pistorasiaa.
Huolto tarjosi vain uutta vastaavaa mallia (Garmin 62S) erikoisvaihtotarjoushintaan 144€.
Ymmärsin Kuluttajaviraston kanssa käytyjen keskustelujen perusteella että navigaattoreiden oletusarvoinen kestoikä on matkapuhelin tasoa, eli vain sen parisen vuotta.
Odotan vielä Garminin vastausta... siis heidän näkemystä metsänavigaattorin käyttöiästä.
Taidan mielummin sijoittaa vielä lisää rahaa johonkin toisenlaiseen ja halvempaan malliin, johon ostamani (helvetin kalliit Mikro-SD SuomiPro) kartat käyvät.
Saa ehdottaa mopoiluun ja autoiluun soveltuvia halvempia malleja, ja tietenkin kertoa omia kokemuksia aiheesta.
Viimeksi muokannut Sottapytty, Pe Heinä 15, 2011 8:19 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Ikuisuus projekti"
viewtopic.php?f=8&t=6369&st=0&sk=t&sd=a
- tertsu
- Pyörä: GGasGas EC450, KTM 990 S -07
Re: Navigaattorin elinkaari... 2v.
Minä olen pitänyt hyvänä ja kestävänä navina sellaista joka kestää kelkkakäytössä. Zumo 550 tuntuu kestävän niin kelkkailun kun enskailunkin eikä pelkästään mulla. Mulla on kyllä teline kerran vaihdettu takuuseen.
Kura lentää...
Re: Laadukkaan navigaattorin elinkaari... 2v.
500 / 550 Nuvi tai 220 Zumo, jälkimmäinen kalliimpi mutta molemmissa korttipaikka jossa pitäisi Pro-kartat toimia. Itselläni Nuvi ja olen ollut tyytyväinen. Zumoa taitaa saada n.400€ hintaa jolloin pakettiin sisältyy telineet autoon ja pyörään sekä latausjohto pyörään. Pyöräteline jalkoineen ja latausjohtoineen taitaa maksaa satasen verran erikseen ostettuna. Molemmista on ollut keskustelua täällä.
Ostin Zumo 220 vehkeeni messutarjouksesta http://www.baehr.fi kaupasta.Pate05 kirjoitti:500 / 550 Nuvi tai 220 Zumo, jälkimmäinen kalliimpi mutta molemmissa korttipaikka jossa pitäisi Pro-kartat toimia. Itselläni Nuvi ja olen ollut tyytyväinen. Zumoa taitaa saada n.400€ hintaa jolloin pakettiin sisältyy telineet autoon ja pyörään sekä latausjohto pyörään. Pyöräteline jalkoineen ja latausjohtoineen taitaa maksaa satasen verran erikseen ostettuna. Molemmista on ollut keskustelua täällä.
Se maksoi silloin 299.- euroa helmikuussa.
Nyt näyttää maksavan 359.- euroa.
Toi Baehrin hinta oli silloin maailman halvin. Ei mistään EBaystä tai mistään löytynyt halvemmalla.
Siinä oli kaikki kiinnitysvermeet ja virtajohdot mukana myös moottoripyörään.
Ja hyvät kartat City Navigator® NT. Noissa kartoissa on kaikki Suomen traktoripolut ja vaikka mitä mukana.
Se on ihan hyvä vehje, mutta sen softassa on vähän pihistelty.
Varmaan sen takia, että Zumo 660 laitteessa on vaan isompi näyttö, hinta huimasti korkeampi ja parempi softa.
Garmin yrittää myydä sitä Zumo 660 laitetta, kun olisi mukamas parempi ison näyttönsä takia. Eihän sitä isoa näyttöä mihinkään tarvita, kun maisemia voi katsoa ihan luonnossa.
Olen tyytyväinen hinta/laatu suhteeseen.
Pekka
Viimeksi muokannut Pekkavee, La Heinä 16, 2011 10:19 pm. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Mulla meni Colorado vaihtoon vielä takuuaikana saman vian takia. Se mini-usb liitin siinä päällä rupesi pätkimään, on kuulema aika yleinen vika Coloradoissa... Tuon taitaa aiheuttaa ihan vaan se että käyttää laitetta virtapiuhan kanssa mikä on hieman ihmeellistä. No, nuo AA-akut kestää jo aika monta tuntia käyttöä ja niitä mahtuu iso kasa reppuun joten en käytä enää tuossa takuuseen saadussa vehkeessä ulkoista virransyöttöä. Taustavalohan on sitten taas hiemmeämpi...
Viimeksi muokannut vihtis83, Su Heinä 24, 2011 12:29 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kurahipiäinen rastinnoutaja
Lahden alueen kuvasuraus kartalla
Lahden alueen kuvasuraus kartalla
-
LightSpeed
- Pyörä: FE390,12GS
60cx on jo vanha malli mutta siinä tuo virtapiuha on mallia hyvin kestävä ,kokeiltu mopoilussa. Verrattu coloradoon silmämääräisesti,sen pistoke ei tukeudu laitteen runkoon kuten 60:sessa...Sottapytty kirjoitti:
62:nen on seuraava hankinta jos aika jättää 60Cx:stä,tai jotain muuta käy.(äkillinen rikastuminen)
Jos saan joskus hypisteltäväksi tai peräti testiin kerron lisää.
144€ kuulostaa ihan reilulta,tietty siinä voi olla jokin juttu,mutta muuten voisin ottaa.Gigantsita tuolla rahalla saa autovehkeitä jos ulkoilma käyttö ei ole tarpeen.
- Sottapytty
Juu, ei se siinä mitään "ihmeellistä" olevihtis83 kirjoitti:Mulla meni Colorado vaihtoon vielä takuuaikana saman vian takia. Se micro-usb liitin siinä päällä rupesi pätkimään, on kuulema aika yleinen vika Coloradoissa... Tuon taitaa aiheuttaa ihan vaan se että käyttää laitetta virtapiuhan kanssa mikä on hieman ihmeellistä. No, nuo AA-akut kestää jo aika monta tuntia käyttöä ja niitä mahtuu iso kasa reppuun joten en käytä enää tuossa takuuseen saadussa vehkeessä ulkoista virransyöttöä. Taustavalohan on sitten taas hiemmeämpi...
Usb piuha on jäykkä, raskas ja mini-usb pistorasia on huonosti tuettu. Vähäinen käyttöaste on vain hidastanut mulla vääjämättömän tapahtumista, takuuajan ulkopuolelle
Aivan v...n selkeä valmistusvirhe.
Eniten mua vain v*****aa tuo Garminin asenne omiin huippulaadukkaisiin tuotteisiin joista oikein kysellään puhelinpalvelussakin. Kysely tosin koski vain puhelinpalveluihmisten toimintaa
Kunhan ehdin ja saan mikroskoopin alle tuon "kestävän" Garminin taidonnäytteen... Toivon mukaan raportoin myöhemmin lisää siitä kuinka "vaikea" tuo vika oli korjata. Enkä korjaa noita edes työkseni.
"Hyvin korjattu on parempi kuin uusi, koska korjattu ei hajoa enää samasta paikasta"
Tuo Nuvi 500 saattaisi voisi olla kiinnostava? ainakin hintansa puolesta. Mitään ihmeellisyyksiä en vaadi laitteelta.
"Ikuisuus projekti"
Samzungin ja taitaa olla monien muidenkin puhelinten lataus hoidetaan nykyään micro USB-liittimen kautta. Saa nähdä miten pitkään tuo liitin kestää jatkuvaa jokapäiväistä käyttöä.
Navigaattoreista ihme on ollut tuo 2007 ostettu Hakkapeliitta GPS joka ei meinaa hajota millään. Tosin vettä se ei oo Otterboxissa aikaa viettäessään saanut mutta tärinää, lämpöä, pakkasta, jne... sitäkin enemmän. Ja hintakin oli aikoinaan satasen pintaan.
Navigaattoreista ihme on ollut tuo 2007 ostettu Hakkapeliitta GPS joka ei meinaa hajota millään. Tosin vettä se ei oo Otterboxissa aikaa viettäessään saanut mutta tärinää, lämpöä, pakkasta, jne... sitäkin enemmän. Ja hintakin oli aikoinaan satasen pintaan.
- ramirin
- Pyörä: Ready To Push
Tuntuu olevan sama juttu sekä Garminilla että Tomtomilla, laitteet kestää mutta telineet ei.. Mulla ei oo ikinä ollu navigaattorissa vikaa (TT rider I -05 + TT rider II -09) eli tuo vanhempikin edelleen täyspeli kun vain pitää johdossa kiinni. Telineitä meni I mallin kanssa 2 ja II mallin teline on toistaiseksi kestänyt, mutta on liian heiveröinen ja varmasti lataaminen loppuu jossain vaiheessa..
Teki mieli kokeilla nuota venekäyttöön tarkoitettuja isolla ruudulla varustettuja monitoimilaitteita, luulin että ne on vimpan päälle luotettavia.. Sitten kun se meni mykäksi keskellä merta n. 1kk käytön jälkeen, niin muuttui sekin ajatus.. Sulakkeen vaihdolla jatkoi toimintaa, mutta piti koko laite avata jne..
Loppu tulema taitaa olla niin että nykyajan hieno elektroniikka on kertakäyttöistä laitteen hintaan katsomatta. Rahalla saa ominaisuuksia, mutta kestävyys on tuurista kiinni. Joku rytkyttää enduroa 50€ navilla vuosikaudet kun toisella 500€ navi ei kestä 1. asfalttireissua..
Teki mieli kokeilla nuota venekäyttöön tarkoitettuja isolla ruudulla varustettuja monitoimilaitteita, luulin että ne on vimpan päälle luotettavia.. Sitten kun se meni mykäksi keskellä merta n. 1kk käytön jälkeen, niin muuttui sekin ajatus.. Sulakkeen vaihdolla jatkoi toimintaa, mutta piti koko laite avata jne..
Loppu tulema taitaa olla niin että nykyajan hieno elektroniikka on kertakäyttöistä laitteen hintaan katsomatta. Rahalla saa ominaisuuksia, mutta kestävyys on tuurista kiinni. Joku rytkyttää enduroa 50€ navilla vuosikaudet kun toisella 500€ navi ei kestä 1. asfalttireissua..
Kylän kohoralla komiasti, vaikka mettällä vähä kompuroottiski.
Voisiko tuohon liittimeen laittaa jotain tahnaa tai voidetta, joka estäisi sitä hapettumasta.TTA kirjoitti:Samzungin ja taitaa olla monien muidenkin puhelinten lataus hoidetaan nykyään micro USB-liittimen kautta. Saa nähdä miten pitkään tuo liitin kestää jatkuvaa jokapäiväistä käyttöä.
Minullakin on pieniä ongelmia USB-liittimen kanssa Garmin Zumo 220 laitteessa.
Pyörässä oleva kiinteä liitin on jo hieman hapettunut muutamassa kuukaudessa..
Pekka
-
Jarno
- Pyörä: KTM 640 Adv R
- Viesti:
Nuvi500:n liittimeen, puolin ja toisin, on tullut sipaistua kaapista löytynyttä ABB:n punaista vaseliinia.
Jossain ison sähkön liitoksissa tarkoitettu käytettäväksi, hirveästi achtung ja verboten tekstejä tuubin kyljessä, hyvin on pysynyt liitin toimivana.
Jossain ison sähkön liitoksissa tarkoitettu käytettäväksi, hirveästi achtung ja verboten tekstejä tuubin kyljessä, hyvin on pysynyt liitin toimivana.
Samaa mieltä. TT Rideri I:n teline ja virtapiikit surkeat (parissa kuukaudessa piikit porautuivat naviin). Itse Rider toimi kyllä.ramirin kirjoitti:Tuntuu olevan sama juttu sekä Garminilla että Tomtomilla, laitteet kestää mutta telineet ei.. Mulla ei oo ikinä ollu navigaattorissa vikaa (TT rider I -05 + TT rider II -09) eli tuo vanhempikin edelleen täyspeli kun vain pitää johdossa kiinni. Telineitä meni I mallin kanssa 2 ja II mallin teline on toistaiseksi kestänyt, mutta on liian heiveröinen ja varmasti lataaminen loppuu jossain vaiheessa..
Adveen hommasin Gps 620 venemallin, puolen kilon möhkäle 5,2" näytöllä. Ensimmäinen vaihdettiin takuuseen kun virta katkeili. Toisesta lasiin ilmestyi halkeama kun irrotin sitä telineestä. Siinä täytyi olla kyllä jokin jännitys, ei noin vankka kotelo voi niin paljon antaa periksi. No, ei mene takuuseen, suosittelivat hankkimaan uuden. En noudattanut suositusta vaan liimasin näyttöön suojakalvon, toistaiseksi on toiminut halkeamasta huolimatta. Karttoineen 650€:n pulikka, joten ei niitä huvittaisi noin vain ostella.
Käytössä laite on ollut kylläkin aivan loistava, iso näyttö (etenkin tällä resoluutiolla) on poikaa.
Toisessa pyörässä Zumo550 on kestänyt jo vissin 4-5 vuotta, edes teline ei ole hajonnut. Ulkokuori alkaa olla vähän rispaantunut ja naarmuilla mutta kaikki toimii. Kun se vaikuttaa kestävältä yksilöltä, otin sen kartoille ikipäivityksen (melkein samanhintainen kuin kertapäivitys).
Heikoin paikka on varmaan juuri tuo usb-virtaliitin. Jos virta tulee telineen kautta niin elinikäodote mopokäytössä on parempi.
SF 1098S
MTS V4S
MTS V4S
- Sottapytty
Juu niinpä varmasti on. Mutta kun tuossa Coloradossa ei ole sellaista telinettä josta saisi ns. tukevat sähköt. Siinä se raskas ja jäykkä piuha roikkuu "piirilevyn varassa".Hanski T kirjoitti: Heikoin paikka on varmaan juuri tuo usb-virtaliitin. Jos virta tulee telineen kautta niin elinikäodote mopokäytössä on parempi.
Seuraavaan navigaattoriin osaan ottaa tuonkin nyt huomioon
Tuotevirhe alkaa vaikuttaa kohtuullisen ilmeiseltä... Sama vikaa on näemmä esiintynyt normaalikäytössä jo takuuaikana. Mulla vikaantuminen on vain viivästynyt vähän käytön ansioista
Keskustelua takuuvaihdoista: http://www.geocache.fi/bulletin/viewtop ... =28&t=1877
"Ikuisuus projekti"
- hako
- Pyörä: Puolimaastomopoja
Useampi muu navi päreinä, Zümo 550 on neljättä vuotta ympäri vuoden ajossa. Kaksi telinettä käytössä, toisen pinneissä näkyy aineista huolimatta hapettumaa.
- nieppi
- Pyörä: ic ja beemer
- Viesti:
Mulla teki tuo Colorado ihan saman eli ei kestä tärinää vaan lyö itsestään virrat pois mitään ilmottamatta.
Toisaalta en kaikkia garmineja huonoks sanoi sillä mulla on ollut ja on Garmin Quest
Käytössä jo monta vuotta, siis tosimonta ja se vaan kestää tosin siihe ei saa enää uusia karttoja.
Quest on mulla aina kiinni prätkäs kesät talvet ja aina se vaa toimii toimii toimii
Toisaalta en kaikkia garmineja huonoks sanoi sillä mulla on ollut ja on Garmin Quest
Quest on mulla aina kiinni prätkäs kesät talvet ja aina se vaa toimii toimii toimii