K&N -putsari

Kuskien ja pyörien varusteet

Valvoja: Moderaattorit

Peltsi
Pyörä: Tunturi

Re: K&N -putsari

Viesti Kirjoittaja Peltsi »

Sehän tuli jo tunteella.

Ei kannata pillastua. Kaikki me tiijetään että ne ei oo niin hyviä suodattaan kun vakiot suodattimet. Itekkään ei enää uskalla laittaa moista vaan pitää panna vaahtomuovi filsu.
Paskapuhetta, mutta uskon.
Juhana
Pyörä: Yamaha XTZ-900,DR-350

Viesti Kirjoittaja Juhana »

No kompromissataanpa hieman :lol: Eli rosseissa vaihdetaan mäntiä joka nakkari reissun välein,kun taas katumopoilla pitäis päästä satoja tonneja,eli on noissa katumopoissa ainakin vähän väliä.Jotta pääsis hyvään tulokseen,riittävän pienellä imuvastuksella,ja kuitenkin hyvällä suodatusteholla,aattelin itse käyttää autoon tarkoitettua suorakaiteen muotoista kohtuu isoa paperisuodatinta,ja tässä esisuodattimena öljyttävää vaahtomuovihuppua.Jos tuollaisella 2litrainen turbokone elää,niin luulisi riittävän alle litraiseen vapariinkin.Mää kun en viitti jokapäivä peseskellä suotimia,ainakaan reisuissa,niin pinta-alaa tarvii olla heti reilusti.Hupun (esisuodattimen) pesulla tarvis päästä se kymppitonni ainaskin,eli joka toisella ölpän vaihdolla ,tarpeen mukaan sitten vaihtaa sen paperilaatan...
Skogis
Pyörä: AJP PR7, Gas Gas EC300
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Skogis »

Ja krosseissa takarengas heittää hiekka ja pölyä melkein suoraan filterilokeroon, ja mun dakarilla suodatin (K&N) ei ole edes kovin likainen koko kesän ajon jälkeen kun snorkelin sijaintin takia suodatin saa puhdas ilma. Touratech väittää että ainoa suodatin mikä kelpaa heille on UNI filter, vissiin vaahtomuovi, mutta se taitaa olla vaikea saada yhtä iso läpivirtauspinta kuin krosseilla. Dakarin suodatin on vain n. 10 x 5 cm.
THA
Pyörä: Yamaha ja TM
Viesti:

Viesti Kirjoittaja THA »

Jep, ei tahdo tiiviimmillä pinta-alat riittää ja krossit toisaalta närkästyy pienimmistäkin epäpuhtauksista vs. katumopot. Millään paperisuodattimella ei krossikoneet kauaa sätkis. K&N meinaan temmiin talvella kokeilla kun sopivaa kerran saa, sittenhän sen näkee.
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
Kumipuhki
Pyörä: WR300-10, TE 610 -08, KTM 65sx-09

Viesti Kirjoittaja Kumipuhki »

Mulla oli erään firman "racing" (EI siis K&N) suodatin ja kyllähän se hengitti mutta kyllä männästä ja pytystä näki kanssa "hengittävyyden" 2000km ajelun jälkeen. No mun ajelut ei kyllä vaadikkaan sitä viimeistä silausta tehoissa joten orkkiksella taas mennään!
Kaksitahtinen Mielialahäiriö
Juhana
Pyörä: Yamaha XTZ-900,DR-350

Viesti Kirjoittaja Juhana »

Joo-o ,kyllähän se nyt ainakin 400 x 200 tulee,ja jos ei riitä,pistän kummallekkin pytylle oman,tilaa on.ja mitä pölyyn tulee,niin kun ajaa jonossa toista sataa kuivaa hiekkatietä kolmantena tai neljäntenä,yskii ittekkin pölyä koko seuraavan yön,ihan sama,missä se snorkkeli on,kun oot siä pilves sisällä kokonaan ;jos yrität ajaa lähempänä,hajoo lamput ja katteet,jos kauempana,häipyy näkyväisyys tyystin :lol: .Mut ei rossiradallakaan haittaa,jos ajaa vain ekana,tai yksistään.Siitä en sitten tiedä närkästyykö noi jammun nelipuokit pienivälyksiset nicasilpytyt rosseja enemmän läpimenevästä hiekkapölystä,mutta veikkaan ainakin ohivuodon,ja öljynkulutuksen lisääntyvän...
make
Pyörä: R100GS,SXF250

Viesti Kirjoittaja make »

Ei kai se hiekka yms epäpuhtaudet ole hyväksi millekään moottorille väittää epätoivoisesti asiakkaita kalasteleva henkilö mitä tahansa?Skogis,ilmansuodatin likaantuu ilmaa suodattaessaan,jos ei likaannu ei myöskään suodata.Jos suodattimen pinta-ala ei riitä pidempään ajoon niin korjaantuuko ongelma vaihtamalla/pesemällä suodatin useammin,rakentamalla suuremman pinta-alan omaavan filtterin vaiko laittamalla suodatin joka laskee paskat koneeseen?Voiko moottoriöljyä laittaa vain puolet valmistajan määräämästä jos puolittaa myös vaihtovälin?
THA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja THA »

:lol: Saako nauraa vai pitääkö sääliä :lol: Elämä make helpottuu kun pääsee vihasta eroon, voit aina soittaa ja keskustellaan ongelmastasi, oli se sitten henkistä tai fyysistä laatua!
- tieto vähentää tuskaa
- TM 100jE "rin-tin-tin"
make

Jep,kaikki erimieltä olevat ahdistuneet kyrvät pitää sulkea mielisairaalaan mutta mihin saadaan mahtumaan niin suuri joukko ihmisiä?
Skogis
Pyörä: AJP PR7, Gas Gas EC300
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Skogis »

En ota kantaa jos K&N on hyvä tai huono, löytyy varmasti parempaa vaihtoetoja. Mainitsin vaan että minulla on semmonen käytössä. Pointtini oli että huoltovälit ja rakenteet ovat ihan erilaisia kilpapyörissä ja matkaenskoissa. Tämän kesän Uraa tapahtumalla tämä tuli selville, ajokaverit vaihtoivat likaiset filterit illalla, ja minulla ei oli varasuodatin mukaan että minä avasin se vasta kotona. Kotona huomasin että olin huolestunut turhaan, suodatinöljyt oli edelleen ihan puhdas että en viitsinyt pestää sen silloinkaan. Tämä varmasti ei kiinnostaa ketään mutta itse aloitin miettiä miten se voi olla näin iso ero kun me ajoimme porukassa ja minä en olin koskaan ekana. Tulin siihen tulokseen että pyöräni on rakennettu kestämään pitkän ajon ilman välihuoltoa. Toinen vaihtoehto on tietysti että suodatin on päässyt pölyt läpi ja sen takia pysynyt puhtaana.

Saa nähdä ensi kesänä jos 8gs kerää enemmän pölyä suodattimeen kun siinä snorkelit vetää ilman katteiden ulkopuolelta, ei valomaskin takana kuin dakarilla.
Raimo
Pyörä: BMW R80GS & XT1200Z
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Raimo »

Olin vaihtamassa rd04 tykkilavettiin uutta putsaria, kun koteloa avatessani huomasin sen olevan K&N:n putsari, jonka joku edeltävä omistaja oli laittanut. Oli melkoisen likainen, joten putsasin suodattimen K&N:n omalla pesuaineella, ja kuivauksen jälkeen öljysin sen puhdistussettiin kuuluvalla punaisella öljyllä. Eli yksi ohut öljyviiru suodattimen jokaiseen "harjanteeseen", ja annetaan levittäytyä hetken. Tämän jälkeen kulutus tippui 7,5 litrasta kuuden pintaan. Kolmen tonnin jälkeen kulutus nousi takaisin melkein samaan ja suodatin taas likainen. Rd04 Africa Twinissä, kuten moni tietää, on todella huonossa paikassa ilmanotto sivukopan alla, koska takarenkaan pöllyyttämä ilma menee suoraan suodatinkoteloon.
Gone but not forgotten: Yamaha DT125LC -85, Honda NX650 Dominator -93, Suzuki DR800 Big -90, Suzuki DR350S -94, BMW R80G/S Paris-Dakar -85, Honda Africa Twin -90, Honda Africa Twin -97, BMW R1150GS -01, Honda XR400R -98, Honda XRV650 -89
THA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja THA »

Kiinnostavinta (puhun vain itsestäni, en millään muotoa vihasta kärsivien) olisi oliko teilläkään puhtaalla puolella likaa kun pesitte? Mulla kun ton rintintinin isoin ongelma talvella on filsun tukkeentuminen pöpperölumesta ja konnalla saisi (ainakin teoriassa) liki triplapinta-alan. Toisaalta mäntä menee huonoks kaikesta paskasta ja vedestä. No se oli ennen 127e ja nykysin 87e, mut kun se konnakin maksaa raikkaat reilut 60egee... kaks sit tuplasti. Domissahan ei kierrokset kauheesti kiusannu, ehkä keskimäärin 2-2,5 trpm. Pikkusessa 12 trpm jota käytetään lumessa koko ajan ja ilmaa imetään läpi (olettaen että seos suunnilleen sama) yli tuplasti kilsalle.
- tieto vähentää tuskaa
- TM 100jE "rin-tin-tin"
SamiV
Pyörä: AT

Viesti Kirjoittaja SamiV »

Muuten jos joku sovittelee K&N filtteriä Africa Twinin RD07:n niin meidän tallin virittäjäseppä huomasi että filtteri ei tiivisty tarpeeksi ilmaboksiin. Suodattimen alareunaan jää rako josta pääsee ilma suoraan ohi suodattimen. kokeilin sen vielä ilmaboksin kyljessä olevasta reiästä rakotulkilla ja en muista kuinka montakymmentä millä oli rako. Joutui paksummasta kumista tehdyn tiivisteen jotta tiivistyi kunnolla filtteri. Eli tuossakin olisi sitten mennyt suoraan tavaraa koneeseen ohi filtterin että ropina olisi käynyt.
Raimo
Pyörä: BMW R80GS & XT1200Z
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Raimo »

THA kirjoitti:oliko teilläkään puhtaalla puolella likaa kun pesitte?
Ei ainakaan tykkilavetin pyöreän suodattimen sisäpuolella ollut mitään. Ulkopuoli oli hyvästikin likainen, paljon enemmän kuin vuosia sitten Domissa ollut konna, mutta siinä ilma otettiinkin penkin alta, ei sivukopan sisältä. Toivottavasti pöperölumesta tulee kokemuksia sitten talven mittaan :lol:
SamiV kirjoitti:Muuten jos joku sovittelee K&N filtteriä Africa Twinin RD07:n niin meidän tallin virittäjäseppä huomasi että filtteri ei tiivisty tarpeeksi ilmaboksiin.
Ja rd04:n tarvikesuodattimista osa ei puristu kunnolla kun ovat hiukkasen liian lyhyitä. Kannattaa tsekata kun puljaa muiden kuin alkuperäisten kanssa, koskee tottakai K&N:kin. Mulla bemarissa aikoinaan meni konnan öljynsuodatin liiskaan, ja öljy virtasi suodattimen ohitusventtiilin kautta yhden öljynvaihdon. Tarvikkeita käyttäessään ottaa tietoisen riskin, mutta kun köyhä säästää, niin tuloshan aina voi olla kaksin kalliimpi...
Gone but not forgotten: Yamaha DT125LC -85, Honda NX650 Dominator -93, Suzuki DR800 Big -90, Suzuki DR350S -94, BMW R80G/S Paris-Dakar -85, Honda Africa Twin -90, Honda Africa Twin -97, BMW R1150GS -01, Honda XR400R -98, Honda XRV650 -89
make

Allroadtourilla suzukin ilmansuodatinkotelossa oli sentti tolkulla hiekkaa.Monet ammattimaiset kauppiaat joilla on näyttöä osaamisestaan ettei pelkästään omasta ja äidin mielestä tiedä ihan kaikesta ihan kaikkea,eivät suosittele näiden suodattimien käyttöä lainkaan ns siviilikäytössä.80-luvulla speedwayta harrastaessani näitä käytettiin olemattomasta suodatuskyvystä huolimatta koska rakenne oli riittävän tukeva ettei kone imaissut suodatinta sisäänsä.Koneet kestivät n.tunnin käyttöä oli suodatin paikallaan tai ei.Silloin kun hengittävyys on tärkeämpää kuin moottorin kestoikä näitä suodattimia voi käyttää,omalla vastuulla.
Vastaa Viestiin