Oulunseudun maastoliikenne.

Yleistä keskustelua enduroista

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

meura

Re: Oulunseudun maastoliikenne.

Viesti Kirjoittaja meura »

Jotenkin näin olen itselle ajatuksen laatinut: Jos tiellä on nimi, saa ajaa.

Eli tien alussa tienlaidassa on nimiviitta. Jollei ole, noh sinne ei ole asiaa moottorivehjaksella.

Eli Runtelin laavullekin pitäisi päästä, ajamalla, melkein perille asti :lol:
ATC
Pyörä: HP2E

Viesti Kirjoittaja ATC »

cruze kirjoitti:
rainerb kirjoitti:
cruze kirjoitti: Ok, no ei sitten, jatketaan entiseen malliin ja kysytään kysyttävät kaikkitietävältä googlelta. :roll:
Höh. Eikös tuo nyt ole helppo, ja asiasta on ennekin turistu Oulun foorumeilla? Paksuilla tikkuviivateillä saa ajaa, ohuilla ei. Eikä teiden ulkopuolella yleensä.

Ei ole minusta kovin moimutkaista :?: :P

Ja samat säännöt pätevät minun käsitykseni mukaan suojelualueillakin. Siellä on toki erityisen mukavaa, jos ajaa muutenkin rauhallisesti - paikan hengen mukaisesti. Jos olen tässä asiassa väärässä, niin sen korjaaminen ei ole pitkä juttu. :P
Ok, eli foorumi on kahlattava läpi ennen kun tänne saa kirjoittaa. Itse en vietä kaikkea vapaa vähäistä vapaa-aikaani foorumia seuraten, eli en voi olla koko ajan kartalla mistä on puhuttu ja mistä ei. Noh pidän tästä edes mölyt mahassa ja jatkan pelkästään foorumin satunnaisena seuraajana, jätetään nämä kommentoinnit ammattilaisille. Meinasinkin jo edellisessä viestissä lisätä tuohon viimeiseen lauseeseen että kysytään sitten kysyttävät kaikkitietävältä googlelta tai rainerb:ltä 8)
Ei kannata vetää palkokasvaimia nekkuun nettikeskustelusta. Kun ei olla naamat vastatusten jää ruumiin kieli pois ja asioiden merkitys saattaa muuttua. Kommentoimalla asia selvitetään ja parasta oppia on että selvittää asioita itse.
Weteraani kurapyöräilijä
mjtee
Pyörä: exc 300

Viesti Kirjoittaja mjtee »

Ei palkoja tällä suunnalla. Kiitokset infosta.
http://bikepics.com/members/mjtee/
-ktm 300 exc 2010
-subaru 3.0r AT sedan ´04
ekes
Pyörä: Desert Express

Viesti Kirjoittaja ekes »

Tässäpä yksi kyssäri yhdestä yksittäisestä tapauksesta: olin tänään ajelemassa reittiä, joka on myös työmatkani - ja on sitten ihan oikeasti silloin, kun tohtorilla kuljen ja on sopivasti aikaa :P
Anyway, ajelin hyvin rauhallisesti, koska arvelin ajankohdan huomioon ottaen porukan olevan vapaa-ajan vietossa luonnon parissa. Havaitsin pari hirviporukan kaveria tien vieressä ja köröttelin heidän ohi ilman, että he olisivat mitenkään liikkumiseeni reagoineet. Jonkin matkan päässä ilmeisesti samaan porukkaan kuuluva heppu pysäytti minut ja totesi, ettei minulla ole mitään asiaa sille tielle. Heebo kehotti minua palaamaan takaisin samaa tietä, johon totesin tekeväni sen. Samalla kummastelin ääneen, että mistäpä olisin moisen voinut tietää ja vastaukseksi sain, että "kyllä sinun pitää tietää".

Ymmärrän kyllä varsin hyvin kyseisen harrastuksen ja olen aina kunnioittanut kehotuksia ja indikaattoriksi pysäköityjä autoja. Missään ei kuitenkaan ollut esim. autoa tielle pysäköity merkiksi siitä, että tänne ei kannata tulla. Ja ensimmäiset näkemäni passimiehet eivät elehtineet mitenkään haluavansa minua ohjeistaa.

Ei siinä mitään, mutta nyt jäi sellainen mielikuva, että työmatkareittini ei ole mitenkään luvallinen. Olen kuitenkin ajanut sieltä suurimman osan vuotta, alkutalvesta niin pitkään kuin lumitilanne vaan sen sallii.

Nöyryytykseni paikka on tässä.

Mitä mieltä olette, hyvät kuraveljet - voinko jatkaa maallista taivallustani leipäpuun ääreen kyseisen tien kautta?
ATC

Viesti Kirjoittaja ATC »

Kyseiseistä tietä ei ole tiekirjassa eikä sillä ole nimeä tai tienumeroa joten on se maastolain alaista aluetta. Ajaminen vaatii maanomistajan luvan. Tämä näin äkkiä näillä faktoilla.
Weteraani kurapyöräilijä
AnttiL
Pyörä: exc

Viesti Kirjoittaja AnttiL »

Siinäpä sitten mainio vinkki riistapoliisille jotta käy korjaamassa metsästäjiltä aseet pois ja antaa kovat sakot, maastossa kun ei autolla saa ajaa ase kyydissä, ja olen 100% varma että autolla on tuonnekin (kun vaikuttaisi olevan ihan "tie") menty metsille?

Hirvenpyytäjillä ei ole mitään oikeutta harrastukseensa nojaten estää ketään kulkemasta yhtään missään, päinvastoin, kun tietä (siis jos nyt jossain vaikka olisivat ei yleisellä tiellä passissa mikä sinänsä on sallittua) kulkee joku heidän tulee keskeyttää metsästyksensä välittömästi ja heillä tulee olla suunniteltuna viestintä tapa jolla kaikki seurueen jäsenet saadaan informoitua lähestyvästä kulkijasta ja siten potentiaalisesta vaaaratilanteesta! Ja minä olen metsästyksen johtaja hirviseurueessa ja tälläistä menettelytapaa koitamme parhaamme mukaan noudattaa!!! Hirvenmetsästys ei anna oikeuksia vaan luo velvollisuuksia!

Toisaalta he voivat kyllä pyytää sinua toiselle reitille, toivottavasti asiallisesti ja ainakin oman kokemuksen mukaan ohiajava mopeedi ei juuri hirviä säikyttele, voi jopa kiinnostaa ja houkutella kunhan ei pysähtele juttelemaan vaan ajaa rauhallisesti läpi.

Nyt esiteltyllä tulkinnalla siis pitäisi ajatella että käytännössä KAIKKI metsäautotiet ovat maastoliikenne lain alaista aluetta ja siten ajokiellossa. Tästä sinänsä on metsähallitukselta ainakin olemassa aikaisempi tulkinta jotta olisi toisin? Tähän huomautus että minä EN tiedä varmaksi mitään vaan olen luetun ja kuullun tiedon varassa, paitsi metsästyksen osalta missä on selkeä tulkinta esitettynä minulle poliisin taholta kysyttäessä (joka tietenkin voi olla vastoin kansallista virallista tulkintaa!?) mitä katsotaan maastoksi niin metsäautoteillä joissa on reunaojat voi huoleti ajella autolla/mopolla aseen kanssa, kun mennään metsään siten, että on vain esim aukko hakattu ja metsäkoneen jäljet maassa niin sitten ollaan maastossa. Kunnostettu, sorastettu tieltä näyttävä ura reunaojineen olisi siten ainakin tässä tulkinnassa selkeästi ei maastoa/maastoliikeennelain alaista aluetta? Mikäli tietä ei ole liikennemerkein tai puomein rajattu pois käytöstä niin omistussuhteellakaan ei lie suurta merkitystä tulkintaan.

Minulle siis opetettu että nuo ei tiekirjassa olevat nimettömät ja numerottomat tiet ovat niitä teitä joita ei lueta yleisiksi teiksi, niillä saa olla hirvipassissa ja ajaa autolla ja mopolla, oli ase matkassa tai ei. Mutta oppia ikä kaikki ja olen ymmärtänyt että ATC on asiantunija ja siksi mielellään kuulisinkin mitä hän on mieltä minun tulkinnasta?
antti
pkilpo
Pyörä: CRF1100L ES DCT -25,Husky FE450 -16

Viesti Kirjoittaja pkilpo »

Mikä tie sitten kuuluu minkäkin lain alle?

Tässä joitakin määritelmiä Oulun kaupungin dokumentista
Yksityistieselvitys 2004

Ekesin kohdalla kyseessä voi *ehkä* mahdollisesti olla ns. Oma tai kiinteistökohtainen tie, koska se kulkee yhden kiinteistön alueella (laita karttalinkissä kiinteistörajat päälle).
Sitä ei laki yksityisteistä koske.

Se että vahingossa eksyy tämmöiselle tielle ei varmaan ole kovin iso rikos. Kannattaa siis kysyä jos törmää henkilöön joka kieltää tiellä liikkumisen että mistä syystä tällä tiellä ei saa liikkua jos kerran kieltomerkkiä ei ole.

Olisi hyvä tietää että mistä näitä voi tiekohtaisesti tarkistaa itse?
Soittamalla kuntaan varmaan ainakin, mutta onko netissä jokin resurssi tästä?

3. KÄSITTEISTÖ
Tielainsäädännön mukaan tiestö voidaan jakaa kahteen pääluokkaan eli yleisiin ja
yksityisiin teihin. Yleiset tiet ovat teitä, jotka on luovutettu yleiseen käyttöön ja niiden ylläpidosta huolehditaan julkisin varoin.
Yksityistiet ovat nimensä mukaisesti yksityisten kiinteistönomistajien ja muiden tieosakkaiden ylläpitämiä teitä. Yksityistiet voidaan jakaa kolmeen ryhmään: toimitustiet, sopimustiet ja omat tiet. Yksityistielaki koskee pääasiassa vain toimitusteitä.
Toimitustiet ovat yleensä perustettu virallisissa toimituksissa. Tällöin viranomaiset
vahvistavat ja rekisteröivät käyttöoikeuden toisen kiinteistön kautta kulkevaan tiehen, joka myös säilyy mahdollisen kiinteistöjen omistajanvaihdosten yhteydessä.

Sopimustie on yhteistyömuoto, jota yksityistielaki ei koske kuin soveltuvin osin tien
lakkauttamista koskevissa asioissa. Sopimustiet perustuvat kirjallisiin tai suullisiin sopimuksiin, joilla myönnetään jollekin kiinteistölle tienkäyttöoikeus. Sopimus sitoo ainoastaan niitä, jotka ovat sopimuksen tehneet tai hyväksyneet, sekä heidän perillisiään.
Omat eli kiinteistökohtaiset tiet ovat yhden kiinteistön alueella olevia teitä, joita
vain kiinteistönomistajalla tai –haltijalla on oikeus käyttää. Yksityistielaki ei koske
lainkaan omia teitä.
Yksityistielain mukaan jokainen tieosakas on velvollinen osallistumaan tien rakentamiseen ja kunnossapitoon sen hyödyn mukaan, minkä tie kullekin tuottaa.
Tämän hyödyn arviointia kutsutaan tieyksiköinniksi tai tieyksiköiden määrittämiseksi. (YksTL 23§ 1 mom).
Kuraköröttelijä
ekes
Pyörä: Desert Express

Viesti Kirjoittaja ekes »

Ilmeisesti tuo karkea jako katkoviivalla ja yhtenäisellä viivalla merkittyjen teiden osalta ei sittenkään ole sopiva ohjenuora siihen, että saako ajaa vai ei. Harmi sinänsä, koska tuo kyssärin kohde olisi aika sujuva reitti monessakin tapauksessa. Ja muutenkin, kyllä aika moni tie jää ajamatta, jos alkaa ajo-oikeuksia ja nimikylttejä kahlaamaan....

ATC viittasi johonkin tiekirjaan. Onko tuo dokumentti meidän kaikkien käytössä vai onko se pelkästään ammattilaisten herkkua?
tertsu
Pyörä: GGasGas EC450, KTM 990 S -07

Viesti Kirjoittaja tertsu »

Joskus oli puhetta, että pelkkä maastoon ajamalla syntynyt ura ei ole tie, mutta jos siitä on koneella pukattu kuntta pois ja mahdollisesti kaivettu ojia yms. niin silloin kyseessä olisi tie.
Kura lentää...
JTapani
Pyörä: Africa Twin

Viesti Kirjoittaja JTapani »

maanomistaja, jolle on myönnetty tukea metsätien tekemiseen, on velvollinen sallimaan asianomaisen metsätien tai yksityistien käytön maksutta virkistystarkoituksessa 10 vuotta tuen maksamisen jälkeen.

Ei ole väliä sillä, onko kartoissa ja kirjoissa...

Keskustelua tuollakin.
http://www.matkaendurot.net/phpBB3/view ... on#p213346
Elämä ei koostu niistä päivistä, jotka ovat menneet, vaan niistä, jotka jäivät muistiin.
-Pjotr Pavlenko-
AnttiL
Pyörä: exc

Viesti Kirjoittaja AnttiL »

tertsu kirjoitti:Joskus oli puhetta, että pelkkä maastoon ajamalla syntynyt ura ei ole tie, mutta jos siitä on koneella pukattu kuntta pois ja mahdollisesti kaivettu ojia yms. niin silloin kyseessä olisi tie.
EI missään tapauksessa välttämättä niin, mutta nyrkkisäännöksi milloin voi olettaa että olisi kyseessä tie eikä maastoliikennelain alainen maasto, lieventävä asianhaara ainakin jos tulee sanomista että olisi voinut olettaa... tms

Aina kuitenkin tien tms käyttäjän pitäisi selvittää itse ennen käyttöä missä sitä aikoo huristella.
antti
ATC

Viesti Kirjoittaja ATC »

Metsästyslakia ei kannata tähän sotkea, vaikka toki olen täsmälleen samaa mieltä myös, entisenä porukan vetäjänä hirvenpyynnistä kuin AnttiL.
Lyhkäisuudessään jos tiellä on nimi, on se ajettavissa, ellei ole puomein tai merkein suljettu.
GPS on erittäin kätevä näissä teiden nimissä, sillä nimikyltti on usein horsmien seassa kaatuneena tahi puuttuu kokonaan.
Tie voi olla myös numeroitu, GPS on edelleen kätevä ja saattaa tunnistaa tien numeroina.
Kansallinen tapa on kulkea noita metsäautoteitä, milloin mikäkin tarkoitus mielessä, mutta jos huolehtii niillä kulkiessaan että ei tuota häiriötä, eikä aiheuta vahinkoa, niin on aika vahvalla pohjalla.
Weteraani kurapyöräilijä
kymppivalve
Pyörä: fillari

Viesti Kirjoittaja kymppivalve »

Oulun kaupungissa ajetaan päivittäin muutamia tuhansia kertoja autoilla, mopoilla, moottoripyörillä ja vaikka millä vehkeillä sellaisissa paikoissa, missä se aivan perustellusti on kielletty.
Joo, Tässä joulunalla taas juoksin pyörätiellä auton alta pois, kuski kehtasi vielä tulkuttaan takas kun asiasta mainitsin. Paikallislehdessä oli jonkinaikaan sitten juttu jossa poliisi sanoi ettei voi mitään, kaupungin kuuluisi hoitaa ongelma. Kummasti resursseja löytyi kun paikallinen muoviluoti kuski kaahasi moottoritiellä vähän lujempaa tässä jokunen vuosi sitten.
adventure muka painava?
ATC

Viesti Kirjoittaja ATC »

kymppivalve kirjoitti:
Oulun kaupungissa ajetaan päivittäin muutamia tuhansia kertoja autoilla, mopoilla, moottoripyörillä ja vaikka millä vehkeillä sellaisissa paikoissa, missä se aivan perustellusti on kielletty.
Joo, Tässä joulunalla taas juoksin pyörätiellä auton alta pois, kuski kehtasi vielä tulkuttaan takas kun asiasta mainitsin. Paikallislehdessä oli jonkinaikaan sitten juttu jossa poliisi sanoi ettei voi mitään, kaupungin kuuluisi hoitaa ongelma. Kummasti resursseja löytyi kun paikallinen muoviluoti kuski kaahasi moottoritiellä vähän lujempaa tässä jokunen vuosi sitten.
Juu kyllä noita huristelijoita vaan jostain piisaa, ilmeisesti pyöräteillä hurjastelu on pienempi rike kuin moottoritiellä :shock: .
Viranomaiselta erikoinen lausuma on ollut lehdessä, olisi vielä kertonut kuka Mikko tai Matti sen asian voisi hoitaa ja miten ja millä valtuuksilla.
Weteraani kurapyöräilijä
timpuktu
Pyörä: Elefant 750

Viesti Kirjoittaja timpuktu »

Nyt on ollut ''kiva'' huomata kuinka näin talviaikaan moottoriharrastajien pussiin keräävät pisteitä nuo maantie-, pyörätie- ja muut mettä- ja peltokelkkailijat.
MC Röklä – www.rokla.net ''Oisko ehkä Suomen kuuluisimpia pyöräkerhoja. Meni minne meni, niin aina joku puhuu Röklästä.''
Vastaa Viestiin