AFRICA TWIN
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
- Jokke Espoosta
- Pyörä: Poljettava
Re: AFRICA TWIN
Ei mun puusilmäni ainakaan Haynesin ohjeista löydä mitään tietoa siitä että synkronointi pitäis tehdä jollain muulla kuin tyhjäkäynnillä. Tosin tyhjäkäynti oli säädettynä vähän isolla, varmaan jossain 1600 rpm nurkilla, joten sovitaan että se on ihan hyvä kunnes toisin todistetaan.
Ehkäpä mä hankin orkkiksen eturattaan jos sopuhintaan saa.
Ehkäpä mä hankin orkkiksen eturattaan jos sopuhintaan saa.
"Trying is the first step toward failure!"
-Homer Simpson
Exät: Honda XRV 650 Africa Twin RD03 -89 -> KTM 625 SXC -04
-Homer Simpson
mihinkähän hondaan tommonen ratas mahtaa sopia? lojuu tyhjänpanttina hyllyssä ja on halpa.
- Jokke Espoosta
- Pyörä: Poljettava
Siitä en tiedä, mutta ainakin alguperääne RD03 eturissa on 16-hampainen. Tuo näyttäis olevan 15-hampainen. PyöräMaailma elikkä internationaalimmalta nimeltään BikeWorld pyytää orkkisrattahasta reilut neljäkymppiä, eiköhän se hintansa arvoinen ole.jarzki kirjoitti:mihinkähän hondaan tommonen ratas mahtaa sopia? lojuu tyhjänpanttina hyllyssä ja on halpa.
edit: noita eturattaita voisi kyllä haalia vaikka muutaman varastoon. Onko tietoa saako niitä jostain halvemmalla kuin marmoritiskiltä, jos nimenomaan haluaa ehdottomasti alkuperäistä Honda-osaa eikä vetarin mahdollisesti tuhoavia halpoja kopioita?
"Trying is the first step toward failure!"
-Homer Simpson
-Homer Simpson
- T Koponen
- Pyörä: BMW R 1150 GS
Jokke Espoosta kirjoitti:Siitä en tiedä, mutta ainakin alguperääne RD03 eturissa on 16-hampainen. Tuo näyttäis olevan 15-hampainen. PyöräMaailma elikkä internationaalimmalta nimeltään BikeWorld pyytää orkkisrattahasta reilut neljäkymppiä, eiköhän se hintansa arvoinen ole.jarzki kirjoitti:mihinkähän hondaan tommonen ratas mahtaa sopia? lojuu tyhjänpanttina hyllyssä ja on halpa.
edit: noita eturattaita voisi kyllä haalia vaikka muutaman varastoon. Onko tietoa saako niitä jostain halvemmalla kuin marmoritiskiltä, jos nimenomaan haluaa ehdottomasti alkuperäistä Honda-osaa eikä vetarin mahdollisesti tuhoavia halpoja kopioita?
Vaihdoin just omaan Twiniin ketjut ja rattaat alkuperäinen eturatas, reginan ketjut, JT takaratas ja uusi lukitus levy 170€ kuopiosta kone-solmusta.
Mulla kyllä on alkuperäisiä eturattaita jos kelpaa osa on jopa ehkä ihan käyttö kelpoisia ja on halpoja...
Mihin tie päättyy, siitä ilo alkaa
EX: AT 90, AT 92, XT660 Z TENERE, KTM 950, KTM 690, AT 95
EX: AT 90, AT 92, XT660 Z TENERE, KTM 950, KTM 690, AT 95
En kyllä usko ihan helposti että boorien tuhoon on syynä tarvikehampit. Onko muuten Transualpeista raportteja tärveltyneistä akseleista? Entä Shadouveista tai muista tuon moottorityypin variaatioista? Ei ole omiin korviin kantautunu.
Tuo etuhampin kiinnitys on kyllä surkea vailla vertaansa. Samaa kaliberia kun mopoisa.
Tuo etuhampin kiinnitys on kyllä surkea vailla vertaansa. Samaa kaliberia kun mopoisa.
Paskapuhetta, mutta uskon.
- Jussi_S
- Pyörä: XRV 750 Africa Twin, WR250
Mulla on sama muistikuva että pelkkä tyhjäkäynti ei riitä. En löytänyt nyt faktoja muistikuvan tueksi, mutta ite oon kyl kattonnu että säätö on synkassa nimenomaan korkeammilla kierroksilla.Phav kirjoitti:Paljon pidit kierroksia koneessa kun synkronoit kaasarit, jos en ihan väärin muista ni kiekkoja piti olla 2000?
AT -95
Mä laitoin siihen uudet kun ne vanhat söi 2 eturatasta pienessä ajassa. Ne on Didit tai Reginat muita en käytä.Jokke Espoosta kirjoitti:Vietinpä toisenlaisen perjantai-illan roplaten Afrikaanoa kesäkuntoon. Nyt on kaasuttimet synkattu ja öljyt ja tulpat vaihdettu. Virittelin Bilteman läpinäkyvästä halpisletkusta manometrin ja täytin lopulta pitkän arpomisen jälkeen bensalla. Hyvin toimi, mutta kyllästyin ronkkimaan säätöruuvia ilmanottoboksin läpi ja nakkasin mäkeen koko boksin siksi aikaa, oletin ettei kone siitä kuole jos sitä tuon verran käyttää ilman ilmanputsaria. Aluksi oli bensapinnan tasot luokkaa puoli metriä erillään, säädön jälkeen heiluivat niin että vuorotellen toinen oli muutaman sentin ylempänä kuin toinen. Myöskään en ilmeisesti mitään kovin katastrofaalista saanut aikaan venttiilinvälysten säädössä, ei kuulostanut betonimyllyltä ja kävi ihan nätisti. Toivottavasti myös kulkee. Jotain pientä naputusta olin kuulevinani jossain vaiheessa, mutta epäilen sen olevan psykosomaattista. Kaasarin säätelyä voisi vielä hiukan harrastaa, tyhjäkäynti ja synkat tuntuisivat nyt olevan reilassa mutta seoksista on paha mennä sanomaan. Moottorijarru paukuttaa putkessa, joten ehkä voisi koettaa vääntää vielä vähän rikkaammalle.
Katselin että eturatas alkaa olla melko kehnossa kunnossa ja kun ketjun iästä ja kunnosta ei oiken ole mitään tietoa niin voisi ehkä vaihtaa täräyttää koko toisiovoimansiirron uusiksi. Pyörän mukana kaupassa tulleesta aarrearkusta löytyi eturatas, lukkolevy ja takaratas. Rattaat olivat ilmeisesti tarvikeosia. Kun nyt tuo vetoakseli on Afrikkalaisen heikoin kohta niin mietityttää kannattaako laittaa. Rasvoista ja lukitteista on jos jonkinlaista mielipidettä, meinasin itse lätkäistä kunnolla rasvaa väliin ja toivoa parasta.
Onko jollakulla heittää ketjusuosituksia? Haenko Biltemasta neljällä kympillä ketjun vai haenko reilulla huntilla Motonetistä D.I.D 525-VX, liekö noissa meikäläisen ajoilla juuri eroa?
edit: ehköhän mä noihin D.I.D:hen sijoita, tänään oli palkkapäiväkin...
edit 2: Viime kesän ajelin Delvac MX:llä ja kytkin luisti ja öljyä kului litra per tuhat kilometriä. Oletettavasti molemmat viat johtuu mekaanisesta ongelmasta koneessa, mutta meinasin heittää silti vielä kokeeksi sisään Motox 20w-50. Kytkinremonttiin on kyllä osat jo odottamassa ja venttiilinvarren kumit menee varmaan ensi talvena vaihtoon.
edit3: Ilmeisesti alkuperäisessä eturattaassa on joku kumisysteemi. Tuo tarvikeosa joka minulla on on umpirautaa. Mitähän tästä pitäisi ajatella?
Ana.
- 016054
- Pyörä: Honda VFR 1200 crosstourer
Mä synkkaan hieman korotetulla joutokäynnillä (n. 1500-2000), mut kannattaa tarkastaa vielä usemmallakin kierrosluvulla, et ei oo kovin sekaisin muillakaan kierroksilla. Jos on paljon eroa esim.joutokäynnillä ja korkeilla kierroksilla taas kohdallaan, niin se kertoo mekaanisesta viasta (esim. väärät venttiilivälykset, tai vuotavat venttiilit, tai imuvuodot).Jussi_S kirjoitti:Mulla on sama muistikuva että pelkkä tyhjäkäynti ei riitä. En löytänyt nyt faktoja muistikuvan tueksi, mutta ite oon kyl kattonnu että säätö on synkassa nimenomaan korkeammilla kierroksilla.Phav kirjoitti:Paljon pidit kierroksia koneessa kun synkronoit kaasarit, jos en ihan väärin muista ni kiekkoja piti olla 2000?
- api
- Pyörä: Honda Africa Twin 750
- Viesti:
AT:n vanteiden pinnalla "rokkoa". Onnistuuko vanteiden puhdistaminen/kiillottaminen mitenkään. Mielestäni ovat sisäpuolelta OK. Entä alumiinisen pohjapanssarin puhdistus. Tahnoja olen kokeillut. Ei auta. Pitäisikö vetää hiontalaikalla?
Raisu MM -78/ Vespa ET4 125/ Aprilia Pegaso 650/ Honda Africa Twin 750
- Jussi_S
- Pyörä: XRV 750 Africa Twin, WR250
Itte oon kerran vuoteen Autosolilla käsitelly ja hyvin on löytynny hävettävän kiiltävä pintaapi kirjoitti:Entä alumiinisen pohjapanssarin puhdistus. Tahnoja olen kokeillut. Ei auta. Pitäisikö vetää hiontalaikalla?
Saahan sitä hangata, mutta lopputulos on vuoden takaisen kuvan kaltaista
AT -95
- 016054
- Pyörä: Honda VFR 1200 crosstourer
Itte aikoinaan hioin pohjapanssarin ensin vesihionnalla ja sitte kiillotin koneella hiontatahnan kanssa ja lopuks lakka päälle. Kesti ainakin sen kolme vuotta jonka mopo oli mulla ja vielä viime syksynä mopedin viimeks nähneenä oli ihan siistissä kuosissa vielä. Kiilloitin siis vaan posket. Keskiosan hiekkapuhalsin.api kirjoitti:AT:n vanteiden pinnalla "rokkoa". Onnistuuko vanteiden puhdistaminen/kiillottaminen mitenkään. Mielestäni ovat sisäpuolelta OK. Entä alumiinisen pohjapanssarin puhdistus. Tahnoja olen kokeillut. Ei auta. Pitäisikö vetää hiontalaikalla?
- api
- Pyörä: Honda Africa Twin 750
- Viesti:
Kiitoksia pohjapanssarin puhdistusvihjeistä. Voiko noille vanteille tehdä mitään? Pleksi tai oikeastaan polykarbonaatti on halpaa. Etolasta viidellä eurolla jätepala ja siitä uusi pleksi. Touratechilla maksaa satasen. Navigaattoreita ajattelin AT-ralliin laitta ainakin kolme 
Raisu MM -78/ Vespa ET4 125/ Aprilia Pegaso 650/ Honda Africa Twin 750
-
jamba
- Pyörä: Frigerio F7 250, AfricaTwin 97
Pitikö lämmittää et sai taipumaan?
- kimmokekki
- Pyörä: KTM 530 exc-R
Jos toi on hapettumaa niin huonosti on muuta tehtävissä kuin täysi kiillotus tai maalaus
-
Koheltaja
- Pyörä: pyörätön
Näyttää vanteissa olevan sen verran syvää hapettumaa ettei niitä kannata lähteä hiomaan sileiksi. Yhdet vastaavan kuntoiset tuli hiottua ja anodisoitua ja voin vakuuttaa ettei kannata, karmee duuni ja vieläkin jäi kraatereita näkyviin. Yhtenä vaihtoehtona ennen anodisointia oli kevyt kulapuhallus niin että pinnasta olisi tullut satiini, häivyttää samalla hieman kraatereita mutta eipä tullut tehtyä, olisi pitänyt.
Vaihtoehtona on maalaus. Jos ei halua purkaa kehiä irti niin kehien hionta, pinnojen teippaus ja vie ne maalaamoon. Kevarikeijot ja mopojonnet näyttää suosivan kehien maalaamista, ajan saatossa kuluu ja kolhiintuu mutta aina saa uutta väriä pintaan.
Vaihtoehtona on maalaus. Jos ei halua purkaa kehiä irti niin kehien hionta, pinnojen teippaus ja vie ne maalaamoon. Kevarikeijot ja mopojonnet näyttää suosivan kehien maalaamista, ajan saatossa kuluu ja kolhiintuu mutta aina saa uutta väriä pintaan.
Kylätason kurapyöräilijä.