Kokemuksia F800GS:stä
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
Re: Kokemuksia F800GS:stä
Tänään laitatin tkc80:set ja samalla uusittiin laakerit eteen ja taakse. Takarenkaan laakereissa oli jo selvä vika. Alkuperäiset olivat paikoillaan ja nyt tilalle tuli Koyot. Tallissa laitoin sitten renkaat paikoilleen ja ensimmäiselle testiajolle. Pyörän ostin siis tammikuussa.
Tyhjäkäynnillä (moottori vielä kylmänä) kuului silloin tällöin pieni kolahdus ja se kuulosti tulevan äänenvaimentimesta tai sen lähistöltä. No, lähin sitten ajamaan ja tankkasin, jonka jälkeen kotia. Tuli ajettua noin 10 kilsaa. Pihassa huomasinkin, että kolina oli vain tihentynyt ja kuuluu kytkimestä. Kolina lakkaa, kun kytkimen kahvan painaa alas. Hienoa. Kehuivat vielä liikkeessä, että kytkin remontoitu 1000-2000km välillä. Nyt mittarissa 16400km ja vuosimalli 2010.
Onko kellään ollut vastaavaa?
Tyhjäkäynnillä (moottori vielä kylmänä) kuului silloin tällöin pieni kolahdus ja se kuulosti tulevan äänenvaimentimesta tai sen lähistöltä. No, lähin sitten ajamaan ja tankkasin, jonka jälkeen kotia. Tuli ajettua noin 10 kilsaa. Pihassa huomasinkin, että kolina oli vain tihentynyt ja kuuluu kytkimestä. Kolina lakkaa, kun kytkimen kahvan painaa alas. Hienoa. Kehuivat vielä liikkeessä, että kytkin remontoitu 1000-2000km välillä. Nyt mittarissa 16400km ja vuosimalli 2010.
Onko kellään ollut vastaavaa?
- Per Saukko
- Pyörä: --?--
Niin voihan sen kait nimimerkin noinkin kirjoittaapers aukolla on ainakin mennyt laturin käämi jossain vaiheessa?
Laturin käämi on mennyt kahdesti ja sai kyllä aikaan monenmoista häiriöö, tuo kyllä saattaisi
johtua väsähtäneestä akusta.
-millähän nyt ajelis???
Katos vaan, lipsahti välilyönti hassuun paikkaan, melkein tipahdin tuolilta. ..Anu ... nyt tulee jo vedet silmistä..Per Saukko kirjoitti:Niin voihan sen kait nimimerkin noinkin kirjoittaapers aukolla on ainakin mennyt laturin käämi jossain vaiheessa?, (siskolle tai vaimolle sopis nimeksi vaikka Anu!)
Laturin käämi on mennyt kahdesti ja sai kyllä aikaan monenmoista häiriöö, tuo kyllä saattaisi
johtua väsähtäneestä akusta.
Hieman hämää tuo kun kone lähtee kevyesti käyntiin. Voihan se olla, että jännite on alhainen ja ajotietikone ei tykkää moisesta. Näkyy pyörivän kone huonomallakin akulla. Taidan mitata akun napajännitteen ja latausjännitteen tänään.
Tänään sain liikettä edellisen omistajan kiinni. Hän kertoi, että kytkin on pitänyt ääntä uudesta saakka ja hänkin oli miettinyt sitä. Kytkin oli alkanut luistamaan ennen kymppitonnia ja todella pahasti. Joten silloin vaihdettu levyt. Mutta tätä äänilähdettä ei oltu sen tarkemmin selvitetty, kun kuulemma huollon mukaan kuuluu tuohon koneeseen. Olinkohan liian hätäinen äänen suhteen..? Tekisi mieli kuitenkin tietää mikä ääntää ja miksi.
Tänään tuli ajettua vähän enemmän ja kivalta tuntuu. Tankoa kun vähän säätää, niin parempi ajaa seisaaltaan. Tkc80-renkaat ei ainakaan vielä tunnu liian täristäviltä tai äänekkäiltä. Itse pyörän värinät olemattomia verrattuna Yamahan mt-01:een.
Tänään tuli ajettua vähän enemmän ja kivalta tuntuu. Tankoa kun vähän säätää, niin parempi ajaa seisaaltaan. Tkc80-renkaat ei ainakaan vielä tunnu liian täristäviltä tai äänekkäiltä. Itse pyörän värinät olemattomia verrattuna Yamahan mt-01:een.
Huollettiin tossa verstaalla kaverin 8gessua, siinä kattelin, että pitäskö toi päivittää samalla isolohkoksi.
Happi
- pkilpo
- Pyörä: CRF1100L ES DCT -25,Husky FE450 -16
Olen ihmetellyt viime kesästä tuota akun tyhjenemistä. Akku tyhjenee jos pyörää seisottaa viikon ilman että välillä ajaa.
Koko talven akku oli laturissa ylläpitolatauksessa ja hörähti käyntiin heti kun kokeilin. Otin sitten pois latauksesta ja viikon kuluttua kokeilin uudestaa.
Ei mitään kliks kliks vaan kuului. Luin monia tarinoita missä samankaltaisia oireita, zumon telineestä ja staattorista lähtien kaikenmoista on epäilty.
Mittasin itse suoraan akusta ja ei kyllä mitään virtaa mihinkään mennyt.
Kait se akku sitten on vaan mennyt, pyörä on kuitenkin vain n. kolme vuotta vanha.
Alkuperäinen akku siinä oli paikallaan.
Ostin tilalle shorain litium akun onhan siinä painoeroakin melkein neljä kiloa ja vielä kun akku on ylhäällä kyllähän se aika merkittävä painon säästö kun vaikka kyljeltää pyörää nostaa
Saapas nähdä nuo litiumit eivät tosiaan kestä tyhjenemistä kovin hyvin eikä niitä ctekillä saa latailla desulfatointi toiminnon vuoksi (jota ei saa poiskaan).
Mitä kokemuksia teillä on akun kanssa ollut onko ollut tyhjenemisilmiötä tai shoraista kokemusta?
Koko talven akku oli laturissa ylläpitolatauksessa ja hörähti käyntiin heti kun kokeilin. Otin sitten pois latauksesta ja viikon kuluttua kokeilin uudestaa.
Ei mitään kliks kliks vaan kuului. Luin monia tarinoita missä samankaltaisia oireita, zumon telineestä ja staattorista lähtien kaikenmoista on epäilty.
Kait se akku sitten on vaan mennyt, pyörä on kuitenkin vain n. kolme vuotta vanha.
Ostin tilalle shorain litium akun onhan siinä painoeroakin melkein neljä kiloa ja vielä kun akku on ylhäällä kyllähän se aika merkittävä painon säästö kun vaikka kyljeltää pyörää nostaa
Saapas nähdä nuo litiumit eivät tosiaan kestä tyhjenemistä kovin hyvin eikä niitä ctekillä saa latailla desulfatointi toiminnon vuoksi (jota ei saa poiskaan).
Mitä kokemuksia teillä on akun kanssa ollut onko ollut tyhjenemisilmiötä tai shoraista kokemusta?
Kuraköröttelijä
No ei ole akku mulla ainakaan tyhjentynyt, muttapkilpo kirjoitti:Olen ihmetellyt viime kesästä tuota akun tyhjenemistä. Akku tyhjenee jos pyörää seisottaa viikon ilman että välillä ajaa.
Onko ylimenovastusta kaapelikengissä / kaapeleissa/ vikaa latauksessa ylipäätään. Mittaa latausjännite suoraan akun navoista.. Meinaan jos akku ei koskaan tulekaan täyteen..
Mistä sulla navi saapi virtansa? Jos sieltä Bemarin omasta liittimestä, niin onko Can väylään tarkoitettu tuo poweri. Jos ei, niin voipi olla siinä se syy..
Minua varoiteltiin aiheesta kun olin omaa naviani asentamassa, että Can väylä pikkuhiljaa purkaapi tuon akun siihen navin virtalähteeseen jos ei oo joku Bemun originelli tuote..
Joillain näin kuulemma tapahtunut.
Onko jotain härpäkettä, joka kuitenkin voisi syödä akkua hiljalleen.. Ylimääräistä mittaria tms..
Itsellä ohjaapi tuo navigaattorille tarkoitettu lähtö katkaisijan ja releen ja/ sulakeboxin kautta kaikkia ylimääräisiä hiluja ja viluja..
Ei ole purkaantunut ikinä, ainakaan vielä..
Minkä huollan, sen myös korjaan.
-
GSR600
- Pyörä: BMW R 1200 GSA LC
Uusi akku ei vielä ole ilmeisesti tyhjentynyt?pkilpo kirjoitti:Olen ihmetellyt viime kesästä tuota akun tyhjenemistä. Akku tyhjenee jos pyörää seisottaa viikon ilman että välillä ajaa.
Ostin tilalle shorain litium akun onhan siinä painoeroakin melkein neljä kiloa ja vielä kun akku on ylhäällä kyllähän se aika merkittävä painon säästö kun vaikka kyljeltää pyörää nostaa![]()
Jos näin on niin suuri mahdollisuus on että vanha akku oli viallinen.
Nykypäivänä vaihdetaan takuuaikana akkuja niin autoihin kuin moottoripyöriinkin.
Hyvä esimerkki nyky akkujen kestoiästä on se että esim. Hyundai antaa autoilleen
viiden vuoden takuun ilman km. rajoitusta mutta akun osalta takuu on kuitenkin vain 2 vuotta.
Ostin oman 8 gessun lokakuussa -11, Akussa hapotus/lataus päivä 31.3.-11. Akun ikä aika lailla tasan 3 vuotta ja nyt se on jo paska. Kuka on tuon alkuperäisen valmistaja? Ajattelin hankkia tuollaisen akun: http://www.varta-automotive.fi/fi-fi/pr ... 12-014-010 toivon että ei ole sama kuin tuo alkuperäinen.
No enpä tiennytkään, että näiden akut sippaa jo 3 vuotiaana. Taidan hakee itsekin tollasen Vartan, jos se on kokonsa puolesta sopiva. Tuskin se alkuperäinen mullakaan kestää jos muillakin jo hyytyy..800cc kirjoitti:Ostin oman 8 gessun lokakuussa -11, Akussa hapotus/lataus päivä 31.3.-11. Akun ikä aika lailla tasan 3 vuotta ja nyt se on jo paska. Kuka on tuon alkuperäisen valmistaja? Ajattelin hankkia tuollaisen akun: http://www.varta-automotive.fi/fi-fi/pr ... 12-014-010 toivon että ei ole sama kuin tuo alkuperäinen.
Autossa ainakin tuo Yasa tuntuu kestävän loputtomiin, kohta 10v ja hyvin pelittää..
Minkä huollan, sen myös korjaan.
- pkilpo
- Pyörä: CRF1100L ES DCT -25,Husky FE450 -16
Kokemuksia F800GS:stä
Hei, kiitos vinkeistä. Mittasin virtaa suoraan toisesta navasta kun virrat oli pois. Mittatarkkuden rajoissa virtaa ei karannut mihinkään. Navia ei ollut paikallaan ainostaan sen johtosarja ja teline kun akku tyhjeni. Siitä GPS liittimestä otan suoraan virtaa naviin. Se tuntuu toimivan että sammuttava virrat n 30s päästä ihan oikein. Ostin releen että kytkisin kuten sulla on mutta en ole vielä tehnyt niin. Laitoin uuden akun vasta tänään. Ei oo ylimääräisiä härpäkkeitä. Pianhan sen näkee oliko akku paska, hyvä tieto että ne voi olla jo kolmen vuoden päästä rikki. Aika surkeaa laatua. Toivottavasti tuo litium akku kestää paremmin on se mahtavan kevyt kylläKode kirjoitti:No ei ole akku mulla ainakaan tyhjentynyt, muttapkilpo kirjoitti:Olen ihmetellyt viime kesästä tuota akun tyhjenemistä. Akku tyhjenee jos pyörää seisottaa viikon ilman että välillä ajaa.
Onko ylimenovastusta kaapelikengissä / kaapeleissa/ vikaa latauksessa ylipäätään. Mittaa latausjännite suoraan akun navoista.. Meinaan jos akku ei koskaan tulekaan täyteen..
Mistä sulla navi saapi virtansa? Jos sieltä Bemarin omasta liittimestä, niin onko Can väylään tarkoitettu tuo poweri. Jos ei, niin voipi olla siinä se syy..
Minua varoiteltiin aiheesta kun olin omaa naviani asentamassa, että Can väylä pikkuhiljaa purkaapi tuon akun siihen navin virtalähteeseen jos ei oo joku Bemun originelli tuote..
Joillain näin kuulemma tapahtunut.
Onko jotain härpäkettä, joka kuitenkin voisi syödä akkua hiljalleen.. Ylimääräistä mittaria tms..
Itsellä ohjaapi tuo navigaattorille tarkoitettu lähtö katkaisijan ja releen ja/ sulakeboxin kautta kaikkia ylimääräisiä hiluja ja viluja..
Ei ole purkaantunut ikinä, ainakaan vielä..
Bilteman akuista mulla on hyviä kokemuksia, niiden harmailla akuilla on neljän vuoden takuu. Mönkkärissäki kestänyt ilman ylläpitolatausta jo monta vuotta, ehkä viisi jopa.
Niin ja akku oli kyllä täynnä koska se oli koko talven ylläpitolatauksessa, ctek .
Sent from my iPad using Tapatalk
Kuraköröttelijä
-
GSR600
- Pyörä: BMW R 1200 GSA LC
Ei se sitä tarkoita että se kaikissa kestää vaan sen 3 vuotta.Kode kirjoitti:No enpä tiennytkään, että näiden akut sippaa jo 3 vuotiaana. Taidan hakee itsekin tollasen Vartan, jos se on kokonsa puolesta sopiva. Tuskin se alkuperäinen mullakaan kestää jos muillakin jo hyytyy..800cc kirjoitti:Ostin oman 8 gessun lokakuussa -11, Akussa hapotus/lataus päivä 31.3.-11. Akun ikä aika lailla tasan 3 vuotta ja nyt se on jo paska. Kuka on tuon alkuperäisen valmistaja? Ajattelin hankkia tuollaisen akun: http://www.varta-automotive.fi/fi-fi/pr ... 12-014-010 toivon että ei ole sama kuin tuo alkuperäinen.
Autossa ainakin tuo Yasa tuntuu kestävän loputtomiin, kohta 10v ja hyvin pelittää..
Kaverin kanssa ostettiin 2006 vuonna samaan aikaan uudet Suzukit,
4 kesän aikana kaverin suzukiin uusittiin akku 2 kertaa, meikäläisen pyörä pärjäsi alkuperäisellä.
Nyt lähti gessussa viides kesä käyntiin alkuperäisellä AGM akulla, ilman ongelmia.
Mutta kyllä näihin isoihin gessuihinkin on joihinkin yksilöihin akku vaihdettu 2-3 vuoden vanhana.
Tuollaisesta kaupat sovittu, 55e paikallisessa liikkeessä. Tilattiin, saapuu kuun puolessa välissä. http://www.motonet.fi/fi/tuote/903893/B ... h-YTX14-BSKode kirjoitti:No enpä tiennytkään, että näiden akut sippaa jo 3 vuotiaana. Taidan hakee itsekin tollasen Vartan, jos se on kokonsa puolesta sopiva. Tuskin se alkuperäinen mullakaan kestää jos muillakin jo hyytyy..800cc kirjoitti:Ostin oman 8 gessun lokakuussa -11, Akussa hapotus/lataus päivä 31.3.-11. Akun ikä aika lailla tasan 3 vuotta ja nyt se on jo paska. Kuka on tuon alkuperäisen valmistaja? Ajattelin hankkia tuollaisen akun: http://www.varta-automotive.fi/fi-fi/pr ... 12-014-010 toivon että ei ole sama kuin tuo alkuperäinen.
Mulla -11 malli ja orggis akku paikallaan, virta pysyy akussa jos on GPS paikallaan. Jos gepsin ottaa pois johdon päästä, niin akku tyhjä viikon kuluttua. Virta otettu siitä omasta pistokkeesta siihen tarkoitetulla piuhalla. Mikkelin Matti päätteli viisaasti, että tuossa gepsin piuhassa oleva muuntajamotikka jää jännitteeliseksi kun pyörän sammuttaa, jonka jälkeen se avaa can väylän kuten siihen olisi liitetty esim.laturi. Nyt kun väylä on auki se muuntajapotikka kuluttaa akkua koko ajan. Jos gepsi on paikallaan se tyhjentää sen motikan jolloin se ei enää lähetä virtaa pyörään päin, vaan gepsi tyhjentää sen latauksen ja can väylä ei aukea. Toivottavasti oli tarpeeks sekavasti selostettu, mutta näin siinä minunkin oletuksen mukaan käy.
Mulla on ollu Shorai käytössä 2011 vuoden puolelta alkaen ja ei ole ollut valittamista. Alkuperäinen akku oli hengissä, mutta halusin keventää lastia. Shorai on sen jälkeen muuttanut suositustaan ainakin kerran, eli mun akku on heidän suositustaan heppoisampi voimanpesä. Eipä ole silti ollut ongelmia. Kylmässä kelissä kannattaa tosin pitää virtoja hetken päällä ennen starttia, niin ei nikottele.
Talvella pidän akkua hengissä satunnaisesti Shorain "omassa" laturissa.
Kaikkia viimeisen päälle tärkeitä elektronisia hilavitkuttimia varten mulla on Centech AP-2. Se ottaa herätevirran juurikin siitä bemarin omasta gps-liittimestä eikä vielä(kään) ikinä ole akku päässyt tyhjäksi. (Gepsu ei normaalisti makaa telineessä kiinni)
Mene ja tiedä.
Centechiä voin kyllä lämpimästi suositella. Helppo asentaa sitä sun tätä ja voi valita toimiiko härpäke hela tiden vaiko vain canbussin ollessa hengissä.
Talvella pidän akkua hengissä satunnaisesti Shorain "omassa" laturissa.
Kaikkia viimeisen päälle tärkeitä elektronisia hilavitkuttimia varten mulla on Centech AP-2. Se ottaa herätevirran juurikin siitä bemarin omasta gps-liittimestä eikä vielä(kään) ikinä ole akku päässyt tyhjäksi. (Gepsu ei normaalisti makaa telineessä kiinni)
Mene ja tiedä.
Centechiä voin kyllä lämpimästi suositella. Helppo asentaa sitä sun tätä ja voi valita toimiiko härpäke hela tiden vaiko vain canbussin ollessa hengissä.