Eilen kaveri kävi mittaamassa tuon liittimen...Å kirjoitti:Ei voi tuon perusteella vielä sanoa.Harri Hemmilä kirjoitti:Minkälaisia volttimääriä Gessun akusta pitäis irrota?
Mulla näytti sammuksissa 12,15V ja käynnissä alle 12V.
Eikö käynnissä ollessa pitäis olla suuremmat volttimäärät?
Onkohan mulla laturi hajallaan....
Hommassa tarvitaan yleismittari, jossa on vastusmittaus. Jatkuvuusmittaus (piippaus) on hyvä lisä.
1. Avaa oikealla puolella oleva pieni suojakate (se kolmion muotoinen yhdellä ruuvilla kiinni oleva)
2. Paljastuu johtoliitin, johon menee laturin kopalta kolme keltaista johtoa. Avaa tuo liitin.
3. Mittaa kaikki pariyhdistelmät laturin puoleisesta liitinosasta läpi (1-2, 1-3, 2-3), että vastuslukemat ovat kaikissa tapauksissa hyvin lähelle samat.
4. Jos yleismittarissa on jatkuvuusmittaus ("piippari"), laita se päälle. Laita toinen mittarin maajohdin runkoon ja toisella töki kaikki kolme läpi. Ei saa piipata missään vaiheessa (eli olla oikosulussa). Jos mittarissa ei ole jatkuvuusmittausta, niin vastuslukemalla voi todentaa saman asian - lukema ei saa olla nolla.
Mikäli vastusarvo heittää jonkin kohdalla tai yksikin johdin piippaa (tai vastus menee nollaan), laturilla saattaa olla kuolo edessä. Tällöin kannattaa antaa vielä asiantuntevan sähkömiehen (ellei itse osaa hommaa aukottomasti) mitata laturin vaiheet, todentaa läpilyönti runkoon ja mitata johtimien kunto (onko poikki).
Mikäli laturi on ehjä, jännitteensäädin on todennäköisesti hajalla.
Ikävä sanoa, mutta oireet ovat kovin samankaltaiset kuin omassani staattorin kärähdettyä. Mutta tee tai teetä nuo mittaukset ennen aukomista. Omassani läpilyönti runkoon oli niin selvä, että epäilylle ei jäänyt sijaa. Yhdestä jalasta (sydän tai mikä sen sarven nimi lieneekään) oli käämityksen lakkaus kärynnyt tyystin pois.
Eli otin kuvassa näkyvästä keltaisten johtojen hässäkästä liittimen irti ja mitattiin kuvassa näkyvien kolmen keltaisten johtojen kannat ja jokaisessa piippas, eli laturi on rikki?
Mittasinhan ihan oikeasta paikasta?