Rengaskeskustelua

Keskustelua renkaista, vertailut, kimppatilaukset

Valvoja: Moderaattorit

Koheltaja
Pyörä: pyörätön

Re: Rengaskeskustelua

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Kyllä mä ottaisin katukäytöön alemman linkin lyhytnastaisen renkaan, voi myös olla suuremmat mahdollisuudet siihen ettei ruuhkasuomen Poliisit kiinnostu huomauttamaan nastoista ihan niin herkästi :wink:
Kylätason kurapyöräilijä.
Jani_rr
Pyörä: 701

Viesti Kirjoittaja Jani_rr »

Alueilla missä ajellaan, niin ei paljoo poliiseja näy :) Tosin mahdollista tietenkin. Tarkoitus olisi tosissaan ajella hiekkateitä, ja mettäautoteitä tämä talvi. Toki pakosti tulee jonnin verran myös asvalttia, prosentteina jos puhuttaisiin niin 20/80 assu/hiekka. Ens vuonna sit kunnon nastaa alle ja spooriin kun saan luvan siihen touhuun, ton polven suhteen..

Sinänsä muakin nuo pienemmät nastat kiinnostaa, mut "pelottaa" kiipeääkö semmoisille paikoille minne ollaan menossa.
--------------------------------------------------------------
KTM 1090 Adventure R 17
Koheltaja

Eipä noilla nysillä sitten tee mitään, pitempää piikkiä alle. Porukoilla on näyttänyt olevan polanteella ajaessa rallinastat keskellä ja enskapiikit reunoissa.
Jani_rr

No höh :) Ehka sit enskanastat alle, ja kevyttä ajoa pientareella siirtymillä.. Toisaalta jos talvi on mitä se yleensä täällä etelässä on, niin sitten ois noi pienemmät nastat varmaan paremmat.. Pitää heittää kolikkoa...
KTM 1090 Adventure R 17
AnttiL
Pyörä: exc

Viesti Kirjoittaja AnttiL »

Elikäs nuo pidempinastaiset on "enskanastat" ja lyhyemmät on rallinastat.

Viitaten edelliseen viestiini niin paljaalla hiekkatiellä (joka lie pahin (enska)nastan kuluttaja niin ikä ei ole kovin montaa sataa kilometriä noilla pitkäpiikkisillä ja toisaalta ovat kyllä sellaiset ajaakkin jotta itse en sellaisia ottaisi jos tarkoitus on vähänkin ajaa hupia maantiellä/asfaltilla. Välikelin renkailla (rallinasta) pärjäilee jotenkin ja jos tilaa esim. sellaiset joissa enskanastat reunoilla niin spoorissakin kohtuudella kuten myös polanteella. Ei lie oikeaa ja varmaa valintaa varsinkaan jonkun muun sanomana ja varsinkin kun kelistäkään ensi talveksi ei tiedä.

Satapiikki tekee sellaiset kuin tilaat kun soitat heille jos haluaa jonkun välimallin tai jonkun toisen rungon tms. Soita ja kysy mitä he suosittavat?
antti
Jani_rr

Kiitän! Taas sitä on astetta viisaampi. :) joo soittelen sinne het kun alkaa ajankohta lähestymään.
KTM 1090 Adventure R 17
Jani M
Pyörä: 690R -24 250 EXC-F -25 Gilera RC125 -90

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Mitenkä Metzeler Karoo T ja Mitas E-10, joissa on lähes samanlainen kuvio, vertautuvat ominaisuuksiltaan toisiinsa? Entä suhteessa Continental TKC 80:een, joka on myös aika lähellä näitä? Takarenkaaksi mietin 690:iin.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17, 250 EXC-F -20
Ex: KTM 690 Enduro R -14, 690 Enduro R -19
meikä
Pyörä: 610 "crate" exc

Viesti Kirjoittaja meikä »

Henkilökohtaisesti tuntuu että etelän talvessa itsellä on enemmän ajeluita jäänyt ajamatta liian pitkien piikkien takia kuin lyhyiden. Ei vain kehtaa lähteä edes virallisille urille rymyämään semmoisessa kelissä jossa on sen verran jäätä ettei nastatta pääse mutta kuitenkin kivikot ja muut täysin paljasta ja maa sulaa. Pitkät piikit ei siinä kauaa kestä eikä niillä ole hauska kallioilla ajaakaan. En tiedä kestääkö lyhyetkään mutta ne ei sentään maksa 300e per takanen, tosin tuo enskanasta-mitroc on kyllä niin halpa että :shock:

Tosin jos laittaisi vaikka tämmöisen http://www.satapiikki.fi/epages/satapii ... 18MITR440A niin ei paljon haittaisi kelien vaihtelut kun kestää isältä pojalle...
AnttiL

Kumi kestää mutta nastat menee huonoiksi tuossakin kun ajaa riittävästi hiekkatietä missä ei polannetta. Pari tuollaista on tullut kulutettua, kesto ollut noin päitsi+seuraavan talven harjoitukset.

"Välikelin" rengas oli miljuunasti paremman näköinen viimevuoden kuivankelin päitsin jälkeen mitä partiokaverin enskanastakumi. :shock: No, se ei lie yllätys kellekkään.
Enskakumella ei ole asiaa enää spooriin ollenkaan mutta mina ajattelin kauden aloittaa jos joskus tuo kyynärpää paranee niin viime vuoden välikelin kumella.
antti
Kipa
Pyörä: SE ja kolmipökö

Viesti Kirjoittaja Kipa »

Isompiin mopoihin hyvä ratkaisu taakse on enskapiikit, mutta normaalia syvemmälle nastoitettuna. Timo noilla on ajellut melkoisia kilometrimääriä. Varmaan kaikki nastoittajat pyydettäessä tuollaiset tekevät. Lisää kestävyyttä pidon kustannuksella.
- taas kahden mopon taktiikalla -
Koheltaja

Noita Satapiikin kuvia kun kattelin niin olen entistä vakuuttuneempi että jotkut välikelin renkaat voisi olla enemmän mun ajoihin sopiva valinta. Varastossa olisi hyvät enskapiikit mutta sen verran tulee tieajoa että välikelit palvelisi siinä hommassa pitempään. Tuskin mulle tulee montaa ajokertaa talven aikana pyörän sijainnista johtuen, mutta pääsisi ainakin kerran-pari talvessa pöllyttämään lumisia ja polanteisia pikkuteitä.

Pitää käydä kuvaamassa renkaat jos jollain vaikka olisi tarjota vaihdossa vastaavassa kunnossa olevia välikelejä 8)
THA
Pyörä: Yamaha ja TM
Viesti:

Viesti Kirjoittaja THA »

AnttiL kirjoitti:Kumi kestää mutta nastat menee huonoiksi tuossakin kun ajaa riittävästi hiekkatietä missä ei polannetta. Pari tuollaista on tullut kulutettua, kesto ollut noin päitsi+seuraavan talven harjoitukset.

"Välikelin" rengas oli miljuunasti paremman näköinen viimevuoden kuivankelin päitsin jälkeen mitä partiokaverin enskanastakumi. :shock: No, se ei lie yllätys kellekkään.
Enskakumella ei ole asiaa enää spooriin ollenkaan mutta mina ajattelin kauden aloittaa jos joskus tuo kyynärpää paranee niin viime vuoden välikelin kumella.
No olisitpa kattonu tarkemmin miun takasta, noissa hemmetin rallinastoissa ei vaan se runko kestä, pelkkiä kovametallitappeja jäljellä. Arvaa tekeekö sillä enää mitään? Alle laittaa ja eka reissulla kaikki poikki. Totta maar on epämukavampi ajaa enskanastalla, mutta mä oon special-nastoilla ajanu 3tkm melki kokonaan assua ja hyvin aurattua hiekkatietä, ei kulunu kuin puolet noista kele rallinastoista, 2v. talviajot päälle ja vaan jokunen poikki. Eli kyllä mä mieluummin otan sen Wipertecin specialin, kestää nasta sen mitä rengaskin. Eikä se sun Mitas nyt niin häävi enää ollu, reunanastatkin oli kulunu ihan keskelle päin vinoiksi, ei takuulla ollu spessunastoja - sun kurvivauhdilla kun ei ne sivupiikit kertakaan lie tiellä koskenu kun keskeltä päin :mrgreen: Niin tai näin, joko saan jostain kaivettua kokokarkastuja spessunastoja rallinastakokona tai sit pistän markkai vastaaviin enskanastoihin, kutne joku tossa edellä ehdotti niin syvempään nastotettuna ja hyvä tulee!

Mulle ens talvena tärkeintä se et kun alkaa spoorissa kaatua niin ei muuta kun hanaa, kohan tietää et rengas lappaa lunta spoorin vieressä niin et leikkaa nätisti takas ilman hartiapankkia ja luikertelua, seuraava kriteeri on hyvä jousto kallioilla yms. mut kuulemma ens kaudella on saatavana myös ultrapehmeetä 0.5bar solua joten voip olla C-17 spessuna ja 0.5bar ens kauden rock rock... pätkä ei pysty tasotetusta antaan :? Lompsa ei riitä :twisted:
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
AnttiL

Joo, vertailin tuossa minun ja Timpan kumeja, THA:n kumia ei tullut katsottua kovin tarkoin ei johtuen jo pelkästään siitäkin että mopo+kuski yhdistelmä lie yli 100kg kevyempi kuin mitä minulla :wink:

Toki siis se minun kumi on nastojenkin osalta todella kuluneen näköinen ja puuttuukin jotain vajaat kymmenen jne. Lähinnä ovat kuluneet viistoiksi päät noista nastoista. Mutta kun vertaa Timpan enskanastakumiin niin ero on kuitenkin melko selkeä. Siinä ei ollut yhtä ainotta nastaa keskiriveissä jäljellä jne. Toki saattaa olla ajotavastakin kiinni eli minä olen kohtuu hellä kumeille :lol: mutta noissa kahdesa siinä mielessä jollain tavalla vertailukelpoista se jotta samanlaiset mopot ja ukotkin kummatkin yli 100kg keijukaisia (vaikkakin minä vielä reilusti ylikin).
antti
Suitsa877
Pyörä: Suzuki TS125R

Viesti Kirjoittaja Suitsa877 »

Minkälaisia renkaita suosittelisitte 21/18 vanteille?
Pyörä on Suzuki TS125R '93 ja siinä on nyt loppuun ajettu nappularengas takana ja edessä joku katurengas.. ei hyvä.
Pyörällä on painoa n. 110kg ajovalmiina täydellä tankilla.. mutta kevään tullen tulee muutoksia, jolloin paino putoaa alle 100kg.

Olin ajatellut jotain Metzler Unicross renkaita.. karkea kuviointi nappuloissa, suunniteltu "yleiskäyttöön."

Ite ajan pääosin asfaltilla (tätä varten hommaan kesällä 3,5x17" ja 4,5x17" supermotovanteet), mutta aina kun kelit sallii, myös montuilla enskaa.. taitaa olla pääosin pehmeää hiekkaa ja välillä mutaa. Nyt ajan talven ajan piikkirenkailla (eteen tulee käytetty Heidenautti ja taakse pyörän mukana tullut suht paska misukka)

Budjetti on n. 100-125€ rengassarjalle.
Nykyiset pyörät: Suzuki TS125R '97 (käyttisroju), Suzuki PV125cc (proju) ja Derbi DRD LTD 81,4cc (48x45mm).
Exät: Yamaha YZF-R125 '09, Cagiva Mito 125 '00, Derbi Senda 125 SM/R '07, Derbi Senda X-Race 70cc '05 ja Peugeot XPS 50 '05.
t.t.tammi
Pyörä: Pan European 1991
Viesti:

Viesti Kirjoittaja t.t.tammi »

Hyvin oot päätelly. Unicrosseilla kyl pärjää sekalaisessa ajossa.
Teemu Paimiosta
"epäonnistumisen vaara on olemassa kun kyvytön ohjaa halutonta tekeen viratonta hommaa...."
Mopo-/ajelukuvia:Onedrive ja vimeo
Vastaa Viestiin