Kokemuksia F800GS:stä

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Å
Pyörä: Liian monta

Re: Kokemuksia F800GS:stä

Viesti Kirjoittaja Å »

tramp kirjoitti:Kiitti Å asiantuntevasta neuvosta. Tuota ölpin vähennystä pitää kokeilla. Kun mainitsit öljyjen laaduista, niin mikä olis sen hyvän öljyn merkki ( mainontaa ehkä :lol: ), mutta helpottas kokeilua.
Vakiokeula tuli muutettua, ennen kuin noita ölyjä aloin ihmetellä. Enpä oikein osaa neuvoa sen suhteen. Ja lisäksi en ole löytänyt tietoa, mikä alkuperäisen keulaöljyn merkki ja tyyppi on, vertailukin on vaikeaa.

Silkolene ja Red Line (saa Motonetistä) ovat kai varsin päteviä öljyjä, mutta minkä vahvuuden niistä valitsee, onkin oma tarinansa, kun alkuperäisestä öljystä ei ole todellista viskositeettiarvoa tiedossa. Varmaan kannattaa katsella sitä 7.5W vahvuutta, kun se on ainut faktatieto. Itselläni on tuossa muutetussa keulassa Motorexin 5W Racing eikä muuta ole tullut vielä kokeiltua.

Monien öljyjen ongelma on niiden ominaisuuksien liiallinen muuttuminen lämpötilan mukaan ja kulutuskestävyys. Itse katsoisin sellaista öljyä, jonka visko muuttuu mahdollisimman vähän lämpötilan muuttuessa.

Tuolla on jotain keskustelua öljyistä ja keulan kanssa touhuamisesta:
http://www.matkaendurot.net/phpBB3/view ... keulaöljyt

Ja täällä siten kohtuullisen kattavaa tietoa keulaöljyistä:
http://www.peterverdone.com/wiki/index. ... sion_Fluid

Näihin öljyasioihin löytyy tältä foorumilta huomattavasti osaavampia henkilöitä kuin minä.
Miten tää oikein menee...
Ei ole mitään väliä, jos ajaa kovaa ja pääsee ensimmäisenä perille, mutta on väärässä paikassa. Mukaillen Iina Rytikangas
Seikkailu alkaa, kun suunnitelma pettää
villho
Pyörä: Sähköfillari

Viesti Kirjoittaja villho »

peteace kirjoitti:
jhe kirjoitti:Onko väellä kokemuksia siitä, onko kasikessun parjattu alusta, erityisesti keula kokenut mitään parannuksia Adventure-mallin myötä? Keulahan ei kai liene ihan sama, ainakin putkien paksuudesta on listatietojen mukaan 3 mm:n ero. Entäpä mikä lienee ESA-järjestelmän todellinen merkitys kurapyöräajossa?
Samoin kiinnostaisi tietää, onko Adventuren vakiosatula yhtään takapuoliystävällisempi kuin peruskessun?
Adventuressa keula niiaa vähemmän jarrutuksissa kuin vanhan kasigessun vakiokeula.

ESA on ihan kiva lisä, tässähän se on vain kolmiportainen kaukosäätö paluuvaimennukselle. Tulee kyllä itse käytettyä ajoalustan vaihtuessa.

Ei tämänkään alusta varmasti ole täysin säädettäviin "kunnon alustoihin" silti verrattavissa.
Mulla on tämä 800GSA ja kyseessä on mulla ensimmäinen tämäntyyppinen mopo. Toisin sanoen minulla ei ole varsinaista vertailukohtaa, mutta olin silti yllättynyt, kuinka huono tuo vakiokeula oli. Hankin pyörän keskitalvella ja kun viime talvi oli mitä oli, niin talven aikana tehtyjen muutamien lenkkien jälkeen pistin Öhlinsin rojut keulaa varten tilaukseen vielä ennen kevättä.

Mun pyörässä on myös tuo ESA ja sekin kyllä lievä pettymys; kolme valintaa paluuvaimennukselle ja eroja näiden väliltä on vakiopalikoilla aika hankala huomata. Ehkä joo Comfort <--> Sport -välillä, mutta huonommin Comfort <--> Normal tai Normal <--> Sport välillä.

Tästä syystä vaihdoin omaan takaiskariini Wilbersin ESA-yhteensopivat palikat tuossa kesän aikana ja nyt pyörässä oikeasti on kolme erilaista ajomoodia. Vauhdikkaampaan ajoon asfaltille tai tarakkaharakka taakse, niin sport on hyvä, normaaliajoon ja soralle/polulle normal on hyvä ja comfort tekee pyörästä jo aikamoisen kiikun, joten sitä käyttäisin varmaan ainostaan jollain suoralla tiellä/motarilla.

Rahaa näihin tietty palaa (keulaosat reilu 1000 e ja takaiskariin reilu 500 e), mutta jos alla on jo suhteellisen kallis laitos, niin tuo on pieni investointi siitä, että pyörästä saa mieleisen. Itse en ainakaan tällä hetkellä pysty/osaa vaatia jousitukseltani enempää.
jhe kirjoitti:Samoin kiinnostaisi tietää, onko Adventuren vakiosatula yhtään takapuoliystävällisempi kuin peruskessun?
Satulasta ei ole moitittavaa. Pisin päivämatka ~1000 km ja tokihan se jossain vaiheessa ryhtyy persusta puuduttamaan, mutta ei mitään, mitä ei kestäisi.
"Homman nimi on se, että ajellaan päivä ympäri, etsitään hyvä lätäkkö, kaadetaan pyörät siihen, paskotaan kamppeet, otetaan valokuva ja sit voidaan paiskata yläfemmat." -S.K.
suke62
Pyörä: Tiger 800

Viesti Kirjoittaja suke62 »

Rekluse asennettu, oudointa on kun vaihtaa alaspäin niin moottorijarrutus puuttuu ennen välikaasua :roll:
"Sataa saatana niin vitusti, koko ajan... menään vaan"
peteace
Pyörä: kauramoottori

Viesti Kirjoittaja peteace »

villho kirjoitti:
Mulla on tämä 800GSA ja kyseessä on mulla ensimmäinen tämäntyyppinen mopo. Toisin sanoen minulla ei ole varsinaista vertailukohtaa, mutta olin silti yllättynyt, kuinka huono tuo vakiokeula oli. Hankin pyörän keskitalvella ja kun viime talvi oli mitä oli, niin talven aikana tehtyjen muutamien lenkkien jälkeen pistin Öhlinsin rojut keulaa varten tilaukseen vielä ennen kevättä.

Mun pyörässä on myös tuo ESA ja sekin kyllä lievä pettymys; kolme valintaa paluuvaimennukselle ja eroja näiden väliltä on vakiopalikoilla aika hankala huomata. Ehkä joo Comfort <--> Sport -välillä, mutta huonommin Comfort <--> Normal tai Normal <--> Sport välillä.

Tästä syystä vaihdoin omaan takaiskariini Wilbersin ESA-yhteensopivat palikat tuossa kesän aikana ja nyt pyörässä oikeasti on kolme erilaista ajomoodia. Vauhdikkaampaan ajoon asfaltille tai tarakkaharakka taakse, niin sport on hyvä, normaaliajoon ja soralle/polulle normal on hyvä ja comfort tekee pyörästä jo aikamoisen kiikun, joten sitä käyttäisin varmaan ainostaan jollain suoralla tiellä/motarilla.
Tämä setti alkoi kiinnostaa itseänikin. Mistäs tilasit nuo Öhlinsin rojut ja Wilbersin? Täällä Saudi-Arabiassa menee hiekkaa bittien väliinkin, joten nettiyhteydet on välillä aika takkuiset. Hyvänä puolena toki on, että iltarasteilla pärjää hiekkapaperi karttana.

Sen verran sain googlattua, että tuo Öhlinsin FKA kitti on ilmeisesti ihan drop-in, eli ei vaadi itse iskaritolppien modausta, kuten jossain vanhemmassa setissä muistaakseni oli?
villho

peteace kirjoitti:Tämä setti alkoi kiinnostaa itseänikin. Mistäs tilasit nuo Öhlinsin rojut ja Wilbersin?
Öhlinsit tilasin Hyvinkäältä, MP-Racing Oy, http://www.mp-racing.fi/
Wilbers Raumalta, Oitracon, http://www.oitracon.fi/

Ja Öhlinseille tuli asennus kaupan päälle (toimitin putket Hyvinkäälle ja hain seuraavana päivänä pois) ja ne tosiaan menevät suoraan heittämällä vanhoihin putkiin. Öhlins-malleissa (FKA101 vai FKA105) on tosin hieman eroa riippuen siitä, onko pyörässä uudempi WP:n keula (FKA105) vai vanhempi (öö.. kenenkäs se keula olikaan, FKA101) versio. Periaatteessa homman olisi varmaan voinut tehdä itsekin, koska esim. eBaystä löytyy pari eurooppalaista toimijaa, jotka olisivat toimittaneet osat Suomeen, mutta kun vähäinen viestinvaihto hoidettiin sekoitetulla englannilla ja italialla, niin päätin olla parempi hoitaa homma ihan Suomessa.

Oitraconilta sai sellaisen tarjouksen koko setille asennuksineen ja posteineen, että ei kannattanut edes miettiä sitä, että olisi itse tilannut Saksasta kilkkeitä. Kun sain tiedon osien saapumisesta Raumalle, otin iskarin irti pyörästä, pakkasin hyvin ja lähetin asennettavaksi. Sain iskarin takaisin Raumalta muutamassa päivässä.
"Homman nimi on se, että ajellaan päivä ympäri, etsitään hyvä lätäkkö, kaadetaan pyörät siihen, paskotaan kamppeet, otetaan valokuva ja sit voidaan paiskata yläfemmat." -S.K.
yrmyli
Pyörä: Triumph

Viesti Kirjoittaja yrmyli »

villho kirjoitti:
peteace kirjoitti:Tämä setti alkoi kiinnostaa itseänikin. Mistäs tilasit nuo Öhlinsin rojut ja Wilbersin?
Öhlinsit tilasin Hyvinkäältä, MP-Racing Oy, http://www.mp-racing.fi/
Wilbers Raumalta, Oitracon, http://www.oitracon.fi/

Ja Öhlinseille tuli asennus kaupan päälle (toimitin putket Hyvinkäälle ja hain seuraavana päivänä pois) ja ne tosiaan menevät suoraan heittämällä vanhoihin putkiin. Öhlins-malleissa (FKA101 vai FKA105) on tosin hieman eroa riippuen siitä, onko pyörässä uudempi WP:n keula (FKA105) vai vanhempi (öö.. kenenkäs se keula olikaan, FKA101) versio. Periaatteessa homman olisi varmaan voinut tehdä itsekin, koska esim. eBaystä löytyy pari eurooppalaista toimijaa, jotka olisivat toimittaneet osat Suomeen, mutta kun vähäinen viestinvaihto hoidettiin sekoitetulla englannilla ja italialla, niin päätin olla parempi hoitaa homma ihan Suomessa.

Oitraconilta sai sellaisen tarjouksen koko setille asennuksineen ja posteineen, että ei kannattanut edes miettiä sitä, että olisi itse tilannut Saksasta kilkkeitä. Kun sain tiedon osien saapumisesta Raumalle, otin iskarin irti pyörästä, pakkasin hyvin ja lähetin asennettavaksi. Sain iskarin takaisin Raumalta muutamassa päivässä.
Tuliko FKA101 tai FKA105 sarjoissa myös jouset mukana vai pitikö ne ostaa erikseen lisähintaan? Oon kysellyt MP-Racingilta asiaa mutta sanovat että FKA100-sarjan paketteihin pitää ostaa jouset erikseen. Itse oon päivittämässä Trumpan etupäätä FKA103 sarjalla joten tämä jousien erikseen ostaminen mietityttää varsinkin kun ne ovat tuotteen virallisessa myyntikuvassa mukana.
villho

yrmyli kirjoitti:Tuliko FKA101 tai FKA105 sarjoissa myös jouset mukana vai pitikö ne ostaa erikseen lisähintaan?
Jouset eivät sisältyneet siihen perushintaan, kun katselin osia ulkomailta, mutta ainakin itse sain MP-racingilta tarjouksen uudet jouset sisältäen ja tarjouksessa se jousien osuus ei ollut mitenkään suuren suuri.

En luottanut ihan täysillä noihin ulkomaisiin toimijoihin, että olisivat toimittaneet oikeanvahvuiset jouset mukana, joten osaltaan juuri tuon vuoksi päädyin hankkimaan kilkkeet Suomesta.
peteace
Pyörä: kauramoottori

Viesti Kirjoittaja peteace »

yrmyli kirjoitti:Tuliko FKA101 tai FKA105 sarjoissa myös jouset mukana vai pitikö ne ostaa erikseen lisähintaan? Oon kysellyt MP-Racingilta asiaa mutta sanovat että FKA100-sarjan paketteihin pitää ostaa jouset erikseen. Itse oon päivittämässä Trumpan etupäätä FKA103 sarjalla joten tämä jousien erikseen ostaminen mietityttää varsinkin kun ne ovat tuotteen virallisessa myyntikuvassa mukana.
Kyselin tuota FKA105:ta, ja listahinnalla 1336 e tarjosivat MP-Racingilta. Jouset (150e) ja öljyt pitää tuon lisäksi ostaa erikseen. Ei ainakaan oma-aloitteisesti ehdottaneet, että asentaisivat samaan hintaan. Ei siinä mitään, onnistuu se asennus itseltäkin, mutta silloin iskee myös saituus jotta saisiko muualta halvemmalla.

Nyt on kyselykierros menossa Saksassa, ainakin http://www.ks-parts.de/ tarjoaa pelkkiä iskareita 1195 e, pitää vielä kysyä noista jousistakin. Sabine pyysi että asioidaan saksan kielellä, kun english ei kuulemma taivu niin hyvin.

Villho, minkä vahvuisiin jousiin itse päädyit?
Ilipo
Pyörä: KTM 990 Adventure

Viesti Kirjoittaja Ilipo »

Mä oon Sabinelta ostanut paljon kampetta ja voin suositella. Saksalainen kollega tuosta aikanaan vinkkasi ja sen verran luotettavana piti, että uskalsin maksaa osat pankkisiirrolla, jolloin säästää vielä jokusen euron. Tämän toki jokainen tekee oman harkintansa/riskinotto halukkuutensa mukaan.
suke62
Pyörä: Tiger 800

Viesti Kirjoittaja suke62 »

Ilipo kirjoitti:Mä oon Sabinelta ostanut paljon kampetta ja voin suositella. Saksalainen kollega tuosta aikanaan vinkkasi ja sen verran luotettavana piti, että uskalsin maksaa osat pankkisiirrolla, jolloin säästää vielä jokusen euron. Tämän toki jokainen tekee oman harkintansa/riskinotto halukkuutensa mukaan.
Pistä linkki :D
"Sataa saatana niin vitusti, koko ajan... menään vaan"
Å

Viesti Kirjoittaja Å »

On kyllä hullun hintaisia noi etuputkikamat :shock:
Ei ole mitään väliä, jos ajaa kovaa ja pääsee ensimmäisenä perille, mutta on väärässä paikassa. Mukaillen Iina Rytikangas
Ilipo
Pyörä: KTM 990 Adventure

Viesti Kirjoittaja Ilipo »

suke62 kirjoitti:
Ilipo kirjoitti:Mä oon Sabinelta ostanut paljon kampetta ja voin suositella. Saksalainen kollega tuosta aikanaan vinkkasi ja sen verran luotettavana piti, että uskalsin maksaa osat pankkisiirrolla, jolloin säästää vielä jokusen euron. Tämän toki jokainen tekee oman harkintansa/riskinotto halukkuutensa mukaan.
Pistä linkki :D
Sabine löytyy siis tuon ks-parts.de sivuston takaa ;)
Harri Hemmilä
Pyörä: R1200GS

Viesti Kirjoittaja Harri Hemmilä »

Vasemman käden kahvalämppäri lopetti toimintansa...
Onko muilla kahvalämppärit temppuillu? Mistäpäin kannattaisi vikaa alkaa ehtimään?
En oo vielä kereny tutkia, jos viikonloppuna... :)
BMW f 650 Gs Dakar -01 ---> BMW f 800 Gs -08 ---> BMW R 1200 GS Lc 2013 ---> BMW R1100RT 1997---> BMW R1200GS 2005
Perhokalastaja
Pyörä: F800GS

Viesti Kirjoittaja Perhokalastaja »

Vasen on mullakin joku vuosi sitten vaihdettu, siis koko kahvan tötterö lämpöelementteineen nehän on siellä kumin sisällä (muistaakseni).
Å

Viesti Kirjoittaja Å »

Hajosi se aikoinaana ja tilasin Saksasta uuden alkuperäisosan. Se on kestänyt jo pidempään kuin originaali. Alkuperäinen kustantaa ihan jonkin verran ja jos ei halua sellaista hommata, niin Advrider-fooumilla on "leikkausohje" alkuperäisen korjaamiseen.
http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=770662
Vastaa Viestiin