KTM 1190 Adventure
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
-
Reissaja62
- Pyörä: KTM Adventure 1190
Re: KTM 1190 Adventure
"Onkos kellään omassa pyörässään tuntunut sellaista naksuvaa ääntä yläkolmiosta/ohjauslaakerista jarrutettaessa etujarrulla. Taajamanopeuksissa huomaa parhaiten, kun vaikkapa jarruttelee liikennevaloihin."
Olen huomannut saman asian, tais alkaa edellisen huollon jälkeen, eli olisko siellä löysätty laakerin kireyttä? Mutta ei ole häirinnyt, muut ongelmat ovat mielessä. Huomasin äskön että sähköinen jousituksen säätö ei toimi, aloin ihmettelee että onpa tiet menneet huonoon kuntoon reissun aikana, mutta huomasin sitten, Sport/Street/Comfort mukavuus säätö ei vaikuta olleskaan ja säätö ei ole jäänyt mun oletus arvoon "Comfort". (Auttaskohan akun irroitus vai pitääkö tietsikka resetoida huollossa?). Pitää odottaa "oma mekaanikon" lomilta paluuta ja lisätä vanhaan listaan mitä pitää korjata. Vois samalla tostakin äänestä kysyä.
Olen huomannut saman asian, tais alkaa edellisen huollon jälkeen, eli olisko siellä löysätty laakerin kireyttä? Mutta ei ole häirinnyt, muut ongelmat ovat mielessä. Huomasin äskön että sähköinen jousituksen säätö ei toimi, aloin ihmettelee että onpa tiet menneet huonoon kuntoon reissun aikana, mutta huomasin sitten, Sport/Street/Comfort mukavuus säätö ei vaikuta olleskaan ja säätö ei ole jäänyt mun oletus arvoon "Comfort". (Auttaskohan akun irroitus vai pitääkö tietsikka resetoida huollossa?). Pitää odottaa "oma mekaanikon" lomilta paluuta ja lisätä vanhaan listaan mitä pitää korjata. Vois samalla tostakin äänestä kysyä.
- SiR
- Pyörä: Norden(kohta), Husaberg FE 501
Nyt kannattaa hakea päivitykset ECU:un, rupes kulkemaan ja kulutuskin tippu... 
Enduro on parasta huumetta.
Näistä 1190 adv:n sivulaukuista taas hieman. Kontioralli ja Turkian lintukoto reissu kun tuli tehtyä , olivat lukot taas varsin yhteistyökyvyttömät, aika monta kommervenkkiä sai taas tehdä, et sai laukut auki ja pois paikasta. Jos olis plentisti rahanpaskaa niin sotkisin nämä laukut suohon ja syvälle mutta näillä on mentävä ainakin toistaiseksi.
Perehdyin näin sunnuntain ratoksi hieman enemmän näihin lukkoihin ja tulin siihen lopputulokseen,et jos näiden laukkujen kanssa aikoo/pitää leikkiä niin kannattais itse kunkin sillointällöin ottaa lukot pois paikasta, purkaa,puhdistaa,voidella ja kasata.
Homma ei ole vaikea. Lukon rakenne on varsin yksinkertainen ja , kun ne on purkanut niin aika äkkiä huomaa ettei tollanen rakenne hirveen toimiva voi ollakkaan, ainakaan jos on olosuhteet vaihtelevat vuoroin pölyä ja sadetta.
Perehdyin näin sunnuntain ratoksi hieman enemmän näihin lukkoihin ja tulin siihen lopputulokseen,et jos näiden laukkujen kanssa aikoo/pitää leikkiä niin kannattais itse kunkin sillointällöin ottaa lukot pois paikasta, purkaa,puhdistaa,voidella ja kasata.
Homma ei ole vaikea. Lukon rakenne on varsin yksinkertainen ja , kun ne on purkanut niin aika äkkiä huomaa ettei tollanen rakenne hirveen toimiva voi ollakkaan, ainakaan jos on olosuhteet vaihtelevat vuoroin pölyä ja sadetta.
Any bike can be taken off road. The question is:
How much fun did you have doing it
Kiitos vinkistä ja kuvista. Takalaukku on mulla Ktm:n oma, sen kanssa olen pärjännyt. Sivulaukuiksi täytyy hommata jotkut muuta laukut...
- mek
- Pyörä: V-Strom 800 DE
- Viesti:
Kotarin woblausta laukkujen kera Saksan moottoritievauhdeissa moitiskeltiin taannoisessa TM:n kestotestissä, kuten kai vähän muissakin testeissä. Nyt on Saksassa yksi woblaaja sairaalassa, vaikeasti loukkaantuneena. Saas nähä mitä tuleman pitää, vai tuleeko mitään.
- Akilleus
- Pyörä: KTM 1290 SAR
En ymmärrä miks' pitää laukkujen kanssa tuupata enemmän kuin suositellaan...minne on niin ...tanan kova kiire
.
En tiedä millaisia maksiminopeuksia muille mopoille suositellaan laukkujen kanssa...mites on Gessun laita "mek" ; millaisia maksiminopeuksia Isolle Gessulle suositellaan laukkujen kera??? Itse kun muutama vuosi sitten olin bestiksen kanssa Saksaa tuuppaamassa läpi SE:llä, niin on todettava, että iso tavararulla takana ja lokasuoja korkealla ei ole paras yhdistelmä baanalle. Muutaman kilometrin jälkeen tunsi isommissa nopeuksissa helevetillisessä tuulessa ja sateen riepotuksessa keulan lähes leijuvan, joten oli syytä/järkevää vaan pudottaa etenemisnopeutta sellaiseksi, että tunsi ajelun turvalliseksi....
Ja haluaisin tietää, että moniko viitsii räplätä ja säätää iskareita, kun lähdetään reissuun raskaalla kuormalla säätöjen tod.näk. ollessa sopivat yksinajeluun ilman tavaroita...
terv. Tapsa
En tiedä millaisia maksiminopeuksia muille mopoille suositellaan laukkujen kanssa...mites on Gessun laita "mek" ; millaisia maksiminopeuksia Isolle Gessulle suositellaan laukkujen kera??? Itse kun muutama vuosi sitten olin bestiksen kanssa Saksaa tuuppaamassa läpi SE:llä, niin on todettava, että iso tavararulla takana ja lokasuoja korkealla ei ole paras yhdistelmä baanalle. Muutaman kilometrin jälkeen tunsi isommissa nopeuksissa helevetillisessä tuulessa ja sateen riepotuksessa keulan lähes leijuvan, joten oli syytä/järkevää vaan pudottaa etenemisnopeutta sellaiseksi, että tunsi ajelun turvalliseksi....
Ja haluaisin tietää, että moniko viitsii räplätä ja säätää iskareita, kun lähdetään reissuun raskaalla kuormalla säätöjen tod.näk. ollessa sopivat yksinajeluun ilman tavaroita...
terv. Tapsa
"Going somewhere in the middle of nowhere" ex AT, 950Adv, SE, 990Adv Dakar, 1190 Adv R
-
jaa
- Pyörä: Paree ettei näy, ettei leimata
Sama vika 990 Advessa. Mutta ainakin mun laukkujen ohjeistuksen lukee, niin niissä seisoo ei yli 130km/h. Ja ei, ei ollu mukavaa ajaa kovempaa. 150 pysty ajamaan tasaisesti, mutta vähänkään nopeampaa etupää oli selkeästi liian köykänen. Ilman laukkuja en olekkaan tullu koskaan kokeilleeksi. Tai no. soratiellä 180. Tosin oliko takanen jo osittain irti tossa vauhdissa ja sitä kautta mittari valehteli. Ken tietää hyvin kuitenkin kulki sorabaanalla ilman laukkuja.
Joten jos ylität suositellun nopeuden, niin ihan saa mun mielestäni ihtiään syyttää eikä ketään muuta.
Joten jos ylität suositellun nopeuden, niin ihan saa mun mielestäni ihtiään syyttää eikä ketään muuta.
Nopean googletuksen perusteella suositeltava max. nopeus laukkujen kanssa on useimmilla merkeillä 130kmh, ainaki bmw, ktm ja yamaha. Tuo on tosiaan suositus, eli sakkoja ei tule vaikka lujempaakin ajaa. Jollain foorumilla arveltiin että onnettomuustapauksessa voi tulle keskustelua vakuutusyhtiön kanssa jos on ajettu reilusti liian lujaa.
Toinen raja, jota harvemmin tulee seurattua on laukkujen maksimikuorma. Esim. bmw suosittelee max 10kg per laukku ja sporttilaukkuihin vain 5kg.
Toinen raja, jota harvemmin tulee seurattua on laukkujen maksimikuorma. Esim. bmw suosittelee max 10kg per laukku ja sporttilaukkuihin vain 5kg.
-
jaa
Taitaa riippua vakuutusyhtiöstä, maasta ja yleisestä vakuutuspolitiikasta tuleeko penalttia. Liekö kiinni siitä kuinka hyvin jokin vakuutus tuottaa ja sitä kautta vakuutusyhtiö suhtautuu eri "rikkeisiin" eri tavalla korvauksia maksaessaan. Ainakin suhtaudutaan hyvin vaihtelevalla menestyksellä hölmöilyihin, alkoholin vaikutuksen alaisuuteen jne. eri vakuutusten piirissä. Esim. toisinaan alkoholilla on vaikutusta korvauksen suuruuteen, välillä ei. Ja varmaan sillä merkitystä oletko rikkonut lakia ja aiheuttanut sitten vahingon.
Varmaan tässäkin tulee toteen näyttämisen tärkeys jos vakuutusyhtiö alkaa kikkailemaan korvausten kanssa. Tälleen länsimaisen ajattelumallin mukaan näkisin, että vakuutusyhtiön tulee näyttää toteen laukkujen suositusnopeuden ylitys ja tämän jälkeen vielä "rikkeen tahallisuus". No joku vakuutusyhtiön tarkastaja varmaan voisi avata näitä seikkoja tarkemmin kuin minä maallikkona.
Ja tuosta painorajasta. Rouvan HR:ssä lukee ei yli 10 kg painoa takatarakalla joka on HR:n oma tuote. Kuitenkin samaan kiinnikkeeseen tulee kiinni HR:n kahden istuttava penkki ja näin painoa helposti yli 10 kg. Tai ainakaan, en niin pieniä immeisiä kuljettaisi moottoripyörällä joka varusteet päällä painaa alle 10 kg. Toki voisi ajatella, että penkki on rakennettu siten, että paino jakautuu isommalle alueelle. Uskoo ken tahtoo kun koko penkki on ihan vetelä melkein koko rungon osalta. Ainakaan mikään rakenne ei siihen suuntaan jaa kuormaa isommalle alalle. Nää on näitä. Ja varmasti sapettaa ajella 1190 KTM:llä 130km/h (vai mikä niiden laukkujen rajoitus onkaan) autobaanaa. Mutta järki siinäkin tulee olla kun vauhtia ottaa ja varoituksia on laitoksissa erikseen jaeltu.
Varmaan tässäkin tulee toteen näyttämisen tärkeys jos vakuutusyhtiö alkaa kikkailemaan korvausten kanssa. Tälleen länsimaisen ajattelumallin mukaan näkisin, että vakuutusyhtiön tulee näyttää toteen laukkujen suositusnopeuden ylitys ja tämän jälkeen vielä "rikkeen tahallisuus". No joku vakuutusyhtiön tarkastaja varmaan voisi avata näitä seikkoja tarkemmin kuin minä maallikkona.
Ja tuosta painorajasta. Rouvan HR:ssä lukee ei yli 10 kg painoa takatarakalla joka on HR:n oma tuote. Kuitenkin samaan kiinnikkeeseen tulee kiinni HR:n kahden istuttava penkki ja näin painoa helposti yli 10 kg. Tai ainakaan, en niin pieniä immeisiä kuljettaisi moottoripyörällä joka varusteet päällä painaa alle 10 kg. Toki voisi ajatella, että penkki on rakennettu siten, että paino jakautuu isommalle alueelle. Uskoo ken tahtoo kun koko penkki on ihan vetelä melkein koko rungon osalta. Ainakaan mikään rakenne ei siihen suuntaan jaa kuormaa isommalle alalle. Nää on näitä. Ja varmasti sapettaa ajella 1190 KTM:llä 130km/h (vai mikä niiden laukkujen rajoitus onkaan) autobaanaa. Mutta järki siinäkin tulee olla kun vauhtia ottaa ja varoituksia on laitoksissa erikseen jaeltu.
[quote="Akilleus"]
terv. Tapsa[/quote]
Noo jos tietää haluat niin ainakin minä viitsin räplätä ja säätää iskarit raskaan kuorman asetuksiin asian niin vaatiessa.
terv. Tapsa[/quote]
Noo jos tietää haluat niin ainakin minä viitsin räplätä ja säätää iskarit raskaan kuorman asetuksiin asian niin vaatiessa.
Any bike can be taken off road. The question is:
- mek
- Pyörä: V-Strom 800 DE
- Viesti:
Tämän -07 Gessun ohjekirja suosittelee laukkujen kanssa max 180 km/h, mutta jos on tankkilaukku, niin max 130 km/h. Kuulemma se ei kyllä woblaa 200:ssakaan, itsellä ei ole siitä noista 180 km/h vauhdeista kokemusta ja tuskin tuleekaan, ainakaan laukkujen kanssa. Minulla ei ole siihen tarvetta. Mutta jos pyörään pannaan moottori, jonka voimavarat riittävät yli 250 km/h maksimivauhtiin, niin pyörän ajo-ominaisuuksien pitäisi myös se kestää, laukkujenkin kanssa, koska joku kokeilee sitä kuitenkin. Kotari on hyvä pyörä ja saattaa hyvin olla seuraavaksi omassakin tallissa. En minä tiedä, voiko vesi-Gessullakaan ajaa laukkujen kanssa 220 km/h, ohjekirjassa sanotaan vain, että huomioitava laukuille sallittu suurin nopeus. Se on ilmeisesti mainittu laukkujen käyttöohjeissa. Mutta en myöskään ole lukenut mistään, etteikö sillä voisi ajaa 200<.Akilleus kirjoitti:En ymmärrä miks' pitää laukkujen kanssa tuupata enemmän kuin suositellaan...minne on niin ...tanan kova kiire.
terv. Tapsa
Iskarit kannattaa kyllä säätää raskaalle kuormalle, varsinkin jos mukana on myös kyytiläinen. Oma gessu on siitä erittäin hyvä esimerkki. Olemma martan kanssa molemmat hoikkia. Emme aja paljon kaksi päällä, mutta aina silloin tällöin. Kirjoittelinkin tästä jo tuonne Gessu-ketjuun, että olen ihmetellyt, kun Gessua pidetään niin hyvänä kyytipyöränä, vaikka se on minusta tuntunut siltä alkuperäiseltä kumilehmältä "Gummikuh" (hoikankin) kyytiläisen kanssa, vaikka takaiskarin esijännityksen vääntää maksimiin ja rengaspaineet nostaa suositukseen 2.5/2.9. Pari viikkoa sitten kokeilin lisäksi kääntää takaiskarin paluuvaimennusruuvia neljäsosakierroksen kiinni. Voi mikä vaikutus! Pyörä muuttui aivan täysin, tukeva, ei niiaile eikä tuntunut kumilehmältä enää. Oli kyytiläisen kanssa ihan yhtä hyvä ajaa kuin ilman kyytiläistä iskarin ohjesäädöillä. Hoikille, ilman laukkuja tuo neljänneskierros on jopa hieman liikaa, eikä iskarin esijännitystäkään tarvitse ihan tappiin vääntää. Eli säätö palkitsee kyllä vaivan.
Jos laukut on mallia tein itse ja säästin, ei vakuutusyhtiö voi vedota valmistajan nopeusrajotuksiin?
Ikävä homma jos jollekkin käynyt jo huonosti laukkujen takia. Luulis että vähän varottelis jo ennen kun lähtee täysin lapasesta.
Ikävä homma jos jollekkin käynyt jo huonosti laukkujen takia. Luulis että vähän varottelis jo ennen kun lähtee täysin lapasesta.
"Kuta huonommat ja mäkisemmät tiet ovat, sitä voimakkaampi täytyy moottoripyörän olla." [Moottoripyörä ja sen hoito, s 9, vuodelta 1924]
-
GSR600
- Pyörä: BMW R 1200 GSA LC
Sähköisissä jousituksen säädöissä (ESA ym. vastaavat järjestelmät.) on kyllä se hyvä puoli että niitä tulee säädettyä kun
se on niin helppoa ja vaivatonta. Itse muutan jousitusta ajoalustan mukaan (ESA) vaikka 99% ajan yksin ja ilman laukkuja.
ESA järjestelmässä on oma asetus yhden hengen kuormalle ja sivulaukuille.
Turvallisuutta nämä sähköiset jousituksen säätöjärjestelmät lisäävät siinä mielessä että säätöjen muuttaminen käy vaivattomasti napin painalluksella ajoalustan ja kuormituksen muuttuessa, osan säädöistä voi tehdä jopa ajon aikana vauhdissa.
se on niin helppoa ja vaivatonta. Itse muutan jousitusta ajoalustan mukaan (ESA) vaikka 99% ajan yksin ja ilman laukkuja.
ESA järjestelmässä on oma asetus yhden hengen kuormalle ja sivulaukuille.
Turvallisuutta nämä sähköiset jousituksen säätöjärjestelmät lisäävät siinä mielessä että säätöjen muuttaminen käy vaivattomasti napin painalluksella ajoalustan ja kuormituksen muuttuessa, osan säädöistä voi tehdä jopa ajon aikana vauhdissa.
-
jaa
Anteeksi jo etukäteen raflaava kirjoitus, mutta keskityn tuohon ajatukseen: "jos jokin on mahdollista, niin siihen pitää varautua". No lähtökohtaisesti mun puolestani Darvin palkinnon saattelemana antaa mennä niin katotaan kuinka käy. Kuhan ei sivullisia häiritte lopputuloksilla. Pelkäämpä, että jos tämä "jos jokin on mahdollista, niin siihen pitää varautua" yleistyy, niin kohta ollaan amertiikan ihmeellisessä maailmassa jossa kaikki on kiellettyä, kaikesta varoitetaan kaikkia sankareita ja kaikesta pitää olla mahdollista rangaista isoja pahoja yhtiöitä. Mistä hitosta noi pyörän valmistajat voi tietää mitä kaikkea erikoista eri kuljettajat keksii? Kuten omavalmisteiset laukut / laukkuraudat, jotka on täysin sallittuja valmista / asentaa & käyttää.mek kirjoitti:...Mutta jos pyörään pannaan moottori, jonka voimavarat riittävät yli 250 km/h maksimivauhtiin, niin pyörän ajo-ominaisuuksien pitäisi myös se kestää, laukkujenkin kanssa, koska joku kokeilee sitä kuitenkin...
Siis en sinulle ollut tuota Darvin palkintoa antamassa, vaan sitä ajatusta jäin makustelemaan mihin tämä kaikki johtaa jos kaikkeen pitää varautua jo valmistajan toimesta? Itseäni lähellä olevassa asiassa, eli IT-tukeen tulevissa pyynnöissä on vähän samaa ajatusta. Kyllähän nyt ohjelman pitäisi tietää mitä minä haluan ja osata korjata minun virheet.
Mitä siellä laukkujen ohjekirjassa sanotaan? Eikös se kerro sen maksiminopeuden jonka jälkeen pitää alkaa miettiä mikä on turvallista ja järkevää?mek kirjoitti:...En minä tiedä, voiko vesi-Gessullakaan ajaa laukkujen kanssa 220 km/h, ohjekirjassa sanotaan vain, että huomioitava laukuille sallittu suurin nopeus. Se on ilmeisesti mainittu laukkujen käyttöohjeissa. Mutta en myöskään ole lukenut mistään, etteikö sillä voisi ajaa 200<.
Vielä toistona, että eikö pitäisi myös jotain vastuuta jättää kuljettajalle omista tekemisistään ja tekemättä jättämisistään?
-
Koheltaja
- Pyörä: pyörätön
Nykyisellä elektroniikalla tämäkin on ratkaistu. Kun laukut naksahtaa paikalleen niin sensori välittää tiedon kompuutterille, joka rajoittaa maksiminopeuden valmistajan määrittelemään turvalliseen maksimiin. Voitte uskoa että kun aikansa kolahtelee kovissa vauhdeissa pakastimien kanssa niin tästä tulee vielä arkipäivää. Voitte myös olla varmoja että maksiminopeus on rajoitettu tuotevastuun takia turvalliselle tasolle eli 120-130kmh. Kun ominaisuudet alkaa olla rajoilla ja järki ei tätä ymmärrä niin asioihin puututaan elektroniikalla.
Tämä siis jos lähdetään rakentamaan amerikkalaisen "aivot narikkaan" tuotevastuun määritelmän täyttävää moottoripyörää missä on arkut kyljissä.
Tämä siis jos lähdetään rakentamaan amerikkalaisen "aivot narikkaan" tuotevastuun määritelmän täyttävää moottoripyörää missä on arkut kyljissä.
Kylätason kurapyöräilijä.