Yksipyttyiset, 400-700cc, rälläyskelpoiset katuenskat
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
- HarMi
- Pyörä: Surly Instigator, DMR Bolt Long
Re: Yksipyttyiset, 400-700cc, rälläyskelpoiset matkaenskat
660 SMC, eli kevein ja vahvin vanhan liiton LC4 ehdottomasti listalle. Ei neitinappia. Vakiotankki 9 litraa, mutta 18 litran tankki sopii myös toisen penkin kanssa.. Kyllä tuonkin saa muutettua 21/18 renkaiseksi enskaksi. Lisäksi 48mm keula on vaan parempi kuin SXC:n ja E:n 43mm versio.
routaisten peltojen pehtoori
- Jokke Espoosta
- Pyörä: Poljettava
Jaa tuollainenkin on, kappas. Pistetään ihmeessä listalle! Osaatko sanoa saako tuohon ihan plug-and-play enskavanteet kiinni?
Kävin koeajamassa 2010-vuoden Husqvarna TE610ie:n. Mittarissa taisi olla noin 3000 km, ja ilmeisesti kaikin puolin vakio.
Kiitämme:
-Todella tasaisesti käyvä kone, ei tietoakaan häiritsevistä tärinöistä
-Alusta toimi meikäläisen arvostelukyvyn mukaan oikein mukavasti, samoin jarrut vakuuttavan tuntuiset.
-Yleisesti ottaen mielestäni mukava ajettava, ketterä mutta ei rempula.
-Kyllähän sen yleisesti huomasi, että tuo on 21 vuotta edellistä pyörää uudempi ja 150 000 km vähemmän ajettu...
Moitimme:
-Suorituskyky oli melkoinen pettymys. Reilusti painavampi ja 150 000 km ajettu AT tuntui riuhtovan paremmin. Alavääntö hukassa, sitten kulkee pienen hetken ja sitten ollaankin käkättimellä. AT veti 3000-9000 rpm melkoisen mukavan tasaisesti. Ei tosiaan keuli kaasusta. Varmaan pöntöllä, kartoilla ja ilmanottoa avartamalla saisi jotain muutosta aikaan..?
-Tapeilta ajaminen kutakuinkin mahdotonta meikäläisen 186cm varrella, tanko aivan liian alhaalla. Luulin että AT:ssä oli tanko munissa, tässä oli polvissa. Tästä tietysti selvitään korotuspaloilla.
Ei tuo mitään sietämätöntä omistamisen halua tuollaisenaan herättänyt. Täytyy ainakin joku Itävallan ihme ja Baijerilainen käydä testaamassa ennen kuin tekee mitään typerää.
Kävin koeajamassa 2010-vuoden Husqvarna TE610ie:n. Mittarissa taisi olla noin 3000 km, ja ilmeisesti kaikin puolin vakio.
Kiitämme:
-Todella tasaisesti käyvä kone, ei tietoakaan häiritsevistä tärinöistä
-Alusta toimi meikäläisen arvostelukyvyn mukaan oikein mukavasti, samoin jarrut vakuuttavan tuntuiset.
-Yleisesti ottaen mielestäni mukava ajettava, ketterä mutta ei rempula.
-Kyllähän sen yleisesti huomasi, että tuo on 21 vuotta edellistä pyörää uudempi ja 150 000 km vähemmän ajettu...
Moitimme:
-Suorituskyky oli melkoinen pettymys. Reilusti painavampi ja 150 000 km ajettu AT tuntui riuhtovan paremmin. Alavääntö hukassa, sitten kulkee pienen hetken ja sitten ollaankin käkättimellä. AT veti 3000-9000 rpm melkoisen mukavan tasaisesti. Ei tosiaan keuli kaasusta. Varmaan pöntöllä, kartoilla ja ilmanottoa avartamalla saisi jotain muutosta aikaan..?
-Tapeilta ajaminen kutakuinkin mahdotonta meikäläisen 186cm varrella, tanko aivan liian alhaalla. Luulin että AT:ssä oli tanko munissa, tässä oli polvissa. Tästä tietysti selvitään korotuspaloilla.
Ei tuo mitään sietämätöntä omistamisen halua tuollaisenaan herättänyt. Täytyy ainakin joku Itävallan ihme ja Baijerilainen käydä testaamassa ennen kuin tekee mitään typerää.
"Trying is the first step toward failure!"
-Homer Simpson
Exät: Honda XRV 650 Africa Twin RD03 -89 -> KTM 625 SXC -04
-Homer Simpson
Mä ostaisin 690:n tai exc:n. 690 toimii melkeinpä missä vaan, ja on suhteellisen kevyt ajella myöskin metässä. Ihan kaikkiin paikkoihin *minä* en päässyt sillä, mut exc:llä ei ole rajoja. 690 toimii myös motarilla, jos sinne tarvii mennä. Tosin niin toimii exc:ki. Samaan aikaan kun mulla oli 690 ja 400exc, niin ei tullut kilsoja yhtään enää 690:llä. Ajoin exc:llä kaikki ajot, ja nautin joka hetkestä
Ruutia löytyy kummastakin, mut vähän eritavalla tulee ulos. Tykkään kummastakin pyörästä! Esnkavanteille ja renkailla, voi myös ajella korvamaassa pikimutkapätkiä. Laittaa vaan renkaat tasapainoon exc:ssä, niin erittäin hauska sen jälkeen. Ei tarvi siis investoida mielestäni sumoihin. Menee ehkäpä rahat hukkaan.. Vaikka kyllähän ne välillä varmasti hauskat olisi
Kumpikin pyörä "tärisee" mielestäni yhtä vähän. Samanlainen todella pieni värinä, mikä kutittaa pusseja vähän aikaa ennen kuin tottuu... Kädet ei ole ainakaan mulla väsynyt "tärinästä" mikä tulee lähinnä nappularenkaista.
Osta kisaenska, ja ole tyytyväinen
Tai sitten 690, ja ole tyytyväinen siihenki. Riippuen vähän sun ajoalustoista. Mut kyllä exc on vaan niin paljon parempi vietävä myös soramutkia, kun voi ajaa lähes samaa kyytiä kuin asvaltilla.
Osta kisaenska, ja ole tyytyväinen
--------------------------------------------------------------
KTM 1090 Adventure R 17
KTM 1090 Adventure R 17
- bisti
- Pyörä: KTM 350 EXC-F 2021
Pieni varoituksen sana tuosta 690:stä: Sillä käy helposti niin että pikkutiet/polut alkaa maistumaan niin hyvin että joutuu kohta taas vaihtamaan pyörää, oikeaan kisaenskaan 
Joskus tuntuu, ettei minulla ole mitään järkevää sanottavaa, mutta sanon siltikin aina jotain...
KTM 350 EXC-F -21
KTM 250 EXC Six Days -17 (ex)
KTM 350 EXC-F Six Days -15 (ex)
KTM 690 Enduro R -13 (ex)
Yamaha XT660Z Ténéré -09 (ex)
Yamaha DT125R -92 (ex)
KTM 350 EXC-F -21
Yamaha DT125R -92 (ex)
Kannattaisi kokeilla myös isompaa esim, 950-990 advea? Yllätys yllätys multa löytys joutilaana 990 
Ana.
Kannattaisi kokeilla myös isompaa esim, 950-990 advea? Yllätys yllätys multa löytys joutilaana 990 
Ana.
- Jokke Espoosta
Mä vähän Ana luulen ettei sulla ole varaa myydä 990:tä mulle siihen hintaan mitä mulla on siitä varaa maksaa....
Sama taitaa koskea 690tä yleisemmin.
Katsotaan jos pääsis 625SXC koeajamaan, josko se porkkana olisi maineensa arvoinen. Kakspuokin koeajokin olis varmaan edessä ja G650Xc pitäisi jostain kans kaivaa testiin.
Tai josko sitten murehtis asiaa keväämmällä...
Katsotaan jos pääsis 625SXC koeajamaan, josko se porkkana olisi maineensa arvoinen. Kakspuokin koeajokin olis varmaan edessä ja G650Xc pitäisi jostain kans kaivaa testiin.
-Homer Simpson
-Homer Simpson
-
Koheltaja
- Pyörä: pyörätön
Vähän ihmettelen sitä 610 puhdittomuutta, onko tehty mitään muutoksia ja jos on niin mitä? Täysin vakiona se on melkoisen hengettömän oloinen ja putkiston/ruiskun/ilmapuolen modeilla siitä saa aika iloisen pyörän, sama pätee 630 kanssa.
G650X-moto löytyy Vantaan BW:stä, vaikka on katukumeilla niin saat tuntumaa minkälaisesta pyörästä on kyse.
G650X-moto löytyy Vantaan BW:stä, vaikka on katukumeilla niin saat tuntumaa minkälaisesta pyörästä on kyse.
Kylätason kurapyöräilijä.
Varmasti noi vanhemmatkin 660 yms on kelpopelejä, siinä missä 690:kin. Pyörien voima on niin suhteellista. Mun 450exc, tuntuu siltä ettei siitä lopu runtu missään eikä millään vaihteella, tosin mulle riittäis varmasti pienempikin moppe ja oisin senki tehoihin tyytyväinen, kuhan sen sata menee niin mulle riittää.. Vielä puhun noiden exc puolesta, jos leikityttää välillä, ja tahtoo mennä vaikka johonkin soramontulle riehumaan, niin kyllä exc:llä sekin homma on vaan niin mukavaa. Olen käynyt 690:lla myös montulla, mut kyllä siinä saa punnertaa ihan eritavalla. Mun mopon range on lähelle kahtasataa kilsaa, jos ajelee sutkoht maltillista ajoa. Tankkasin eilen ja mittarissa oli se 130km. Bensaa meni 5l. Mut tankkailee siinä 150km kohilla, niin ei pääse bensa loppumaan, tai sit pitää repussa litran bensaa mukana. Kun bensavalo alkaa palaa, niin ois paree olla lähellä asemaa
nimimerkillä kokemusta on...
Mut ostit sit minkä vaan, niin kevyt se taitaa olla nykyiseen verrattuna, ja aina niitä vaihtaa voi kun alkaa esim tekee mieli vielä kevyempää
E: eli entiseen verrattuna.
Mut ostit sit minkä vaan, niin kevyt se taitaa olla nykyiseen verrattuna, ja aina niitä vaihtaa voi kun alkaa esim tekee mieli vielä kevyempää
E: eli entiseen verrattuna.
KTM 1090 Adventure R 17
KTM 1090 Adventure R 17
- Jokke Espoosta
Ainakin änkkärissä luki Husqvarna, eli ilmeisesti vakioputki ja olettaisin että muutenkin vakio.Koheltaja kirjoitti:Vähän ihmettelen sitä 610 puhdittomuutta, onko tehty mitään muutoksia ja jos on niin mitä? Täysin vakiona se on melkoisen hengettömän oloinen ja putkiston/ruiskun/ilmapuolen modeilla siitä saa aika iloisen pyörän, sama pätee 630 kanssa.
Oletin että tuollainen reilusti kevyempi, uudempi, hyvissä säädöissä oleva ruiskukone liikahtaa niin että vanhaan AT:seen tottunutta hirvittää, mutta ainakaan vakiona ei. Ilmeisesti noissa pitäisi olla vakionakin 54 hevosvoimaa, mutta ei se oikein siltä tuntunut ja lisäksi se kierrosalue millä tapahtui oli aika kapea ja pari kertaa mentiin vahingossa rajoittimelle kun vasta yläkierroksilla alkoi tapahtua. Voi olla että säätämällä ja hapensaantia parantamalla alkaa tapahtua, mutta olisi kyllä mukava ajaa sellaista hyvin kulkevaa TE:tä ennen kuin pistää rahansa kiinni johonkin, mistä ehkä saa hyvän. Ja pitää siihen virittelyyn kuitenkin jokunen lantti rahaakin varata. Oikeastaan tuo moottorin luonne oli suurin miinus koko vehkeessä, muuten mieluisan oloinen peli. Jos tuollaisen omistajaksi päätyy, niin tankoa pitää korottaa, pistää jotain pientä tuulisuojaa yms pientä, mutta muuten pidin vehkeestä.
EXC:t ja muut kisakireät vehkeet miellyttävät aivan varmasti, mutta jos nyt löytyisi jotain vähän vähemmän hellyyttä ja huolenpitoa vaativaa joka tarjoaisi riittävät kiksit. Täytyy kuitenkin pitää mielessä, että minulla ei ole lupaa ajaa missään maastossa eikä yhdelläkään soramontulla, en osaa enkä halua ajaa kilpaa eikä minulla ole tallia missä roplata.
-Homer Simpson
-Homer Simpson
No sit, jos ei ajopaikkoja ole niin kisaenska taitaa olla turha kun isommallakin pääsee hiekkateillä hauskaa pitämään. Kunnon renkaat vaan alle. Itsellä luvallisia ajopaikkoja riittää, niin soramonttu, ja spoori joten pääsen hyödyntämään exc parhaita puolia ja siinä sivussa nauttimaan myös ihan perusajeluista. Tai oikeastaan perusrullailu taitaa olla se mun prio ykönen.
KTM 1090 Adventure R 17
KTM 1090 Adventure R 17
- bisti
- Pyörä: KTM 350 EXC-F 2021
Tämä ajopaikkojen puute (tai luulo siitä) oli itselläkin se suurin syy kisaenskattomuuteen. Suosittelen liittymistä johonkin moottorikerhoon (esim. sinulle lähin on varmaan Espoon moottorikerho), saatat yllättyä miten niitä ajopaikkoja ja lupia alkaakin löytyä kun vain pääsee keskustelemaan oikeiden ihmisten kanssa. Toki jäsenyys ja ajoluvat jotain kustantavat (puhutaan kuitenkin kympeistä), mutta itsellä ainakin tällä hetkellä on tiedossa enemmän ajopaikkoja kuin on aikaa ja ihan harmittaa kun ei vieläkään ole päässyt kaikkia mahdollisia paikkoja testaamaan. Kärryn autoon toki kisaenska vaatii, mutta tuommoisia mopokärryjä saa käytettynä halvimmillaan 100-200€:llä.Jokke Espoosta kirjoitti:Täytyy kuitenkin pitää mielessä, että minulla ei ole lupaa ajaa missään maastossa eikä yhdelläkään soramontulla, en osaa enkä halua ajaa kilpaa eikä minulla ole tallia missä roplata.
Joskus tuntuu, ettei minulla ole mitään järkevää sanottavaa, mutta sanon siltikin aina jotain...
KTM 350 EXC-F -21
Yamaha DT125R -92 (ex)
KTM 350 EXC-F -21
Yamaha DT125R -92 (ex)
-
Koheltaja
- Pyörä: pyörätön
Jos 610 on vakiokunnossa ilman mitään muutoksia niin tehot on jossain 40hp tuntumassa, mutta tehdas ilmoittaa tehot täysitehoisena ilman saastepalikoita. Kun rojut riipaistaan irti, vaihdetaan putki ja ruiskun boxi niin löylyä on ihan eri tavalla kuin vakiona joka on rakennettu saastenormien mukaan. Kun "kurit" on poistettu niin 610 ei kamalasti jää täysin vakiolle 690:lle, ei ainakaan se 610 millä mä olen ajanut.
Kylätason kurapyöräilijä.
610 tarttee kartan muutoksen race moodiin ja ääneenvaimentimen vaihdon. Kartta muutetaan laittamalla vastus väliin. Tehot tulee ulos kierrosten kanssa mutta toisaalta tuo alakerran "tehottomuus" mahdollistaa pahempien paikkojen ajamista kun se hyökkäävyys ei ole aivan älytöntä. Laitteen geometria on sellainen että keulimista pitää erikseen pyytää.
Mutta kevääseen on pitkä matka eikä pyynti oo kovin pahaJokke Espoosta kirjoitti:Mä vähän Ana luulen ettei sulla ole varaa myydä 990:tä mulle siihen hintaan mitä mulla on siitä varaa maksaa....Sama taitaa koskea 690tä yleisemmin.
Ana.