KTM 690 moottorin sivuääni

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

mattipe
Pyörä: KTM 690 SMC -08

KTM 690 moottorin sivuääni

Viesti Kirjoittaja mattipe »

Tervehdys!

Tuli syksyllä päiviteltyä katupyörä tuommoiseen -08 KTM 690 SMC:hen jossa mittarissa 13tkm. En paljoa kerinnyt pyörällä syksyllä enää ajelemaan, mutta jo silloin huomasin omituisen kilkatuksen/tikityksen koneesta. Nyt kun huolsin pyörää, vaihdoin öljyt ja tarkastin venttiilinvälyksien olevan kohdallaan niin rupesin yhä enemmän miettimään tuota ääntä.

Ääni siis ilmaantuu kun kone lämpenee ja kuuluu parhaiten jakopään puolelta. Kylmällä koneella ei kilise ainakaan selkeästi. Jakoketjun kiristäjä vaihdettu manuaaliseen malliin ja sen pitäisi olla sopivan kireällä. Kokeilin myös pyörän käydessä säätää kiristäjää, mutta sillä ei tähän kilkatukseen ollut mitään vaikutusta.

Tässä videota aiheesta: https://www.youtube.com/watch?v=N6Di-fdgV68

Hyviä veikkauksia mistä ääni kuuluu? Motti auki vai kovaa ajoa? :lol:
kimmokekki
Pyörä: KTM 530 exc-R

Re: KTM 690 moottorin sivuääni

Viesti Kirjoittaja kimmokekki »

Voisi olla männäntappi ... Ruma on käynti kyllä
aina tavoitettavissa ?
0440800172
kimmokecki@gmail.com
Jokke Espoosta
Pyörä: Poljettava

Viesti Kirjoittaja Jokke Espoosta »

Noissahan menee perinteisesti keinuvivun laakerit kannesta. Itse en moista pyörää omista enkä ole kuullut ikinä keinuvipuvikaista konetta enkä muutenkaan tiedä mistään mitään, mutta voisiko silti olla tästä kyse?
"Trying is the first step toward failure!"
-Homer Simpson
Exät: Honda XRV 650 Africa Twin RD03 -89 -> KTM 625 SXC -04
Tase
Pyörä: HVA: 901 Expedition, FE 450, BMW K100

Viesti Kirjoittaja Tase »

Se voisi olla tasapainoakselin laakeri, vasemman puoleinen. Jos pyörä seisoo, laakeri kuivahtaa ja siihen syntyy pistekorroosiota. Minä ostin pitkään seisoneen 690:n, siinä oli juuri tuo vika.

Mutta ennen kuin koneen halkaisee, kannattaa tarkistaa keinuvivut ja niiden laakerit. Keinuvivut on aika halpoja, joten ne kannattaa päivittää uudempaan malliin. Ensimmäisissä tapahtui murtumia.
ttv
Pyörä: 300EXC

Viesti Kirjoittaja ttv »

Eihän se olis 690:n kanssa poikkeuksellista että keinuvipujen laakerit uupuu noilla kilometreillä. Onneksi yläkerta alkaa ilmoitella vaihtotarpeesta selkeällä ja kuuluvalla merkkiäänellä.

Mutta siinä vaiheessa kun naputus alkaa kuulua on venttiilinvälykset jo karanneet sen verran että sen tuppaa huomaamaan välyksiä mittoessa.
__Antti__
Pyörä: Ktm 690 Enduro R

Viesti Kirjoittaja __Antti__ »

mattipe
Pyörä: KTM 690 SMC -08

Viesti Kirjoittaja mattipe »

__Antti__ kirjoitti:https://youtu.be/9DLzuSiJ51I
ttv kirjoitti:Eihän se olis 690:n kanssa poikkeuksellista että keinuvipujen laakerit uupuu noilla kilometreillä. Onneksi yläkerta alkaa ilmoitella vaihtotarpeesta selkeällä ja kuuluvalla merkkiäänellä.

Mutta siinä vaiheessa kun naputus alkaa kuulua on venttiilinvälykset jo karanneet sen verran että sen tuppaa huomaamaan välyksiä mittoessa.
Voi hitsin hitsi kun ei tuota tullut kokeiltua kun oli vehkeet levällään. Mutta tosiaan venttiilien välykset oli kaikki spekseissä :roll:

Myös tässä nyt kun kerkesi kaikkitietävää intter nettiä selaamaan kunnolla niin tuota samaa tikittävää ääntä ilmeisesti esiintyy lähes poikkeuksetta:
http://advrider.com/index.php?threads/k ... rt.984301/
https://www.google.fi/#q=ktm+690+ticking&tbm=vid

Tässä viestiketjussa samanlainen tikitys kuuluu viallisen laakerin takia, tosin sekin kylmällä koneella: http://supermotojunkie.com/showthread.p ... p-Diagnose
creative
Pyörä: *****

Viesti Kirjoittaja creative »

Mulla oli samallainen ääni.Toinen runkolaakeri oli kuin rotta olisi syönnyt liuku pintaa.
Haluatko sen heti, vai teenkö tietsikalla.?
MRO
Pyörä: KTM690

Viesti Kirjoittaja MRO »

Hommasin itse talvella Enduron.
Muutaman kerran olen päässyt ajelemaan ja olen myöskin huomannut vähän "oudon" kilkatuksen koneesta.
Kuulostaa venttiileiltä, mutta ei sitten oikein kuitenkaan.
Pyörä toimii ihan normaalisti.

Aloin tarkistelemaan venttiilien välyksiä pari päivää sitten.
Kaikki näyttivät olevan kunnossa.
Samalla tarkistelin niitä seuraajia ja niiden laakereita.
Pakopuolen seuraajassa ei varsinaisesti ollut välystä, mutta kun laakeria pyöritteli käsin, niin laakeri vähän "takertelee".
Noh uudet on kuitenkin tilattu. Raportoin häviääkö sivuääni seuraajien vaihdolla.

Nuo kannattaa siis kuitenkin tarkistaa.
mks900
Pyörä: Husqvarna fe 250 2018, Honda Dominator

Viesti Kirjoittaja mks900 »

Minulla kilkattaa ihan samallalailla. Vaihdoin keinut eikä ollut juurikaan vaikutusta ääniin.
Jtre
Pyörä: 500 EXC F

Viesti Kirjoittaja Jtre »

Sama ominaisuus täälläkin :D myös keinut vaihdettu.. Suosittelen kuulosuojaimia ;)

Sent from my Lumina using Tapatalk
-Janne
Koheltaja
Pyörä: pyörätön

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Kolinat tuntuu olevan yksilöllisiä. Omassa ekassa (-12) pyörässä oli uudesta asti lievä sivuääni kylmässä koneessa mutta ei aiheuttanut toimenpiteitä. Toka (-13) oli hiljainen ja selvästi pienemmällä tärinällä kuin eka. Viime syksynä olin ostamassa -10 SMC:tä jonka historasta tiedän se verran että pyörä on saanut jumalattomasti kenkää ja kaikki huollot tehty merkkipajalla, kone kävi hiljaa kuin singeri. Talvella kävin katsomassa toista lähes saman verran ajettua saman vuotista SMC:tä ostoaikeissa ja kone kuulosti siltä että joku on pajavasaran kanssa hakkaamassa vauhtia mäntään...
Kylätason kurapyöräilijä.
MRO
Pyörä: KTM690

Viesti Kirjoittaja MRO »

Keinut vaihdettu ja venttiilit säädetty.
Kuten täällä jo arvattiin, ei mainittavaa parannusta.. :lol:
Samanlaiset äänet olemassa vieläkin.

Saapi minun puolesta olla.
Kaikki toimii niin kuin pitääkin ja mielentauha on taattu kun nuo keinut on vaihettu.
Vastaa Viestiin