HONDA XR400R 1998
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
- Raimo
- Pyörä: BMW R80GS & XT1200Z
- Viesti:
Re: HONDA XR400R 1998
Avattiin "taas" uusi XR400 ketju, ja kun näitä on kuitenkin aika kivasti, niin päätin siirtää tämän ketjun alle mun ja ATC:n postaukset:
Wanhan kaivamat XR400 linkit:
http://www.matkaendurot.net/phpBB3/view ... ?f=5&t=616
http://www.matkaendurot.net/phpBB3/view ... f=5&t=1191
http://www.matkaendurot.net/phpBB3/view ... f=5&t=1156
http://www.matkaendurot.net/phpBB3/view ... f=5&t=7467
http://www.matkaendurot.net/phpBB3/view ... =5&t=13172
Mun kirjoitus:
XR400 on liian pieni ja kompromissiton maantielle vakavampaan matkailuun ja toisaalta liian painava, tehoton ja huono ajaa polulla sekä soralla vakavammassa enduroilussa. Mutta pätevä ajokki jonnekin noiden määritelmien väliiin.
Mulla on ollut aikoinaan DR350, jota on ollut ikävä myynnistä lähtien. Minun harrastusbudjetin mataluudesta ja satunnaisesta kaksi päällä ajon tarpeesta johtuen ajokki on ollut suurempi jo reilun kymmenen vuotta. Lopulta päätin laittaa pitkäaikaisen ajokin (BMW R80G/S PD) taipaleelle viime syksynä ja syystalvesta poistui myös pääasiallinen ajokki (AT -97) tallista. Ajattelin kokeilla raskasta matkaenduroa kahdestaan matkailuun pitkille sora/asfalttireissuille ja pienempää nelitahtienduroa toiseksi ajokiksi.
Suunnittelin Honda CRF250F tai Kawasaki KLX250S -malleja, mutta silti vanhat kokemukset 400:n äXRrästä vuosien takaa painoivat vaakakupissa enemmän. Siinä on kuitenkin hiukan enemmän tehoa kuin noissa 250:ssa, samaa luokkaa oleva alusta ja yksinkertaisempi tekniikka. Tuli tutkittua myös kotarin 250/400 EXC rfs-koneella olevia malleja, mutta ei silti oikein sytyttänyt vaikka aktiiviseen enduroajoonhan ne on varmasti hyviä. Samoin pari 350:sta pikku-tohtoria tsekkasin, mutta äXRrän säädettävä alusta yms. veti pitemmän korren.
Kevättalvella -16 talliin sitten ilmestyi -98 vuosimallin XR400:n ja nyt on hiukan päästy jo sillä ajelemaan. Tein pyörään tarakan tallista löytyneestä KTM640LC4:n tarakasta ja saksasta löytyi 22 litrainen Acerbicksen tankki. Tarkoitus on tehdä reissupyörä pohjoisen soreteillä kiertelyyn, ja polulla ajoa varten voi nakata alkuperäisen 9,5 litraisen tankin 10 minuutissa takaisin.
XR400:n etuja minun mielestä ovat:
- Luotettava ja yksinkertainen tekniikka
- Varaosien saatavuus kohdallaan
- Tehoa riittävästi myös reissuajoon
- Hyvät jarrut
- Jousituksessa säätömahdollisuudet jotka myös toimivat
Miinuksia taas ovat:
- Lyhyt ja ahdas runkorakenne
- Korkea istuinkorkeus (93 cm)
- Jousitus perussäädöissä, keula pehmeä - takajousi kova
- Lyhyet huoltovälit 1600km venttiilit/öljy
- Vain kiksikäynnistys
- Välttävät valot (AC-ajovalot ja DC-vilkut, parkit, jarruvalot ja äänimerkki)
- Painava kisaenduroihin verrattuna
- Vain 5 vaihdetta.
Oikeastaan minua haittaa vain tuo viimeisin. Pikku-tohtorissa ja muissa verrokeissa on 6-lovinen aski, ja nyt joutuu tekemään kompromissin välitysten kanssa. Vakiovälitykset on 15-45, jossa kone huutaa 5:lla satasen vauhdissa 6150 kierrosta( http://www.gearingcommander.com/ ). Mulla on nyt välitykset 15-42, jolla satasen vauhdissa kierrokset tippuivat n. 500 kierrosta, ja sitä kyllä jaksaa siirtymillä ajaa. Silti 1-vaihteella ei tarvitse polulla kauheasti lipsutella kytkimellä. Jos haluaa puuta kiertää jossain enduropuistossa, niin 14:n eturatas vaihtuu hetkessä paikoilleen.
Takajousi on vakio ja keulassa on Eibachin 0.47kg/mm jouset. Mulla on myös Progressive Suspensionin jouset, mutta nuo Eibachit on toimii mun painoisella paremmin. Iso tankki täynnä vähän pehmeä, ja tyhjänä vähän kova...joten aika sopiva.
Tuommoinen se sitten on:
Wanhan kaivamat XR400 linkit:
http://www.matkaendurot.net/phpBB3/view ... ?f=5&t=616
http://www.matkaendurot.net/phpBB3/view ... f=5&t=1191
http://www.matkaendurot.net/phpBB3/view ... f=5&t=1156
http://www.matkaendurot.net/phpBB3/view ... f=5&t=7467
http://www.matkaendurot.net/phpBB3/view ... =5&t=13172
Mun kirjoitus:
XR400 on liian pieni ja kompromissiton maantielle vakavampaan matkailuun ja toisaalta liian painava, tehoton ja huono ajaa polulla sekä soralla vakavammassa enduroilussa. Mutta pätevä ajokki jonnekin noiden määritelmien väliiin.
Mulla on ollut aikoinaan DR350, jota on ollut ikävä myynnistä lähtien. Minun harrastusbudjetin mataluudesta ja satunnaisesta kaksi päällä ajon tarpeesta johtuen ajokki on ollut suurempi jo reilun kymmenen vuotta. Lopulta päätin laittaa pitkäaikaisen ajokin (BMW R80G/S PD) taipaleelle viime syksynä ja syystalvesta poistui myös pääasiallinen ajokki (AT -97) tallista. Ajattelin kokeilla raskasta matkaenduroa kahdestaan matkailuun pitkille sora/asfalttireissuille ja pienempää nelitahtienduroa toiseksi ajokiksi.
Suunnittelin Honda CRF250F tai Kawasaki KLX250S -malleja, mutta silti vanhat kokemukset 400:n äXRrästä vuosien takaa painoivat vaakakupissa enemmän. Siinä on kuitenkin hiukan enemmän tehoa kuin noissa 250:ssa, samaa luokkaa oleva alusta ja yksinkertaisempi tekniikka. Tuli tutkittua myös kotarin 250/400 EXC rfs-koneella olevia malleja, mutta ei silti oikein sytyttänyt vaikka aktiiviseen enduroajoonhan ne on varmasti hyviä. Samoin pari 350:sta pikku-tohtoria tsekkasin, mutta äXRrän säädettävä alusta yms. veti pitemmän korren.
Kevättalvella -16 talliin sitten ilmestyi -98 vuosimallin XR400:n ja nyt on hiukan päästy jo sillä ajelemaan. Tein pyörään tarakan tallista löytyneestä KTM640LC4:n tarakasta ja saksasta löytyi 22 litrainen Acerbicksen tankki. Tarkoitus on tehdä reissupyörä pohjoisen soreteillä kiertelyyn, ja polulla ajoa varten voi nakata alkuperäisen 9,5 litraisen tankin 10 minuutissa takaisin.
XR400:n etuja minun mielestä ovat:
- Luotettava ja yksinkertainen tekniikka
- Varaosien saatavuus kohdallaan
- Tehoa riittävästi myös reissuajoon
- Hyvät jarrut
- Jousituksessa säätömahdollisuudet jotka myös toimivat
Miinuksia taas ovat:
- Lyhyt ja ahdas runkorakenne
- Korkea istuinkorkeus (93 cm)
- Jousitus perussäädöissä, keula pehmeä - takajousi kova
- Lyhyet huoltovälit 1600km venttiilit/öljy
- Vain kiksikäynnistys
- Välttävät valot (AC-ajovalot ja DC-vilkut, parkit, jarruvalot ja äänimerkki)
- Painava kisaenduroihin verrattuna
- Vain 5 vaihdetta.
Oikeastaan minua haittaa vain tuo viimeisin. Pikku-tohtorissa ja muissa verrokeissa on 6-lovinen aski, ja nyt joutuu tekemään kompromissin välitysten kanssa. Vakiovälitykset on 15-45, jossa kone huutaa 5:lla satasen vauhdissa 6150 kierrosta( http://www.gearingcommander.com/ ). Mulla on nyt välitykset 15-42, jolla satasen vauhdissa kierrokset tippuivat n. 500 kierrosta, ja sitä kyllä jaksaa siirtymillä ajaa. Silti 1-vaihteella ei tarvitse polulla kauheasti lipsutella kytkimellä. Jos haluaa puuta kiertää jossain enduropuistossa, niin 14:n eturatas vaihtuu hetkessä paikoilleen.
Takajousi on vakio ja keulassa on Eibachin 0.47kg/mm jouset. Mulla on myös Progressive Suspensionin jouset, mutta nuo Eibachit on toimii mun painoisella paremmin. Iso tankki täynnä vähän pehmeä, ja tyhjänä vähän kova...joten aika sopiva.
Tuommoinen se sitten on:
Gone but not forgotten: Yamaha DT125LC -85, Honda NX650 Dominator -93, Suzuki DR800 Big -90, Suzuki DR350S -94, BMW R80G/S Paris-Dakar -85, Honda Africa Twin -90, Honda Africa Twin -97, BMW R1150GS -01, Honda XR400R -98, Honda XRV650 -89
Tuli hankittua tuollainen -98 XR. Pienet testilenkit kotitiellä saivat hymyn huulille, tulin vakuuttuneeksi oikeasta merkki/malli valinnasta. Pyörästä ei ole oikein huoltohistoriaa tiedossa joten ajattelin tehdä kaikki huollot mitä keksin nyt heti alta pois. Kysyisin XR:n omistajilta öljynvaihdosta...Tänään vaihdoin öljyt/suodattimen ja ohjekirjan mukaan tuolloin öljyä pitäisi mennä 1,8L. Tein kuten ohjekirja käski, laitoin öljyt ja käytin hetken pyörää ja aloin tarkistamaan tikkua niin se ei kastukkaan..pikkuhiljaa desi kerrallaan sitten lisäilin öljyä ja kun olin kaatanut koneeseen 2,9L öljyä tuli pinta mittatikun ylärajaan??? Onko muilla ollut vastaavaa? Onko pyörässäni joku asia pielessä? Miksi menee yli litra enemmän kuin ohjekirja sanoo? Vanha pyörä kysymyksessä, toivottavasti joku vielä lukee tätä aihetta..
Nyt äkkiä se ohjekirja uudelleen käteen ja lukemaan tarkasti miten siellä kerrotaan mittauksen tapahtuvan ja varsinkin mitä sitä ennen pitää tehdä. Sitä ennen elä käynnistä konetta ennen kuin olet vähentänyt öljyä. Kyseinen pyörä on mulle outo mutta ei sinne voi noin paljon öljyä mennäAISI kirjoitti:Tuli hankittua tuollainen -98 XR. Pienet testilenkit kotitiellä saivat hymyn huulille, tulin vakuuttuneeksi oikeasta merkki/malli valinnasta. Pyörästä ei ole oikein huoltohistoriaa tiedossa joten ajattelin tehdä kaikki huollot mitä keksin nyt heti alta pois. Kysyisin XR:n omistajilta öljynvaihdosta...Tänään vaihdoin öljyt/suodattimen ja ohjekirjan mukaan tuolloin öljyä pitäisi mennä 1,8L. Tein kuten ohjekirja käski, laitoin öljyt ja käytin hetken pyörää ja aloin tarkistamaan tikkua niin se ei kastukkaan..pikkuhiljaa desi kerrallaan sitten lisäilin öljyä ja kun olin kaatanut koneeseen 2,9L öljyä tuli pinta mittatikun ylärajaan??? Onko muilla ollut vastaavaa? Onko pyörässäni joku asia pielessä? Miksi menee yli litra enemmän kuin ohjekirja sanoo? Vanha pyörä kysymyksessä, toivottavasti joku vielä lukee tätä aihetta..
Pyörämallia tai ohjeita tarkemmin tuntematta: Se on kuivasumppukone. Öljyn tason voi tarkistaa _vain_ kuumalla koneella. Nyt sulla on reilu ylitäyttö siellä ja koneessa liikaa painetta. Luultavasti puskee ylimääräiset huohottimen/stefan/männänrenkaiden ohi.
Kiitos vastauksista. Öljyt kyllä vaihdoin juuri tarkasti ohjekirjan mukaan..ensin 1,8L öljyä koneeseen ja sen jälkeen kone käyntiin ja kirja käskee käyttämään tyhjäkäynnillä muutaman minuutin..sen jälkeen tarkastamaan että öljyä on ylämerkkiin asti...jos tarpeen,lisää öljyä...minä lisäsin mutta1,1L tuntuu paljolta..
Yhden sumppukoneen ohje, se oli kyllä nestejäähy, siinä piti käyttää tyyliin 10-15min kunnes flekti lähti pyöriin, sen jälkeen piti odottaa pari minuuttia että öljyt laskeutuu ennen tarkistusta. Voisiko tuossa olla kuitenkin sama tyyli, kone kuumaksi ja parin minuutin odotuksen jälkeen tarkistusAISI kirjoitti:Kiitos vastauksista. Öljyt kyllä vaihdoin juuri tarkasti ohjekirjan mukaan..ensin 1,8L öljyä koneeseen ja sen jälkeen kone käyntiin ja kirja käskee käyttämään tyhjäkäynnillä muutaman minuutin..sen jälkeen tarkastamaan että öljyä on ylämerkkiin asti...jos tarpeen,lisää öljyä...minä lisäsin mutta1,1L tuntuu paljolta..
Niin...hankala sanoa..kirja ohjeistaa käyttämään muutaman minuutin ja sitten tarkastamaan mutta tikku ei edes kastunut...pitää ottaa nyt se litra ylimäärästä pois ja ajaa kunnolla kuumaksi..mietityttää vain kun merkkitikku tuolloin ei kastu ollenkaan.
Tuollaiset löysin pikaisesti haettuna, kummassakin tapauksessa kone on ajettu lämpimäksi ensinAISI kirjoitti:Niin...hankala sanoa..kirja ohjeistaa käyttämään muutaman minuutin ja sitten tarkastamaan mutta tikku ei edes kastunut...pitää ottaa nyt se litra ylimäärästä pois ja ajaa kunnolla kuumaksi..mietityttää vain kun merkkitikku tuolloin ei kastu ollenkaan.

Jep kone ensin lämpimäksi ja sitten tasaisella alustalla muutaman minuutin käyttö koskematta kaasuun. Jos kosket kaasuun pumppaa varmaan säiliöstä sumppuun nopeammin -> näyttää alemman lukeman. Muutenkin suhtautuisin varauksella tikun lukemaan kun ei ole tietoa pitääkö vanha vehjes öljyt säiliössä kuten pitäisi vai valuttaako painovoiman avulla sumpun pohjalle.
Ok,kiitos näistä! Otan sen ylitäytön pois ja ajan kuumaksi, sitten tarkastan öljyn...ihmettelen kyllä suuresti ohjekirjan ohjeita..miksei siinä voida sanoa että aja kunnolla kuumaksi..käsketään tyhjäkäyttään muutama minuutti..no oppiahan tämä on..ens kerralla tiedän.kiitos vastauksista!
Nää on niin mystisiä vehkeitä kyllä. Omasta tt600r en oo ikinä saanut samaa lukemaa kahta kertaa. Täytän sen minkä manuaali sanoo ja tsekkaan ennen ajoon lähtöä että näkyykö säiliössä edes jonkun verran öljyä -> paine on riittänyt sen takaisin pumppaamiseen.
Ps. Jenkkifoorumilla joku oli xr400 tunkenut 4l öljyä kun oli kylmänä tason tarkastanut -> motarilla alkanut käynti puutumaan ja huohottimesta tasainen vana maahan
Ps. Jenkkifoorumilla joku oli xr400 tunkenut 4l öljyä kun oli kylmänä tason tarkastanut -> motarilla alkanut käynti puutumaan ja huohottimesta tasainen vana maahan
On kyllä...olen raapinut edelleen takaraivoa asian kans..mikä pyörässä voi olla vaikka oikea määrä öljyä koneessa mutta ei kylmänä näy tikussa? Onko kone väljä? Ei pidä öljyä runkoputkessa vaan laskee alas? Kaverilla on 650 fmx ja siinä sama järjestelmä, hänellä näkyy öljy tikussa kylmänäkin ja kun ajaa lämpimäksi nousuu raja ylämerkkiin. Tuntuu loogiselta. 
- Raimo
- Pyörä: BMW R80GS & XT1200Z
- Viesti:
Se on ihan normaalia ettei kylmänä tikku kastukaan. Huoltomanuaalin mukaan tyhjäkäyntiä 5min, ja sen jälkeen välittömästi öljytikun irroittaminen, puhdistus ja mittaus. Jos lämpötila on alle 10 astetta, niin käytetään 10minuuttia.AISI kirjoitti:mikä pyörässä voi olla vaikka oikea määrä öljyä koneessa mutta ei kylmänä näy tikussa?
Maahantuojan sivuilta löytyy ohjekirja, mutta sehän taisi sinulla ollakin?
http://www.hondabikes.fi/content/downlo ... 6-1999.pdf
Ja huoltotaulukko
http://www.hondabikes.fi/content/downlo ... XR400R.pdf
Tuo ei öljypinnan tipahtaminen kerro koneen väljyydestä, vaan kun löydät pinnan ja mittaat sen säännöllisin välein, niin pääset näkemään syökö kone öljyä. Minun äXRrässä ei tikku kastukaan kylmänä, mutta lämpimänä kyllä pinta löytyy normaalitäytöllä (n. 1,8l), mutta mittaus pitää tosiaan tehdä välittömästi, että pinta näkyy. Itse tarkistan öljypinnan ajolenkiltä palatessa ja silloinkin annan koneen käydä tyhjäkäyntiä minuutin, pari.AISI kirjoitti:Onko kone väljä?
Öljyputkien alla on oikeassa moottorin poskessa tarkistusruuvi öljynpinnalle, jos pinnan taso mietityttää.
Kuvat huoltomanuaalista liitteenä.
Gone but not forgotten: Yamaha DT125LC -85, Honda NX650 Dominator -93, Suzuki DR800 Big -90, Suzuki DR350S -94, BMW R80G/S Paris-Dakar -85, Honda Africa Twin -90, Honda Africa Twin -97, BMW R1150GS -01, Honda XR400R -98, Honda XRV650 -89
Sellainen vielä että yamahassa tyhjäkäynnin nopeuskin vaikuttaa mittatulokseen. Nopeampi tyhjäkäynti -> alempi lukema. En tiedä onko sama tässä mutta luulisi vaikuttavan pumpun pyörimisnopeuteen.
Nyt on ylimääräiset ölpät koneesta pois ja testilenkillä kone kuumaksi ja kappas vain ylämerkissähän se öljyraja oli!! Pyörän ohjekirja neuvoo vähän liian seikkaperäisesti öljyn vaihdon, jos ei ole aiempaa teknistä tietämystä asiasta..
Öljyistä kysyisin vielä... Nyt koneeseen tuli motulin 5000 10w-40w jaso ma-2. Olisin ostanut halvempaa teboilin 20w-50w ilmajäähdytteisille vanhoille koneille tarkoitettua öljyä jossa on märkäkytkimen lisä aineistus ja jaso-ma luokitus mutta liikkeessä sanottiin että liian jäykkää xr hondaan...??? Pyörä ainoastaan kesä ajossa, eli plus keleillä ajot...laittakaa kommentteja..
Öljyistä kysyisin vielä... Nyt koneeseen tuli motulin 5000 10w-40w jaso ma-2. Olisin ostanut halvempaa teboilin 20w-50w ilmajäähdytteisille vanhoille koneille tarkoitettua öljyä jossa on märkäkytkimen lisä aineistus ja jaso-ma luokitus mutta liikkeessä sanottiin että liian jäykkää xr hondaan...??? Pyörä ainoastaan kesä ajossa, eli plus keleillä ajot...laittakaa kommentteja..