Yamaha Ténéré 700

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Koheltaja
Pyörä: pyörätön

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Rengas-Online, Rengaskontti, Mynetmoto, 1001renkaat, Mp-rengas. Noista olen yleensä renkaat tilanut, kellä ollut hyllyssä ja millä hinnalla.

Meinasin kanssa tilata Wildit mutta olen tykästynyt orkkisrenkaiden kestävyyteen ja tasaisiin 20/80 ominaisuuksiin joten taakse tulee samanlainen STR ja eteen karkeampi Rally.

Pudota soralle rengaspaineet 1.6-1.8 välille niin alkaa toimimaan paremmin, katupaineilla renkaan käytös soralla on kullmikasta.

Soralla ajettavuuteen vaikuttaa myös sagit, eli jousituksen korkeus. Jos perä roikkuu alhaalla niin keulassa ei ole pitoa ja se alkaa lipsumaan, säädä takajousta niin että kuskin kanssa perän painuma on noin 60mm. Kuskin painosta riippuen takajousen esijännityksen joutuu ruuvaamaan lähes tappiin että saa sagin kohdalleen.
Kylätason kurapyöräilijä.
mattim
Pyörä: Tenere 700

Viesti Kirjoittaja mattim »

Koheltaja kirjoitti:Rengas-Online, Rengaskontti, Mynetmoto, 1001renkaat, Mp-rengas. Noista olen yleensä renkaat tilanut, kellä ollut hyllyssä ja millä hinnalla.

Meinasin kanssa tilata Wildit mutta olen tykästynyt orkkisrenkaiden kestävyyteen ja tasaisiin 20/80 ominaisuuksiin joten taakse tulee samanlainen STR ja eteen karkeampi Rally.

Pudota soralle rengaspaineet 1.6-1.8 välille niin alkaa toimimaan paremmin, katupaineilla renkaan käytös soralla on kullmikasta.

Soralla ajettavuuteen vaikuttaa myös sagit, eli jousituksen korkeus. Jos perä roikkuu alhaalla niin keulassa ei ole pitoa ja se alkaa lipsumaan, säädä takajousta niin että kuskin kanssa perän painuma on noin 60mm. Kuskin painosta riippuen takajousen esijännityksen joutuu ruuvaamaan lähes tappiin että saa sagin kohdalleen.
Ok,kiitti. Mulla tulee kyllä melko pitkiä siirtymiä Helsingistä, joten tuo sun combo voisi olla hyvä. Kokeilen wildeja niin tiedänpähän sitten. EDIT:Semmonen tyhmä kysymys vielä kun kattelin noita renkaita..onko noissa tuo tubeles ja sisärenkaallinen sama rengas molempaan käytöön?
Nyt alkaa pikkuhiljaa tuntemaan pyörää ja että mitä tarttis tehdä. Tuota alustaa pitää alkaa ruuvaileen kuntoon.
Roof
Pyörä: T700

Viesti Kirjoittaja Roof »

mattim kirjoitti:Mistäs olette Anakee Wildeja tilanneet? Ei oikein tunnu hyvältä nuo alkuperäiset sorateillä..
Tuossahan tuli jo liikkeitä yllä.

Mulla on nyt ollut alla Anakee Wild edessä ja takana orkkis Pirelli, on mielestäni aika hyvä compo tämä yhdistelmä.
Koheltaja

^^Vaikka renkaat on TL (tubeless) merkinnällä niin sisärengas on käytössä eli voit käyttää TT ja TL merkittyjä renkaita.

Sama juttu, ruuhkasuomessa ei hiekkateitä ole ajettavaksi asti ja pikitietä joutuu ajamaan paljon.

Mun oli myös tarkoitus ottaa Wild eteen ja STR taakse mutta kokeilen millainen on Pirelli Rally edessä, seuraava setti voi hyvinkin olla Wild/STR koska Wildin eturengas on pahuksen toimiva kaikilla pinnoilla ja kestää hyvin kulutusta. Taka Wild on mulla kestänyt noin puolet siitä mitä STR:llä ajaa.
sivuluisu
Pyörä: Mopo

Viesti Kirjoittaja sivuluisu »

Minusta paineiden laskussa ei ole mitään järkeä. Asfaltille siirtyessä pitää olla pumppaamassa. Ihan hyvin on mennyt kaikki paikat normipaineilla.
Koheltaja

Ihan hyvin pystyy 1.6-1.8 paineilla ajamaan myös asfaltilla, ei pienintäkään ongelmaa. Kotinurkissa paineet 2.2/2.4 koska on pelkkää asfalttia, kun lähden mökille tai seikkailemaan hiekalle niin pudotan paineet niitä reissuja varten 1.6-1.8 välille. Ihan pelkästään siitä syystä että rengas toimii soralla selkeästi paremmin matalilla paineilla koska renkaan runko pääsee joustamaan, rengas pitää tasaisemmin eikä ole käytökseltään yhtä kulmikas kun kovilla katupaineilla.

Kerran oli painemittari rikki ja tuli noin 1000km ajettua 1.3 paineilla, n.30% soraa ja loput asfalttia. Vähän oli raskaampi ajaa mutta ei mitään ihmeellistä edes renkaiden kulumisessa, mutta jessus miten sai soralla roikottaa menemään noilla katunappuloilla :)
mattim

Viesti Kirjoittaja mattim »

Joo kyllä toi compo olis mullekin se järkevin setti. Heinäkuussa ajattelin lähteä testaamaan ekaa reissua Tenerellä. Suunnitelmana painaa suorinta tietä Imatran kulmille ja siitä aloittaa varsinainen retki itärajaa jotenkin mukaillen ja liittyen jossain kohtaa TET reittiin ja pohjoseen. Mietin jotta pärjääkö orkkis STR takasella (pitoa silmälläpitäen) tuolla reitillä. Ei mulla kyllä tarkoitus mihinkään suoryteikköön ole lähteä..valkkailen kokpainolle ja kyvyille sopivaa reittiä. (tosin mahd vähän tavaraa..oon vähän kermaperseseikkailija ja yövyn jossain majataloissa).

Paineita oon noissa orkkisrenkaissa pitänyt kanssa 2.3 ja 2.5. Täytyy käydä hommaamassa se minikompura kuitenkin ennen reissua niin voi testata alempia..tosin onhan etelässä noita huoltsikoita.

Pikkuenskassa käytin mousseja ja olihan ne vaan helpot. Mitenköhän mahtais toimia mousset tämmösissä peleissä (jos sellaisia 1.8-2bar vastaavia vaan olis olemassa)?
JKon
Pyörä: Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja JKon »

https://www.youtube.com/watch?v=TKWjKBAet7w

Siinä vähän videoo taas australiasta.
Jani S
Pyörä: T7

Viesti Kirjoittaja Jani S »

Oli kellään muulla ongelmaa eturenkaan tärinän kanssa? Minulla on uudesta asti pompottanut tarpeettoman paljon. Huollossa tarkistettiin tasapainoitus koneellisesti. Ei kuulemma heittoa. Tästä huolimatta keula pompottaa hitaissa vauheissa enemmän mitä vanhassa 750 tenressä, omalla tasapainotuksella kera Anakee wildin.

Pyysin tekeen takuukyselyä, vaan kovin se tuntu huolto-ukoista nihkeeltä ajatukselta.
mek
Pyörä: V-Strom 800 DE
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mek »

Pystyheittoa vanteessa? Ei ole pinnavanteissa lainkaan harvinaista, varsinkaan 21".
janhama

Viesti Kirjoittaja janhama »

Muistaakseni orkkisasennus Pirellit on made in Brazil ja niissä on ollut ongelmia.
Roof
Pyörä: T700

Viesti Kirjoittaja Roof »

Jani S kirjoitti:Oli kellään muulla ongelmaa eturenkaan tärinän kanssa? Minulla on uudesta asti pompottanut tarpeettoman paljon. Huollossa tarkistettiin tasapainoitus koneellisesti. Ei kuulemma heittoa. Tästä huolimatta keula pompottaa hitaissa vauheissa enemmän mitä vanhassa 750 tenressä, omalla tasapainotuksella kera Anakee wildin.

Pyysin tekeen takuukyselyä, vaan kovin se tuntu huolto-ukoista nihkeeltä ajatukselta.
Alkuperäisellä renkaalla alkoi pompottamaan, samalla kuin vaihdoin uuden etusen, niin kävin etuvanteen läpi, oli siinä hieman heittoa joka suuntaan, nyt kulkee tasaisesti. Menikö sitten renkaan piikkiin vai vanteen, mutta ärsyttävä oli ajaa.
Jani S

Pitääpä jostain lainailla heittokello ja mittoa tuota pystyheittoa vanhteesta.

Vaan kyllä mie olen sitä mieltä, että tämmöset on takuun alaisia juttuja.
KN76
Pyörä: R 1200 GS

Viesti Kirjoittaja KN76 »

Meneekö pahasti pieleen jos arvaan että 60km/h vauhdissa pompottaa pahiten?
Rima on asetettava niin korkealle että sen voi alittaa pää pystyssä!
Jani S

KN76 kirjoitti:Meneekö pahasti pieleen jos arvaan että 60km/h vauhdissa pompottaa pahiten?
Ei mene. Siinä 50-75 on pahin pompotus.
Vastaa Viestiin