Matkailua euroopassa

Yleistä keskustelua enduroista

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Hannu
Pyörä: SE
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu »

kalle12v kirjoitti:Brittein saarilla osottautui (varsinkin maaseudulla) minulle parhaaksi majoitus vaihtoehdoksi nuo mainiot Bed & Breakfast paikat. Tienvarressa kyltti B&B ja sinne. - Välillä melkein hävetti kun sadepäivän päätteeksi löntysti saappaat loiskuen maatalon emännän pieteetillä sisustamaan vierashuoneeseen. Hinnat GBP 15-23,-/yö, yleensä sisältäen aamiaisen.
Aika edullisia paikkoja olet löytänyt, itse en Brittilän reissulla muista GBP 25:ttä halvempia paikkoja nähneeni, suurin osa oli GBP 30, muutama yli, muutama alle.
Hannu
JJ
Pyörä: BMW R1200 GSA

Viesti Kirjoittaja JJ »

Onko minkälaisia kokemuksia Puolan (tai muiden) yksityismajoituksista ("Pokoje")?

Ajettiin kesällä Ostrodassa erään hotellin opasteiden perässä, mutta kun se näytti meille turhan hyvältä, niin mentiin sitten lähistöllä olleesta talosta kyselemään ja saatiin n. puolet hyvätasoisesta ok-talosta ~20 €:lla yöksi. Kielitaito vain oli kovin niukkaa, mutta kynällä ja paperilla selvitettiin hinnat ja muutamilla englannin sanoilla muut tarpeelliset asiat. Puolassahan näitä näyttäisi olevan tarjolla paikoin runsaastikin.
kalle12v
Pyörä: KTM Adventure 1190R

Viesti Kirjoittaja kalle12v »

Hannu kirjoitti:
kalle12v kirjoitti:Brittein saarilla osottautui (varsinkin maaseudulla) minulle parhaaksi majoitus vaihtoehdoksi nuo mainiot Bed & Breakfast paikat. Tienvarressa kyltti B&B ja sinne. - Välillä melkein hävetti kun sadepäivän päätteeksi löntysti saappaat loiskuen maatalon emännän pieteetillä sisustamaan vierashuoneeseen. Hinnat GBP 15-23,-/yö, yleensä sisältäen aamiaisen.
Aika edullisia paikkoja olet löytänyt, itse en Brittilän reissulla muista GBP 25:ttä halvempia paikkoja nähneeni, suurin osa oli GBP 30, muutama yli, muutama alle.
En tiedä olisko sijainnilla sitten merkitystä, kiertelin Skotlannissa ja Yorkshiressä enimmäkseen paikallisteitä ja pikkukylien kautta?
Mutta, tarkemmin päiväkirjaa selanneena myönnän, kyllä se hintataso BB paikoissa yleensä oli yli gbp 20,- kun alle...
Isojen kaupunkien lähellä näyttäisi olleen kalliimpaa mutta maaseudulta hotellihuoneitakin löytyi gbp 25-30,- / yö (Carrbridge ja Betty Hill).
- Ehkä hinnoissa vaikutti se että olin liikkeellä ilmeisesti jonkinlaiseen "off season" aikaan toukokuussa.
Eräs sisämajoitus vaihtoehto johon törmäsin Skotlannissa oli nk. Bunkhouse. Näitä löytyy varsinkin suosittujen vaellus alueiden ja vuoriston läheltä.
Lienee jonkin sortin retkeilymaja, punkka ja katto pään päälle, yhteiskeittiö/pesutilat ja näemmä maksanut gbp 10,-/yö.
"La macchina va dove vanno gli occhi"
desmo
Pyörä: ADV

Viesti Kirjoittaja desmo »

JJ kirjoitti:Onko minkälaisia kokemuksia Puolan (tai muiden) yksityismajoituksista ("Pokoje")?

Ajettiin kesällä Ostrodassa erään hotellin opasteiden perässä, mutta kun se näytti meille turhan hyvältä, niin mentiin sitten lähistöllä olleesta talosta kyselemään ja saatiin n. puolet hyvätasoisesta ok-talosta ~20 €:lla yöksi. Kielitaito vain oli kovin niukkaa, mutta kynällä ja paperilla selvitettiin hinnat ja muutamilla englannin sanoilla muut tarpeelliset asiat. Puolassahan näitä näyttäisi olevan tarjolla paikoin runsaastikin.
Kokemusta ei ole niinkään Puolan yksityismajoituksesta mutta ei hotelli/motellien hintatasokaan päätä huimaa. Toki poikkeukset vahvistavat säännön. Menneenä kesänä kun ajoin Tallinnasta Pohjois-Puolaan Augustowiin, kepeästi kerran tankaten. Illan suussa etsimme majoitusta, niin saman tien varrella oli monta ottajaa matkailijalle. Hintahaitari oli kahden hengen huoneesta 160-45 eruroa. Vuorokautta myöhemmin Etelä-Puolassa Tylawassa (noin viisi kilometriä Slovakian vastaiselta rajalta) auringon jo laskettua majoitumme Zajad Bartnik motelliin, joka löytyi tien varrelta. Ainoa paikka joka oli kesäkuun puolessa välissä auki siellä päin ja siihen aikaan. Kun zloteja ei ollut tarpeeksi eikä slovakian valuuttakaan kelvannut, maksoimme euroilla 25. Respa puhui puhuu vain puolaa, mutta iltapalaa ja virvokkeita löytyi nopeasti eivätkä nekään olleet hinnalla pilattuja. Takaisin pohjoiseen tultaessa ajoimme vaihteeksi keskisen Puolan halki ja turismiin viittaavaa majoitustarvetta oli runsaammin kuin itäpuolta ajaessa. En silti voi oikein suositella Puolaa matkailumaana. Pirun tylsä läpiajo koettelemus joka kerta, mutta tänä vuonna mikään luu ei onneksi särkynyt :wink:
Liitteet
A1 eka yö Augustowissa, Puola.jpg
(151.9 KiB) Tiedosto ladattu 210 kertaa
"Kahviautomaatti valuttaa moottoriöljyä kuppiin ja päivä on muutenkin saranoiltaan"
Jukka
Site Admin
Pyörä: CFMoto 800 mtx
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jukka »

Meinattiin että käytäs tässä keväämmällä kattomassa rouvan kanssa Norjan maisemia, kutakuinkin tästä Avestasta alakautta Lillehammeriin ja vähän yläkanttiin takaisin.
2 yötä oli aikomus olla tien päällä.

Onko vinkkejä tuohon 'lähi-Norjaan' ja onko käsitystä telttailun mielekkyydestä Norjasta?
Tuffe
Pyörä: XTZ750

Viesti Kirjoittaja Tuffe »

Jukka kirjoitti:Onko vinkkejä tuohon 'lähi-Norjaan' ja onko käsitystä telttailun mielekkyydestä Norjasta?
Minusta telttailu on kivvaa, ainaki Norjassa. Tosin parilla viimeisimmällä kerralla nukuin kovempien seinien suojassa ( marras- ja joulukuussa -07 ). Yleensä on ollu hyvät kelit, mutta huonojen kelien yllättäessä on hitusen kaduttanu. Oslon lähellä juhannuksen aikoihin -06 kastuin melko pahasti: vettä tuli vaakasuoraan, lämpötila oli noin +4ast, teltta ei pitänyt vettä, suojamuovia ei saanu pysymään teltan päällä ---> onnekseni aamulla heräsin ennenkuin hukuin. Heinäkuun lopulla -05 Altan ja Kautokeinon välillä ( Masin kylästä noin 6 km itään ja noin 700m ylöspäin ) olin kamun kans kalastelemassa. Keli oli mitä mainioin, kunnes pilviä alkoi kerääntyä joka puolelta. Alle tunnin sisällä ensimmäisistä pilvihavainnoista oltiin jo ukkosmyrskyn kourissa. Meän teltta oli vaivaiskoivujen suojassa, joten nou hätä, telttaan suojaan... Sulaa maata oli selän alla noin 5cm, ja sen alla oli vissiin ikirouta tai ainaki s**tanan kylmä maa. Tuuli painoi kupoliteltan katon nenää vasten... Ilman lämpötila laski hetkessä parikymmentä astetta!

Hyviä telttapaikkoja löytyy joka puolelta, mutta suosittelen varautumaan nopeisiin kelimuutoksiin, ainakin ylämaissa.
pate56
Pyörä: R1100GS

Puola

Viesti Kirjoittaja pate56 »

Oikeastaan Puola oli iloinen yllätys majoitusten osalta. Halpaa ja siedettävät paikat. Joka kylästä löytyi joku motelli / vast. Ihmiset olivat iloisia vaikka yhteistä kieltä ei välttämättä löytynyt. Kuvan kaveri järjesti pyörän talliin suojaan ja olisi tarjonnut olutta ja vodkaa (kivihiili-??) omistaan. Iloinen sälli joka oli aamulla varhain avaamassa tallia jotta voitiin jatkaa matkaa!
Liitteet
m_IMG_0981.JPG
(33.45 KiB) Tiedosto ladattu 168 kertaa
TimppaT
Pyörä: R 1150 GS

Viesti Kirjoittaja TimppaT »

Tuffe kirjoitti:
Jukka kirjoitti:Onko vinkkejä tuohon 'lähi-Norjaan' ja onko käsitystä telttailun mielekkyydestä Norjasta?
Minusta telttailu on kivvaa, ainaki Norjassa.
...
Hyviä telttapaikkoja löytyy joka puolelta, mutta suosittelen varautumaan nopeisiin kelimuutoksiin, ainakin ylämaissa.
Viime kesän reissulla tuli sekä mulle että vaimokkeelle mieleen että olis hienoo jos olis teltta mukana. Vois jäädä puron ääreen retkuilemaan, jos tuntuu siltä. Kelin vaihtelu kuitenkin tuo mukanaan vaatimuksia varusteille: jos aikoo nukkua teltassa niin tarvitaan kohtuullisen paksut makuupussit ja kunnolliset alustat, telttakin sais olla veten ulkopuolella pitävää mallia. -> Nämä on aika isoja ja kamelin kuormauksesta tulee haastavaa.
Mun nykyiseen pikitien kulkuvälineeseen ei oikein mitenkään saa kahden hengen retkeilyvarusteita pakattua. Tai sitten en vain nuukuuksissani malttanu ostaa niitä ultra-hyper-pieniä-ja-kalliita vermeitä.

Tässä kohtaa tarkkaavainen lukija aavistelee jo GS:n hankinnan olleen viime aikoina puheenaiheena :wink:

Noh, tässä kuitenkin pari vinkkiä majapaikoista joissa itse viihdyimme, vaikka sen sadepäivän varalle: Övre Årdal, B&B ja mökki lähellä Moldea
Kratti
Pyörä: F800GS

Viesti Kirjoittaja Kratti »

Kertokaapas tietämättömälle että uskaltaako Norjassa piipahtaa riippumaton kanssa. Eli lähinnä kiinnostaa löytyykö Pohjois-Norjsta puita. Länsi-Lapissa isommat puut taisivat loppua Muonion jälkeen. Kyllä tuon kanssa hätätapauksessa maassakin nukkuu, jos löytää jonkun näreen, jolla saa hyttysverkkoa naamalta ylös. Ja on siihen sadekatoskin, mutta kovan tuulen kuvittelen olevan ongelma.
vkoivu
Pyörä: pyörät myyty

Viesti Kirjoittaja vkoivu »

TimppaT kirjoitti: Viime kesän reissulla tuli sekä mulle että vaimokkeelle mieleen että olis hienoo jos olis teltta mukana. Vois jäädä puron ääreen retkuilemaan, jos tuntuu siltä. Kelin vaihtelu kuitenkin tuo mukanaan vaatimuksia varusteille: jos aikoo nukkua teltassa niin tarvitaan kohtuullisen paksut makuupussit ja kunnolliset alustat, telttakin sais olla veten ulkopuolella pitävää mallia. -> Nämä on aika isoja ja kamelin kuormauksesta tulee haastavaa.
Vieläkö jostain saa telttoja, jotka eivät ole vedenpitäviä? Mulla on/on ollut kaksi telttaa. Toinen urheilukaupan halvin mahdollinen kupoli ja toinen vielä halvempi biltemasta ostettu ja hyvin ovat vettä pitäneet.

Jos jostain syystä haluaa tehdä moporeissun lappiin tai muualle pohjoismaihin niin telttailuvarustus kannattaa ehdottomasti ottaa mukaan. Hyviä ilmaisia telttapaikkoja löytyy pohjoismaista varsin hyvin, pohjoisesta paremmin kuin etelästä.
Tuffe

vkoivu kirjoitti:
Vieläkö jostain saa telttoja, jotka eivät ole vedenpitäviä? Mulla on/on ollut kaksi telttaa. Toinen urheilukaupan halvin mahdollinen kupoli ja toinen vielä halvempi biltemasta ostettu ja hyvin ovat vettä pitäneet.

Jos jostain syystä haluaa tehdä moporeissun lappiin tai muualle pohjoismaihin niin telttailuvarustus kannattaa ehdottomasti ottaa mukaan. Hyviä ilmaisia telttapaikkoja löytyy pohjoismaista varsin hyvin, pohjoisesta paremmin kuin etelästä.
Minun teltta oli uus vuonna 1989...
vkoivu

Tuffe kirjoitti:
vkoivu kirjoitti:

Minun teltta oli uus vuonna 1989...
:lol: :lol: Vaikkei ihan hirmuisesti retkeilyä harrastaisikaan niin siitä huolimatta uskalla kehottaa sijoittamaan vaikkapa 30 euroa telttaan, jotta saa ukkoskuuron yllättäessäkin nukkua sateensuojassa.
vkoivu

Euroopassa reissatessa olen varaillut hotelleja etukäteen ja perunut niitä sitten tarpeen mukaan. 'Lennostakin' hotelleja toki saa, mutta jos haluaa venyttää penniä ja jos haluaa venyttää hotelliin saapumisen iltaan on etukäteisvaraukset hyviä. Viime kesän reissulla mulla oli läppäri mukana jolla sitten tein reissun edetessä lisää varauksia.

Vaikka hotelleja varailisikin ennakkoon se ei kuitenkaan pakota ajopäiviä ja reittejä tietyn pituisiksi. Kahden pisteen väliä kun ei tarvitse aina kulkea sitä suorinta ja nopeinta reittiä jos siltä tuntuu.

Varmaankin jonkin verran makuasia kumpi tapa sopii kenellekin paremmin. Mä ainakin tykkään esimerkiksi ajopäivän aamuna tehdä läppärillä hotellivarauksen ja saapua sitten sinne hotellin siihen aikaa kun huvittaa ennemminkin kuin alkaa arpoa kesken päivän, että vieläkö sitä uskaltaisi ajella eteenpäin vai jokohan majoittuisi seuraavaan majapaikkaan hinnalla millä hyvänsä.
Tuffe

vkoivu kirjoitti:
:lol: :lol: Vaikkei ihan hirmuisesti retkeilyä harrastaisikaan niin siitä huolimatta uskalla kehottaa sijoittamaan vaikkapa 30 euroa telttaan, jotta saa ukkoskuuron yllättäessäkin nukkua sateensuojassa.
Nyt mulla on käytössä Anar Ahkku, johon oon ollu tosi tyytyväinen. Ei sitä ihan kolomelakympilä saanu, mutta hyvin on unta riittäny tuon sisällä huonoissakin keleissä.
Noista seksi-euroopan hotelleista oon ehottomasti ennakkovarausten kannalla, mutta eipä sitä aina tiiä mihin oma poloku johtaa. Viime kesänä yritettiin löytää Pariisista yöpaikkaa, mutta piti loppujen lopuksi ajaa 40km ulospäin, että peti löytyi ( varaus ko. paikasta tehtiin yhen keskustan hotellin välityksellä... ). ...hauska retki oli seki: 7500km, josta 5500km vaakasuorasateessa..
niemikko

Viesti Kirjoittaja niemikko »

vkoivu kirjoitti:
TimppaT kirjoitti: Viime kesän reissulla tuli sekä mulle että vaimokkeelle mieleen että olis hienoo jos olis teltta mukana. Vois jäädä puron ääreen retkuilemaan, jos tuntuu siltä. Kelin vaihtelu kuitenkin tuo mukanaan vaatimuksia varusteille: jos aikoo nukkua teltassa niin tarvitaan kohtuullisen paksut makuupussit ja kunnolliset alustat, telttakin sais olla veten ulkopuolella pitävää mallia. -> Nämä on aika isoja ja kamelin kuormauksesta tulee haastavaa.

vois sanoa ettei ainakaan kannata sitä telttaa sitoa laukkurauraan pakoputken puolelle ja kohottaa tuhatta ja sataa putkipunasena.

sen jälkeen ei pidä vettä kontiossa huomasin joutu tekeen jalkopäähän reijän että vesi myös suostui menemään pois teltasta.. :oops:
kokeilemisen kautta onneen..
mikko.o.nieminen(at)luukku.com
0400624303

KuvaSUPER ENDUROKuva
Vastaa Viestiin