Kumipuhki kirjoitti:Kisa 2T ku vetää pitkän suoran täydellä kaasulla niin ei kannata kääntää kaasuu pois ja "jarruttaa moottorilla" ainakin niissä peleissä missä öljy sotketaan bensan sekaan koska silloin kone käy ilman voitelua ja narahtaa hyvin äkkiä kii... Ai mistäkö tiedän
Liian pieni tyhjäkäyntisuutin jos noin käy.Luukku kiinni soppaa tulee vain siitä, varsinkin talvella jäälle ne isonnetaan aikalailla. Ai mistä tiedän...?? Varmaan samasta syystä mutta kokeneemmat opasti sittemmin kuinka paljon pitää isontaa.
Mä vedän vaan kytkimen pohjaan ettei kone pyöri kovilla kierroksilla kaasun ollessa pois.
Talvella helposti käy noin jos ajaa vaikka syvässä lumispoorissa koneen kuumaks ja sit pitkä suora missä saa kovan vauhdin. Sylinteri ehtii jäähtyä mäntää nopeemmin niin sekin lisää sitä kiinnileikkaantumisen vaaraa.
Voi olla, että en ihan tarkkaan ymmärtänyt kysymystä. Olisko iskarin alapään laakeri entinen jos on klappia haarukkaan? Laakereita saa silloin tällöin vaihdella, eikä oo kovin paha homma vaihtaa.
Setti maksaa muutaman kympin ja mukana tulee laakerin lisäksi stefat ja ja holkit.
mattipoeka kirjoitti:Kyssäri tuosta PDS takapäästä. Kuuluuko sen liikkua jonkin verran vai pitäisikö olla täysin liikkumatta, siis jos kädellä sitä heiluttelee?
Kyllähän se iskari vähän elää kun molemmissa päissä on laakereina pallot, mutta ei siellä mitään klappia saa olla. Helppo todeta esim. pukilla nostamalla takarenkaasta.
Juu mun mielestä 2t on paras kaikkein pahimpaan rypemiseen (huom. Oma mielipide!!) se joko toimii tai ei. Ja yleensä toimii aina. Jos kone horppää vettä niin ei ole katastrofia edessä ym.
Viimeksi muokannut Kumipuhki, La Elo 10, 2013 10:57 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Itse oon 2 t puolella, vaikka kulutus onkin suurempi kuin nelarilal, mut se haju ja se aah ihana ääni ja kun ikänsä ajanut 2t ja oppinut sen tavoille niin menis taas oman aikansa 4t tavoille
Mitäs tollanen 300 2t KTM/husa vetää sellasessa URAA-tyyppisessä soratourinki ajossa missä on kans siirtymää jne reippaammin vrt rypee päivän ja nakkaa mopon kärryyn/pakuun? Entäs kadulla, vai ajaako kukaan edes valkokilpisellä? Ja joo, kulutus ei kiinnosta muuten kun tankin koon ja toimintasäteen kautta.
hannuk kirjoitti:Mitäs tollanen 300 2t KTM/husa vetää sellasessa URAA-tyyppisessä soratourinki ajossa missä on kans siirtymää jne reippaammin vrt rypee päivän ja nakkaa mopon kärryyn/pakuun? Entäs kadulla, vai ajaako kukaan edes valkokilpisellä? Ja joo, kulutus ei kiinnosta muuten kun tankin koon ja toimintasäteen kautta.
Toi mun 300 2T Husse vie yllättävän vähän gasoo, ainakin semmosessa hitaassa enska radalla (esim Holmin rata Askolassa) minun taidoilla:D muistaakseni 9litran tankki kestäny n. Tunnin ehkä kaksikin hidasta ajoo pienillä kierroksilla. Onko se vähän vai paljon, mut mä ainaki oon loppu ennen ku gaso loppuu. En siis aja kisaa vaan huvikseni pörrään.
Jos ja kun olen "hidas" kuljettaja ja 300 ei juuri tehoalueella joutunut viihtymän niin safariajossa oli kutakuinkin sama kulutus kuin kovemmalla kaasukädellä varustetuilla kaasari nelareilla (450-530 exc), jopa alle. Jos seokset vähän rikkaan puolella niin bensaa taasen paloi helposti siitä vähän lisää jne... eli herkempi seokselle ja toisaalta kovalle ajolle. 2h cc kisan MINUN vauhtia ajoi tankillisella tuolla 300exc:llä helposti jottei mennyt edes varatankille. Toisaalta vetomiehillä loppui sitten jo paljon aikaisemmin vastaavalla pyörällä eli ei 1,5h päässyt.
Kisoissa kun on ollut 80km huoltovälit niin koskaan ei ole varatankille mennyt, kesällä tai talvella.
Kadulla, pakolliset siirtymät vaikka oli valkokilpinen. Mutta jos vauhtia alkaa olla kunnolla ja kierroksia sitä myöten niin kaippa se kulutus alkaa kasvaa jokunkin verran enemmän kuin nelarissa.
Jossain toisessakin ketjussa joskus taisin samaa sanoa Honda CR250, 2-T kulutuksesta. Siirtymiä en ole juurikaan CR:llä ajellut mutta sen 7 litran tankki on suunniteltu kestämään 35min + kaksi kierrosta radalla ajamista. Joten tuosta pystyy kulutusta jotenkin arvioimaan..
"Vuosina 2001-2003 ajettiin 15 osakilpailua, joissa jokaisessa luokassa
ainoastaan yksi erä, kestoltaan 35 minuuttia ja kaksi ratakierrosta"
Kyllä noi kulutukset kuulostaa olevan sitä luokkaa sitten että aika turhaa edes miettiä valkokilpistä jos siihen ei laita jotain valtavaa aavikkotankkia Täytyy jatkaa asian pohtimista sit siinä vaiheessa kun on ensin päässyt testaamaan tollasta isompaa 2t pyörää.
Kävin joskus itseni kanssa hiukan samanlaista painia hommatakko valkoilpinen 2-T jolla ajelis rossia/enskaa ja satunnaista muuta ajoa. Mutta kyllä se vaan niin on että 2-T:n bensankulutus, moottorin luonne, ajo(epä)mukavuus ja minimaaliset huoltovälit sotivat kaikki muuta kuin puhdasta rata-ajoa vastaan.. Nyt on nelari kilvissä ja kilvetön 2-T radalle ja olen ollut varsin tyytyväinen tähän komboon..
Oma 300exc vie karkeasti minun ajossa 1l/10km, eli tankilla turrailee 100-110kilsaa makkaranpaisto enskaa. Jonkinverran vertailtu reissuilla kulutuksia nelareihin niin 450 ja 530exc vie käytännössä saman verran ja ainoastaan vanhempi 525 on vieny vähemmän.